Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcn ... e-end-fcm/

"De ændrede ikke noget på deres udtryk i løbet af kampen, så vi blev ikke udfordret taktisk, men det blev vi mod Vejle, siger Flemming Pedersen."

Jeg respekterer Flemming Pedersen meget, så det her gør da indtryk. Er vi for dårlige til at skifte taktik undervejs? - Der er ingen tvivl om, det er fremtiden i fodbold at kunne omstille sig ikke bare en men flere gange undervejs i kampen (tag i øvrigt og hør den glimrende podcast fra Playmaker: https://www.playmaker.nu/home/podcast-h ... -anno-2020), men det er naturligvis en balance mellem at tro på eget koncept (og give det tid til at virke). Det var bare oplagt i FCN kampen, at vi var sat skævt op og blev domineret i alle faser.

Måske også værd at hæfte sig ved, at Priske har lagt vægt på, at man ikke har haft tid til at være på træningsbanen i perioden. Det gør naturligvis forberedelse svær - og dermed kan man ikke omstille sig undervejs, fordi man ikke har alternativer med i rygsækken. Men det er jo et vilkår, hvis vi gerne vil være et internationalt hold.

Hvad tænker I?

Christian
Indlæg: 668
Tilmeldt: 29. aug 2014, 10:12

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Christian »

Det skal vist tages med en skovfuld salt. Er du i tvivl om vi er bedre end Vejle? Jeg er ikke.

Jeg er enig i at man som træner bør kunne justere taktik midt i en kamp, men det synes jeg også Priske har vist masser af gange at han kan.
Det er jo nærmest blevet en forventning/sandhed at vi er bedre i 2. halvleg end i første. Det behøver ikke nødvendigvis være ændring i formationen.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

Christian skrev:
9. nov 2020, 14:35
Det skal vist tages med en skovfuld salt. Er du i tvivl om vi er bedre end Vejle? Jeg er ikke.

Jeg er enig i at man som træner bør kunne justere taktik midt i en kamp, men det synes jeg også Priske har vist masser af gange at han kan.
Det er jo nærmest blevet en forventning/sandhed at vi er bedre i 2. halvleg end i første. Det behøver ikke nødvendigvis være ændring i formationen.
Nej, det er jeg ikke. Det var heller ikke på nogen måde min pointe. Det var ment som et oplæg til diskussion af balancen mellem at fastholde spilkoncept under en kamp og justere det til modstanderen.

Jeg synes også, at Priske og trænerne har vist ok evne til at omstille sig. Og jeg vil endda sige, at vi nogle gange ændrer formation i løbet af kampene - særligt indtager backs forskellige rum. Cajuste skifter også mellem positioner i forrum og mellemrum og Frank falder nogle gange ned fra forrum og bygger op sammen med Erik og Scholz. Så jeg prøver ikke at skabe en enten/eller diskussion.

Men i kampen mod fcn blev vi udstillet. Så er spørgsmålet, om det var en følge af manglende taktisk omstilling eller at spillerne ikke præsterede. Efter kampen havde jeg mest oplevelsen af det sidste, men når jeg læser Flemming Pedersens pointe, så kan jeg godt se i bagklogskabs (alt for nemme) lys, at trænerteamet heller ikke gjorde særlig meget for at ændre på spillernes forudsætninger. Horsens kampen udviklede sig også negativt, hvor man også man må spørge, om trænerteamet egentlig gjorde nok for at opdæmme at Horsens flere gange fandt rum på ydersiden af cbs og bagsiden af backs.

MFKM
Indlæg: 609
Tilmeldt: 12. jul 2018, 14:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af MFKM »

Vores styrke på dødbold er helt ekstrem - nok også mere ekstrem end mange af os lige gik og troede, hvis man skal tage følgende citat til troende:

https://www.nytimes.com/2020/12/30/spor ... kboA3So-J0

"Midtjylland, for example, is better at set pieces than any team in Europe. “Over the last five years, we have scored more goals than anyone else that way,” Ankersen said. “The gap between us and the team in second is the same as the gap between the team in second and the team in 73rd.”"

Nu kunne det selvfølgelig være spændene at se de absolutte tal, inden man drage konklusioner, tallene kunne jo se ud på 2 forskellige måder:

1:
1. Midtjylland 100 mål.
2. Atletico 99 mål
3-73: En masse hold 98 mål

Eller 2:
1. Midtyjlland 100 mål
2. Atletico 70 mål.
73. FCK 40 mål.

