Capellas Fyret

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4158
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Capellas Fyret

Indlæg af Ravnen »

Det er også trænerens ansvar at spille en taktik som passer til det spiller materiale man har. Capellas har forsøgt med noget vi ikke evnede og aldrig havde spillerne til, og det falder da helt klart tilbage på Steinlein, at man ansatte en træner som ville spille et system, som vi ikke havde spillerne til og ej heller i transfervinduet forsøger at give træneren bedre betingelser.

Men en fodboldtræner skal altså kunne se hvis spillerne ikke er til det, og så gøre noget andet. Capellas virkede ikke til at have det nødvendige taktiske overblik, hvilket vi jo også tydeligt så undervejs i kampene hvor han ikke formåede at ændre kampbilledet med taktiske ændringer eller indskiftninger. Det har som Steinlein siger simpelthen været et dårligt match.

Nu skal vi have fundet et bedre match, og der tror jeg vi skal gå efter erfaring og sikre valg og dermed Thorup eller Niels Frederiksen fremfor f.eks. David Nielsen.

UlveLars
Indlæg: 740
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Capellas Fyret

Indlæg af UlveLars »

Debussy skrev:
14. mar 2023, 13:34
Ravnen skrev:
14. mar 2023, 13:27
Vi har stadig, selv med de problemer omkring indkøb, en bedre trup en langt de fleste af superligaholdene og i hvert fald så rigeligt til top 6.

At vi ikke har en trup til et mesterskab er en anden historie, men de kampe mod Aab og Lyngby senest har bare vist nogle helt fatale taktiske mangler i vores spil og det kan ikke forklares med dårlige transfers.
Men problematikken ligger vel i, at vi ikke har købt det spillermateriale der skulle til, for at spille den spillestil Capellas gerne ville og som han var hentet ind for.

Jeg synes, det er drøn uretfærdigt at pege fingre af ham, især når problemerne med harmonien i truppen og spillet ikke er noget der opstod under ham. Kig bare på de to infamøse 3-3 kampe mod hhv. Lyngby og Horsens.
EDIT: de fandt sted før Capellas kom til, og de burde have fået alarmklokkerne til at bimle og bamle samt have resulteret i en række transfers.
Jeg kan godt følge dig i at det er uretfærdigt, at AC bliver fyret. Den fornemmelse sidder jeg også med. Truppen han har fået til rådighed er katastrofal - og allerede inden hans ansættelse (og inden seneste vindue) synes jeg, at man kunne fornemme, at der var noget der var helt galt i klubben.
Som Allan Olesen skriver i Tipsbladet mente Steinlein i søndags (meget indigneret) at man burde vide, at i fcm, der kan man ikke gøre enkeltpersoner ansvarlige. I dag har CAPELLAS ikke performet på deres data-parametre. Der var tale om et forkert match, må vi forstå.
At han må ud kan synes uretfærdigt, men det er nu engang en træners lod i sådan en situation. Som det har været sagt mange gange, så kan man ikke fyre en hel spillertrup - og altså åbenbart heller ikke en hel ledelse.

UlveLars
Indlæg: 740
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Capellas Fyret

Indlæg af UlveLars »

Debussy skrev:
14. mar 2023, 13:52
UlveLars skrev:
14. mar 2023, 13:48
Debussy skrev:
14. mar 2023, 13:29


Jeg kan se, at Niels Lodberg bliver midlertidig cheftræner. Lad os sige, at han stik mod alt forventning vinder de næste 4-5 kampe, så tror jeg at han bliver ny permanent cheftræner.
Det tror jeg ikke
Jeg har set skørre ting ske i klubben, så jeg synes ikke det virker som et urealitisk scenarie. Det er dog ikke ens betydende med at jeg håber det sker.
Helt bestemt, men jeg tror det simpelthen ikke. Jeg ser ham lidt som en Indpisker a la Bach Bak, som aldrig bliver mere end assistent
Senest rettet af UlveLars 14. mar 2023, 14:00, rettet i alt 1 gang.

Debussy
Indlæg: 212
Tilmeldt: 27. jul 2022, 15:52

Re: Capellas Fyret

Indlæg af Debussy »

Flemse skrev:
14. mar 2023, 13:55
Ravnen skrev:
14. mar 2023, 13:04
Hvad er det for svære arbejdsbetingelser? Selvom vi har solgt vores to bedste spillere, har vi alligevel en trup der som minimum burde holde sig sikkert inde i top 6.
Vi har ingen angribere (og nej, vi får ikke flere angribere af, at man er begyndt at sætte wings og midtbanespillere som angribere, når kamptrupperne offentliggøres), hvilket jo efterhånden er blevet en tradition, når transfervinduerne afsluttes. Vi har et midterforsvar, som var rigtig godt for et par år siden, men hvor nøglespillerne efterhånden er blevet for skrøbelige og (måske) derfor er faldet voldsomt i niveau. At man så samtidig har solgt de to måske vigtigste spillere, har heller ikke ligefrem gjort arbejdsbetingelserne bedre.

