Superligaen 21/22

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Sahl
Indlæg: 903
Tilmeldt: 18. feb 2016, 23:02

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Sahl »

Det er aldrig rart at se sådan nogle skader, ligegyldigt hvilket hold det er og hvem man holder med. Jeg tror ikke man skal konkluderer noget som helst endnu! Det er vigtig fokus er på sit eget hold, vinder man de fleste kampe, så bliver man nok mester. Alle kampe er vigtige.

Brugeravatar
PH1978
Indlæg: 761
Tilmeldt: 4. mar 2011, 17:12

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af PH1978 »

DenStolteJyde skrev:I øvrigt interessant at på en dag hvor vi spiller i en mildest talt omdiskuteret trøje, spiller VFF i sorte trøjer, den må også være lidt svær for nogle af domkirkebyens tilhængere..
Det tror jeg ikke. Dette billede er fra ‘99. Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Stoffer »

Nå skal vi gøre noget status?

Der er gået 11 kampe i ligaen, og nu begynder vi at se konturerne af, hvad vi er for et hold. Kent har på twitter lavet en rigtig flot perspektivering, som er værd at starte med, så jeg tillader mig at sakse teksten ind her, jeg håber min kildeangivelse er tilstrækkelig:

#FCM er nr. 1 i #sldk og har aldrig haft flere point efter 11 runder

Dette på trods af:
- Trænerskifte
- Farvel til 39% af spilletiden og 56% af målene fra 19/20
- Corona i truppen
- Europæiske kampe
- 10v11 i 2x60 min
- Skader og 8 karantænedage
- 28 spillere brugt

Jeg må "eat some crow" indtil videre, men det skal ikke afholde mig fra at udfolde mine tanker yderligere.

TapIn giver et ret klart billede allerede:
Der er to gode hold i superligaen. FCK gør det lidt bedre end os - hvis man forlader sig på TapIn, som jeg i vidt omfang gør når jeg skal se større tendenser - og vi gør det konsekvent bedre end det store midterfelt.

her er lidt løse fægterier om hvordan jeg ser os stilmæssigt, det er skrevet efter lyst, så noget er sikkert underbeskrevet, men måske det kan give lidt diskussion. Jeg har fx slet ikke givet nok plads til spillet uden bold, som nok er det mest spændende nye under Henriksen og Jensen.

Taktisk tilgang
Udgangspunktet og tankegangen er i vidt omfang en fleksibel taktisk tilgang altid funderet på pragmatisme via på den ene side risikoaversion og på den anden side individuel kvalitet. Der er visse nuancer, som er spændende, og som jeg antager er indført via Henrik Jensen, men de får udelukkende lov at fylde indenfor rammerne af tankegangen og så længe de ikke strider mod den. Et godt eksempel er den mere zone orienteret tilgang fra 3back klæden, den kan fint passe ind i rammen. Men spillet i opbygningen er tydeligt styret mere af tilgangen og kampensstatus end idealisme.

Jeg sidder tilbage med fornemmelsen, at det er tydeligere end nogensinde, at træneren er ledelsens mand. Det blev åbenbart lidt for eksotisk og ambitiøst under Priske, så nu er vi tilbage til det sikre.

Opbygning (fase 1 og 2)
Og det sikre kendetegner stilen. I spillet med bold søger vi at bygge op tidligt med en god variation mellem langt, halvlangt og kort, men det er yderst sjældent kort opbygning via de centrale rum. Jeg har ikke mulighed for at underbygge det med eventdata og clusteranalyse for mest hyppige afleveringstyper fra målmanden, men jeg sidder med en fornemmelse af, de mest hyppigt brugte (afhængigt af modstanderens pres) er kort ud på en cb i halvrum lige foran feltet, halvlangt til en wb eller langt på Brumado.

Opbygningen frem mod gennembruds og afslutningsspil indeholder en vis variation, men igen synes jeg at se risikoaversion. Der er oftest et klart ønske om at komme på modstanderen 1/3 via siderum ved WB eller kant, der er ingen variation med indadvendte backs, som man efterhånden ser hos mange ligaers tophold. Det sker oftest ved at overloade en side og så skifte spillet eller kombinere igennem. Der er lidt hønen eller ægget over Evanders præstationer af samme årsag. Men ingen tvivl om, han er blevet central i den fase.

