Træningslejr i Emiraterne 2020

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Halkjær
Indlæg: 68
Tilmeldt: 1. sep 2009, 15:26

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Halkjær »

Det burde så heldigvis ikke være fansene (eller sponsorer), som beslutter om FCM skal respektere menneskereighederne. Der er klare FN retningslinjer på området: UN Guiding Principles on Business and Human Rights. FCM burde søge professionel rådgivning og få styr på biksen. Dermed ikke sagt at Dubai er udelukket, men det bør organiseres med åbne øjne og ansvarlighed.
Harvard-professor, John Ruggie, som udarbejdede FNs retningslinjer på området under Kofi Annans lederskab har senest rådgivet Fifa i forbindelse med deres organisering af VM, så der findes masser af viden og god praksis på området, hvis FCM gad.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af THenry »

Lars, din holdning er fuldt ud berettiget og legitim. Ligesom dem, der har en anden holdning end dig, også har en fuldt ud legitim og demokratisk ret (som du selv skriver) til at mene, som de gør. Jeg kan bare ikke rigtig se, at det grundlæggende bidrager til en konstruktiv debat om emnet, hvis man gentagende gange bliver ved med at kommentere på, at andre har en "forkert" holdning.

Dubai-debatten kører IMO i ring herinde. Jeg tror de fleste har taget stilling til spørgsmålet, men der hvor man virkelig kan gøre en forskel i denne debat, hvis man er indigneret over, at holdet tager til Dubai, er ved at involvere sig i fanarbejdet. Fanklubbens formand er jo netop blevet "hørt" ift. spørgsmålet, om man skulle tage til Dubai i år eller ej. Hvis man ikke ønsker, at vi skal rejse til Dubai til næste år, så ville jeg da klart søge indflydelse og påvirke tingene den vej i stedet for at køre i samme rille herinde. Jeg tvivler nemlig på, at du ændrer noget med denne fremgangsmåde.

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af UlveLars »

Jeg kommenterer jo på indlæggene, som de bliver skrevet, og jeg er enig i, at de kører i ring, så jeg skal lade dette blive mit sidste.
Jeg anderkender, at det store flertal af klubbens fans har det fint med turen til Dubai, og påpeger blot at det er diametralt modsat holdningen hos klubber og fans hos alle andre skandinaviske klubber og fans, og det gør mig simpelthen så ked af det. Naturlig hvis fordi jeg personligt er helt uenig i klubbens beslutning og fordi jeg synes det giver klubben og dens fanbase et meget uheldigt ry.
Som jeg har skrevet tidligere, så har jeg skrevet til klubben både i år og sidste år (og fået svar) og fortalt dem min holdning til beslutningen. I år endvidere truffet beslutning om, at jeg ikke ønsker at støtte klubben økonomisk, så længe man fastholder den kurs.
Direkte kontakt til klubbens ledelse har været min måde at søge indflydelse på. Jeg vil da opfordre alle der deler min holdning om at gøre det samme. Er vi nok, som viser vores utilfredshed, får vi måske ændret beslutningen til næste år, for jeg er naturligvis enig i, at man må rette sin kritik det rigtige sted hen. Men at melde sig ind i BWS bestyrelse og repræsentere en fanskare som har en helt anden mening end jeg personligt, det er der jo ingen mening i.

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Acebone »

UlveLars skrev:
12. feb 2020, 17:14
Jeg anderkender, at det store flertal af klubbens fans har det fint med turen til Dubai, og påpeger blot at det er diametralt modsat holdningen hos klubber og fans hos alle andre skandinaviske klubber og fans
Det anerkender jeg til gengæld ikke. Har vi haft en demokratisk afstemning, jeg er gået glip af?

