Superligaen 20/21

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Administrator
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:17

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Administrator »

Stoffer skrev:
8. sep 2020, 09:20

On-topic:
Var der overhovedet noget VAR?
Bare fordi der ikke er VAR review, betyder det ikke at det ikke var der.

VAR kigger KUN efter flg:

Alle mål, fra angrebet starter til bolden krydser stregen. Der kigges efter forseelser, offside, hands mm.
Gult til forkert spiller. Af og til tager dommeren fejl i skyndingen, VAR kan vise det er den forkerte spiller.
Potentielle røde kort. Dvs. voldsomme tacklinger, fratagelse af oplagt scoringschance mm. VAR går ikke ind og kan diktere gult kort.
Alle straffesituationer. Dvs straffe/ ikke straffe. Også udførelsen af straffesparket bliver overvåget. Går keeperen før tid, og der brændes, dømmes omspark. Scores der, står målet. Samme med angribere og forsvarsspillere for tidligt i feltet.

Alle fejl skal rettes inden spillet starter igen, ellers er det ikke muligt at ændre.

VAR går altså ikke ind og kigger på frispark der ikke kan give rødt.
Linjedommerne skal være mere tilbøjelige til at lade flaget blive nede i de hårfine offsides. Hvis der scores laves det automatisk review. Intet mål, og ingen skade er sket.

Det skulle faktisk gerne give lidt flere offensive aktioner i fremtiden.

Jeg var til VAR dag i Ikast, hvor Michael Johansen gennemgik det hele. Min skepsis overfor VAR er i hvert fald sparket til hjørne. Jeg forventer ikke det kører 100% lige i starten, og det vil unægteligt tage lidt længere tid indtil det bliver hverdag for dommerne.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Stoffer »

Administrator skrev:
8. sep 2020, 17:13
Stoffer skrev:
8. sep 2020, 09:20

On-topic:
Var der overhovedet noget VAR?
Bare fordi der ikke er VAR review, betyder det ikke at det ikke var der.

VAR kigger KUN efter flg:

Alle mål, fra angrebet starter til bolden krydser stregen. Der kigges efter forseelser, offside, hands mm.
Gult til forkert spiller. Af og til tager dommeren fejl i skyndingen, VAR kan vise det er den forkerte spiller.
Potentielle røde kort. Dvs. voldsomme tacklinger, fratagelse af oplagt scoringschance mm. VAR går ikke ind og kan diktere gult kort.
Alle straffesituationer. Dvs straffe/ ikke straffe. Også udførelsen af straffesparket bliver overvåget. Går keeperen før tid, og der brændes, dømmes omspark. Scores der, står målet. Samme med angribere og forsvarsspillere for tidligt i feltet.

Alle fejl skal rettes inden spillet starter igen, ellers er det ikke muligt at ændre.

VAR går altså ikke ind og kigger på frispark der ikke kan give rødt.
Linjedommerne skal være mere tilbøjelige til at lade flaget blive nede i de hårfine offsides. Hvis der scores laves det automatisk review. Intet mål, og ingen skade er sket.

Det skulle faktisk gerne give lidt flere offensive aktioner i fremtiden.

Jeg var til VAR dag i Ikast, hvor Michael Johansen gennemgik det hele. Min skepsis overfor VAR er i hvert fald sparket til hjørne. Jeg forventer ikke det kører 100% lige i starten, og det vil unægteligt tage lidt længere tid indtil det bliver hverdag for dommerne.
Jeg forstår ganske fint mekanismen. Min pointe er, det er et problem, når det er så uigennemsigtigt, som tilfældet er.

Jeg kan som tilskuer ikke bruge det til noget, at du har været til et oplæg, hvor du er blevet betrygget. Under kampen var der intet, der gav mig vejledning eller forståelse for VAR overvejelserne under kampen. Hvilke situationer blev gennemgået - jeg aner det ikke? Det er da vigtigt for mig at vide, om fx et frispark er kigget igennem for rødt. Jeg stoler ikke bare automatisk på, at de skønner korrekt over, hvilke de bør kigge nærmere på. Så jeg vil vide, hvornår de har kigget noget igennem. På denne måde får de frit lejde.

Jeg håber, de har planer om at indføre langt mere gennemsigtighed, fx via grafik eller dommermarkering eller noget tredje.

Eponaj
Indlæg: 83
Tilmeldt: 22. jun 2009, 02:06

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Eponaj »

Det hele kan læses herinde hvor der er også er en stribe videoer med Michael Johansen som forklarer hvordan og hvornår VAR bliver brugt.

https://dbu.dk/turneringer-og-resultate ... igaen/var/

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Stoffer »

Eponaj skrev:
9. sep 2020, 10:27
Det hele kan læses herinde hvor der er også er en stribe videoer med Michael Johansen som forklarer hvordan og hvornår VAR bliver brugt.

https://dbu.dk/turneringer-og-resultate ... igaen/var/
Tak.