Sandheden ligger formenligt et sted midt imellem - uanset hvad imponerende stats.

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af SimonH »

Synes ikke vores dødboldsstyrke er ekstrem længere. Eneste rigtig farlige mand på dødbolde er Erik.

Brugeravatar
Saemala
Indlæg: 858
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Saemala »

SimonH skrev:
30. dec 2020, 11:52
Synes ikke vores dødboldsstyrke er ekstrem længere. Eneste rigtig farlige mand på dødbolde er Erik.
Tror mere grunden er præcisionen fra indlægsfoden.
Vi har været vant til Poulsen med en mega flødefod. Det sidste halve år dalede hans indlæg dog gevaldigt i niveau.
Høvdingen af Herning

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af SimonH »

Saemala skrev:
30. dec 2020, 13:10
SimonH skrev:
30. dec 2020, 11:52
Synes ikke vores dødboldsstyrke er ekstrem længere. Eneste rigtig farlige mand på dødbolde er Erik.
Tror mere grunden er præcisionen fra indlægsfoden.
Vi har været vant til Poulsen med en mega flødefod. Det sidste halve år dalede hans indlæg dog gevaldigt i niveau.
Det er altid en kombination klart.
Tror dog at Okosun/Sanneh/Kian/dal hende/onuachu kontra Cajuste/Scholz/sisto/Paulinho/Kaba er den primære forskel.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

SimonH skrev:
30. dec 2020, 13:33
Saemala skrev:
30. dec 2020, 13:10
SimonH skrev:
30. dec 2020, 11:52
Synes ikke vores dødboldsstyrke er ekstrem længere. Eneste rigtig farlige mand på dødbolde er Erik.
Tror mere grunden er præcisionen fra indlægsfoden.
Vi har været vant til Poulsen med en mega flødefod. Det sidste halve år dalede hans indlæg dog gevaldigt i niveau.
Det er altid en kombination klart.
Tror dog at Okosun/Sanneh/Kian/dal hende/onuachu kontra Cajuste/Scholz/sisto/Paulinho/Kaba er den primære forskel.
En faktor er også, at mange andre hold er blevet langt mere opmærksomme på forholdet.

Brugeravatar
Saemala
Indlæg: 858
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Saemala »

SimonH skrev:
30. dec 2020, 13:33
Saemala skrev:
30. dec 2020, 13:10
SimonH skrev:
30. dec 2020, 11:52
Synes ikke vores dødboldsstyrke er ekstrem længere. Eneste rigtig farlige mand på dødbolde er Erik.
Tror mere grunden er præcisionen fra indlægsfoden.
Vi har været vant til Poulsen med en mega flødefod. Det sidste halve år dalede hans indlæg dog gevaldigt i niveau.
Det er altid en kombination klart.
Tror dog at Okosun/Sanneh/Kian/dal hende/onuachu kontra Cajuste/Scholz/sisto/Paulinho/Kaba er den primære forskel.
Ja det er en kombi, men jeg er dybt uenig i at spillerne er den store forskel. Selvfølgelig vil du være farligere med flere gode headere, men det hjælper ikke rigtigt noget, hvis serven ikke sider i skabet. Poulsen formåede at smide de hårde bolde ind i de rigtige rum i feltet, og det vil altid være farligt, også selvom du har middelmådige spillere på låget. Er serven med kvalitet, er chancen for de "tilfældige" mål også større, noget Dal Hende nød godt af hos os.
Høvdingen af Herning

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mousebreaker »

Saemala skrev:
30. dec 2020, 17:43
SimonH skrev:
30. dec 2020, 13:33
Saemala skrev:
30. dec 2020, 13:10