Gennembruds- og afslutningsspil (fase 3)
Gennembruds- og afslutningspillet kommer jeg til kort på. Det virker for mig - og det er helt sikkert fordi jeg ikke ved nok - meget lagt an på individuel kvalitet. Jeg kan ikke se mange skabeloner. Der er nogle (gamle) elementer helt tilbage fra Thorup tiden: Forsøg at skabe chancer ved spotvis højt pres og dermed skabe pseudo omstillinger mod et uorganiseret forsvar, tidlige indlæg mod bagerste stang. Men jeg tillægger det risikoaversionen. Spillerne snakker ofte om ikke at miste bolden i farlige situationer, og det undgår vi i al fald sådan der. Der er forsøg her og der på at skabe 1v1 situationer via tredjemandsløb ifbm. de overloads jeg nævnte ovenfor. I det hele taget er gennembrudsspillet (igen et arvestykke) meget direkte og skal gerne ske i en hel eller delvis omstillingssituation. Vi forsøger os også gerne med at spille bagom forsvaret med direkte bolde fra CBs eller Evander der får bolden tidligt i opbygningen - igen noget jeg forstår hvorfor man gør, men hyppigheden og succesraten fungerer ikke optimalt i min optik. Jeg tror, vi ligger lavt på berøringer på modstanderen 1/3 eller modstanderen felt ifht vores ligaplacering, men jeg har ikke kunne finde tal, men iflg superliga.dk er vores succesfulde aflverings % på modstanderen banehalvdel nr. 9 i ligaen og samtidig er vores andel af fremadrettet afleveringer 5. højest efter agf, randers, ob og sønderjyske. Det vidner om et hold, der gerne vil lægge ambitiøse "vinder" afleveringer, så snart man er over midterlinen. På den måde kan vores kanter bruge fart og nemmere komme i isolerede matchups.

Afslutninger sker af samme årsag uden nogen åbenbar logik. Det virker mest af alt lagt an på, hvad spillerne kan lykkes med, jf den fleksible taktiske tilang. Og ros for fleksibiliteten, men der bliver skudt fra både gode men også mærkværdige positoner. Men spillernes kvalitet sikrer, der som regel er en vis bund i, hvad der foregår. Udfordringen er, når vi spiller mod lave organisationer, så er der ikke mange værktøjer til at sikre chancer af høj kvalitet.

Vi har valgt en tilgang mere som Mourinho end Guardiola, hvis jeg skal karikere spillet med bolden.

Spil uden bold
Og for at blive i den karikatur, så passer det også meget godt med spillet uden bold. Det høje pres vi tidligere har set meget til, det er blevet udskiftet med et mere varieret og selektivt pres. Der er større brug af presfælder end et fuldt pres. Og højden på presset skifter også ofte efter kampens udvikling og modstanderen taktiske tilgang osv. Det er nok her, vi ser bedst ud indtil videre i denne sæson, og det også - imo - det mest "nye" vi har set under Henriksen. Forsvaret spiller mere efter zone principper end tidligere. Det klæder virkelig vores backkæde i mange momenter, særligt når spillet "bølger", og vi skal forstyrre modstanderens opbygning i fase 2 og afvikle situationer hvor forsvaret ikke helt er i balance, men det skaber også - i min læsning - nogle sitautoner, hvor vi står på flade fødder. Nu koncentrer jeg mig om superligaen men bemærk ligheden mellem målet fra Ludo og målet af Braga der også bliver afrettet.

Standardsituationer fylder også meget. Men det er ligesom så meget andet ovenfor også gammel vin på nye flasker. Det nye er måske hvor meget vi egentlig investerer. Restforsvaret er jævnligt så lidt som 1v3. Jeg husker ikke, vi var helt så harske tidligere, men måske husker jeg forkert.

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af UlveLars »

Fantastisk skriv. Godt arbejde - dejligt i gider. Det sætter jeg virkeligt pris på

Nu er gammelfar her også kommet på Twitter. Hvad hedder vi der?

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Vijen »

Enig, det er mange gode observationer han har gjort sig.

Mht. de manglende offensive skabeloner så tror jeg de kommer efter vinteropstarten. Man ser meget ofte at et nyt trænerteam starter bagerst og bevæger sig frem på banen. Det er også det vi ser med det nye forsvar, både med nye spillere og ny opstilling. Vores individuelle kvalitet kan alligevel vinde mange af kampene for os, når vi kun skal bruge 1 mål for at vinde.

