Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af THenry »

Det lader til, at man har fået analyseret de europæiske kampe, så det bliver spændende at se, om vi kan spotte nogle forandringer i foråret, der peger frem mod den europæiske stil, der skal få FCM i gruppespil til sommer ;)
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm ... steringer/

Jeg er stadigvæk spændt på, om 3-5-2 formationsmæssigt bliver vejen frem i Europa, eller om vi har andre ændringer i ærmet. Det ligger dog rimeligt fast, at der ikke bliver rokket ved spilfilosofien med fokus på power, fysik og højt pres fremover.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

THenry skrev:
11. feb 2019, 15:38
Det lader til, at man har fået analyseret de europæiske kampe, så det bliver spændende at se, om vi kan spotte nogle forandringer i foråret, der peger frem mod den europæiske stil, der skal få FCM i gruppespil til sommer ;)
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm ... steringer/

Jeg er stadigvæk spændt på, om 3-5-2 formationsmæssigt bliver vejen frem i Europa, eller om vi har andre ændringer i ærmet. Det ligger dog rimeligt fast, at der ikke bliver rokket ved spilfilosofien med fokus på power, fysik og højt pres fremover.
Udover formation og brug af spillere, så vil jeg lede efter et udvikling i holdets evne til kontrol.

Særligt i de europæiske kval kampe synes jeg, at problemet har været, at man mangler værktøjerne til at kontrollere kampen. Det kommer til at kræve meget af holdet, hvis de i højere grad skal kontrollere kampe med højt pres (eller ligefrem boldbesiddelse(?)) - det skal sidde lige i skabet, og vil være en anden rute end Thorup var villig til at gå (i al fald, når man spillede mod lige eller bedre modstandere). Jeg synes derfor også, det er friskt af Andersen at afvise, at man i europa vil gøre som fck (og Thorup) og kontrollere med en lav eller middel defensiv blok - der er trods alt en årsag til, at man har anvendt den tilgang.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mousebreaker »

THenry skrev:
11. feb 2019, 15:38
Det lader til, at man har fået analyseret de europæiske kampe, så det bliver spændende at se, om vi kan spotte nogle forandringer i foråret, der peger frem mod den europæiske stil, der skal få FCM i gruppespil til sommer ;)
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm ... steringer/

Jeg er stadigvæk spændt på, om 3-5-2 formationsmæssigt bliver vejen frem i Europa, eller om vi har andre ændringer i ærmet. Det ligger dog rimeligt fast, at der ikke bliver rokket ved spilfilosofien med fokus på power, fysik og højt pres fremover.
Det kan godt være at det lader til de har fået analyseret de europæiske kampe, men så vil jeg tillade mig at tilføje at man tilsyneladende har gjort et skidt arbejde set fra lægmands synspunkt. Jacob Poulsen udtaler at man har haft svært ved at kontrollere kampene på udebane. For mig st se er det ikke udebanen der har været et problem. Hjemmebanen har til gengæld været den ene katastrofe efter den anden. Udebaneopgørene har efterladt os med gode udgangspunkter den ene gang efter den anden. Måske det er de første 60 minutter ude mod Malmø der huserer i hans hukommelse....
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af THenry »

mousebreaker skrev:
11. feb 2019, 18:03
THenry skrev:
11. feb 2019, 15:38
Det lader til, at man har fået analyseret de europæiske kampe, så det bliver spændende at se, om vi kan spotte nogle forandringer i foråret, der peger frem mod den europæiske stil, der skal få FCM i gruppespil til sommer ;)
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm ... steringer/

Jeg er stadigvæk spændt på, om 3-5-2 formationsmæssigt bliver vejen frem i Europa, eller om vi har andre ændringer i ærmet. Det ligger dog rimeligt fast, at der ikke bliver rokket ved spilfilosofien med fokus på power, fysik og højt pres fremover.
Det kan godt være at det lader til de har fået analyseret de europæiske kampe, men så vil jeg tillade mig at tilføje at man tilsyneladende har gjort et skidt arbejde set fra lægmands synspunkt. Jacob Poulsen udtaler at man har haft svært ved at kontrollere kampene på udebane. For mig st se er det ikke udebanen der har været et problem. Hjemmebanen har til gengæld været den ene katastrofe efter den anden. Udebaneopgørene har efterladt os med gode udgangspunkter den ene gang efter den anden. Måske det er de første 60 minutter ude mod Malmø der huserer i hans hukommelse....
Jeg er faktisk enig med Polle i den her. Jeg tror også han er forfulgt af de samme overtidstraumer fra Gdynia, Limassol og Astana. Havde vi været mere rolige i de kampe og kunne have kontrolleret dem bedre til sidst i kampene, så havde vi ikke fået hjerteskærende overtidsmål imod, hvilket i 2 af tilfældene kostede videreavanchement og krævede et overtidsmål mod Arka på hjemmebane for at afværge katastrofen...

På papiret ser vores resultater på udebane muligvis ok ud, men vi har godt skudt os selv i foden flere gange.

