Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Administrator
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:17

Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af Administrator »

For ikke at rode transfertråden mere til end højst nødvendigt, så laver vi lige denne her.

HUSK den gode tone.

Her kan vi debattere spillet, startopstilling, formationer, spillestil, strategi og udtryk generelt. Kort sagt alt det der vedrører de 90+ minutter på banen, samt den langsigtede strategi.

Og så tager vi den lige en gang mere. HUSK den gode tone (også overfor spillere og ansatte i klubben). Det er i orden at kritisere, men admins vil trække en linje hvis det ender ud i personlige angreb, øgenavne eller lignende.

Jeg er sgu lige så utilfreds som i andre.

pdole
Indlæg: 93
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:28

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af pdole »

Fedt med en tråd til en diskussion af disse ting.
Jeg er på det hold, der håber på, at vi ændrer til en 4-back kæde. Men det sker nok tidligst efter landskamps pausen. I kampene dertil er spørgsmålet så, hvad kan vi gøre? Jeg synes bl.a., at konstellationen Erik - Dalsgaard har vist, at det ikke fungerer. De virker ofte uafstemte og skaber slet ikke ro omkring dem. Hvad kan vi så gøre? Det bemne valg er at bænke én af dem i en periode. Men jeg frygter lidt, at hverken Erik eller Dalsgaard ville kunne klare en periode på bænken, det kan i værste tilfælde potentielt give en ny 'personale sag'.
Så tror begge bliver på banen.
Dalsgaard havde flere gode offensive aktioner mod Lyngby og jeg kunne godt tænke mig, at bruge ham på wingbacken nogle kampe. Joel har heller ikke ramt sit top niveau og kan godt klare et par kampe på bænken.
Det kunne være forfriskende at se Ortiz i stedet, men det bliver nok Gartenmann.
Skifter vi så til en 4-back kæde, skal der vel også ske lidt med vores CB'er. Pt er hierarkiet vel
Erik, Dalsgaard, Juninho, Gartenmann, Døhr, Ortiz, Bak.
Der er efter min mening alt for langt til spilletid for Ortiz og Bak. De eneste salgsbare spillere af de rutinerede er vel Erik og Juninho (til Brasilien). Men specielt Erik, synes jeg vi skal beholde. Så mit lidt alternative bud er, at sælge Joel og fortælle Dalsgaard og Døhr, at fremover skal de primært kæmpe om højre back. Så kan man jo overveje om Bak skal en tur til Fredericia. Er mine tanker helt off? :P

Fcm1650
Indlæg: 13
Tilmeldt: 13. jun 2018, 08:04

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af Fcm1650 »

Jeg kunne faktisk godt tænke mig vi prøve noget helt nyt - synes bestemt ikke vi har det gode forsvar mere som vi har været så sikker på i en del år.
Jeg ved det er lidt vildt - men

Joel - MDT/Juninho - Erik - Paulinho
Gustav - Onyedika - Dalsgaard - Chilufya
Dreyer - Kaba,

Midtbane vil jeg så køre i diamant med Dalsgaard bagerste, det give ham stor mulighed for at gå med frem. Sisto skal bruges som indskrifter for de 2 i font, er også godt klar over at det er lidt uvant for MDT, der er bare så meget arbejde i ham så jeg tro ikke det blive et problem. Det største problem er at det selvfølgelige skal spilles ind. Og Gustav skal have at vide det hedder midtbane, der skal arbejdes :-), Chilufya tro jeg ikke er et problem.

JBT
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 15. jul 2015, 11:08

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af JBT »

Fcm1650 skrev:
9. aug 2022, 01:13
Jeg kunne faktisk godt tænke mig vi prøve noget helt nyt - synes bestemt ikke vi har det gode forsvar mere som vi har været så sikker på i en del år.
Jeg ved det er lidt vildt - men

Joel - MDT/Juninho - Erik - Paulinho
Gustav - Onyedika - Dalsgaard - Chilufya
Dreyer - Kaba,