Og igen, det hjælper ikke på min forståelse af det konkret udmøntede skøn i en given kamp, hvilket er min anke.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Cortez »

Håber sa.... ikke det er en spiller fra FCM...

https://www.bt.dk/superligaen/superlig ... -mod-boern

/Cortez

Jesper BW1100
Indlæg: 1751
Tilmeldt: 21. maj 2009, 12:43

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Jesper BW1100 »

Cortez skrev:
9. sep 2020, 17:10
Håber sa.... ikke det er en spiller fra FCM...

https://www.bt.dk/superligaen/superlig ... -mod-boern

/Cortez
Jeg tror godt vi kan regne med det er en klub på Sjælland. Da denne oplysning kom frem første gang tilbage i maj, fremgik det at sagen kørte i retten i Roskilde. Ville vel næppe være tilfældet, såfremt det var én fra Jylland?

https://ekstrabladet.dk/112/fodboldspil ... ge/8113213

Dengang blev han i øvrigt sigtet, og nu er han så tiltalt. For lige at komme i forkøbet for hvorfor der er denne tidsforskel imellem de 2 historier.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Cortez »

Jesper BW1100 skrev:
10. sep 2020, 09:42
Cortez skrev:
9. sep 2020, 17:10
Håber sa.... ikke det er en spiller fra FCM...

https://www.bt.dk/superligaen/superlig ... -mod-boern

/Cortez
Jeg tror godt vi kan regne med det er en klub på Sjælland. Da denne oplysning kom frem første gang tilbage i maj, fremgik det at sagen kørte i retten i Roskilde. Ville vel næppe være tilfældet, såfremt det var én fra Jylland?

https://ekstrabladet.dk/112/fodboldspil ... ge/8113213

Dengang blev han i øvrigt sigtet, og nu er han så tiltalt. For lige at komme i forkøbet for hvorfor der er denne tidsforskel imellem de 2 historier.
Ved ikke præcis hvordan det fungerer, men jeg vil antage at det er anmelders politikreds, der undersøger sagen og derfor også er i Retten i denne kreds, hvor sagen føres. Og i og med at det er foregået via Nettet, kan forulemper vel være hvorsom helst.

/Cortez

Jesper BW1100
Indlæg: 1751
Tilmeldt: 21. maj 2009, 12:43

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Jesper BW1100 »

Cortez skrev:
10. sep 2020, 12:54
Jesper BW1100 skrev:
10. sep 2020, 09:42
Cortez skrev:
9. sep 2020, 17:10
Håber sa.... ikke det er en spiller fra FCM...

https://www.bt.dk/superligaen/superlig ... -mod-boern

/Cortez
Jeg tror godt vi kan regne med det er en klub på Sjælland. Da denne oplysning kom frem første gang tilbage i maj, fremgik det at sagen kørte i retten i Roskilde. Ville vel næppe være tilfældet, såfremt det var én fra Jylland?

https://ekstrabladet.dk/112/fodboldspil ... ge/8113213

Dengang blev han i øvrigt sigtet, og nu er han så tiltalt. For lige at komme i forkøbet for hvorfor der er denne tidsforskel imellem de 2 historier.
Ved ikke præcis hvordan det fungerer, men jeg vil antage at det er anmelders politikreds, der undersøger sagen og derfor også er i Retten i denne kreds, hvor sagen føres. Og i og med at det er foregået via Nettet, kan forulemper vel være hvorsom helst.

/Cortez
Det er selvfølgelig en vinkel jeg ikke havde tænkt.
Kan dog se forsvarsadvokaten er fra Sjælland også. Måske det indikerer en sjællandsk klub.
Ville man vælge en advokat langt fra éns bopæl i forhold til at skulle mødes osv?
Det er altsammen gisninger i en i øvrigt meget kedelig og træls sag!

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Cortez »

Jesper BW1100 skrev:
10. sep 2020, 13:28
Cortez skrev:
10. sep 2020, 12:54
Jesper BW1100 skrev:
10. sep 2020, 09:42


Jeg tror godt vi kan regne med det er en klub på Sjælland. Da denne oplysning kom frem første gang tilbage i maj, fremgik det at sagen kørte i retten i Roskilde. Ville vel næppe være tilfældet, såfremt det var én fra Jylland?

https://ekstrabladet.dk/112/fodboldspil ... ge/8113213

Dengang blev han i øvrigt sigtet, og nu er han så tiltalt. For lige at komme i forkøbet for hvorfor der er denne tidsforskel imellem de 2 historier.
Ved ikke præcis hvordan det fungerer, men jeg vil antage at det er anmelders politikreds, der undersøger sagen og derfor også er i Retten i denne kreds, hvor sagen føres. Og i og med at det er foregået via Nettet, kan forulemper vel være hvorsom helst.