Jeg tvivler på, at der reelt er særlig stort udsving i de forskellige fanbasers holdninger. Der har tilfældigvis bare ikke været helt samme holdning ved diverse beslutningstagere rundt om i klubberne. Jeg ved ikke, om vi lige præcis hos os har et ekstra indflydelsesrigt rejsebureau, som vi skal please, men jeg forestiller mig, at det er den slags ting i kulissen, der har afgjort det, og ikke en pind andet.

Flemse
Indlæg: 173
Tilmeldt: 13. jul 2014, 18:35

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Flemse »

UlveLars skrev:
12. feb 2020, 17:14
Jeg anderkender, at det store flertal af klubbens fans har det fint med turen til Dubai, og påpeger blot at det er diametralt modsat holdningen hos klubber og fans hos alle andre skandinaviske klubber og fans, og det gør mig simpelthen så ked af det.
Når man ser på antallet af danskere, der gladeligt tager på ferie i f.eks. Dubai, så tror jeg simpelthen ikke på, at et stort flertal nægter at have noget med dem at gøre.

Til gengæld har der, i de andre fangrupper, været nogle sure fans, som har været rigtig gode til at piske en stemning op. Men sådan en shitstorm startes jo altså også skræmmende let efterhånden.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Stoffer »

THenry skrev:
12. feb 2020, 16:19
Lars, din holdning er fuldt ud berettiget og legitim. Ligesom dem, der har en anden holdning end dig, også har en fuldt ud legitim og demokratisk ret (som du selv skriver) til at mene, som de gør. Jeg kan bare ikke rigtig se, at det grundlæggende bidrager til en konstruktiv debat om emnet, hvis man gentagende gange bliver ved med at kommentere på, at andre har en "forkert" holdning.

Dubai-debatten kører IMO i ring herinde. Jeg tror de fleste har taget stilling til spørgsmålet, men der hvor man virkelig kan gøre en forskel i denne debat, hvis man er indigneret over, at holdet tager til Dubai, er ved at involvere sig i fanarbejdet. Fanklubbens formand er jo netop blevet "hørt" ift. spørgsmålet, om man skulle tage til Dubai i år eller ej. Hvis man ikke ønsker, at vi skal rejse til Dubai til næste år, så ville jeg da klart søge indflydelse og påvirke tingene den vej i stedet for at køre i samme rille herinde. Jeg tvivler nemlig på, at du ændrer noget med denne fremgangsmåde.
Af nysgerrighed: Ved vi, om dette spørgsmål er sådan et kardinalpunkt for BW ledelsen, at den eneste vej er at vælte dem?

Jeg kommer ikke til at engagere mig i fanarbejdet - jeg bor ikke længere i regionen - men jeg synes godt nok, det er voldsomt, hvis man kun kan ændre BW holdninger, hvis man vælter ledelsen, i stedet for at man i dialog interesserer sig for hinandens (hinanden forstået som BW og ikke organiserede fans) synspunkter.

Jeg synes fx. dit indlæg (i en anden tråd) til forsvar for beslutningen var godt og sagligt.

Jesper BW1100
Indlæg: 1751
Tilmeldt: 21. maj 2009, 12:43

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Jesper BW1100 »

Stoffer skrev:
13. feb 2020, 14:28
THenry skrev:
12. feb 2020, 16:19
Lars, din holdning er fuldt ud berettiget og legitim. Ligesom dem, der har en anden holdning end dig, også har en fuldt ud legitim og demokratisk ret (som du selv skriver) til at mene, som de gør. Jeg kan bare ikke rigtig se, at det grundlæggende bidrager til en konstruktiv debat om emnet, hvis man gentagende gange bliver ved med at kommentere på, at andre har en "forkert" holdning.

