Superligaen 20/21

Om FC Midtjylland og Black Wolves
MFKM
Indlæg: 609
Tilmeldt: 12. jul 2018, 14:29

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af MFKM »

Det mest mærkværdige er timingen i det her - jeg forstår virkelig ikke at PSE vælger at gøre det her, umiddelbart efter transfervinduet er lukket og den gamle garde er blevet hentet hjem.

Spændene hvem de henter ind som trænere - hvis det er Hjalte og William der skal styre holdet i en ligedelt rolle frem til nytår, så tror jeg virkelig det kan blive et hold der er mere styret inde fra banen (Zeca, Zanka) end udefra. Det bliver spændene hvordan de klarer det.

Zorninger til FCK - det kunne være spændene!

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Acebone »

Jeg er desværre bange for, at det er den helt rigtige beslutning af FCK. I hvert fald med det lange lys på. Den næste del af ligningen bliver selvfølgelig at finde den rette arvtager (Hjalte Bo kan næppe være andet end caretaker).

Det er lidt noget fy at sige det, men Ståles hjemlige resultater er altså ikke imponerende med tanke på det budget, FCK opererer med. Når man så også misser Europa, begynder det at se rigtig skidt ud.

Dog en lidt spøjs timing - lige efter et lukket transfervindue. Men måske handlede det om, at man lige skulle have Ståle til at hustle en aftale hjem med Mathias Zanka. Derefter var der ikke brug for nordmanden mere.

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af UlveLars »

Saemala skrev:
10. okt 2020, 09:09
UlveLars skrev:
10. okt 2020, 08:58
Ståle og Bård ud - Hjalte og Kvist ind.
Jeg er ikke sikker på, at det var et fornuftigt træk af betyrelsen - for FCK
FCK ligger til nedrykning, hvis vi bare tager året 2020. Spillet har haltet længe, og pointene har i den grad manglet. Det giver god mening at afsætte Ståle, men jeg troede virkeligt ikke de havde bollerne til det, fordi alt er bygget op om Ståle.
Der har været modvind for FCK det sidste år, det har enhver jo kunne se - forkerte indkøb, mange skader, exit Europa etc. Og Ståle bærer naturligvis en meget stor del af det ansvar. Men der er altså også tale om en mand, som stort set alene har opbygget den sportslige del af det FCK, som har vundet jeg ved ikke hvor mange mesterskaber, kvallet europæisk 13/15 gange og solgt spillere for på den anden side af 2 mia. Og så har han vist igen og igen, at han har kunne slå tilbage, når de har snublet. Og lur mig om han ikke var i gang med det igen.

Objektivt set, så er Ståle jo bare suverænt den vigtigste mand i FCK. Han er træner, sportsdirektør og endda ansat af en bestyrelse og en gruppe ejere, som ikke lægger skjul på, at de ikke har spor forstand på fodbold.
Med Langes afgang til Aston Villa udgør Ståle jo nærmest ene mand hele den sportslige ledelse - i en klub, som han selv har bygget op fra bunden.
Uanset hvad man mener om Ståle og hvad man tænker om hans resultater i 2020, så er det jo en enorm mængde know-how man siger farvel til fra den ene dag til den anden. En know-how man (bedre) kunne have overført til Ståles afløser, hvis han selv havde været med til at planlægge sin afgang.

I forhold til konstruktionen, hvor Ståle har haft alle kasketterne på i den sportslige ledelse, så tror jeg også, det er gået op for bestyrelsen i den her svære periode, hvor afhængig man har gjort sig af en enkelt person. Mon ikke der skal ændres på det fremover? Og sådan en omstrukturering er altså ikke noget man gør over natten. Det kommer jo til at tage enormt lang tid.

Så er der spillertruppen. Hvad siger fx Zanka og Ankersen, som er blevet hentet hjem til deres kendte (og trygge) projekt-Ståle? Kan der ikke blive noget med utilfredshed - og måske hierarkiske problemer uden en klar alfa-han.

Og rent økonomisk kommer det også til at koste for et i forvejen svært corona-ramt SP&E. I forvejen har de jo kæmpe millionbeløb hængt op på spillere, som man ikke må forvente får meget spilletid i fremtiden - Bjelland, N. Thomsen, Sigurdsson, Grytebust, 4 x backs etc. Og Ståle er jo suverænt lønførende og har naturligvis ikke tænkt sig at gå uden at få hvad han er berettiget til.

