Hvad sker der?

Lad os diskutere forummets opbygning og få nogle inputs
Bhomaszz

Re: Hvad sker der?

Indlæg af Bhomaszz »

Takito Skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Hvad så hvis vedkommende er ordblind - må han så
> ikke deltage i debatten?
>
> Der skal være plads til alle, og alle har ikke
> samme forståelse for tegnsætning eller at stave.
>

Ja selvfølgelig skal man have lov at være med i debatten. Men det skal altså også være muligt at forstå hvad der bliver skrevet, og prøv at forestil dig et indlæg med dårlige formuleringer helt uden punktummer og kommaer med bare en vis længde - det er altså ikke nemt at få den rigtige mening ud af, hvis man da overhovedet finder en mening.

Hekler

Intet nyt under solen

Indlæg af Hekler »

Kent Skrev:
-------------------------------------------------------

> Men om det sker herinde er nok tvivlsomt. Man har
> haft en meget konservativ holdning til forummets
> funktion, hvilket nok ikke mindst i sin tid kan
> spores tilbage til Hekler, der er modstander af
> alt nyt ;-)

Det er korrekt.
I hvert fald at jeg er kraftig modstander af ændret trådstruktur.
Vi prøvede det en overgang, og moderatorene sagde op fordi mængden af arbejde blev alt for voldsom. Det aller største problem er, at folk ikke svarer på det spørgsmål de reelt svare på, og det ender i mudderkastning og trusler.

Personligt er jeg tilhænger at en ekstremt meget hårdere moderationslinje, hvor alle forkert placerede indlæg og indlæg der falder uden for linjen brutalt slettes, indtil kun de debattøre jeg gider høre på er tilbage.

Men nu er det ikke mig der bestemmer, og jeg skal være ærlig og sige, at jeg aldrig har brugt graven så lidt som nu mest fordi så mange af (her kommer fordommen) de unge brugere ikke forstår have reglerne er i en debat.

Det er ikke vigtigt hvad du mener, kun hvorfor du mener det. Hvis du ikke underbygger dine holdninger er de værdiløse og uinteressante for andre. Hvis du ikke kan overbevise andre over værdien af dine argumenter så tæller de ikke.

Hekler

Re: Hvad sker der?

Indlæg af Hekler »

Hausser Skrev:
-------------------------------------------------------

> Censurerer man Ulvegraven i et væk, så risikerer
> man at dræbe trafikken herinde og det mener jeg
> vil fatalt for forummets fremtid.


Hvorfor er trafik vigtig?

Du siger det er vigtigt men hvorfor?

Hausser

Re: Hvad sker der?

Indlæg af Hausser »

Der er jo nødt til at komme nye brugere til herinde. Gamle forsvinder eller gearer ned pga tidsmangel eller andre prioriteringer og der skulle derfor gerne være en skare af nye mennesker til at tage over og dem skal man altså ikke skræmme væk blot fordi de endnu ikke har så meget erfaring med debat, man kan jo lære det. Selv om jeg da håber at du og jeg om 10 år, stadig debatterer FCM herinde (forhåbentlig i en nyere udgave af Ulvegraven) og ser til bare på 5 mesterskaber og 3 C.L-deltagelser, så vil der være mange som er forsvundet til den tid. Jeg har ikke været herinde så lang tid, men har da bemærket flere som har nedsat debatniveauet drastisk.

Endvidere så indikerer en voksende aktivitet herinde, jo også at interessen for FCM stiger og at fankulturen gror. Jeg tror på at, et sted som Ulvegraven er med til at øge interessen for FCM og skabe og bekræfte en identitet hos mange af de mennesker som er så passionerede omkring FCM at de vil bruge tid på at diskutere klubben herinde. Debatten og det virtuelle fælleskab har en selvforstærkende effekt og uden den mulighed, tror jeg mange vil være det mindre fodboldfan.

Hekler

Aktivitet?

Indlæg af Hekler »

Igen vil jeg gerne spørge om hvorfor større aktivitet er godt?

Hvis den kom som følge af kvalitet så fint, men have den bare for at have den, svare til at blære sig med ens far er den stærkeste...

Hausser

Re: Aktivitet?