Så efteråret brugt på forsvaret, foråret angrebet og så står vi vilde og klar til CL kval næste sommer. CL næste sæson :fcm: :fcmwolf:

JBT
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 15. jul 2015, 11:08

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af JBT »

Fint skriv, men dog uden ny-opdagede hemmeligheder. Helt kort er det ærgerligt man ikke forsøger bringe det mere i en Guardiola retning end Mou - men omvendt har FCM aldrig været brillante på bolden - alle mand, af de spillere man har haft til rådighed. Og er det stadig ikke, set i internationalt perspektiv. Det handler også om tempoet, fuldstændig som hvis man ser Hockey i DK kontra NHL. Det skal man forsøge udvikle på omend det ikke 100 procent er muligt for alle spillere.
Største udfordring er helt klart den offensive retning og formåen, og har været det længe. Her kunne man håbe Henrik J sætter ind senere. Jeg synes især vores WB godt kan yde endnu mere offensivt. Desværre er Joel og Dion ikke engang en top 5 back i ligaen offensivt, efter min vurdering.
At det hele bliver mere direkte klinger godt i min ører. En ting er at Junior er kommet lidt i gang (7-9-13)- at det fortsætter - men han var slow starter og dem har der været en hel del af igennem åen/årene. Vi har ikke haft en topscorer længe. Det kunne være fedt at man byggede på, mere end at det oppe i den gode ende bliver et indlæg i desperation. Spille, spille, spille - tempo, tempo, tempo, vil Guardiola nok have sagt. Og skab de åbne rum via trekanter. Det er man bare ikke dygtige nok til. Vil sige man skal prøve holde fast i direktheden og den solide forsvarsbase man er ved at få opbygget. Det bør give et mesterskab.

Danand123
Indlæg: 828
Tilmeldt: 3. jun 2018, 22:10

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Danand123 »

Nå, men om ikke andet holder vi status quo med FCK’s uafgjorte i Haderslev. Inden i dag var jeg i hvert fald tilfreds med den situation, da vi havde en sværere kamp på papiret. Og ærligt talt, så kan vi ikke forlange mere end de 4 point, vi har tjent mod Fcn i grundspillet.

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Vijen »

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... amle-trick

Godt, at han stadig arbejder for FCM selvom han spiller i SønderjyskE :D

MFKM
Indlæg: 609
Tilmeldt: 12. jul 2018, 14:29

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af MFKM »

I øvrigt helt horribelt VAR arbejde at fløjte straffesparket til FCK - godt at Wind viste sportsmanship og sparke den væk ala Morten Wieghorst mod Iran for ligalandsholdet.

Det virkede som om FCK spillernes evindelige tuderi over manglende hands domme, til sidst påvirkede VAR-vognen nok til at de tænkte de hellere måtte kompensere.

Mest horribelt er dog, den fortsat manglende kommunikation fra dommerteamet efter kampene - hvordan kan den tredje største aktør i en underholdningsbranche (1. og 2. er de to hold, 3. er dommeren), ikke have en forpligtelse til at bidrage til underholdningen, ved at stille op til et interview og forsvare deres kendelser? Hvis nu bare de indrømmede deres fejl, ville de få så meget mere respekt i mine øjne.

JBT
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 15. jul 2015, 11:08

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af JBT »

MFKM skrev:
18. okt 2021, 13:42
I øvrigt helt horribelt VAR arbejde at fløjte straffesparket til FCK - godt at Wind viste sportsmanship og sparke den væk ala Morten Wieghorst mod Iran for ligalandsholdet.

Det virkede som om FCK spillernes evindelige tuderi over manglende hands domme, til sidst påvirkede VAR-vognen nok til at de tænkte de hellere måtte kompensere.

Mest horribelt er dog, den fortsat manglende kommunikation fra dommerteamet efter kampene - hvordan kan den tredje største aktør i en underholdningsbranche (1. og 2. er de to hold, 3. er dommeren), ikke have en forpligtelse til at bidrage til underholdningen, ved at stille op til et interview og forsvare deres kendelser? Hvis nu bare de indrømmede deres fejl, ville de få så meget mere respekt i mine øjne.
Men det er da også fucking plat, at man skal belønnes for så horribel en teknik 3 gange i samme kamp med så åbenlyse unaturlige positioner af arme. Men det er selvfølgelig op til regelsættet og ikke spillerens skyld i det nuværende set up.

Når det er sagt er det utroligt, hvis ikke vognen har de samme billeder som tv3 det klart viser hovedet er på fra holm ved episode 3. Det lugter lidt af at putros alligevel ikke kunne holde sig fra at kompensere, hvilket Daugbjerg så går med på i anden omgang, da han formentlig ikke har gode nok fotos på egen skærm. Han dømmer den jo ellers korrekt (jf regelsættet) alle 3 gange der er sager, ved ikke at fløjte.

Men putros vil nok aldrig indrømme - heller ikke overfor sig selv - at det er det, der er sket. Heldigvis skete retfærdigheden fyldest.