Så nej, jeg er fortsat ikke sikker på, at det var et fornuftigt træk af bestyrelsen - for FCK. Men det kan jo så komme deres nærmeste konkurrenter til gode :fcm:

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af UlveLars »

MFKM skrev:
10. okt 2020, 09:48
Det mest mærkværdige er timingen i det her - jeg forstår virkelig ikke at PSE vælger at gøre det her, umiddelbart efter transfervinduet er lukket og den gamle garde er blevet hentet hjem.

Spændene hvem de henter ind som trænere - hvis det er Hjalte og William der skal styre holdet i en ligedelt rolle frem til nytår, så tror jeg virkelig det kan blive et hold der er mere styret inde fra banen (Zeca, Zanka) end udefra. Det bliver spændene hvordan de klarer det.

Zorninger til FCK - det kunne være spændene!
I forhold til timingen, så tror jeg personligt at Ståles skæbne blev forseglet efter Vejle og Rijeka.
Så har det taget lidt tid at få strikket den nye konstruktion på plads - og så er jeg heller ikke blind for, at man har ønsket at Ståle skulle gøre vinduet (Zanka-handlen) færdig. At man i mellemtiden slog FCN med en fornuftig gang fodbold, tror jeg ikke har betydet noget som helst. Beslutningen var taget.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af mousebreaker »

Med Norges EM kval in mente, tænker jeg vi kender Norges næste landstræner
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Eponaj
Indlæg: 83
Tilmeldt: 22. jun 2009, 02:06

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Eponaj »

Benzo skrev:
10. okt 2020, 09:32
Jeg tror det er en kæmpe fejl, Hjalte som træner? Han har mig bekendt kun erfaring fra u19, hvor de i øvrigt har klaret det ret skidt under hans ledelse (sidste plads sidste år, næst-sidste plads året før). Kvist som sportschef? Der er 2 måneder til næste vindue, hvis der er mangler i truppen, er han så manden der kan finde de rigtige erstatninger?

Tror af samme årsag det er en kæmpe håndsrækning til os, mesterskabet blev lige lidt billigere.
Jeg er helt enig i dine tanker omkring Hjalte Bo som cheftræner, det virker som et sats for en klub af FCKs størrelse. Hjaltes CV er jo ikke i nærheden af hvad Kenneth Andersen havde præsteret da vi forfremmede ham.

Men ret skal være ret. FCK U19 blev ganske rigtigt næstsidst i 18/19-sæsonen. Men de blev nr. 7 i sidste sæson. Samme pointtal som FCM i grundspillet.
https://www.dbu.dk/resultater/pulje/304846

De gjorde det til gengæld skidt i slutspillet med 3 nederlag og 1 uafgjort i 4 kampe. Det ser ud til at ligaen blev stoppet efter 4 kampe, sikker pga. Corona?
https://www.dbu.dk/resultater/pulje/331373

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af 974 »

Jeg tror at der nok snart skal komme lidt forskellige skeletter og "breaking news" ud af skabet!

Synes bestemt at der er mange spillere der ikke har præsteret, og det kan måske henledes til at stemningen på træningsbanen/omklædningsrummet ikke har været fyldt med tro på at det nok skulle vende snart - det er jo efterhånden også meget længe siden at det har kørt godt for FCK...

Så kan det også vise sig at der på ledelsesgangene er en disharmoni, som vi ikke har hørt om så meget før

Og ja, så kan det vise sig at landstrænerjobbet i Norge kan have noget på sig..
Lars Lagerbäck har for ganske få dage siden sagt at han gerne ville trække sig pga misset EM - måske han allerede har hørt snakke på gangene omkring Solbakken

Jeg synes det er fornuftigt at FCK har fyret Ståle Solbakken - resultaterne og spillet har alt for længe været langt fra den standard de skal have i FCK, og så nytter det ikke noget at han tidligere er kommet tilbage på sporet igen - FCK må simpelthen ikke komme af sporet efter så mange år med Ståle som chef! Ergo; han har mistet grebet!

