Superligaen 21/22

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Stoffer »

Stoffer skrev:
8. okt 2021, 10:17
tekst
Super random: Men her er en artikel som kan være sjov at læse og så have vores offensiv in mente: https://btranalysis.blogspot.com/2021/0 ... icial.html (det er ikke for artiklen aktualitet, det er mere, fordi jeg synes, den hjælper til forståelsesrammen for, hvad vi gør lige nu offensivt i opbygningsspillet og den organiske sammenhæng/det direkte spil der fører til gennembrudsspil)

Særligt begrebet kunstige omstillinger bør vække genklag det samme med forskellen på at bryde en line via pasning eller med bolden i fødderne

Kim
Indlæg: 198
Tilmeldt: 22. maj 2009, 21:13

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Kim »

Hej alle,

Vi kan ALLE blive enige om at pointhøsten de sidste 3 kampe har været mega sløj, men jeg kunne godt tænke mig vi kiggede lidt efter årsager, og jeg prøver her at ridse et par åbenlyse op, men bidrag gerne:

*Vi bliver dårligere/ringer jo længere vi kommer i efterårssæsonen grundet de mange mange kampe. Der er tale om en mathed, eller en manglende energi til at praktisere den fodbold vi ønsker - aggresivt og vedvarende pres og bold erobninger.
*Vores varmblodsspillere fryser og spiller dårligere i den mørke og kolde tid, som derudover giver ringere baneforhold. Jeg synes meget få Brasilianere p.t. holder niveau!
*Vi har haft rigtig meget stolpe ind i vores 11 sejrer (husker et sejrsmål langt inde overtid mod Sdr), seneste mod Vejle var det lige omvendt, her taber vi to i overtid - kampen mod GF synes jeg vi er decideret uheldig, hvorimod vi ikke spiller godt mod BIF.
*Synes både at kampforløb mod VB og BIF tyder på at vi "tror" vi kan holde hjem efter en 1-0 scoring, og pakke os - og det er bare faens ærgeligt nu vi spiller for spiller har holdet til at mose på.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at kende til trænerstabens syn på hvor skoen trykker p.t. - er godt klar over det ikke bliver delt med offentligheden - men hvad tænker I andre?

/Kim

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Stoffer »

Kim skrev:
1. dec 2021, 11:05
Hej alle,

Vi kan ALLE blive enige om at pointhøsten de sidste 3 kampe har været mega sløj, men jeg kunne godt tænke mig vi kiggede lidt efter årsager, og jeg prøver her at ridse et par åbenlyse op, men bidrag gerne:

*Vi bliver dårligere/ringer jo længere vi kommer i efterårssæsonen grundet de mange mange kampe. Der er tale om en mathed, eller en manglende energi til at praktisere den fodbold vi ønsker - aggresivt og vedvarende pres og bold erobninger.
*Vores varmblodsspillere fryser og spiller dårligere i den mørke og kolde tid, som derudover giver ringere baneforhold. Jeg synes meget få Brasilianere p.t. holder niveau!
*Vi har haft rigtig meget stolpe ind i vores 11 sejrer (husker et sejrsmål langt inde overtid mod Sdr), seneste mod Vejle var det lige omvendt, her taber vi to i overtid - kampen mod GF synes jeg vi er decideret uheldig, hvorimod vi ikke spiller godt mod BIF.
*Synes både at kampforløb mod VB og BIF tyder på at vi "tror" vi kan holde hjem efter en 1-0 scoring, og pakke os - og det er bare faens ærgeligt nu vi spiller for spiller har holdet til at mose på.


Jeg kunne virkelig godt tænke mig at kende til trænerstabens syn på hvor skoen trykker p.t. - er godt klar over det ikke bliver delt med offentligheden - men hvad tænker I andre?

/Kim
Jeg er enig i de to markerede.

