Bare fordi der ikke er VAR review, betyder det ikke at det ikke var der.
VAR kigger KUN efter flg:
Alle mål, fra angrebet starter til bolden krydser stregen. Der kigges efter forseelser, offside, hands mm.
Gult til forkert spiller. Af og til tager dommeren fejl i skyndingen, VAR kan vise det er den forkerte spiller.
Potentielle røde kort. Dvs. voldsomme tacklinger, fratagelse af oplagt scoringschance mm. VAR går ikke ind og kan diktere gult kort.
Alle straffesituationer. Dvs straffe/ ikke straffe. Også udførelsen af straffesparket bliver overvåget. Går keeperen før tid, og der brændes, dømmes omspark. Scores der, står målet. Samme med angribere og forsvarsspillere for tidligt i feltet.
Alle fejl skal rettes inden spillet starter igen, ellers er det ikke muligt at ændre.
VAR går altså ikke ind og kigger på frispark der ikke kan give rødt.
Linjedommerne skal være mere tilbøjelige til at lade flaget blive nede i de hårfine offsides. Hvis der scores laves det automatisk review. Intet mål, og ingen skade er sket.
Det skulle faktisk gerne give lidt flere offensive aktioner i fremtiden.
Jeg var til VAR dag i Ikast, hvor Michael Johansen gennemgik det hele. Min skepsis overfor VAR er i hvert fald sparket til hjørne. Jeg forventer ikke det kører 100% lige i starten, og det vil unægteligt tage lidt længere tid indtil det bliver hverdag for dommerne.