Dubai-debatten kører IMO i ring herinde. Jeg tror de fleste har taget stilling til spørgsmålet, men der hvor man virkelig kan gøre en forskel i denne debat, hvis man er indigneret over, at holdet tager til Dubai, er ved at involvere sig i fanarbejdet. Fanklubbens formand er jo netop blevet "hørt" ift. spørgsmålet, om man skulle tage til Dubai i år eller ej. Hvis man ikke ønsker, at vi skal rejse til Dubai til næste år, så ville jeg da klart søge indflydelse og påvirke tingene den vej i stedet for at køre i samme rille herinde. Jeg tvivler nemlig på, at du ændrer noget med denne fremgangsmåde.
Af nysgerrighed: Ved vi, om dette spørgsmål er sådan et kardinalpunkt for BW ledelsen, at den eneste vej er at vælte dem?

Jeg kommer ikke til at engagere mig i fanarbejdet - jeg bor ikke længere i regionen - men jeg synes godt nok, det er voldsomt, hvis man kun kan ændre BW holdninger, hvis man vælter ledelsen, i stedet for at man i dialog interesserer sig for hinandens (hinanden forstået som BW og ikke organiserede fans) synspunkter.

Jeg synes fx. dit indlæg (i en anden tråd) til forsvar for beslutningen var godt og sagligt.
Der er vel ingen der snakker om at vælte dem? Jeg tænker mere der menes at man f.eks. bør møde op på generalforsamlingen og tage dialogen der.
Det vil jeg i hvert fald antage er mere effektfuldt end bag en skærm på et debatforum :-)

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Steffen am »

Måske nok, men en debatforum er vel også netop for debat.
Og ikke helt enig i at debatten kører i ring. Føler i hvert fald jeg bliver klogere med de forskellige perspektiver, holdninger og argumenter.


Faldt også over den her, som jeg så synes er relevant. Grænsen mellem sport og politik, der kan være svær.
https://www.dr.dk/sporten/oevrig/ulrik- ... ller-blive

Wilbek siger meget fint at man skal gå efter FIFA for VM i Qatar,
så tænker jeg naturligt det er fair at gå efter Midtjylland for at tage til Dubai, da det altid er organisatoren og ikke udøverne, den ender hos?


At der er større modstand andre steder, er jeg nu ret overbevist om, og at det ikke kun var nogle få smarte mennesker. Ved ikke hvordan det var i Brøndby og FCK, men mener da at have set nogle af fan initiativerne i Malmø og Rosenborg, som ret bemærkelsesværdige.
Mener også i Brøndby, der var lidt tryk på.
FCK var i øvrigt mærkeligt, for en god vinder sag, de kunne dunke lige i kurven, gik pressechefen ud og sagde at det var primært i forhold til bedre modstandere, at man havde valgt alternativ løsning, fremfor Dubai.

Brugeravatar
Administrator
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:17

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Administrator »

THenry skrev:
12. feb 2020, 14:30
UlveLars skrev:
12. feb 2020, 14:14
Vi kan jo så i hvert fald konkludere, at det er helt særligt for vores klub, at det ikke generer fansene. Tænk på det massive pres som fx Brøndby og Malmøs fans lagde på deres klub sidste år. Jeg synes det er tankevækkende og meget, meget sørgeligt at fansene fra fcm har en helt anden holdning til den slags end alle andre skandinaviske klubbers fans.
BW er heldigvis en demokratisk forening med årlig generalforsamling, så hvis man er utilfreds med fanklubben (herunder f.eks. holdninger til Dubai), så er der rig mulighed for at søge indflydelse og lægge pres på klubben ad den vej, hvis man ikke er tilfreds med tingenes tilstand...Just saying.
Inden folk begynder at finde benzin og lightere frem, så kunne man også læse vedtægterne fra BW:

https://www.black-wolves.com/om-fanklubben/vedtaegter/

§2 – FORENINGENS FORMÅL
2.1 Black Wolves er politisk og religiøs neutral.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af THenry »

Stoffer skrev:
13. feb 2020, 14:28
THenry skrev:
12. feb 2020, 16:19
Lars, din holdning er fuldt ud berettiget og legitim. Ligesom dem, der har en anden holdning end dig, også har en fuldt ud legitim og demokratisk ret (som du selv skriver) til at mene, som de gør. Jeg kan bare ikke rigtig se, at det grundlæggende bidrager til en konstruktiv debat om emnet, hvis man gentagende gange bliver ved med at kommentere på, at andre har en "forkert" holdning.