Danand123
Indlæg: 828
Tilmeldt: 3. jun 2018, 22:10

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Danand123 »

Stoffer skrev:
1. dec 2021, 12:36
Kim skrev:
1. dec 2021, 11:05
Hej alle,

Vi kan ALLE blive enige om at pointhøsten de sidste 3 kampe har været mega sløj, men jeg kunne godt tænke mig vi kiggede lidt efter årsager, og jeg prøver her at ridse et par åbenlyse op, men bidrag gerne:

*Vi bliver dårligere/ringer jo længere vi kommer i efterårssæsonen grundet de mange mange kampe. Der er tale om en mathed, eller en manglende energi til at praktisere den fodbold vi ønsker - aggresivt og vedvarende pres og bold erobninger.
*Vores varmblodsspillere fryser og spiller dårligere i den mørke og kolde tid, som derudover giver ringere baneforhold. Jeg synes meget få Brasilianere p.t. holder niveau!
*Vi har haft rigtig meget stolpe ind i vores 11 sejrer (husker et sejrsmål langt inde overtid mod Sdr), seneste mod Vejle var det lige omvendt, her taber vi to i overtid - kampen mod GF synes jeg vi er decideret uheldig, hvorimod vi ikke spiller godt mod BIF.
*Synes både at kampforløb mod VB og BIF tyder på at vi "tror" vi kan holde hjem efter en 1-0 scoring, og pakke os - og det er bare faens ærgeligt nu vi spiller for spiller har holdet til at mose på.


Jeg kunne virkelig godt tænke mig at kende til trænerstabens syn på hvor skoen trykker p.t. - er godt klar over det ikke bliver delt med offentligheden - men hvad tænker I andre?

/Kim
Jeg er enig i de to markerede.

Der har altså også være gode præstationer, når jeg tænker tilbage i ligaen her i efteråret:

Aab-FCM 0-1
FCM-Vejle 4-1
FCM-Silkeborg 3-0 (en af de få nederlag for Silkeborg)
SE-Fcm 0-2 (i undertal i lang tid og har alligevel styr på dem)
FCM-AGF 4-0
Randers-FCM 1-3

Så har vi haft heldet mod SE hjemme, FCK ude samt Randers og FCN hjemme... OK. Men vi havde ikke meget stolpe ind i begge kampe mod BIF - husk vi rammer stangen to gange hjemme og i BIF har vi 4-5 store chancer før vi kommer bagud. Vi taber også til OB i sidste sekund i første kamp - en kamp, hvor vi også kunne have vundet. Så gode var OB heller ikke.

Men ligesom hos mig selv - de seneste kampe fylder altid mest.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af mousebreaker »

Lidt uvidenskabelige stats:

FCM med Dreyer i 21/22 superliga
6 kampe, 15 point målscore 13-3

FCM uden Dreyer i 21/22 superliga
11 kampe, 20 point, 18-13 i målcore
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Sahl
Indlæg: 903
Tilmeldt: 18. feb 2016, 23:02

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Sahl »

Mousebreaker

Havde Dreyer stadigvæk været i truppen kunne vi også have stået med at han bare havde dårligere stats og samme antal point.
Holdet kan ikke være afhængige af en eller et par spillere, det er alt for ustabilt og farligt at gøre.

Alt i alt har der været en del kampe, hvor man har heldet i mod sig og den anden vej rundt. Ser man sådan helt overordnet, så tror jeg de fleste af os havde solgt dette efterår for det vi har fået, både i SL og i de 2 andre turneringer.
Det jeg tænker er at vores taktiske system ikke holder med de spillere vi har eller også fungere det bare ikke altid optimal. Det bliver spændende at se hvilke spillere der ryger og hvilke der kommer ind.

Halkjær
Indlæg: 68
Tilmeldt: 1. sep 2009, 15:26

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Halkjær »

Vi er taktisk set for rigide. Det fungerer i Europa og mod modstandere, der angriber at spille med tre centrale forsvarsspillere, men det er simpelthen for statisk mod modstandere der står lavere. Læg dertil at Sisto og Evander ikke løber meget dybt og så har du en opskrìft på få scorede mål.

Jeg er mest skuffet over forsvaret på det seneste. Jeg ved godt at mange scoringer har været lav sandsynligheds og kynisk sparket ind, men det er simpelthen for ringe at vi ikke kan holde en føring med så mange defensive spillere på banen.