/Cortez
Det er selvfølgelig en vinkel jeg ikke havde tænkt.
Kan dog se forsvarsadvokaten er fra Sjælland også. Måske det indikerer en sjællandsk klub.
Ville man vælge en advokat langt fra éns bopæl i forhold til at skulle mødes osv?
Det er altsammen gisninger i en i øvrigt meget kedelig og træls sag!
Helt enig.

/Cortez

Sahl
Indlæg: 903
Tilmeldt: 18. feb 2016, 23:02

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Sahl »

Det er en skidt start på sæsonen med et 0-2 nederlag til Sønderjyderne, men kigger man på lidt stats..

2020/2021 - Taber til Sønderjyske
2019/2020 - Sejr over Esbjerg
2018/2019 - Uafgjort mod AGF
2017/2018 - Taber til Bif
2016/2017 - Uafgjort mod Randers
2015/2016 - Sejr mod VFF
2014/2015 - Sejr mod Bif

3 sejre, 2 uafgjorte og 2 tabt

Det fortæller en hel del om hvor tilfældigt de her første kampe ofte er.
Kigger man på f.eks. FCK har de i samme periode (fra top til bund) ? Sejr, Taber, Uafgjort, Sejr, Sejr, Uafgjort.
Taber de mod OB, så har man i samme årrække de helt samme stats på hvor mange sejr. uafgjorte og tabte man har.

Så vi skal nok en del flere kampe hen i starten her, før at der kan gives et vink om hvor vi reelt står også i angrebet. Tror først det bliver helt kritisk hvis man taber de næste 2, men vi bør også vinde mod Lyngby på hjemmebane.

Hvis vi kigger på mesterskaber i sæsoner hvor man taber point, så er der siden 2014 fordelt sig sådan. (fra 2020/2021 og nedaf)

? (Jeg tror på den bliver Mester Taber første kamp, men der går noget tid til vi ved det)
Mester Vinder første kamp
Mester Taber første kamp
Mester Taber første kamp
Mester Vinder første kamp
Mester Vinder første kamp
Mester Vinder første kamp

Hvis vi ser på vores egne mesterskaber, så har vi 2 åbningssejre og en tabt.
Det kunne være sjovt hvis OB snyder FCK i morgen, da FCM og FCK ikke begge har prøvet at tabe i første kamp i perioden for denne statistik.


Alt i alt så kunne man også bare sige meget kort, at ingen vinder alle kampe og at man i sær i første runde ofte ser udsving på topholdene. Håber at mine stats holder vand ellers ret gerne eventuelle fejl der kan ske i sådan en proces.


Håber vi tanker selvtillid på Onsdag og derefter får 3 sikre point mod Lyngby. Det har vi behov for.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Steffen am »

Tak for statistikkerne Sahl :D

Sahl
Indlæg: 903
Tilmeldt: 18. feb 2016, 23:02

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Sahl »

OB vandt over FCK med 3-2 og dermed tabte de også deres kamp.
De må være mere presset end os nu, da jeg mener Lyngby er en nemmere kamp end Brøndby

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Steffen am »

Tja. en ting er resultatet, men FCK var jo helt nedspillet i 1. halveg. Helt væk.

Ser Ståle ikke også utrolig presset ud?
Får 'næsten' ondt af manden, han ligner ikke en der er i balance.

Både sådan hvordan han opfører sig og kropssprog ser forstyrret ud.
Og så kan man i øvrigt snakke om hvordan at Ståle hænger sine spillere ud, og nederlagene primært er deres ansvar og hans forsøg på fokusforskydning på hvor ligegyldige FCM er, først i det 6 minutters interview, (var det med Discovery), hvor han snakker om de har bedre taber attitude og så det her interview, som bare virker for mærkeligt.
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... es/8283820

Ville gætte på at han bliver fyret inden sæsonen er omme, men ved ikke hvem der skulle fyre ham,
men har svært ved at se FCK få en stor sæson, med den træner.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af mousebreaker »

Steffen am skrev:
13. sep 2020, 21:11
Tja. en ting er resultatet, men FCK var jo helt nedspillet i 1. halveg. Helt væk.