Indlæg af Hausser »

Aktivitet er godt fordi det indikerer at der er en masse fans som ønsker at diskutere klubben og for hvem FCM fylder mere end bare 2*45 minutter hver uge. Debatten og aktiviteten er en vigtig del af denne fodboldidentitet, hvor man jo kan måde ligesindede og diskutere på tværs af alder, uddannelse og social status. Der er utvivlsomt en klar sammenhæng mellem debattører og så mængden af fans. Ulvegraven fungerer på mange måder som en katalysator for unge FCMere som kigger herind og begynder at læse og diskutere med. Uden Ulvegraven ville FCMs dedikerede fanskare være mindre, det er jeg sikker på og kan da i et eller andet omfang kende det fra mig selv.

Når man, som FCM, er en klub i udvikling, så vil der også komme fans til som ikke holder et fantastisk debatniveau, jo flere fans, jo flere som ikke holder niveau. Jeg mener dog ikke at det skal være de moderatorernes opgave at slette disse brugere helt væk og skræmme dem væk fra graven, mange af disse mennesker skulle jo gerne komme til at være en del af gravens fremtid.

Hvis man ser på de klubber som vi sammenligner os med uden for banen, så har alle disser klubber også betydeligt mere aktivitet på deres foras, men jeg syntes altså sjældent at niveauet bliver så lavt at de ikke kan læses, det er vist kun på OBs det bliver det, men der har de vist heller ingen moderation overhovedet.

Hekler

Re: Aktivitet?

Indlæg af Hekler »

Hausser Skrev:
-------------------------------------------------------
> Aktivitet er godt fordi det indikerer at der er en
> masse fans som ønsker at diskutere klubben og for
> hvem FCM fylder mere end bare 2*45 minutter hver
> uge. Debatten og aktiviteten er en vigtig del af
> denne fodboldidentitet, hvor man jo kan måde
> ligesindede og diskutere på tværs af alder,
> uddannelse og social status.

For mig er det et stort problem at du siger diskutere og ikke debatere. Diskurs, er bare at være uenig, debat handler op indhold.
Hvis dit eneste succeskriterie er at så mange som muligt skal bruge tid på at råbe efter hinanden, jammen så tillykke, jeg tror vi er ved at være der.


> Der er utvivlsomt en
> klar sammenhæng mellem debattører og så mængden af
> fans.

Det vil jeg gerne have underbygget.
Jeg ser i hvert fald ikke et sammenfald mellem debatøre her og dem jeg snakker med på tribunen i særlig udstrækning. Faktisk er debatforum hovedsageligt befolket med folk der kommer forholdsvist længere væk fra.


> Når man, som FCM, er en klub i udvikling, så vil
> der også komme fans til som ikke holder et
> fantastisk debatniveau, jo flere fans, jo flere
> som ikke holder niveau. Jeg mener dog ikke at det
> skal være de moderatorernes opgave at slette disse
> brugere helt væk og skræmme dem væk fra graven,
> mange af disse mennesker skulle jo gerne komme til
> at være en del af gravens fremtid.


Hvad skal så være moderatorenes opgave hvis det ikke er at kontrollere at debatniveauet holdes?

Hausser

Re: Aktivitet?

Indlæg af Hausser »

Hekler Skrev:
-------------------------------------------------------
> For mig er det et stort problem at du siger
> diskutere og ikke debatere. Diskurs, er bare at
> være uenig, debat handler op indhold.
> Hvis dit eneste succeskriterie er at så mange som
> muligt skal bruge tid på at råbe efter hinanden,
> jammen så tillykke, jeg tror vi er ved at være
> der.

Næh, aktivitet er ikke det eneste succeskriterie for mig, men det er dog en ret central målestok. Foretrækker du selv et forum som VFFs hvor der så godt som ingen aktivitet er, fremfor BIFs Sydsiden hvor der bliver debatteret på livet løs, men hvor der også er den del skidt imellem?

> Det vil jeg gerne have underbygget.
> Jeg ser i hvert fald ikke et sammenfald mellem
> debatøre her og dem jeg snakker med på tribunen i
> særlig udstrækning. Faktisk er debatforum
> hovedsageligt befolket med folk der kommer
> forholdsvist længere væk fra.

Det kan vel underbygges ved at de hold som har flere fans end FCM (FCK, AaB, OB, AGF & BIF), også har langt mere aktivitet på deres debatfora end det der er på Ulvegraven. og alligevel syntes det at kunne håndtere det, uden at slette løs.

