Træningslejr i Emiraterne 2020

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Administrator
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:17

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Administrator »

Hvordan får man størst indflydelse?

Blive væk, eller møde op og stille krav?

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Vijen »

Som jeg sidste år skrev, så forstår jeg ikke hvorfor man ikke vælge fx. Florida som destination. Der er også godt vejr med 20+ grader og gode faciliteter.

Samtidig kunne man jo invitere nogle college spiller til nogle trænings sessioner og lave samarbejde med nogle college på flere områder uden for banen. Amerikanerne har en meget unik tilgang til træning og brug af videnskabligemetoder. Hvilket jeg ikke tror de finder meget i deres lukkede ressort i Emiraterne.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Steffen am »

En ting der undrer mig, lidt i forlængelse af Ankersen var igennem i sort snak.

Men har Black Wolves lavet en god forklaring, på hvorfor man gav thumbs op til Emiraterne?

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af 974 »

Steffen am skrev:
2. feb 2020, 21:40
En ting der undrer mig, lidt i forlængelse af Ankersen var igennem i sort snak.

Men har Black Wolves lavet en god forklaring, på hvorfor man gav thumbs op til Emiraterne?
Du VIL bare ikke slippe det Steffen......

Tænker ikke at BW på vegne af over 1000 medlemmer skal tage stilling til et politisk statement!

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Steffen am »

974 skrev:
3. feb 2020, 09:11
Steffen am skrev:
2. feb 2020, 21:40
En ting der undrer mig, lidt i forlængelse af Ankersen var igennem i sort snak.

Men har Black Wolves lavet en god forklaring, på hvorfor man gav thumbs op til Emiraterne?
Du VIL bare ikke slippe det Steffen......

Tænker ikke at BW på vegne af over 1000 medlemmer skal tage stilling til et politisk statement!
1. Altså nej vil jeg ikke.
Synes det er skuffende at vi som det eneste nordiske hold, tager til Emiraterne, og at vi ikke lægge større pres på klubben.
Ved godt at vi sportsligt (og til dels kommercielt) er helt i toppen i Skandinavien, men på både fan siden (og fan pleje siden), er et stykke efter.
Synes jeg virkelig det her udstiller.

2. Klubben forsvare sig med at de har spurgt fansene, og at fansene har sagt tommel op. Så må dem der repræsentere fansene, vel kunne svare på hvad der ligger til grund for deres kommentar.
Synes det er ret væsentligt når klubben selv henviser til fansene, så at høre de fans, der har forsvaret beslutningen, hvor vi går enegang i norden.

Kent har svaret rigtig fint, men har enten ikke hørt noget fra BW formanden, ellers har jeg misset det?

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Stoffer »

Steffen am skrev:
3. feb 2020, 13:43
974 skrev:
3. feb 2020, 09:11
Steffen am skrev:
2. feb 2020, 21:40
En ting der undrer mig, lidt i forlængelse af Ankersen var igennem i sort snak.

Men har Black Wolves lavet en god forklaring, på hvorfor man gav thumbs op til Emiraterne?
Du VIL bare ikke slippe det Steffen......

Tænker ikke at BW på vegne af over 1000 medlemmer skal tage stilling til et politisk statement!
1. Altså nej vil jeg ikke.
Synes det er skuffende at vi som det eneste nordiske hold, tager til Emiraterne, og at vi ikke lægge større pres på klubben.
Ved godt at vi sportsligt (og til dels kommercielt) er helt i toppen i Skandinavien, men på både fan siden (og fan pleje siden), er et stykke efter.
Synes jeg virkelig det her udstiller.

2. Klubben forsvare sig med at de har spurgt fansene, og at fansene har sagt tommel op. Så må dem der repræsentere fansene, vel kunne svare på hvad der ligger til grund for deres kommentar.
Synes det er ret væsentligt når klubben selv henviser til fansene, så at høre de fans, der har forsvaret beslutningen, hvor vi går enegang i norden.

Kent har svaret rigtig fint, men har enten ikke hørt noget fra BW formanden, ellers har jeg misset det?
Jeg er med dig hele vejen. Hvis BW står bag beslutningen, så må det være uproblematisk at forsvare.

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Acebone »

Selv hvis alle medlemmer af BW var enige i beslutningen om træningslejren (det er de ikke), må man vel også bare erkende, at BW på trods af status som officiel fanklub er et mindretal af klubbens samlede fans og stadiongængere. Derfor er det meget letkøbt at sige, at hvis bare BW-formanden ikke har noget problem/ikke vil involvere sig, så har FCM ryggen fri i forhold til fansene. Sådan er virkeligheden jo ikke.

Denne debat vil komme igen også til næste år, hvis klubbens kurs fortsat er uændret.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Stoffer »

Jeg havde helt glemt denne fra THenry: "Jeg synes i virkeligheden også det her er en del af en større diskussion (end blot én træningslejr) om, hvor går grænsen egentlig for vores moralske forpligtigelser som klub?" - Det er udelukkende en del af et meget fint og nuanceret indlæg.

Jeg vil bare lige svare dig, for det fortjener dit indlæg helt sikkert. Og jeg synes, vi bør starte en større debat om emnet, som ikke begrænser sig til træningsture i Dubai.

