Midtjyllands transferstrategi

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Noerum
Indlæg: 442
Tilmeldt: 22. nov 2010, 21:10

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Noerum »

Hvad er det for en latterlig strategi vi er ved at indfører? Vi er ved at lave en Chelsea/Udinese?

Jeg synes det er så usmageligt og usympatisk det ledelsen har gang i. Det er tydeligt at hverken Søren Reese eller Sammy Skytte er tiltænkt nogen rolle for Fcm, andet end forretning. Menneskehandel. Udlejning til små klubber der ikke kan købe selv. Det underminere virkelig fodbolden i de små klubber i Danmark. Føj for helvede.

Skal vi ikke skifte navn nu vi er ved det? Fc udlejning? Vi kan vel lige så godt købe nogle trailere og varebiler også? Og udleje dem. Det er der også penge i. Jeg håber det på en måde bliver stoppet, enten af en europæisk domstol eller af divisionsforeningen.

Jeg er virkelig skuffet over klubben hvis det er den nye strategi de har tænkt. Det kommer til at bide dem i hælene. Jeg tror ikke der er mange store virksomheder der ville sponsorerer en klub med det omdømme.

Xinx
Indlæg: 70
Tilmeldt: 9. jun 2011, 18:41
Geografisk sted: København

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Xinx »

Noerum skrev:
13. jun 2018, 14:13
Hvad er det for en latterlig strategi vi er ved at indfører? Vi er ved at lave en Chelsea/Udinese?

Jeg synes det er så usmageligt og usympatisk det ledelsen har gang i. Det er tydeligt at hverken Søren Reese eller Sammy Skytte er tiltænkt nogen rolle for Fcm, andet end forretning. Menneskehandel. Udlejning til små klubber der ikke kan købe selv. Det underminere virkelig fodbolden i de små klubber i Danmark. Føj for helvede.

Skal vi ikke skifte navn nu vi er ved det? Fc udlejning? Vi kan vel lige så godt købe nogle trailere og varebiler også? Og udleje dem. Det er der også penge i. Jeg håber det på en måde bliver stoppet, enten af en europæisk domstol eller af divisionsforeningen.

Jeg er virkelig skuffet over klubben hvis det er den nye strategi de har tænkt. Det kommer til at bide dem i hælene. Jeg tror ikke der er mange store virksomheder der ville sponsorerer en klub med det omdømme.
Kan du ikke lade være med at copy/paste samme indlæg? Prøv at tage diskussionen et sted.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Ravnen »

Gider ikke skrive det samme to steder ;-)

Men ja, mon ikke de selv har sagt ja.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Steffen am »

Håber det er ok jeg flytter samtalen hertil, fra transfertråden, tænker om vi kan fortsætte den her.
Analitico skrev:
24. jul 2019, 21:00
Acebone skrev:
24. jul 2019, 20:40
Det er en spændende gennemgang, du byder ind med, Analitico. Dog vil jeg sige, at et karaktergennemsnit, hvor alle handler vægtes lige, måske ikke siger så meget om klubbens overordnede niveau af succes på transfermarkedet. Der kan immervæk gå mange Sammy Skytter på én Bubacarr Sanneh.
Der må man sige, at du har fuldstændig ret i. Det er en helt central, metodisk pointe, som jeg dog ikke sådan lige kan finde frem til en løsning på. Jeg overvejede at vægte gennemsnittet i forhold til indkøbsprisen, men hvad gær man så lige med en fri transfer for eksempel? Det vil heller ikke tage det økonomiske output info account. Men helt sikkert en super relevant pointe.

Dog synes jeg stadig at min gennemgang indikerer, at vi ikke behøver at være helt så kritiske, som mange har været, overfor problemstillingen med at indkøbte potentiale- og trupspillere, for nu at bruge Thenrys begreber, tager (for megen) spilletid. Mange af dem har, som jeg ser det og det er jo selvfølgelig subjektivt, været fine succeser for klubben.
Super opgørelse, og interessant diskussion.

Efter at have læst her, og hørt sidste afsnit af Sort Snak, kom nogle tanker til mig, her prøvet at uddybe 2 af dem.

1. De hentede
I din fine opgørelse er der meget fokus på spillere hentet fra superliga'en, men ikke indkluderet spillere som Olsson, Dahlin, Sparv, Wolanski, Urena, Jim Larsen, Mabil, Kadlec, Novak, Mikkel Andersen, Kian Hansen, Singh, Royer, Kairinen, Bodurov, Van der Vaart, Bruninho, Wikheim, Halsti, Kraev, Sørloth, Korsmár, James osv.