Jeg siger ikke, AC er uden skyld i krisen, men der er altså efterhånden mange pile, der peger på den sportslige ledelse i stedet. De gør et skide godt job, når det kommer til at få den højest mulige pris for de spillere, der sælges, men på alle andre punkter fejler de altså fælt.
Jeg er helt enig i hvad du skriver. Du glemte dog at nævne, at der også er blevet brugt centerforsvare i angrebet eksempelvis Juninho.

FCM2000
Indlæg: 2136
Tilmeldt: 13. apr 2014, 09:38

Re: Capellas Fyret

Indlæg af FCM2000 »

Steinlein og Svend burde gå samme vej, tydeligt at de ikke evner at bringe FCM videre.

De har fejlet stort

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Capellas Fyret

Indlæg af TrueWolfMidt »

Min favorit træner er Thomas Thomasberg.

Matjavsen
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 4. apr 2018, 21:38

Re: Capellas Fyret

Indlæg af Matjavsen »

TrueWolfMidt skrev:
14. mar 2023, 14:13
Min favorit træner er Thomas Thomasberg.
Jeg ved han virkelig gerne vil have jobbet.
Spørgsmålet er om vi vil ham.

sonderskov
Indlæg: 54
Tilmeldt: 21. feb 2022, 15:58

Re: Capellas Fyret

Indlæg af sonderskov »

Nu knækker min film snart angående FCM ,hvis ikke der skabes ro i klubben ender vi som Esbjerg , og det kan kun ske ved at ledelsen kigger indad , og erkender de ikke magter at drive FCM til resultater. Det kan godt være ledelsen har solgt spillere til en høj værdi , men sportslig er de en skandale, og så med de udtalelser de kommer med, er vi jo til ren grin i fodboldverden.

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Capellas Fyret

Indlæg af TrueWolfMidt »

Matjavsen skrev:
14. mar 2023, 14:18
TrueWolfMidt skrev:
14. mar 2023, 14:13
Min favorit træner er Thomas Thomasberg.
Jeg ved han virkelig gerne vil have jobbet.
Spørgsmålet er om vi vil ham.
Han har om nogen vist sit værd i superligaen og er vel betydelig bedre end mange andre nævnt herinde. Min nr 2 er Glen Riddersholm.

AltidFCM
Indlæg: 579
Tilmeldt: 4. apr 2018, 00:09

Re: Capellas Fyret

Indlæg af AltidFCM »

Fornuftigt. For det har virkelig været skidt, og det lød jo som om, at han jo kunne få os til at spille lige som vi gerne ville have. Og det faldt Stein tydeligvis for. Hans karismatiske taleevner.

Der er ingen tvivl om, at det her var Steins "idé", efter de havde haft et opkald i jeg ved ikke hvor mange timer. Og derfor peger den naturligvis også på ham. Men han har også været manden bag utrolig mange gode beslutninger i klubben, så jeg mener ikke, det bør koste ham jobbet. MEN - nu er det altså på tide, at man finder den helt rigtige mand for FCM.

Jeg troede ikke, han røg før SIF-kampen. Men kan vi se en eller anden form for reaktion i den kamp, er det jo det hele værd. KÆFT, hvor har vi været forfærdelige. Videre!

UlveLars
Indlæg: 740
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Capellas Fyret

Indlæg af UlveLars »

TrueWolfMidt skrev:
14. mar 2023, 14:13
Min favorit træner er Thomas Thomasberg.
Min er Glen

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4158
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Capellas Fyret

Indlæg af Ravnen »

Nogle ord fra Bo Henriksen: https://bold.dk/fodbold/stillinger/supe ... ne-drenge/
Er det overraskende for dig at se FCM ligge der, hvor de gør?
- Ja, det synes jeg da i den grad. Ti ud af de 12 spillere, der spillede flest kampe på mit hold sidste år, hvor vi blev nummer to, scorede flest mål og havde størst xG, er stadig på kontrakt i FCM.