Midtbane vil jeg så køre i diamant med Dalsgaard bagerste, det give ham stor mulighed for at gå med frem. Sisto skal bruges som indskrifter for de 2 i font, er også godt klar over at det er lidt uvant for MDT, der er bare så meget arbejde i ham så jeg tro ikke det blive et problem. Det største problem er at det selvfølgelige skal spilles ind. Og Gustav skal have at vide det hedder midtbane, der skal arbejdes :-), Chilufya tro jeg ikke er et problem.
Dalsgaard har hverken teknik, fysik eller fart til en defensiv eller central midt. Manden er over the hill og har tilmed aldrig spillet derinde. Det vil evt også tage noget fra de unge. Glem det

AltidFCM
Indlæg: 579
Tilmeldt: 4. apr 2018, 00:09

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af AltidFCM »

Nu må tiden simpelthen være kommet til at lægge den formation i graven. Slut med wingbacks, slut med backs der skal agere stoppere og få en mand mere ind på midtbanen. Og gerne en midtbanespiller udefra af en vis kaliber og en midtstopper ligeså.

Om det er Henrik Jensens eller ledelsens idé, så skal det simpelthen være slut nu. Vi overlader alt initiativ til oprykkermandskaber og er alt for passive. Og vigtigst af alt, målene vrimler ind.
Og ja, det er pissedumt af Dalsgaard, men en 3-1-føring må sgu aldrig sættes over styr selv med en mand i undertal. Vi inviterer til det og er meget sårbare, specielt med denne formation med spillere, der spiller ude af position.

Der skal ske noget nu, Stein, og ja, alle de andre, hvis de reelt har noget at sige.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af Ravnen »

Enig det er en katastrofe som bare bliver ved og ved. Henrik Jensen har ikke haft modet til at tage et opgør med den formation, men den er jo tydeligt for alle roden til alle vores problemer. Vi spiller som om vi var oprykkere. Vi kan ikke kontrollere noget som helst. Hvor jeg dog savner at se en rolig boldomgang, et blik for spillet, solide positioner på midtbanen, og at kunne bruge at vi spiller for spiller er bedre end næsten alle andre hold i ligaen.

Fyringen af Bo skulle gerne have ændret noget, ellers er det jo bare en mand ud og ikke andet. Men udover at vi nu gudskelov spiller med en angriber i front og lige den del fungerer bedre, så er der jo ikke sket noget. Bo kunne lige så godt have været der endnu.

Ove Pedersen ... Bak ... Kenneth Andersen ... Der sidder jo nogen i FCM med væsentlig mere erfaring, som kunne have været en bedre løsning i den her periode hvor vi venter på den nye cheftræner. Henrik Jensen skal ikke have skylden, det er på ingen måde hans fejl, men vi bløder og patienten bliver ikke behandlet..

JBT
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 15. jul 2015, 11:08

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af JBT »

Mon ikke, at vi ser et bestyrelsesmøde med nogle hårde udfald aller senest på mandag.

Det her kan ingen længere acceptere

Man har så mange tanker og ideer om sig selv i fcm men størrelsen på projektet og dermed virkeligheden er løbet fra det team der sidder der nu

Og helt ærligt, en mand og ting der nager mig:
Svend Gravesen er bare rekrutteret. Manden aner seriøst ikke et klap om fuck hvad han laver. Prøv at hør ham på tv. Han snakker bare ligesom en fucking papegøje.

Igen, falder det på Steinlein, hans valg, hans ansvar
K Andersen hans valg, hans ansvar
Priske, hans valg, hans ansvar
Bo h, hans valg, hans ansvar
At man sakser Hansen, Scholle, Jens lys, Frank, Mabil mfl på samme tid, hans ansvar
At holdet skændtes som en børnehaveklasse, hans ansvar
At man ikke kender til måden man vil spille fodbold på i fcm, og end ikke køber ind efter den præmis, hans ansvar
At træneren ikke selv må sætte holdet eller have eget setup, hans ansvar

Bevares der har været nogle gode salg og sejre i form af mesterskaber, men det var kommet med især Ankersen og Benham i ryggen alligevel, man har gjort meget godt men tiden er inden til at prøve noget andet mens æren stadig er i behold. Han er blevet for grisk og som man ser ham stå og ånde Henrik Jensen i nakken i går som om han selv tror han kan styre holdet, det kan fanme ikke passe at man skal være vidne til

Få den mand ud og ligesom andre ikke må få et team med ind, ja så kan den kære Claus få hans valgte folk med ud

Den nutid vi lever i pt er en hån mod fcm. Som klub, som fan, som alting.