Men nøj hvor Emil holm en spade at se på, han koster point i hver kamp nærmest - og på egen hånd to gange i samme kamp i går. Glemmer sjældent den situation tidligere i denne sæson (vist fck også) hvor han står og flager ved sidenlinjen for indkast for så at se den ligge i nettet 10 sekunder efter. Så har man godt nok ingen respekt for holdkammeraterne

Haderslev og Vejle bliver helt klart nedrykkerne i år, det kan vist ikke være anderledes. Og vil allerede nu sige, at det er fuldt ud fortjent.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Stoffer »

TapIn nye xP tabel tilsiger vi overpræsterer i størrelsesordenen 7,9 point - med afstand det meste i ligaen. Det kan skyldes mange ting, men det er værd at følge med i, vi kan næppe opretholde/udbygge en diskrepans i den her størrelsesorden.

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af UlveLars »

Stoffer skrev:
28. okt 2021, 16:38
TapIn nye xP tabel tilsiger vi overpræsterer i størrelsesordenen 7,9 point - med afstand det meste i ligaen. Det kan skyldes mange ting, men det er værd at følge med i, vi kan næppe opretholde/udbygge en diskrepans i den her størrelsesorden.
Hvordan ligger fck?

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Acebone »

UlveLars skrev:
28. okt 2021, 17:20
Stoffer skrev:
28. okt 2021, 16:38
TapIn nye xP tabel tilsiger vi overpræsterer i størrelsesordenen 7,9 point - med afstand det meste i ligaen. Det kan skyldes mange ting, men det er værd at følge med i, vi kan næppe opretholde/udbygge en diskrepans i den her størrelsesorden.
Hvordan ligger fck?
På 25 point, præcis som de har fået.

https://twitter.com/tapinfodbold/status ... 2931522566

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Steffen am »

Faldt lige over statistikken for kort.
https://twitter.com/OleSalling/status/1 ... 79/photo/1

"kun" 19 gule kort til FCM i superligaen, kun undergået af Silkeborg :-o
For mig lidt overraskende at FCK alligevel har fået 31. Synes ellers de har været gode til at slippe billigt.
Om det så er fordi de har kæmpet endnu mere med det, eller at jeg skal tage mine "sort/røde" briller af, ved jeg ikke.

Men selvom FCM "kun" har 19 gule kort, fører vi røde kort (2).
Ved ikke at man kan udlede at det så nærmere har været uheld/tilfældigheder, end at vi skal være decideret nervøse for kort. Specielt vores brasilianere, har jo fået lidt opmærksomhed på den bekostning.
Synes så måske specielt også Paulinho har været "uheldig" og fået nogen lidt tynde kort.

Ved ikke hvad i tænker?

JBT
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 15. jul 2015, 11:08

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af JBT »

Steffen am skrev:
1. nov 2021, 21:22
Faldt lige over statistikken for kort.
https://twitter.com/OleSalling/status/1 ... 79/photo/1

"kun" 19 gule kort til FCM i superligaen, kun undergået af Silkeborg :-o
For mig lidt overraskende at FCK alligevel har fået 31. Synes ellers de har været gode til at slippe billigt.
Om det så er fordi de har kæmpet endnu mere med det, eller at jeg skal tage mine "sort/røde" briller af, ved jeg ikke.

Men selvom FCM "kun" har 19 gule kort, fører vi røde kort (2).
Ved ikke at man kan udlede at det så nærmere har været uheld/tilfældigheder, end at vi skal være decideret nervøse for kort. Specielt vores brasilianere, har jo fået lidt opmærksomhed på den bekostning.
Synes så måske specielt også Paulinho har været "uheldig" og fået nogen lidt tynde kort.

Ved ikke hvad i tænker?
Jeg tænker Paulinho har været heldig mange flere gange end hvad han har fået af tynde kort.
Husker et par kampe hvor han skulle have været smidt ud, bl.a nede i Vejle i sidste sæson, og så var der også en hjemmekamp hvor han slet ikke tænker og stempler igennem en mand, kan ikke huske hvem det lige var vi mødte..

Rapha har også undgået at få en del på tekniske frispark og omstillinger, selvom han fortjener dem. Der er mange af dem han har lavet, som fx Onyeka vil have fået. Men er nærmere mere held end forstand hos dommerne.

At vi ikke har fået mange kan skyldes vel ting, fx mere boldbesiddelse, bedre restforsvar i omstilinger pga 3+2 backkæde - eller at flere unge spillere er i bruge, som er mere “milde” i deres stil.

Isaksen har vel også holdt sig fra et par røde kort i et stykke tid, det teater har Jon Dagur jo overtaget.

Besvar