Dubai-debatten kører IMO i ring herinde. Jeg tror de fleste har taget stilling til spørgsmålet, men der hvor man virkelig kan gøre en forskel i denne debat, hvis man er indigneret over, at holdet tager til Dubai, er ved at involvere sig i fanarbejdet. Fanklubbens formand er jo netop blevet "hørt" ift. spørgsmålet, om man skulle tage til Dubai i år eller ej. Hvis man ikke ønsker, at vi skal rejse til Dubai til næste år, så ville jeg da klart søge indflydelse og påvirke tingene den vej i stedet for at køre i samme rille herinde. Jeg tvivler nemlig på, at du ændrer noget med denne fremgangsmåde.
Af nysgerrighed: Ved vi, om dette spørgsmål er sådan et kardinalpunkt for BW ledelsen, at den eneste vej er at vælte dem?

Jeg kommer ikke til at engagere mig i fanarbejdet - jeg bor ikke længere i regionen - men jeg synes godt nok, det er voldsomt, hvis man kun kan ændre BW holdninger, hvis man vælter ledelsen, i stedet for at man i dialog interesserer sig for hinandens (hinanden forstået som BW og ikke organiserede fans) synspunkter.

Jeg synes fx. dit indlæg (i en anden tråd) til forsvar for beslutningen var godt og sagligt.
Nej. Det ved vi ikke noget om, men jeg kan bare konstatere, at flere ikke føler sig "hørt", og at klubben bl.a. gemmer sige bag argumentet om, at den har spurgt sine fans etc. I den forbindelse er den officielle fanklub naturligvis en nøgleinteressent, så hvis jeg var voldsomt pikeret over ikke at blive spurgt direkte af klubben i denne debat (og i øvrigt har et ønske om at sætte handling bag min frustration og forsøge at ændre klubbens holdning inden næste vinter), så ville jeg da søge indflydelse i det forum, hvor der ligger magt og indflydelse.

Mit synspunkt er (og jeg kan virkelig ikke se, at det skulle være kontroversielt eller usagligt!), at man som medlem af enhver forening (det gælder uanset, om det er en boligforening, badmintonklub, fanklub you name it) altid kan bruge sin ret på generalforsamlingen (enhver forenings øverste myndighed) til enten at komme med forslag til dagsordenen/afstemning, og i yderste konsekvens stille op til kampvalg, hvis man er så utilfreds med den siddende bestyrelse, at man ønsker at vælte den. Det er den måde, jeg ville agere på, hvis jeg mente nok var nok, men andre skal naturligvis agere udfra den måde, som de tror, har størst effekt, og hvis man f.eks. tror at Steinlein og Ankersen læser med i denne tråd, og at man derfor kan påvirke dem med indlæg her, så er det naturligvis den fremgangsmåde, man skal vælge til at fremme "sin" sag.

Jeg har siddet i adskillige bestyrelser, og jeg tror bare vi har ganske forskellige forventninger til bestyrelsesarbejde, herunder hvornår man skal spørge medlemmer af foreningen. Jeg baserer det på de indlæg, jeg kan læse i denne tråd. I min optik vælger man en bestyrelse (alle medlemmer har mulighed for at stille op til bestyrelsen) på den årlige generalforsamling til at repræsentere foreningen. Det er for mig at se en meget demokratisk måde at gøre tingene på. Det betyder også, at det er bestyrelsen, der fastlægger holdningen i enkeltspørgsmål, herunder giver interviews, når pressen ringer (typisk ved formanden). I dette konkrete spørgsmål kan vi via pressen forstå, at BWs bestyrelse bakker klubbens holdning om at rejse til Dubai op, og dermed er det BWs officielle holdning. I min verden er det en meget normal procedure, og jeg havde heller ikke hverken forventet at blive spurgt om min holdning som medlem af BW, eller forsøgt at spørge alle andre medlemmer om deres holdning til Dubai, hvis jeg sad i bestyrelsen, da det ville blive alt for bureaukratisk.