Ser Ståle ikke også utrolig presset ud?
Får 'næsten' ondt af manden, han ligner ikke en der er i balance.

Både sådan hvordan han opfører sig og kropssprog ser forstyrret ud.
Og så kan man i øvrigt snakke om hvordan at Ståle hænger sine spillere ud, og nederlagene primært er deres ansvar og hans forsøg på fokusforskydning på hvor ligegyldige FCM er, først i det 6 minutters interview, (var det med Discovery), hvor han snakker om de har bedre taber attitude og så det her interview, som bare virker for mærkeligt.
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... es/8283820

Ville gætte på at han bliver fyret inden sæsonen er omme, men ved ikke hvem der skulle fyre ham,
men har svært ved at se FCK få en stor sæson, med den træner.
Jeg tror på ingen måde at Ståle er presset som manager i FCK. Han har opnået en status, gennem massiv succes i en årrække, der gør at der skal meget til for at hans taburet bliver bare en lille smule lun.
Ståle er med afstand den bedste træner i suppen, som jeg ser det. Det er sagt af mig som ikke kan udstå ham, men kigger man objektivt på tingene, så er det ret fornuftigt det han har præsteret i FCK, specielt med Europa in mente. Ståle er dog presset sportsligt af FCM, fordi vi presser FCK på adgangsbilletten til CL-kvallen næsten hvert år i øjeblikket, og ser ud til at kunne gøre det hvert år de næste 5+ år. Det er de ikke vant til i hovedstaden. Tror ikke, at der er nogen i bestyrelsen hos PS&E der så meget som 1 sekund, overvejer en Ståle-fyring. Derimod, så tror jeg de overvejer en betragtelig budgetforøgelse til den sportslige sektor, men covid-19 er sandsynligvis kommet på tværs i den sag, men den forøgelse er jeg ikke i tvivl om vil komme.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Steffen am »

mousebreaker skrev:
14. sep 2020, 14:05
Steffen am skrev:
13. sep 2020, 21:11
Tja. en ting er resultatet, men FCK var jo helt nedspillet i 1. halveg. Helt væk.

Ser Ståle ikke også utrolig presset ud?
Får 'næsten' ondt af manden, han ligner ikke en der er i balance.

Både sådan hvordan han opfører sig og kropssprog ser forstyrret ud.
Og så kan man i øvrigt snakke om hvordan at Ståle hænger sine spillere ud, og nederlagene primært er deres ansvar og hans forsøg på fokusforskydning på hvor ligegyldige FCM er, først i det 6 minutters interview, (var det med Discovery), hvor han snakker om de har bedre taber attitude og så det her interview, som bare virker for mærkeligt.
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... es/8283820

Ville gætte på at han bliver fyret inden sæsonen er omme, men ved ikke hvem der skulle fyre ham,
men har svært ved at se FCK få en stor sæson, med den træner.
Jeg tror på ingen måde at Ståle er presset som manager i FCK. Han har opnået en status, gennem massiv succes i en årrække, der gør at der skal meget til for at hans taburet bliver bare en lille smule lun.
Ståle er med afstand den bedste træner i suppen, som jeg ser det. Det er sagt af mig som ikke kan udstå ham, men kigger man objektivt på tingene, så er det ret fornuftigt det han har præsteret i FCK, specielt med Europa in mente. Ståle er dog presset sportsligt af FCM, fordi vi presser FCK på adgangsbilletten til CL-kvallen næsten hvert år i øjeblikket, og ser ud til at kunne gøre det hvert år de næste 5+ år. Det er de ikke vant til i hovedstaden. Tror ikke, at der er nogen i bestyrelsen hos PS&E der så meget som 1 sekund, overvejer en Ståle-fyring. Derimod, så tror jeg de overvejer en betragtelig budgetforøgelse til den sportslige sektor, men covid-19 er sandsynligvis kommet på tværs i den sag, men den forøgelse er jeg ikke i tvivl om vil komme.
Gode pointer, og tror sådan set også du har meget ret.
Og hvem skulle også gøre noget ;)

Tænker i hvert fald Ståle er fredet, hvis han kan blive ved med at garantere EL, men kan godt se lidt uro, hvis han ikke gør. En fast del af budgetteringen, Covid 19, og hvis FCK så heller ikke formår at gribe DK's 13. Plads eller den nye struktur.

Fra uro til fyrring kan der dog selvfølgelig stadig være langt,
Ligesom FCK og Ståle selvfølgelig har bevist sig i Europa og er seedet hele vejen, ligesom sæsonen er lang, det er længe siden sidst et mesterhold har forsvaret et mesterskab og aldrig dkal undervurdere Goliath, selvom Goliath ligger ned.

Låst