Dondinho
Indlæg: 518
Tilmeldt: 28. okt 2009, 22:20

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af Dondinho »

JBT skrev:
13. aug 2022, 09:39
Mon ikke, at vi ser et bestyrelsesmøde med nogle hårde udfald aller senest på mandag.

Det her kan ingen længere acceptere

Man har så mange tanker og ideer om sig selv i fcm men størrelsen på projektet og dermed virkeligheden er løbet fra det team der sidder der nu

Og helt ærligt, en mand og ting der nager mig:
Svend Gravesen er bare rekrutteret. Manden aner seriøst ikke et klap om fuck hvad han laver. Prøv at hør ham på tv. Han snakker bare ligesom en fucking papegøje.

Igen, falder det på Steinlein, hans valg, hans ansvar
K Andersen hans valg, hans ansvar
Priske, hans valg, hans ansvar
Bo h, hans valg, hans ansvar
At man sakser Hansen, Scholle, Jens lys, Frank, Mabil mfl på samme tid, hans ansvar
At holdet skændtes som en børnehaveklasse, hans ansvar
At man ikke kender til måden man vil spille fodbold på i fcm, og end ikke køber ind efter den præmis, hans ansvar
At træneren ikke selv må sætte holdet eller have eget setup, hans ansvar

Bevares der har været nogle gode salg og sejre i form af mesterskaber, men det var kommet med især Ankersen og Benham i ryggen alligevel, man har gjort meget godt men tiden er inden til at prøve noget andet mens æren stadig er i behold. Han er blevet for grisk og som man ser ham stå og ånde Henrik Jensen i nakken i går som om han selv tror han kan styre holdet, det kan fanme ikke passe at man skal være vidne til

Få den mand ud og ligesom andre ikke må få et team med ind, ja så kan den kære Claus få hans valgte folk med ud

Den nutid vi lever i pt er en hån mod fcm. Som klub, som fan, som alting.
Hvis du får ret omkring bestyrelsesmødet så tror jeg ikke på Stein er i fare pg håber det heller ikke. Han er Mr. FCM for mig.

Svend kunne måske godt være i fare, men vi er midt i et transfervindue.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af Ravnen »

Steinlein er den eneste sikre forankring der er i FCM gennem tiden, uden ham ville vi være et drivende skib. Jeg køber ikke den med at det her er hans ansvar, jo overordnet set, men det er Svend som er sportsdirektør og står for indkøb.

Det er lidt underligt på den ene side at forsvare Ankersen og Benham og så kritisere vores indkøb. Det er jo netop den datadrevne model som har givet os de indkøb, og dermed netop Ankersen og Benham som jo har forklaret igen og igen at de leder efter spillere som overperformer i lavere rækker eller har exeptionelle "tal". Det er jo alle vores indkøb der er gået gennem "maskinen" og dermed skulle out-smarte markedet. Så har vi kigget på alternative markeder i et forsøg på at score de spillere der går under radaren for de største klubber.

Så indkøbene er i den grad Ankersen/Benham, men selvfølgelig også vores sportsdirektør. Og måske er indkøbene også fine nok, men bliver ikke synlige fordi vi i et år har spillet som om vi var Horsens. Det er svært at sige om vores problemer kan stilles i siloer eller om det simpelthen bare er en konsekvens af flere ting som lapper ind over hinanden. Men det er jo erkendt nu at Bo var et fejl cast, han passede ikke til FCM og de problemer vi har nu er jo nok det endelige sammenbrud af netop det og så en midlertidig træner som alligevel forsøger at spille videre med Bos system.

Så jeg tror vi skal gyde lidt olie på vandet. Det er langt bedre at ledelsen finder den helt rette træner til at bringe os videre, og bruger den tid det må tage, end at vi skal forhaste en ny træner frem fordi det sejler endnu mere nu end før fyringen. Man kunne evt. løsne Henrik Jensen fra ansvaret, han virker ikke særlig komfortabel med det, men det har jeg jo skrevet om tidligere.