Det vil blive et langt indlæg, hvis vi skal gennemgå dem alle, men de selvfølgelig også til i forskellige kategorier, Andersen, Wikheim og Sørloth havde vi nok en ok ide om hvad vi fik, selvom Sørloth så alligevel overpræsterede, i forhold til hvad der var forventet, mens Mabil, James, VdV, Wolanski, Uréna, Kairinen, Bruninho i højere grad var det man kan kalde lotto kuponer.

Og som der bliver nævnt er en Sanneh, Sørloth eller Mabil historie noget som mange gange kan sponsorer mange 'billige' lotto kuponer som MAbil selv, Wolanski, Kairinen og Kraev osv.

2. Indkøb vs. akademi
Tidligere snakkede vi om store salg af Kjær, Winston, Femi, Sly, Løssl, Sisto, Sviatchenko, NK, Duelund, Andreas Poulsen

og nu nærmere Sørloth, Sanneh, Novak, Drexler osv.

Altså pointen er også noget med hvad vi satser på. Den sidste sæson har vi brugt overraskende få fra vores eget akademi, hvor så naturligt også at der vil være mere fokus på videre salg, end salg af egne spillere.

Vi har som klub nået et niveau, som er nævnt flere gange tidligere, at det er umuligt at køre med et rent koncept som FCN gør.
Men kunne være fedt med mere fokus på akademiet. At Thycosen blev holdt hjemme og at akademiet fik spilletid, i stedet for at hente helt så mange spillere, og dermed gøre egne akademister til salgspotentiale.

Noget der ikke har været diskuteret er også antallet af danskere, spillere fra resten af Skandinavien og resten af verden.
Vi har en stærk dansk bagkæde, mens de fleste offensive spillere er fra resten af verden. Der skulle nødig gå helt Brøndby i den, og ville være smukt at fortsat sikrer det stærke lokale islæt.

EsbenVest
Indlæg: 237
Tilmeldt: 2. feb 2017, 19:10

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af EsbenVest »

Steffen am skrev:
25. jul 2019, 17:59
Håber det er ok jeg flytter samtalen hertil, fra transfertråden, tænker om vi kan fortsætte den her.
Analitico skrev:
24. jul 2019, 21:00
Acebone skrev:
24. jul 2019, 20:40
Det er en spændende gennemgang, du byder ind med, Analitico. Dog vil jeg sige, at et karaktergennemsnit, hvor alle handler vægtes lige, måske ikke siger så meget om klubbens overordnede niveau af succes på transfermarkedet. Der kan immervæk gå mange Sammy Skytter på én Bubacarr Sanneh.
Super opgørelse, og interessant diskussion.

Efter at have læst her, og hørt sidste afsnit af Sort Snak, kom nogle tanker til mig, her prøvet at uddybe 2 af dem.

1. De hentede

Det vil blive et langt indlæg, hvis vi skal gennemgå dem alle, men de selvfølgelig også til i forskellige kategorier, Andersen, Wikheim og Sørloth havde vi nok en ok ide om hvad vi fik, selvom Sørloth så alligevel overpræsterede, i forhold til hvad der var forventet, mens Mabil, James, VdV, Wolanski, Uréna, Kairinen, Bruninho i højere grad var det man kan kalde lotto kuponer.

Og som der bliver nævnt er en Sanneh, Sørloth eller Mabil historie noget som mange gange kan sponsorer mange 'billige' lotto kuponer som MAbil selv, Wolanski, Kairinen og Kraev osv.
Jeg synes, du putter spillere fra en del forskellige kategorier i samme kasse her.
Mabil, Wolanski, Kraev, Dovbyk og Kairinen ser jeg som én kategori: unge spillere, som kommer fra små ligaer, men har skyhøjt potentiale.
James og Urena er spillere, der underpræsterer OG/ELLER spiller i en liga, der gør, at man kan hente en god spiller for færre penge, end hans evner berettiger til. Ren smartodds-køb.
Wikheim og Sørloth lidt i samme kategori, men eneste forskel er, at de tidl. havde bevist, at de kunne præstere i en liga, der lignede den danske.
VdV er sin helt egen kategori. Dumt køb.
Sanneh havde bevist sit værd i Superligaen. Sikker signing.

Så min pointe er egentlig, at de stort set alle er lottokuponer(undtagen Sanneh), men der er bare stor forskel på kuponer.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Steffen am »

EsbenVest skrev:
25. jul 2019, 18:18
Jeg synes, du putter spillere fra en del forskellige kategorier i samme kasse her.
Mabil, Wolanski, Kraev, Dovbyk og Kairinen ser jeg som én kategori: unge spillere, som kommer fra små ligaer, men har skyhøjt potentiale.
James og Urena er spillere, der underpræsterer OG/ELLER spiller i en liga, der gør, at man kan hente en god spiller for færre penge, end hans evner berettiger til. Ren smartodds-køb.
Wikheim og Sørloth lidt i samme kategori, men eneste forskel er, at de tidl. havde bevist, at de kunne præstere i en liga, der lignede den danske.
VdV er sin helt egen kategori. Dumt køb.
Sanneh havde bevist sit værd i Superligaen. Sikker signing.