Jeg kunne godt tænke mig lidt mere fleksibilitet og at vi oftere spillede med kun to centrale forsvarspillere. Det tager selvfølgelig tid, men hvis et landshold som mødes mindre ofte kan, burde vi også kunne. Desværre har vi ingen AC (eller Scholz længere) så vi kan omstille os i kampene. Alle vores bagerste er for dårlige på bolden.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Stoffer »

Danand123 skrev:
1. dec 2021, 13:18

Der har altså også være gode præstationer, når jeg tænker tilbage i ligaen her i efteråret:

Aab-FCM 0-1
FCM-Vejle 4-1
FCM-Silkeborg 3-0 (en af de få nederlag for Silkeborg)
SE-Fcm 0-2 (i undertal i lang tid og har alligevel styr på dem)
FCM-AGF 4-0
Randers-FCM 1-3

Så har vi haft heldet mod SE hjemme, FCK ude samt Randers og FCN hjemme... OK. Men vi havde ikke meget stolpe ind i begge kampe mod BIF - husk vi rammer stangen to gange hjemme og i BIF har vi 4-5 store chancer før vi kommer bagud. Vi taber også til OB i sidste sekund i første kamp - en kamp, hvor vi også kunne have vundet. Så gode var OB heller ikke.

Men ligesom hos mig selv - de seneste kampe fylder altid mest.
Ja, det har der da. Jeg mener heller ikke, jeg skrev, der ingen var. Mit overordnede indtryk fra efteråret i superligaen er bare, at vores nuværende pointhøst er udtryk for en vis portion held og/eller uholdbar skarphed, og det viser tapin's xP også. Når jeg har skrevet det, så har nogle skrevet, ja det (altså overpræstere xP) skal gode hold jo. Og det er jo sandt, men modsat fx fck der også har været op og ned - men som er på line med deres xP - så overpræsterer vi OG jeg sidder ikke med indtrykket, vi bare har flået ligaen over.

Noget andet er iø: Prøv og se hvor mange (læs: få) bolde vi erobrer efter genpres: https://twitter.com/StatsBomb/status/14 ... 7494469638

Mit samlede indtryk er, vi er et hold, som kæmper med at finde identiteten som tophold, der kan tage kampen til sig og styre spillet i ligaen på vores præmisser og spille op med bedre hold i europa. Og jeg påstår ikke, det er en nem udfordring. For der _er_ helt sikkert mere kvalitet i truppen end nogensinde før, og det fornægter sig heller ikke. Vi ser det bare kun i glimt. Det er et problem, der skal løses. Det glider os af hænde lige nu med de præstationer, vi leverer i ligaen. Der var også masser sidste år, der mente det nok skulle rette sig op efter pausen, hvor vi havde færre kampe, men det gjorde det aldrig. Jeg mangler forklaringer på, hvorfor det skulle ske af sig selv i år. Summa summarum er, jeg er bekymret for vores spil i ligaen, og som nævnt tidligere, ligner det efterhånden sidste år i min optik.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af mousebreaker »

Stoffer skrev:
2. dec 2021, 16:26
Noget andet er iø: Prøv og se hvor mange (læs: få) bolde vi erobrer efter genpres: https://twitter.com/StatsBomb/status/14 ... 7494469638

Mit samlede indtryk er, vi er et hold, som kæmper med at finde identiteten som tophold, der kan tage kampen til sig og styre spillet i ligaen på vores præmisser og spille op med bedre hold i europa. Og jeg påstår ikke, det er en nem udfordring. For der _er_ helt sikkert mere kvalitet i truppen end nogensinde før, og det fornægter sig heller ikke. Vi ser det bare kun i glimt. Det er et problem, der skal løses. Det glider os af hænde lige nu med de præstationer, vi leverer i ligaen. Der var også masser sidste år, der mente det nok skulle rette sig op efter pausen, hvor vi havde færre kampe, men det gjorde det aldrig. Jeg mangler forklaringer på, hvorfor det skulle ske af sig selv i år. Summa summarum er, jeg er bekymret for vores spil i ligaen, og som nævnt tidligere, ligner det efterhånden sidste år i min optik.
Godt nok vildt at vi er det dårligste hold på det parameter i hele ligaen. Når man tænker på, hvor mange store chancer der bliver skabt ved et vellykket genpres, så forklarer det jo nok en del af historien om vores manglende evne til at skabe store chancer pt.