Dondinho
Indlæg: 518
Tilmeldt: 28. okt 2009, 22:20

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af Dondinho »

Ravnen skrev:
13. aug 2022, 23:17
Steinlein er den eneste sikre forankring der er i FCM gennem tiden, uden ham ville vi være et drivende skib. Jeg køber ikke den med at det her er hans ansvar, jo overordnet set, men det er Svend som er sportsdirektør og står for indkøb.

Det er lidt underligt på den ene side at forsvare Ankersen og Benham og så kritisere vores indkøb. Det er jo netop den datadrevne model som har givet os de indkøb, og dermed netop Ankersen og Benham som jo har forklaret igen og igen at de leder efter spillere som overperformer i lavere rækker eller har exeptionelle "tal". Det er jo alle vores indkøb der er gået gennem "maskinen" og dermed skulle out-smarte markedet. Så har vi kigget på alternative markeder i et forsøg på at score de spillere der går under radaren for de største klubber.

Så indkøbene er i den grad Ankersen/Benham, men selvfølgelig også vores sportsdirektør. Og måske er indkøbene også fine nok, men bliver ikke synlige fordi vi i et år har spillet som om vi var Horsens. Det er svært at sige om vores problemer kan stilles i siloer eller om det simpelthen bare er en konsekvens af flere ting som lapper ind over hinanden. Men det er jo erkendt nu at Bo var et fejl cast, han passede ikke til FCM og de problemer vi har nu er jo nok det endelige sammenbrud af netop det og så en midlertidig træner som alligevel forsøger at spille videre med Bos system.

Så jeg tror vi skal gyde lidt olie på vandet. Det er langt bedre at ledelsen finder den helt rette træner til at bringe os videre, og bruger den tid det må tage, end at vi skal forhaste en ny træner frem fordi det sejler endnu mere nu end før fyringen. Man kunne evt. løsne Henrik Jensen fra ansvaret, han virker ikke særlig komfortabel med det, men det har jeg jo skrevet om tidligere.
Måske er det være lige at huske om Henrik:
1) Vores offensiv er tydeligt blevet bedre.
2) Han er ubesejret og har i SL kun spillet på udebane.
3) slår vi gF har han pointsnit på 2

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af Ravnen »

Det er da rigtigt nok, omend:

Det nytter ikke meget at offensiven er blevet bedre, når bunden samtidig er gået fuldstændig ud af defensiven.

Det er nok lidt tidligt at snakke pointsnit, efter så få kampe.

Men som sagt, jeg synes ikke han kan bebrejdes.

JBT
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 15. jul 2015, 11:08

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af JBT »

Dondinho skrev:
14. aug 2022, 00:05
Ravnen skrev:
13. aug 2022, 23:17
Steinlein er den eneste sikre forankring der er i FCM gennem tiden, uden ham ville vi være et drivende skib. Jeg køber ikke den med at det her er hans ansvar, jo overordnet set, men det er Svend som er sportsdirektør og står for indkøb.

Det er lidt underligt på den ene side at forsvare Ankersen og Benham og så kritisere vores indkøb. Det er jo netop den datadrevne model som har givet os de indkøb, og dermed netop Ankersen og Benham som jo har forklaret igen og igen at de leder efter spillere som overperformer i lavere rækker eller har exeptionelle "tal". Det er jo alle vores indkøb der er gået gennem "maskinen" og dermed skulle out-smarte markedet. Så har vi kigget på alternative markeder i et forsøg på at score de spillere der går under radaren for de største klubber.

Så indkøbene er i den grad Ankersen/Benham, men selvfølgelig også vores sportsdirektør. Og måske er indkøbene også fine nok, men bliver ikke synlige fordi vi i et år har spillet som om vi var Horsens. Det er svært at sige om vores problemer kan stilles i siloer eller om det simpelthen bare er en konsekvens af flere ting som lapper ind over hinanden. Men det er jo erkendt nu at Bo var et fejl cast, han passede ikke til FCM og de problemer vi har nu er jo nok det endelige sammenbrud af netop det og så en midlertidig træner som alligevel forsøger at spille videre med Bos system.