Beslutningsprocessen er typisk på denne måde, fordi man ønsker at sikre en effektiv og handlekraftig bestyrelse (tror der måske er 1300-1500 medlemmer af BW, så det er fuldstændig umuligt at spørge alle i enkelt spørgsmål som dette...), der skal varetage foreningens interesser på daglig basis. Det er derfor, at bestyrelsen er valgt til at repræsentere foreningen, og formanden typisk bliver foreningens ansigt udadtil. Til gengæld står man som bestyrelse også altid på mål for de beslutninger, som man træffer i løbet af året, og generalforsamlingen er din mulighed som medlem af foreningen til at kræve forandring, hvis man er stærkt utilfreds med f.eks. beslutninger truffet af bestyrelsen. Det er en meget normalt procedure, og jeg tror alle de foreninger, jeg er medlem af fungerer på denne måde.

Jeg kan også bemærke, at BWs bestyrelse f.eks. har truffet flere beslutninger/kommet med udtalelser i pressen (der dermed var foreningens holdning), som jeg bestemt ikke var enige i, men det har åbenbart ikke frustreret mig nok til, at jeg ville forsøge enten at diskutere det på generalforsamlingen eller vælte bestyrelsen. I stedet for er jeg bare været glad for, at der er andre, der har ville ligge et stort arbejde for at drive fanklubben fremad.

Hvordan ikke-organiserede fans eller f.eks. de uofficielle gør tingene, kan jeg ikke svare dig på. Jeg har taget udgangspunkt i BW, da det som den officielle fanklub, er et naturligt organ for dialog mellem klub og fans (repræsenteret af bestyrelsen), og derfor et naturligt og officielt sted at søge indflydelse, hvis man ikke føler sig hørt i debatten.

Nu er det endelig, endelig blevet tid til Superliga igen, så det her bliver mit sidste bidrag til Dubai-snakken. Jeg vil snart diskutere noget fodbold i stedet for, så jeg hopper ud af denne debat.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Steffen am »

Administrator skrev:
13. feb 2020, 22:20
THenry skrev:
12. feb 2020, 14:30
UlveLars skrev:
12. feb 2020, 14:14
Vi kan jo så i hvert fald konkludere, at det er helt særligt for vores klub, at det ikke generer fansene. Tænk på det massive pres som fx Brøndby og Malmøs fans lagde på deres klub sidste år. Jeg synes det er tankevækkende og meget, meget sørgeligt at fansene fra fcm har en helt anden holdning til den slags end alle andre skandinaviske klubbers fans.
BW er heldigvis en demokratisk forening med årlig generalforsamling, så hvis man er utilfreds med fanklubben (herunder f.eks. holdninger til Dubai), så er der rig mulighed for at søge indflydelse og lægge pres på klubben ad den vej, hvis man ikke er tilfreds med tingenes tilstand...Just saying.
Inden folk begynder at finde benzin og lightere frem, så kunne man også læse vedtægterne fra BW:

https://www.black-wolves.com/om-fanklubben/vedtaegter/

§2 – FORENINGENS FORMÅL
2.1 Black Wolves er politisk og religiøs neutral.
Forstår godt vedtægten og ønsket, giver god mening.

Spørgsmålet er bare om man kan stille det så sort hvidt op.
En ting er om man stadig er politisk neutral når klubben 'gemmer' sig bag fanklubbens holdning.