I en datadrevet klub som vores, må dette være horribel læsning. Bedre trænerarbejde ønskes, tak!
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Ravnen »

BT har lavet en flophold https://www.bt.dk/superligaen/bts-super ... ffet-faelt

Vores tidligere spillere Dal Hende og James er med. Ikke meget at sige til det. Værre er det at Cajuste og Marrony er med, hvilket desværre er ganske rimeligt.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Steffen am »

mousebreaker skrev:
3. dec 2021, 10:44
Stoffer skrev:
2. dec 2021, 16:26
Noget andet er iø: Prøv og se hvor mange (læs: få) bolde vi erobrer efter genpres: https://twitter.com/StatsBomb/status/14 ... 7494469638

Mit samlede indtryk er, vi er et hold, som kæmper med at finde identiteten som tophold, der kan tage kampen til sig og styre spillet i ligaen på vores præmisser og spille op med bedre hold i europa. Og jeg påstår ikke, det er en nem udfordring. For der _er_ helt sikkert mere kvalitet i truppen end nogensinde før, og det fornægter sig heller ikke. Vi ser det bare kun i glimt. Det er et problem, der skal løses. Det glider os af hænde lige nu med de præstationer, vi leverer i ligaen. Der var også masser sidste år, der mente det nok skulle rette sig op efter pausen, hvor vi havde færre kampe, men det gjorde det aldrig. Jeg mangler forklaringer på, hvorfor det skulle ske af sig selv i år. Summa summarum er, jeg er bekymret for vores spil i ligaen, og som nævnt tidligere, ligner det efterhånden sidste år i min optik.
Godt nok vildt at vi er det dårligste hold på det parameter i hele ligaen. Når man tænker på, hvor mange store chancer der bliver skabt ved et vellykket genpres, så forklarer det jo nok en del af historien om vores manglende evne til at skabe store chancer pt.

I en datadrevet klub som vores, må dette være horribel læsning. Bedre trænerarbejde ønskes, tak!
Det var da vild læsning, og ja, kunne godt være en stor del af de udfordringer der har været.
Mener tidligere at have læst at det tit er klubber med mange kampe, der først falder lidt nøjagtig på den her statistik,
men med FCK og BIF i toppen, kan det i hvert fald aldrig blive en undskyldning.

Men kunne være sjovt at se holdt op imod seneste kamp i Brøndby. Virkede for mig at se at en almindelig træningsuge, med genpres som fokusområde, gjorde en ganske væsentlig forskel.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Stoffer »

Ravnen skrev:
4. dec 2021, 00:16
BT har lavet en flophold https://www.bt.dk/superligaen/bts-super ... ffet-faelt

Vores tidligere spillere Dal Hende og James er med. Ikke meget at sige til det. Værre er det at Cajuste og Marrony er med, hvilket desværre er ganske rimeligt.
Kunne ikke være mere ligeglad med hvad pressen skriver om os. Med undtagelse af Tipsbladet er det stort set kun, når der er noget negativt, de gider bruge tid på os, så ikke mærkeligt de finder anledning til det her.

Danand123
Indlæg: 828
Tilmeldt: 3. jun 2018, 22:10

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Danand123 »

Hvorfor sender de dagens kamp på 3plus i stedet for tv3sport. Ejer de Brøndby, eller hvad sker der?

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af SimonH »

Danand123 skrev:
28. feb 2022, 18:56
Hvorfor sender de dagens kamp på 3plus i stedet for tv3sport. Ejer de Brøndby, eller hvad sker der?
Du skulle hellere have stillet spørgsmålet vedr. vores kamp i går, som blev sendt på TV3+.
Brøndby er 1. valg denne runde, hvorfor de spiller på TV3+, som man altid gør, når man er 1. valg.

Danand123
Indlæg: 828
Tilmeldt: 3. jun 2018, 22:10

Re: Superligaen 21/22

Indlæg af Danand123 »

SimonH skrev:
28. feb 2022, 19:42
Danand123 skrev:
28. feb 2022, 18:56
Hvorfor sender de dagens kamp på 3plus i stedet for tv3sport. Ejer de Brøndby, eller hvad sker der?
Du skulle hellere have stillet spørgsmålet vedr. vores kamp i går, som blev sendt på TV3+.
Brøndby er 1. valg denne runde, hvorfor de spiller på TV3+, som man altid gør, når man er 1. valg.
Nå, ok. Så førstevalg en mandag, fordi Brøndby spillede europæisk i torsdags :P

Besvar