Tror mere grunden er præcisionen fra indlægsfoden.
Vi har været vant til Poulsen med en mega flødefod. Det sidste halve år dalede hans indlæg dog gevaldigt i niveau.
Det er altid en kombination klart.
Tror dog at Okosun/Sanneh/Kian/dal hende/onuachu kontra Cajuste/Scholz/sisto/Paulinho/Kaba er den primære forskel.
Ja det er en kombi, men jeg er dybt uenig i at spillerne er den store forskel. Selvfølgelig vil du være farligere med flere gode headere, men det hjælper ikke rigtigt noget, hvis serven ikke sider i skabet. Poulsen formåede at smide de hårde bolde ind i de rigtige rum i feltet, og det vil altid være farligt, også selvom du har middelmådige spillere på låget. Er serven med kvalitet, er chancen for de "tilfældige" mål også større, noget Dal Hende nød godt af hos os.
Selvfølgelig er spillernes fysik også af afgørende betydning. Det samme er de trænede systemer, så screeninger sidder i skabet, så de tigtige spillere kommer til afslutninger. Serven skal selvsagt også ligge i det rigtige område, så det er også ultra vigtigt. Mange ting der skal gå op i en højere enhed, og derfor bruger man en hel del tid i træningen på det. Det hele er dog ret betydningsløst hvis spillerne er for klejne, for så vil ikke komme til afslutning frekvent nok til, at det er den den brugte træningstid værd. I Europa var vi heller ikke afgørende nok på dødbolde, heller ikke med Polle som server, da modstanderne kom med mere fysik.
Jeg vil gætte på, at FCN eksempelvis, bruger mere tid på kombinationer langs jorden til træning end vi gør, og mindre tid på dødbolde. Det er ikke på dødbolde de skal score de fleste af deres mål. Barcelona sparkede i årevis også korte hjørnespark af en årsag
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

Prøv og se timingen og løbet mod forrest stolpe fra CB'ens blinde vinkel fra Toney her: https://youtu.be/pyt08kBoHRM?t=120 det vil jeg gerne se mere af fra vores angribere.

Matjavsen
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 4. apr 2018, 21:38

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Matjavsen »

Stoffer skrev:
4. feb 2021, 09:53
Prøv og se timingen og løbet mod forrest stolpe fra CB'ens blinde vinkel fra Toney her: https://youtu.be/pyt08kBoHRM?t=120 det vil jeg gerne se mere af fra vores angribere.
Det var Store god til.

Kaba lavede også sådan et mål i efteråret, så mon ikke de arbejder på det

Brugeravatar
Saemala
Indlæg: 858
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Saemala »

Matjavsen skrev:
4. feb 2021, 10:16
Stoffer skrev:
4. feb 2021, 09:53
Prøv og se timingen og løbet mod forrest stolpe fra CB'ens blinde vinkel fra Toney her: https://youtu.be/pyt08kBoHRM?t=120 det vil jeg gerne se mere af fra vores angribere.
Det var Store god til.

Kaba lavede også sådan et mål i efteråret, så mon ikke de arbejder på det
Kaba er blevet meget bedre til sine placeringer i feltet. Han kommer først på flere og flere bolde i feltet, noget han manglede i starten af sin tid i Midtjylland. Udover målet, så havde han flere forfinteløb og løb i ryggen på forsvarerne i slutningen af efteråret. Tydeligt at det er et fokuspunkt.
Høvdingen af Herning

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af SimonH »

En lille bonus info

4 ud af de seneste 6 mål vi har lukket ind i superligaen har været på dødbolde.
Det er skrækkeligt.

Så er der JH's kæmpe drop.
Det sidste er i øvrigt på en kontra.

Det er selvfølgelig klart, at vi har et markant andet hold i dag end tidligere, men når kun sviatchenko og scholz er stærke i luften, så ser vi meget tynde ud.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

SimonH skrev:
9. feb 2021, 17:10
En lille bonus info

4 ud af de seneste 6 mål vi har lukket ind i superligaen har været på dødbolde.
Det er skrækkeligt.

Så er der JH's kæmpe drop.
Det sidste er i øvrigt på en kontra.

Det er selvfølgelig klart, at vi har et markant andet hold i dag end tidligere, men når kun sviatchenko og scholz er stærke i luften, så ser vi meget tynde ud.
Det er en god pointe og et væsentligt opmærksomhedspunkt. Priske har selv udtalt, hvordan det er svært at opretholde samme styrke på dødbolde - offensive såvel som defensive - i takt med man gerne vil have flere boldspillere på banen, men det er et problem lige nu.

Mod Randers var det dog fx Pfeiffer der stod for dybt og ophævede offsiden - det bør kunne rettes.

Besvar