Så jeg tror vi skal gyde lidt olie på vandet. Det er langt bedre at ledelsen finder den helt rette træner til at bringe os videre, og bruger den tid det må tage, end at vi skal forhaste en ny træner frem fordi det sejler endnu mere nu end før fyringen. Man kunne evt. løsne Henrik Jensen fra ansvaret, han virker ikke særlig komfortabel med det, men det har jeg jo skrevet om tidligere.
Måske er det være lige at huske om Henrik:
1) Vores offensiv er tydeligt blevet bedre.
2) Han er ubesejret og har i SL kun spillet på udebane.
3) slår vi gF har han pointsnit på 2
Det handler om at vinde fodboldkampe, spille med et tydeligt udtryk, kontrollere og til 0 - og hvor længe har stået i spidsen?

Så synes det er lidt tamt at forsøge frembringe noget positivt, som ikke er set værre i 14 år:

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... er/9377588

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af mousebreaker »

JBT skrev:
14. aug 2022, 08:48

Så synes det er lidt tamt at forsøge frembringe noget positivt, som ikke er set værre i 14 år:

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... er/9377588
Hvorfor blander du FCK ind i det her?

Jeg er enig i at vi er i en spillemæssig krise. I særdeleshed defensivt, men faktisk også offensivt. Vi har bare konverteret afslutningerne til mål i en grad, som er komplet umulig at holde over tid. Det er nemt at lade sig blænde af. Dog synes jeg også der er ting der ser bedre ud fremme i banen, eksempelvis har Kaba virkelig gjort en forskel og Sisto er på vej tilbage. Vi ser flere lækre opspil, men det skal siges at det oftest er i omstillingsfasen. Vi formår slet ikke at dominere noget hold i ligaen på bolden lige nu.

Vi mangler struktur og sammenhæng tilbage i banen, det er jo åbenlyst for alle. Vores fyrtårne, Dalsgaard og Svia er helt fra koncepterne, i særdeleshed Dalle. Juninho har bare været skidt længe i venstre. Elias viser hvorfor BH gjorde i nælderne ved at tage målmandshierakiet op til diskussion, på et meget tyndt grundlag.

Jeg har ikke løsningen, men jeg håber godt nok trænerteamet finder frem til noget i en fart, for ellers bliver denne sæson en lang og tung rejse.

Al snak om at smide Steinlein på porten er helt ude i hampen efter min mening, men accepterer at der kan være andre synspunkter. SG synes jeg godt kan være til diskussion, men ret beset synes jeg ikke det er truppen den har været gal med, men den måde den blev håndteret af Bo. Måske de kunne have gjort forabejdet ordentligt med Marronys privatliv, men det er også det. Der vil altid være fejlskud.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
tatoo
Indlæg: 962
Tilmeldt: 6. jul 2012, 23:51

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af tatoo »

Synes ES nævnte efter kampen igår at de skulle have individualisterne til at spille som et hold, så der er åbenbart problemer. ES vil have vi skal spille som et hold, men det gør vi ikke fordi vi har for mange der spiller for sig selv, og det kommer jo til udtryk at man lige skal lave en ekstra dribling. Det ser godt ud når det lykkes, men kan koste når det mislykkes.

Vi skal måske have knap så mange individualister, og så flere hårdtarbejdende folk på holdet.

Brugeravatar
Administrator
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:17

Re: Spillet, formation, spillestil, udtryk, strategi mm.

Indlæg af Administrator »

tatoo skrev:
21. aug 2022, 13:42
Synes ES nævnte efter kampen igår at de skulle have individualisterne til at spille som et hold, så der er åbenbart problemer. ES vil have vi skal spille som et hold, men det gør vi ikke fordi vi har for mange der spiller for sig selv, og det kommer jo til udtryk at man lige skal lave en ekstra dribling. Det ser godt ud når det lykkes, men kan koste når det mislykkes.

Vi skal måske have knap så mange individualister, og så flere hårdtarbejdende folk på holdet.
Ja, og jeg hader virkelig mig selv for at smide dette navn op, men Nicolai Poulsen er den type vi mangler på holdet. Jeg HADER når vi spiller mod ham, men netop derfor burde en som ham stå meget højt oppe på klubbens ønskeliste.

Besvar