Så min pointe er egentlig, at de stort set alle er lottokuponer(undtagen Sanneh), men der er bare stor forskel på kuponer.
Synes jeg egentlig også at jeg skrev, at de tilhørte forskellige kategorier. ;)

Der er altid en risiko, når du henter nye spillere, det er klart.
At kalde Wikheim og Sørloth for lotto kuponer er jeg dog ikke helt enig i.

Men det er detaljer og nuancer, tror vi er enig om pointen.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Steffen am »

Nu prøvede jeg i sæson tråden, at tage en hurtig overflyvning over sæsonen vi går ind.
Så vil lige prøve det samme med transfer delen.

Som det ser ud lige nu er der 50 seniorspillere i klubben + 2 på udleje (Baidoo + Kairinen)
FCM har tidligere udtalt at de vil prøve at være lidt færrere til de første sæsontræninger, for at være mere klar og skarp på den europæiske sæson.
50 er selvsagt også mange og mon ikke der hurtig de næste par dage kommer både salg og udlejninger i en jævn strøm.

Så mens der stadig er mulighed for det.
Alle klubber kan lave interne træningskampe, men hvor mange klubber kan lave interne træningsturneringer ;)
4 hold med 6 fælles udskiftningsspillere.

Hold A
Hansen
Joel, Scholz, Erik, Paulinho
Frank, Evander
Mabil, Vibe, Dreyer
Kaba

Hold B
Andersen
Cools, James, Nicolaisen, Dal Hende
Jens-Lys, Nicolas Madsen
Isaksen, Kraev, Mikael Anderson
Schwartz

Hold C
Ottesen
Japhet Sery, Reese, Tobias Anker, Dyhr
Torp, Okosun
Oliver Sørensen, Martis, Aral Simsir
Brumado

Hold D
Elias Rafn Ólafsson
Kirk, Riis, Raphael Onyedika, Oliver Olsen
Rutikanga, Casper Tengstedt
David, Christian Tue, Mads Hansen
Mayron George

Udskiftere:
Uzo
Victor Dawa
Sunday Odeh
Sebastian Buch
Jibril
Anene

Der er ikke brugt tid på at veje spillerne op imod hinanden og hvilke hold og positioner der er helt rigtige,
og er ikke for at starte den diskussion, nærmere at visualisere dybden og mulighederne i holdet, selvfølgelig samtidig med at transfers er vores Lalandia ;)

Dawa og Sunday er taget med selvom de står til udløb
De 4 spillere der bliver for gamle til ungdomsfodbold og (endnu?) ikke har fået seniorkontrakt, er ikke taget med.
Valdemar Birksø (Må) Hanus Sørensen (Midtbane) Justice Chigozirim Ohajunwa (Angriber) Hosine Bility (forsvar)


____

Og så er der alle de gode spørgsmål.
- Corona, hvad har det gjort ved markedet og priserne?
- Gør klubber der er i knæ, at der er gode handler der ligger og venter?
- Brentford, Frank?
- Portugal/Spanien, Evander?
- Kan vi holde Erik, Scholz og Nicolaisen? Indtil vintervinduet?
- Betyder det noget at vinduet først lukker 5. oktober og åbner igen til jul?
- Får den sportslige ledelse grå hår af angribersituationen?
- Hvad skal ind? En brasiliansk wing?
- Hvilke klubber er mest interessante at udleje til?
- Med kort tid vinduet er lukket og forhåbentlig mange kampe, gør det at vi kommer til at køre med en bredere trup?
- Find selv på flere spørgsmål og følg med i næste afsnit ;)



Personligt tænker jeg, at hvis der ikke bliver solgt fra toppen, står vi godt rustet. Ung og god trup, der kun bliver bedre med tiden.
Tænker der kun skal handles hvis der bliver solgt fra toppen, der handles potentiale eller der er handler der er for gode at sige nej til, og der er gode spillere der er kommet i "klemme".

Hvad tænker i?

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Steffen am »

Fodboldfan skrev:
25. sep 2020, 11:11
Stooooop med ikke-transfer diskussion. Lige nu diskuterer i bare Kabas evner kontra Ronnies. Lav en særskilt tråd hvis I vil dét.
Skal vi have lidt transfersnak inden vinduet lukker om 9 dage?