- Derfor mener jeg jo, at de stadigvæk er dygtige, så den vej rundt overrasker det mig, at de ikke har fået bedre resultater, end de har. Det tror jeg da, at alle er overrasket over, siger Bo Henriksen.
Det er også det jeg mener med at truppen var der til en stensikker top6. Vi har stadig mange gode spillere, selvom det har været svært at se.

mousebreaker
Indlæg: 3450
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Capellas Fyret

Indlæg af mousebreaker »

Ravnen skrev:
14. mar 2023, 13:04
Debussy skrev:
14. mar 2023, 13:00
Statistisk er det selvfølgelig forståeligt at Capellas bliver fyret, men han ankommer til en klub som er blevet kørt i sænk og med nød og næppe kvalificerede sig til Europa.

Jeg synes ikke at fyringen er berettiget. Capellas har haft ufattelig svære arbejdsbetingelser, og jeg synes ikke at pilen alene pegede på ham eller assistenten, som vist også er blevet fyret.
Hvad er det for svære arbejdsbetingelser? Selvom vi har solgt vores to bedste spillere, har vi alligevel en trup der som minimum burde holde sig sikkert inde i top 6. Vi har fremragende træningsfaciliteter, et kæmpe setup med trænere omkring hele truppen. Han har en tre måneder lang vinterpause til at få holdet til at stå stærkt og så kommer vi endnu værre ud efter det. Jeg synes de i Viborg og AGF har langt værre betingelser, og de klarede top 6.

Men nej, pilen peger ikke kun på Albert Capellas, det er jeg enig i. Men han har stadig haft fine arbejdsbetingelser med de spillere der er til rådighed.
Helt uenig i det markerede, men er til gengæld enig i at det var en nobrainer at fyre Capellas. Desværre lyder det ikke til at ledelsen kigger særligt meget indad, for der er flere fingre der peger den vej end der pegede på Capellas. Der er kø ved håndvasken
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Debussy
Indlæg: 212
Tilmeldt: 27. jul 2022, 15:52

Re: Capellas Fyret

Indlæg af Debussy »

Ravnen skrev:
14. mar 2023, 15:27
Nogle ord fra Bo Henriksen: https://bold.dk/fodbold/stillinger/supe ... ne-drenge/
Er det overraskende for dig at se FCM ligge der, hvor de gør?
- Ja, det synes jeg da i den grad. Ti ud af de 12 spillere, der spillede flest kampe på mit hold sidste år, hvor vi blev nummer to, scorede flest mål og havde størst xG, er stadig på kontrakt i FCM.

- Derfor mener jeg jo, at de stadigvæk er dygtige, så den vej rundt overrasker det mig, at de ikke har fået bedre resultater, end de har. Det tror jeg da, at alle er overrasket over, siger Bo Henriksen.
Det er også det jeg mener med at truppen var der til en stensikker top6. Vi har stadig mange gode spillere, selvom det har været svært at se.
Spillerne er vel ikke bedre end sidste kamp. Vi har ikke et særlig godt hold i øjeblikket. Spiller for spiller er vi måske bedre end hvad tabellen i øjeblikket viser, men som hold ligger vi øjeblikket lige præcis der hvor vi har fortjent.

Kigger vi på de 3 trænere vi har haft i sæsonen så har de følgende stats:

Bo Henriksen: 2 kampe, 0 sejre, 1 uafgjort, 1 nederlag - Pointgennemsnit på 0,33 pr. kamp
Henrik Jensen: 4 kampe, 1 sejr, 2 uafgjorte, 1 nederlag - Pointgennemsnit på 1,25 pr. kamp
Albert Capellas: 15 kampe, 5 sejre, 6 uafgjorte, 4 nederlag - pointgennemsnit på 1,4 pr. kamp

Albert formåede alligevel at få mere ud af samme trup som Henriksen og Jensen. Det er også værd at nævne, at sæsonens værste halvege blev spillet under Jensen.

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Capellas Fyret

Indlæg af Vijen »

Som tidligere nævnt, hvis AC skal ud er han ikke den eneste.

BH fyret efter 1år og AC fyret efter 6 måneder peger også på en sportsligledelse der ikke kan rekruttere. Samme ledelse er også ansvarlig for indkøb af spillere, hvor rekrutteringen også halter.

Jeg er med på, at RA har fungeret som konsulent, men hvis han finder et guldkorn. Så sender han det selvfølgelig ikke til fcm, når han kan få ham ind i sin gruppe.

Det vi har brug for, er med steinleins egne ord, friske øjne til at se på klubben. Det vi har i øjeblikket er 20 års indavl, og der skal noget nyt blod ind. Graversen må ud og så skal vi have en kapacitet ind, der kan begå sig på det niveau klubben er på nu.

Besvar