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af UlveLars »

Vi kan selvfølgelig sagtens have hver vores mening om, hvorvidt det er rigtigt at fyre Ståle eller ej. Til gengæld tror jeg ikke der kan være to meninger om, at opgaven med at genopbygge hele den sportslige del af forretningen efter så egenrådig en leder, den bliver enorm.
Hvor må vi bare igen glæde os over vores ledelse og vores struktur

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Steffen am »

Take away på FCK's pressemøde
https://www.fck.dk/nyhed/se-hele-presse ... liam-kvist

- Meget fokus på resultater, mindre på præstationer. Fodboldkyndig beslutning?
- Så fik Kvist hævn på Ståle, for at have sat ham af?
- Ansættelse af træner først, og så fokus på organisation (og sportschef), optimal rækkefølge?
- Man tager afstand fra beslutningen er taget i afmagt, efter EL kampen, men tillægger det gengæld stor betydning.
Påstand herfra. Ståle havde ikke været fyret, hvis man havde taget en ufortjent sejr mod kroaterne.
- Man fremhæver FCK DNA (troede det var et bøvet FCM udtryk) og FCK kendskab ved William og Hjalte, og at det er det der er i fokus. Men hvis det er det vigtige og centrale, havde Ståle vel været det rigtige valg?
- Man har brugt langt tid på at overveje det, men man har slet ikke overvejet alternativet.



Ved sgu ikke om det er rigtigt eller ej. FCK har jo virkelig præsteret ringe. Men virker spøjst efter en sejr og at man har skrevet med Ankersen og Zanka. Jeg ville nok som minimum have ventet til næste landholdspause, hvis jeg havde været bestyrelse.
Kan godt se en frisk træner, kunne gøre noget ved holdet, dårligere er holdet trods alt heller ikke.
Men virker lidt som en rådvild bestyrelse, at man vil ansætte træneren inden man kender organisationen og sportsdirektør/-chef.
Og ja, det er meget magt og know-how der forsvinder. Spændende hvordan de bærer det videre.

Forstår heller ikke så meget fokus på resultaterne. Der er vel mulighed for gode præstationer og fremtidige resultater. For mig at se er det "squadplanning" der er gået helt galt, og spillet med småskadede spillere, som så er blevet helskadet i et presset program. Sportsdirektør/-chef må her være vigtigere end træneren. Men lad da dem bare ansætte en træner, ansætte en sportsdirektør/-chef, som så kan fyre den træner og ansætte sin egen.

Ved vi egentlig noget om hvad Ståle får for at blive fyret? Mener jeg har læst at han får 13 millioner om året, om det så er en årsløn, eller sådan?

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Steffen am »

Og som Allan Olsen er inde på,
efter Ståle har fyret den fysiske træner og fået ansat Leth som teknisk direktør efter Lange tog til Aston Villa.
Men man kan da sige at Lange og Ståle er endt i hver deres retning nu.

Er spændt på hvad FCK gør nu. Splittelse af stillingen, ny manager, og hvem er i spil?
Og ansætter man træner først, og så sportschef? Og hvis det er Kvist der bestemmer, skal han ikke bare ansætte sig selv?

David Nielsen og Christian Poulsen er selvfølgelig nævnt, men ved ikke om det er attraktivt for dem, og hvis trænerne bliver ansat før sportschefen eller sportsdirektøren, er det jobbet så mere attraktivt end det de kommer fra, med muligheder, jobsikkerhed og projektet?

Kunne for FCK godt se at det var interessant at kigge på Riddersholm, Michelsen eller Bo Henriksen, men tænker FCK i deres selvbillede skal kigge højere? Tror egentlig ikke at det bliver en dansker, men kan se at der har været en del snak om at det skal være en dansker der træder ind i stillingen.
Thorup, Frank, Priske, Frederiksen og Hjulmand regner jeg også med ikke er tilgængelig af åbenlyse grunde.
Kan se også Michael Laudrup er nævnt, men tænker dog også næppe.

For sjov tog jeg lige et kig på transfermarkt. Måske i den mere useriøse ende, men meget sjovt at se hvilke danskere der egentlig er ledig.