> Hvad skal så være moderatorenes opgave hvis det
> ikke er at kontrollere at debatniveauet holdes?

Jeg siger jo ikke at forummet ikke skal administreres, men blot at den linie som du og Thomas Lund står for, er helt ude af proportioner og jeg mener ærligt talt det er dræbende for Ulvegraven at begynde at censurere løs blot fordi man ikke lige bringer så meget nyt denne gang, eller stange karantæner ud til højre og venstre. Man glemmer altså at mange unge debattører lærer det med tiden og også sagtens kan komme med kontruktive indlæg + at der faktisk bliver afledt megen positiv og kontruktiv debat for et indlæg som måsker ikke er specielt velargumenteret.

Jeg foretrækker til enhver tid et forum hvor der kommer 10 gode indlæg og 5 dårlige, fremfor et forum hvor der blot bliver skrevet 5 gode. Det første er klart det mest givende for mig og så kan jeg ellers selv sortere lidt i hvad jeg skimmer og hvad jeg ikke gør. For mig at se er jeres holdning en udpræget bægeret-er-halv-tomt-attitude som jeg på ingen måder mener er gavnlig for debatten herinde

Hekler

Re: Aktivitet?

Indlæg af Hekler »

Hausser Skrev:
-------------------------------------------------------
> Foretrækker du selv et forum som VFFs hvor der så
> godt som ingen aktivitet er, fremfor BIFs Sydsiden
> hvor der bliver debatteret på livet løs, men hvor
> der også er den del skidt imellem?

Jeg synes det er et problem hvis du ikke kan se forskeller her.
VFF er en MEGET lille fanklub, i 1. div. med adskillige forums. Der er ingen trafik fordi der ingen folk er, ikke fordi der modereres stramt.
Sydsiden tilgengæld, modereres meget hårdt, heldigvis for dem er linjen efterhånden rimelig klar og derfor kan der i perioder gives lidt snor.
Men der er jo ikke mere trafik fordi der modereres anderledes, vel.



> Det kan vel underbygges ved at de hold som har
> flere fans end FCM (FCK, AaB, OB, AGF & BIF), også
> har langt mere aktivitet på deres debatfora end
> det der er på Ulvegraven. og alligevel syntes det
> at kunne håndtere det, uden at slette løs.

Bif, FCK og AaB administreres altså noget hårdere end Ulvegraven er blevet den seneste tid. Men igen så handler det jo om at have en så stabil strøm af indlæg der bliver modereret at folk får en fornemmelse for linjen. Det er nemmere at håndtere enkelte smuttere hvis alle andre ikke bare udfolder sig i børnehave med det sammen "hvorfor må jeg ikke når han må"


> Man glemmer altså at mange unge debattører lærer
> det med tiden og også sagtens kan komme med
> kontruktive indlæg + at der faktisk bliver afledt
> megen positiv og kontruktiv debat for et indlæg
> som måsker ikke er specielt velargumenteret.

Jeg er direkte uenig.
Jeg mener at der læres dårlig debatadfærd, som kommer til udtryk ved at folk ikke kan forstå hvad de har gjot galt selvom de har fået det at vide flere gange.

> Jeg foretrækker til enhver tid et forum hvor der
> kommer 10 gode indlæg og 5 dårlige, fremfor et
> forum hvor der blot bliver skrevet 5 gode.

Men det er jo netop ikke det forhold vi snakker om, nærmere 1 godt for 25 ligegyldige.

> Det
> første er klart det mest givende for mig og så kan
> jeg ellers selv sortere lidt i hvad jeg skimmer og
> hvad jeg ikke gør.

Men den ene fornuftige debat efter den anden drukner pga. OT tråde der ikke bringer andet end emnet frem, og ikke afledte debatter som bliver afmærket og brugt, men bunker af onliners og indlæg der bliver citeret uden at blive brugt.

Hausser

Re: Aktivitet?