- Skal Nicolaisen erstattes eller kan Japhet konkurrere med James om at være 3. valg i midterforsvaret?
- Hold i snakken om ny angriber? Holstein-Kiel?
- I så fald, hvad betyder det for de andre, udleje af Brumado eller efterår med 3-5 angribere?
- Hvor mange spillere skal der bruges til 24 kampe på 99 dage (+evt. 4 landskampe)?
- Ændre 5 udskiftninger og 12 spillere på bænken til UEFA gruppespillet, noget ved transferne?
- Okosun, Schwartz og David. Tæt på at blive solgt, eller indgår de i truppen igen, efter transfervinduets luk, hvis de stadig er i klubben?


Jeg kunne faktisk godt se at man gør lidt hvis det hedder CL, men hvis det er EL, holder man lidt mere på hestene.
Eller sagt på en anden måde, CL eller EL kunne godt definere om det var lidt en offensiv eller defensiv transferstrategi de sidste par dage, mon ikke der kommer en enkelt transfernyhed den ene eller anden vej torsdag?

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Acebone »

Jeg må indrømme, at jeg er noget lunken ved tanken om James som decideret førstereserve. Jeg kan godt forstå, at Nicolaisen havde brug for mere spilletid, men der er simpelthen for stort et spring i kvalitet fra Erik og Scholz til James.

Det er for mig at se et af de steder, hvor vores berømmede bredde nu halter.

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af UlveLars »

Jeg er meget enig i, at back-up til cb er rystende svag. Det må ledelsen også have fokus på

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af 974 »

UlveLars skrev:
25. sep 2020, 19:49
Jeg er meget enig i, at back-up til cb er rystende svag. Det må ledelsen også have fokus på
har du evt. noget statistik der bakker op?
eller er det bare sådan en fornemmelse du sidder med?

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Acebone »

974 skrev:
26. sep 2020, 10:49
UlveLars skrev:
25. sep 2020, 19:49
Jeg er meget enig i, at back-up til cb er rystende svag. Det må ledelsen også have fokus på
har du evt. noget statistik der bakker op?
eller er det bare sådan en fornemmelse du sidder med?
Det er vel svært at have decideret statistik på. Særligt med så stor mængde spilletid, som Erik og Scholz har taget.

Men der er ikke mange Superliga-kampe (eller tilsvarende) i benene på James og Jeff. Det ligner os ikke at være så tynde netop der. Jeg skal dog ikke kunne sige, om de pludselig har taget et kvantespring på træningsbanen.

Brugeravatar
Holger
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Holger »

Reservernes bedste chance for at blive bedre, er spilletid.
Det får de fra nu af i SL, så længe vi er i Europa. Det glæder jeg mig til at følge 😊

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af SimonH »

Skærmbillede 2020-09-26 kl. 23.33.55.png
Jeg syntes dette billede meget godt illustrerer vores udvikling som klub.

Vores trup er blevet meget mere værd. Selvom man ikke skal bruge transfermarkt som dene eneste pejlemærke, så viser dette alligevel hvor meget mere vores trup er blevet værd pga. et højere niveau og foryngelse.

Jeg sammenligner lige med den slags klubber vi ønsker at sammenligne os med fra sammenlignelige nationer. Jeg har undtaget RB fordi de er så langt foran, at en sammenligning ikke giverr mening.

Fcm
2018: €18.65m
2020: €41.78m

Fck
2018: €25.85m
2020: €37.80m

Malmø
2018: €16.05m
2020: €17.05m

Rosenborg
2018: €17.40m
2020: €13.38m

Young Boys
2018: €66.80m
2020: €59.08m

Basel
2018:€57.75m
2020: €39.95m

Røde stjerne
2018: €36.65m
2020: €49.65m

Slavia prag
2018: €39.30m
2020: €37.60m

Dinamo Zagreb
2018: €53.05m
2020: €79.90m


1. august 2018 ligger vi nr. 7 ud af 9
15. september 2020 vi nr. 4. ud af 9

Derudover nærmer vi os klubber som Young Boys og Røde stjerne. Kun Dinamo Zagreb har trukket fra i denne periode. De er ligesom os en klub der primært fokuserer på unge spillere.

Jeg ved godt at man skal være opmærksom på trupstørrelser, cyklusser mv. men jeg finder det alligevel bemærkelsesværdigt, at vi har rykket os så meget i denne periode.

Smukt arbejde af Ankersen og Co.
Dette værktøj kan vi i øvrigt bruge til at holde Steinlein op på, at vi skal blive bedre per sæson.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Midtjyllands transferstrategi

Indlæg af Stoffer »

God post, Simon. Tak.

Ifht. metodikken: var det ikke noget med at Transfermarkt gav Danmark (eller måske kun fcm?) et generelt bump op, fordi man mente, man havde undervurderet dk/os? Det skaber måske lidt støj i sammenligningen, hvis fx Røde Stjerne har været akkurat vurderet på begge målepunkter.

Besvar