FCMs moralske forpligtigelser går i min optik meget længere end privatpersoner.

THenry fremhæver visse konkrete beslutninger, som alle har relevans, da de i varierende grad har implikationer for mennesker i den tredje verden. Det drejer sig om valg af Nike som leverandør, salg af spillere til UAE e.lign. osv.

Til min personlige smag så bør fcm i al fald starte med at luge ud i samtlige beslutninger, som man unilateralt kan træffe, der virker positivt. Det betyder, at jeg forstår, det er langt mere besværligt, når en spiller er involveret. Og jeg skriver her positivt med forståelse for, at der også kan være problemer med greenwashing, problemer med mærkninger, der ansporer korruption og uheldige monopoler, arbejderrettigheders kompleksitet i et globalt samfund, osv. Men uanset alt det, så mener jeg, at fcm bør tage aktive skridt og ikke lade sig lamme af diverse problemstillinger, som stiller spørgsmålstegn ved effekten af fx ikke at ville bruge Nike som leverandør.

Pointen for mig er ikke, at fcm skal gøre en forskel globalt eller i den tredje verden som sådan. Den kausale sammenhæng forudsætter umuligt mange variable forhold, som ligger udenfor fcms kontrol. Pointen er, at fcm har en unik mulighed for at installere respekt og være et fyrtårn for respekt for menneskerettigheder (på ikke partipolitisk vis) ved i al fald at plukke de mest lavthængende frugter. - Lad være med at tage til Dubai. Overvej om man er tilfreds med Nikes forsikringer. Hav det i bevidstheden.

Det løser på ingen vis de underliggende problemstillinger. Altså der er studier, der antyder at statslig nødhjælp har deciderede negative effekter lokalt, vi forstår allesammen, at det er komplekst(!). Men kan vi ikke bare blive enige om, at sport kan være noget særligt for børn og unge, og det er i det allermindste - om fcm så ikke eksisterer om 100 år - værd at forsøge at bruge fcm som en positiv drivkraft i et større perspektiv. Hvis det fejler, så har man da gjort forsøget. Og hvis man bare rykker et barns opmærksomhed i retning af nogle af disse problemstillinger, så synes jeg at forsøget har været det hele værd.

Fodbold er kultur. Det er vigtigere for nogen end andre, men jeg ser først fodbold virke, når det rykker vores kultur. En fodboldklub nyder en unik position i samfundet, tag og brug den.

Jeg håber, at I vil være med til at tage diskussionen. Jeg har ikke svarene, det har klubben formentlig heller ikke, men en sanseløs vandring der kun sigter efter resultaterne i næste weekend er da for kedelig. ;)

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Steffen am »

Stoffer skrev:
3. feb 2020, 15:18
Jeg havde helt glemt denne fra THenry: "Jeg synes i virkeligheden også det her er en del af en større diskussion (end blot én træningslejr) om, hvor går grænsen egentlig for vores moralske forpligtigelser som klub?" - Det er udelukkende en del af et meget fint og nuanceret indlæg.

Jeg vil bare lige svare dig, for det fortjener dit indlæg helt sikkert. Og jeg synes, vi bør starte en større debat om emnet, som ikke begrænser sig til træningsture i Dubai.

FCMs moralske forpligtigelser går i min optik meget længere end privatpersoner.
Synes det er meget interessant i hvert fald.
Også specielt set i lyset af FCM Samfund.
Godt klar over at det er med fokus på lokal samfunds og CSR arbejde, men med det viser vel at man også er klar til at påtage sig en social profil og bærer et socialt ansvar. Super fedt, men at man så tager til Dubai, gør man bare lidt grin med sit eget gode initiativ i mine øjne.

madsbs
Indlæg: 35
Tilmeldt: 6. jan 2020, 00:18

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af madsbs »

Jeg synes nu Ankersen fik forklaret det meget godt; Vi er en fodboldklub og vi er ikke kendt for, blot at følge strømmen.
Det havde selvfølgelig været nemmere at gøre som andre, men der står vi som klub gerne på mål for, at være anderledes.

Jeg ved ikke hvem der er blevet spurgt og hvad svaret har været.
Men i de kredse jeg kommer i, er svaret meget klart; Vi er en fodboldklub og hvis betingelserne er bedst der, så er det fint.

Vi gør så meget godt for samfundet herhjemme og holder på vores ansvar, men vi kan ikke redde hele verden. Det betyder intet i det store billede, og man vil ikke forringe vores muligheder, blot pga. moralen. Jeg er stolt af, at vores klub ikke bukker under og bare gør som alle andre.

Det er jo i virkeligheden moralen og forbilledet I bekymrer jer om, mere end det konkret er hvad det nytter, i så fald vi tog et andet sted hen. Jeg er fan af vi gør hvad der passer os og ikke bukker under for dét.
Lad os rykke hvor det kan rykke - og det er ikke her.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Stoffer »

madsbs skrev:
4. feb 2020, 23:37
Jeg synes nu Ankersen fik forklaret det meget godt; Vi er en fodboldklub og vi er ikke kendt for, blot at følge strømmen.
Det havde selvfølgelig været nemmere at gøre som andre, men der står vi som klub gerne på mål for, at være anderledes.