Men hvis der er en spiller der springer ud som homoseksuel.
Hvis man støtter ham, er man stadig af upolitisk. Hvis fansene beslutter sig for at lave en regnbue til at støtte spilleren?
Hvis spilleren vil med til et land, hvor det er ulovligt at være homoseksuel?

Hvis destinationen for træningslejren, kræver at spillerne træner i t-shirts, der hylder fundamentalistisk Islam eller landets militær?

Alternativ hvis en gruppe fans ytrer sig racistisk, antager at jeg BW står på mangfoldighed, og fordømmer de racistiske tilråb.
Er man så politisk?

Hvis Midtjylland skulle spille en showkamp i Nordkorea foran Kim Jung og Putin, ville man ikke hæve et øjenbryn?

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Stoffer »

Administrator skrev:
13. feb 2020, 22:20
THenry skrev:
12. feb 2020, 14:30
UlveLars skrev:
12. feb 2020, 14:14
Vi kan jo så i hvert fald konkludere, at det er helt særligt for vores klub, at det ikke generer fansene. Tænk på det massive pres som fx Brøndby og Malmøs fans lagde på deres klub sidste år. Jeg synes det er tankevækkende og meget, meget sørgeligt at fansene fra fcm har en helt anden holdning til den slags end alle andre skandinaviske klubbers fans.
BW er heldigvis en demokratisk forening med årlig generalforsamling, så hvis man er utilfreds med fanklubben (herunder f.eks. holdninger til Dubai), så er der rig mulighed for at søge indflydelse og lægge pres på klubben ad den vej, hvis man ikke er tilfreds med tingenes tilstand...Just saying.
Inden folk begynder at finde benzin og lightere frem, så kunne man også læse vedtægterne fra BW:

https://www.black-wolves.com/om-fanklubben/vedtaegter/

§2 – FORENINGENS FORMÅL
2.1 Black Wolves er politisk og religiøs neutral.
Det er en politisk beslutning af bakke op om, at man tager til Duabi. Ligesom det er en politisk beslutning at lade være.

Mange, mange foreninger, organisationer, mv. har en ligende formulering, og den fortolkes som oftest i retningen, at man ikke tager et partipolitisk standpunkt.

Det er omvendt bredt accepteret (i al fald i NGO verdenen), at man naturligvis ofte befinder sig i et politiseret rum i den almindelige debat. Det gør BW også her, uanset om de vil det eller ej. Ellers skulle de have nægtet at tilkendegiven nogen stilling overhovedet.

Så hvis du mener, at du med din reference har vist hvor skabet skal stå, så er jeg meget uenig.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Stoffer »

THenry skrev:
13. feb 2020, 22:42

Nej. Det ved vi ikke noget om, men jeg kan bare konstatere, at flere ikke føler sig "hørt", og at klubben bl.a. gemmer sige bag argumentet om, at den har spurgt sine fans etc. I den forbindelse er den officielle fanklub naturligvis en nøgleinteressent, så hvis jeg var voldsomt pikeret over ikke at blive spurgt direkte af klubben i denne debat (og i øvrigt har et ønske om at sætte handling bag min frustration og forsøge at ændre klubbens holdning inden næste vinter), så ville jeg da søge indflydelse i det forum, hvor der ligger magt og indflydelse.

Mit synspunkt er (og jeg kan virkelig ikke se, at det skulle være kontroversielt eller usagligt!), at man som medlem af enhver forening (det gælder uanset, om det er en boligforening, badmintonklub, fanklub you name it) altid kan bruge sin ret på generalforsamlingen (enhver forenings øverste myndighed) til enten at komme med forslag til dagsordenen/afstemning, og i yderste konsekvens stille op til kampvalg, hvis man er så utilfreds med den siddende bestyrelse, at man ønsker at vælte den. Det er den måde, jeg ville agere på, hvis jeg mente nok var nok, men andre skal naturligvis agere udfra den måde, som de tror, har størst effekt, og hvis man f.eks. tror at Steinlein og Ankersen læser med i denne tråd, og at man derfor kan påvirke dem med indlæg her, så er det naturligvis den fremgangsmåde, man skal vælge til at fremme "sin" sag.