Som sportsdirektør
Ole Nielsen, Allan Gaarde, Jakob Gaxe, Michael Gravgaard, Brian Steen Nielsen, Lynge Jakobsen og Anders Bjerregaard
m. fl. https://www.transfermarkt.co.uk/trainer ... =39&plus=0

Som enten eller både og
Troels Bech, Bo Henriksen

Som træner
Thomas Röll, Johnny Mølby, Peter Løvenkrands, Nicolai Wael, Lars Olsen, Jimmy Nielsen, Peter Enevoldsen, Peter Foldgast, Christian Lønstrup, Mark Strudal, Rasmus Monnerup og Per Nielsen.
m.fl. https://www.transfermarkt.co.uk/trainer ... e=0&plus=0

Om ikke andet er der da nogle navne imellem der kunne være sjove tv-mæssigt ;)

Skipper
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jul 2018, 15:51

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Skipper »

Når FCK i mange kampe ikke har præsteret i nærheden af deres topniveau, på trods af mange dyre og dygtige spillere, så tror jeg at det skyldes Ståles kompromisløse ledelsesstil. Jeg er ret sikker på at der er flere i FCK truppen der er utilpasse på grund af den måde de bliver presset til træning og i kampe.

Hør f.eks. hvordan Boilesen i et interview til Copenhagen Sunday https://youtu.be/6OpUhaeK02I beskriver: "Man kan altid "mærke" Ståle, nogen gange måske lidt for meget". Jeg tror han taler lidt "over sig", da han næppe vil fortælle sandheden.
Hør også diverse sportsjournalister udtrykke "Jeg er bange for at interviewe Ståle".
Spillerne og alle andre ved godt hvem der bliver fyret hvis det meste af holdet ikke præsterer.

Når resultaterne ikke længere er der, er det meget naturlig at opbakningen forsvinder.
Angående ledelsesstilen er det ikke sikkert at piskemetoden er den rigtige, specielt ikke i en klub hvor der i forvejen er meget tryk på fra fans og medier.

Skipper
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jul 2018, 15:51

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Skipper »

Hvis mit forrige indlæg er korrekt, kunne det jo med FCM øjne være fantastisk hvis de ansætter Zorninger. Hvis der er nogen der har en større pisk en Ståle, og som har tilknytning til Superligaen, er det vel netop ham. Så må vi bare håbe at der ikke går alt for længe inden han også bliver fyret.

tubbe93
Indlæg: 498
Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:43

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af tubbe93 »

Skipper skrev:
11. okt 2020, 12:47
Når FCK i mange kampe ikke har præsteret i nærheden af deres topniveau, på trods af mange dyre og dygtige spillere, så tror jeg at det skyldes Ståles kompromisløse ledelsesstil. Jeg er ret sikker på at der er flere i FCK truppen der er utilpasse på grund af den måde de bliver presset til træning og i kampe.

Hør f.eks. hvordan Boilesen i et interview til Copenhagen Sunday https://youtu.be/6OpUhaeK02I beskriver: "Man kan altid "mærke" Ståle, nogen gange måske lidt for meget". Jeg tror han taler lidt "over sig", da han næppe vil fortælle sandheden.
Hør også diverse sportsjournalister udtrykke "Jeg er bange for at interviewe Ståle".
Spillerne og alle andre ved godt hvem der bliver fyret hvis det meste af holdet ikke præsterer.

Når resultaterne ikke længere er der, er det meget naturlig at opbakningen forsvinder.
Angående ledelsesstilen er det ikke sikkert at piskemetoden er den rigtige, specielt ikke i en klub hvor der i forvejen er meget tryk på fra fans og medier.
Hvilke journalister har givet udtryk for, at de er bange for at interviewe Ståle?
FCM!
FCM!
FCM!

Skipper
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jul 2018, 15:51

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Skipper »

Sorry, jeg mente sportskommentatorer. Det sagde Kennet Emil Petersen mens han talte med to andre kommentatorer. Det blev (Så vidt jeg husker) også omtalt i et studiet hvor Ståle var gæst.

Kim
Indlæg: 198
Tilmeldt: 22. maj 2009, 21:13

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Kim »

jeg fik kort den frygtelige tanker at FCK vil forsøge at hente den seneste mestertræner i Superligaen, nemlig vores Brian Priske - hvad tænker I andre om det?
Jeg mener, når David Nielsen, er i spil, så ville jeg da hellere, som FCK, vælge en der i den grad leverer resultater!

Brian kender dem også fra tidligere :(

/Kim

Låst