Jeg ved ikke hvem der er blevet spurgt og hvad svaret har været.
Men i de kredse jeg kommer i, er svaret meget klart; Vi er en fodboldklub og hvis betingelserne er bedst der, så er det fint.

Vi gør så meget godt for samfundet herhjemme og holder på vores ansvar, men vi kan ikke redde hele verden. Det betyder intet i det store billede, og man vil ikke forringe vores muligheder, blot pga. moralen. Jeg er stolt af, at vores klub ikke bukker under og bare gør som alle andre.

Det er jo i virkeligheden moralen og forbilledet I bekymrer jer om, mere end det konkret er hvad det nytter, i så fald vi tog et andet sted hen. Jeg er fan af vi gør hvad der passer os og ikke bukker under for dét.
Lad os rykke hvor det kan rykke - og det er ikke her.
Det her er essensen af det store cop out. Vi er en fodboldklub, vi skal fokusere på fodbold. Så vil jeg tillade mig retorisk at spørge, hvad er fodboldklub til for? At vinde? - Det er utilstrækkelig og fattig ambition i min optik, hvis den står mutters alene. Det er et mål fra uge til uge og år til år. Men jeg har været med fra starten, og jeg forventer, at være med til jeg går i graven. Hvis klubben vil være så nihilistisk, som du udtrykker, så vil jeg være dybt skuffet. Og det er iøvrigt ikke det, man udtrykker, man udtrykker, at man vil være regionens hold, at man har et særligt DNA osv.

Jeg ved ikke, om jeg skal grine eller græde over, at du ser det som positivt, at vi er anderledes ved at holde fast i tage til Dubai. Altså vi vil virkelig være anderledes, hvis vi tager til Nord Korea. Jeg er sikker på, at Kim Jong Un giver kaffe - skulle vi gribe knoglen og se om vi kan stikke rigtigt ud?

Og jeg har fattet pladen med, at vi ikke reelt gør en forskel i det store globale samfund. Jeg italesætter det endda et antal gange i mit indlæg. Ret beset så gør ingen handling på kloden en forskel i galatisk perspektiv. Men det forhindrer os jo ikke i at rende på arbejde, pleje vores nærmeste og gå op i fx fcm. Så gem nu det argument væk, det har aldrig handlet om, hvorvidt fcm i egen høje majestæt kan omvælte UAE og bringe demokrati til regionen.

Ja, det er ved gud moralen og forbilledet, som jeg bekymrer mig om. Du evner bare ikke at zoome ind fra dit belejlige makroperspektiv. Naturligvis kan et forbillede gøre en forskel for et lille barn, der spejler sig i klubben og spillerne. Og nej, "vi skal hjælpe herhjemme, før vi hjælper ude" kan du også godt gemme væk - den kommer fra samme sted, som lavede den dybt usmagelige banner til hjemmekampen mod Malmø. Det er distiktion, som ikke giver mening for en klub med en international trup med internationale ambitioner.

madsbs
Indlæg: 35
Tilmeldt: 6. jan 2020, 00:18

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af madsbs »

Hvor har du ondt, Stoffer?

Vi skal ikke være moralske for moralens skyld. Det er min eneste pointe. Og det er - om du vil det eller ej - sådan store dele af fankredsen ser det.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Stoffer »

madsbs skrev:
5. feb 2020, 11:34
Hvor har du ondt, Stoffer?

Vi skal ikke være moralske for moralens skyld. Det er min eneste pointe. Og det er - om du vil det eller ej - sådan store dele af fankredsen ser det.
I røven, primært.

"Moralsk for moralens skyld" giver ingen mening, så det er jeg da enig i.

Jeg har på intet tidspunkt bestredet, at mange - formentlig et klart flertal - er enige med dig. Det her er på mange måder en passende lille illustration af klubbens og klubbens fans' habitus i det hele taget.

Matjavsen
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 4. apr 2018, 21:38

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af Matjavsen »

Jeg forstår simpelthen ikke at det kan være så stort et tema at en lille klub i Europa tager til Dubai.

Hvis Midtjylland er med (som de siger) at støtte det lokale med gode arbejdsforhold, så er det sgu da bedre end at blive væk.


Har endnu ikke læst et stort medie som kritisere Arsenal for at tage til Dubai

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Træningslejr i Emiraterne 2020

Indlæg af UlveLars »

Stoffer skrev:
5. feb 2020, 12:31
madsbs skrev:
5. feb 2020, 11:34
Hvor har du ondt, Stoffer?

Vi skal ikke være moralske for moralens skyld. Det er min eneste pointe. Og det er - om du vil det eller ej - sådan store dele af fankredsen ser det.
I røven, primært.

"Moralsk for moralens skyld" giver ingen mening, så det er jeg da enig i.

Jeg har på intet tidspunkt bestredet, at mange - formentlig et klart flertal - er enige med dig. Det her er på mange måder en passende lille illustration af klubbens og klubbens fans' habitus i det hele taget.
+1

Besvar