Jeg har siddet i adskillige bestyrelser, og jeg tror bare vi har ganske forskellige forventninger til bestyrelsesarbejde, herunder hvornår man skal spørge medlemmer af foreningen. Jeg baserer det på de indlæg, jeg kan læse i denne tråd. I min optik vælger man en bestyrelse (alle medlemmer har mulighed for at stille op til bestyrelsen) på den årlige generalforsamling til at repræsentere foreningen. Det er for mig at se en meget demokratisk måde at gøre tingene på. Det betyder også, at det er bestyrelsen, der fastlægger holdningen i enkeltspørgsmål, herunder giver interviews, når pressen ringer (typisk ved formanden). I dette konkrete spørgsmål kan vi via pressen forstå, at BWs bestyrelse bakker klubbens holdning om at rejse til Dubai op, og dermed er det BWs officielle holdning. I min verden er det en meget normal procedure, og jeg havde heller ikke hverken forventet at blive spurgt om min holdning som medlem af BW, eller forsøgt at spørge alle andre medlemmer om deres holdning til Dubai, hvis jeg sad i bestyrelsen, da det ville blive alt for bureaukratisk.

Beslutningsprocessen er typisk på denne måde, fordi man ønsker at sikre en effektiv og handlekraftig bestyrelse (tror der måske er 1300-1500 medlemmer af BW, så det er fuldstændig umuligt at spørge alle i enkelt spørgsmål som dette...), der skal varetage foreningens interesser på daglig basis. Det er derfor, at bestyrelsen er valgt til at repræsentere foreningen, og formanden typisk bliver foreningens ansigt udadtil. Til gengæld står man som bestyrelse også altid på mål for de beslutninger, som man træffer i løbet af året, og generalforsamlingen er din mulighed som medlem af foreningen til at kræve forandring, hvis man er stærkt utilfreds med f.eks. beslutninger truffet af bestyrelsen. Det er en meget normalt procedure, og jeg tror alle de foreninger, jeg er medlem af fungerer på denne måde.

Jeg kan også bemærke, at BWs bestyrelse f.eks. har truffet flere beslutninger/kommet med udtalelser i pressen (der dermed var foreningens holdning), som jeg bestemt ikke var enige i, men det har åbenbart ikke frustreret mig nok til, at jeg ville forsøge enten at diskutere det på generalforsamlingen eller vælte bestyrelsen. I stedet for er jeg bare været glad for, at der er andre, der har ville ligge et stort arbejde for at drive fanklubben fremad.

Hvordan ikke-organiserede fans eller f.eks. de uofficielle gør tingene, kan jeg ikke svare dig på. Jeg har taget udgangspunkt i BW, da det som den officielle fanklub, er et naturligt organ for dialog mellem klub og fans (repræsenteret af bestyrelsen), og derfor et naturligt og officielt sted at søge indflydelse, hvis man ikke føler sig hørt i debatten.

Nu er det endelig, endelig blevet tid til Superliga igen, så det her bliver mit sidste bidrag til Dubai-snakken. Jeg vil snart diskutere noget fodbold i stedet for, så jeg hopper ud af denne debat.
Nej, jeg synes netop ikke, du er usaglig. Det var ikke ironisk, det var alvorligt ment.

Jeg konstaterer også, at vi ser meget forskelligt på bestyrelsesarbejde.

Jeg har også siddet i flere bestyrelser, hvor jeg mener, at den mest relevante del af min erfaring i denne sammenhæng, er den jeg har opnået i NGO verdenen. Bestyrelser i virksomheder er noget andet end BW imo.

Jeg udfordrer ikke den formelle rigtighed i det, som du påpeger. Sådan ER det i en forening, man overlader det til andre at repræsentere sig.