Indlæg af Hausser »

Hekler Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg synes det er et problem hvis du ikke kan se
> forskeller her.
> VFF er en MEGET lille fanklub, i 1. div. med
> adskillige forums. Der er ingen trafik fordi der
> ingen folk er, ikke fordi der modereres stramt.
> Sydsiden tilgengæld, modereres meget hårdt,
> heldigvis for dem er linjen efterhånden rimelig
> klar og derfor kan der i perioder gives lidt
> snor.
> Men der er jo ikke mere trafik fordi der modereres
> anderledes, vel.

Sammenligningen er dårlig, da den forudsætter at alt det der bliver skrevet på VFFs forum er kvalitet og det er det bestemt ikke og der i øvrigt bliver censureret voldsomt derinde. VFFs forum er dog et udemærket eksempel på et fodboldforum som ikke er befordrende og stimulerende for fodboldinteressen hos VFFs fans, der er simpelthen ikke nok debatter eller aktivitet derinde.

> Bif, FCK og AaB administreres altså noget hårdere
> end Ulvegraven er blevet den seneste tid. Men igen
> så handler det jo om at have en så stabil strøm af
> indlæg der bliver modereret at folk får en
> fornemmelse for linjen. Det er nemmere at håndtere
> enkelte smuttere hvis alle andre ikke bare
> udfolder sig i børnehave med det sammen "hvorfor
> må jeg ikke når han må"

Ulvegraven har jo netop tidligere haft et rygte for voldsom censur og for at udefrakommende automatisk blev smidt på porten når man undlod at lade sig begejstre af FCM. Nu bliver en del begreber hurtigt til forumsandheder, men når der er røg, har der som regel også været ild.

Jeg har endvidere heller ikke indtryk af disse debatfora bliver censureret så hårdt som du påstår. Jeg var da lige inde på BIFs forum tidligere i aftes og der er da masser af indlæg som kunne slettes, både ud fra din og min opfattelse.

Og igen tillader jeg mig lige at gøre opmærksom på at jeg ikke er tilhænger af totalt anarki og selvfølgelig mener Graven skal modereres, men jeg er bestemt ikke enig i den linie som Thomas Lund og vel også du foreslår. Jf. den tidligere debat i denne tråd, så er det altså ikke småting som skal slettes eller "censureres" http://www.ulvegraven.dk/read.php?4,888 ... #msg-88896 og http://www.ulvegraven.dk/read.php?4,888 ... #msg-88912

> Jeg er direkte uenig.
> Jeg mener at der læres dårlig debatadfærd, som
> kommer til udtryk ved at folk ikke kan forstå hvad
> de har gjot galt selvom de har fået det at vide
> flere gange.

Som jeg ser det, så er der en klar sammenhæng mellem alder og debatniveau herinde, den såkaldte Arto-faktor. Dermed ikke sagt at der ikke findes 15-årige der holder et højt niveau og 30-årige der holder et lavt, men er sikker på den er en meget beviselig sammenhæng. Det jeg har læst mig frem til, er at man med tiden bliver ældre og mere erfaren, efterhånden som man tillærer sig viden og bliver mere dannet. Den påstand er jeg ret så sikker på holder vand og ligeledes er jeg sikker på at folk med tiden vil formå at hæve niveauet og dygtiggøre argumenterne.

> Men det er jo netop ikke det forhold vi snakker
> om, nærmere 1 godt for 25 ligegyldige.

Arh, 4% fornuftige indlæg på Graven, så galt er det vist ikke :) Jeg mener bestemt ikke at Ulvegraven holder et debatniveau som er under sammenlignelige fodboldforas, snarere det modsatte.

> Men den ene fornuftige debat efter den anden
> drukner pga. OT tråde der ikke bringer andet end
> emnet frem, og ikke afledte debatter som bliver
> afmærket og brugt, men bunker af onliners og
> indlæg der bliver citeret uden at blive brugt.

Så længe Off Topic debatten ikke omhandler nogle ligegyldigt personligt ævl, men er relateret til FCM, så kan den sagtens være på plads. Så længe folk sørge for at redigere overskriften, så ser jeg det ikke som noget problem. Tværtimod ville det være mere træls hvis man absolut skulle starte en ny tråd op hver gang man havde et enkelt spørgsmål..

Og at debatten drukner, syntes jeg altså primært skyldes den trådstruktur vi holder os herinde. At man skal åbne samtlige indlæg mener jeg er klart mere medvirkende til at blive frusteret over enkelte indlægs manglende niveau.

Besvar