Men en bestyrelse i en forening - og særligt når en forening har et formål med en meget bred interessentkreds (som BW har) - har en forbandet pligt til konstant at overveje, om man er på line med sine interessenter. I min optik er man en ganske håbløs repræsentant for sine medlemmer, hvis man ved beslutninger/holdningstilkendegivelser, som man har en positiv viden om giver anledning til uenighed ikke i det mindste overvejer, om skal række ud og tage en dialog med sine medlemmer (og i visse tilfælde interessenter). Med moderne virkemidler er det ikke en uoverkommelig opgave, der findes fx surveymonkey der intet koster. Hvis medlemmer så ikke svarer der, så har man da forsøgt og dermed opnået en selvstændig legitimitet ved forsøget.

Jeg udfordrer altså ikke retten til at BW kan sige, hvad de mener er det rigtige, og man kan naturligvis altid stå på formalisme og kræve at medlemmer må komme til mig, for de har valgt mig som repræsentant. Men i min optik er det en bedaget tilgang til bestyrelsesarbejde. Og det kan vi jo så se forskelligt på.

BW må have sin holdning, og klubben må gemme sig bag den. Men når hverken klubben, BW eller Herning Folkeblad for den sags skyld gider gøre et forsøg på at afdække og imødgegå argumenterne fra kritiske røster men tværtimod henviser til hinanden, gemmer sig bag hinanden og besværliggør dialog, så kan det simpelthen ikke undre fortalere for beslutningen, at vi uenige bliver ekstra kritiske. Overbærenheden og ligegyldigheden (hos flertallet af fortalere, ikke alle) er næsten det mest kritisable i denne sag.

Jeg forstår godt, hvis du ikke gider mere THenry, det er din gode ret. Det respekterer jeg. Men jeg håber, du kan overtales til i fremtiden at bidrage til nye debatter om fcms adfærd.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Steffen am »

Ved godt flere er begyndt at være trætte af at diskutere det, og fair nok.
Alligevel noget nyt her, i hvert fald for mig og noget der ikke har været fremme herinde, som jeg synes er ret væsentligt.

FCM siger de overhaler menneskerettighederne, hvilket ikke passer
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... r-over-alt

Det er ulovligt at overholde menneskerettighederne
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... -ret-svagt

Om hvordan arbejderne har det og bliver bliver behandlet i landet
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/generel ... iv-i-dubai

Hvis FIFA har et stærkere moralsk kompas, end en selv, så har man måske lidt problemer?
Så kan man diskutere om FIFA gør hvad de siger, men burde ikke være svært for en nordisk fodbold klub at følge FIFA's, at man ikke lave menneskerettighedskrænkende virksomhed.
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... ex-i-dubai

Pengene ender hos kongefamilien og finansiere krigsforbrydelse
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... forbrydere


Selvom man ikke vil blande politik ind i det, må man dog kunne prioritere menneskeliv,
håber virkelig det er fordi Midtjylland ikke har sat sig ordentligt ind i det.

Og hvis man har læst artiklerne her, undrer jeg mig meget, hvis man stadig er ligeglad.

madsbs
Indlæg: 35
Tilmeldt: 6. jan 2020, 00:18

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af madsbs »

Måske tror I ikke på det, men jeg vil lige fortælle jer, hvor mange fra det uofficielle miljø, som har sagt det er skidt med en tur til Dubai. Og inden tallet kommer, vil jeg lige minde jer om, hvem der står for alt på tribunerne og under beslutningerne, sammen med BW som officiel fanklub.

I har måske gættet tallet.

0.

INGEN i det uofficielle miljø, har vist det mindste modstand. For os er resultere det vigtigste og ikke det moralske for moralens skyld, som vi synes det modsatte ville være. Det nytter nemlig ikke noget, i vores verden, hvorfor klubben kan tage hvorhen de vil.

Besvar