Jeg tænker også, at Benhams underliggende data ikke har set gode for det, der ellers ligner fine uderesultater. Jeg tænker f.eks. på, at vores 4-2 sejr i Ferencvaros, der ligner en meriterende udesejr, men sandheden er, at vi blev kørt rundt og røv og albuer i første halvleg og stod med det ene ben ude af turneringen inden miraklet indtraf, hvor Flødefoden genialt finder Paul, der klodset falder/væltes i feltet. Dommeren dømmer heldigvis straffe og rødt kort and the rest is history.

Vi var ligeledes skidt kørende i Malmö, og Wikheims Lucky Punch (og skidt målmandsspil fra Dahlin) kom lige, da vi havde allermest brug for det...

Det er naturligvis vand på min 3-5-2-mølle, at Kenneth så allerede i kampen i går for første gang vælger at skifte over til det system(har han ikke kun spillet 3-4-3 indtil nu i sin korte tid som chef?) :lol:

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

THenry skrev:
12. feb 2019, 10:12

Jeg er faktisk enig med Polle i den her. Jeg tror også han er forfulgt af de samme overtidstraumer fra Gdynia, Limassol og Astana. Havde vi været mere rolige i de kampe og kunne have kontrolleret dem bedre til sidst i kampene, så havde vi ikke fået hjerteskærende overtidsmål imod, hvilket i 2 af tilfældene kostede videreavanchement og krævede et overtidsmål mod Arka på hjemmebane for at afværge katastrofen...

På papiret ser vores resultater på udebane muligvis ok ud, men vi har godt skudt os selv i foden flere gange.

Jeg tænker også, at Benhams underliggende data ikke har set gode for det, der ellers ligner fine uderesultater. Jeg tænker f.eks. på, at vores 4-2 sejr i Ferencvaros, der ligner en meriterende udesejr, men sandheden er, at vi blev kørt rundt og røv og albuer i første halvleg og stod med det ene ben ude af turneringen inden miraklet indtraf, hvor Flødefoden genialt finder Paul, der klodset falder/væltes i feltet. Dommeren dømmer heldigvis straffe og rødt kort and the rest is history.

Vi var ligeledes skidt kørende i Malmö, og Wikheims Lucky Punch (og skidt målmandsspil fra Dahlin) kom lige, da vi havde allermest brug for det...

Det er naturligvis vand på min 3-5-2-mølle, at Kenneth så allerede i kampen i går for første gang vælger at skifte over til det system(har han ikke kun spillet 3-4-3 indtil nu i sin korte tid som chef?) :lol:
Enig i delen om manglen på kontrol.

Vedr. kampen i går. Jeg så, at Evander i størstedelen af kampen optog en plads som en af de forreste tre (på den samme flydende måde som når Wikheim og Mabil spiller) og søgte ind imellem lidt dybere, men han spillede ikke som 10'er og slet ikke som 8'er (3-5-2). Jeg så måske forkert.

Jeg synes ikke, at det var en succes. Sparv og Polle som hhv. 8'er og 6'er er problematisk. Sparv savner presresistens og evne til at kontrollere bolden og vende med den i små rum samt line brydende afleveringer og driblinger.

Jeg vil gerne se mere til Evander centralt med Polle og så Frank med fokus på pres som en af de forreste tre/en af de miderste to, hvis man gerne vil skabe mere defensiv soliditet. Det giver noget i stil med det vi spillede med mod fck:
Angriber - Angriber, hængende
Frank (fri til at søge ned på siden af Evander eller frem i offensivt pres)
WB - Evander - WB
Polle
CB - CB - CB

Jeg tror, at klubben nu er bedst tjent med Sparv i en rolle som back-up, og som 6'er/DM hvis et resultat skal kæmpes hjem.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af THenry »

Stoffer skrev:
12. feb 2019, 10:57
THenry skrev:
12. feb 2019, 10:12

Jeg er faktisk enig med Polle i den her. Jeg tror også han er forfulgt af de samme overtidstraumer fra Gdynia, Limassol og Astana. Havde vi været mere rolige i de kampe og kunne have kontrolleret dem bedre til sidst i kampene, så havde vi ikke fået hjerteskærende overtidsmål imod, hvilket i 2 af tilfældene kostede videreavanchement og krævede et overtidsmål mod Arka på hjemmebane for at afværge katastrofen...

På papiret ser vores resultater på udebane muligvis ok ud, men vi har godt skudt os selv i foden flere gange.

Jeg tænker også, at Benhams underliggende data ikke har set gode for det, der ellers ligner fine uderesultater. Jeg tænker f.eks. på, at vores 4-2 sejr i Ferencvaros, der ligner en meriterende udesejr, men sandheden er, at vi blev kørt rundt og røv og albuer i første halvleg og stod med det ene ben ude af turneringen inden miraklet indtraf, hvor Flødefoden genialt finder Paul, der klodset falder/væltes i feltet. Dommeren dømmer heldigvis straffe og rødt kort and the rest is history.

Vi var ligeledes skidt kørende i Malmö, og Wikheims Lucky Punch (og skidt målmandsspil fra Dahlin) kom lige, da vi havde allermest brug for det...

Det er naturligvis vand på min 3-5-2-mølle, at Kenneth så allerede i kampen i går for første gang vælger at skifte over til det system(har han ikke kun spillet 3-4-3 indtil nu i sin korte tid som chef?) :lol:
Enig i delen om manglen på kontrol.

Vedr. kampen i går. Jeg så, at Evander i størstedelen af kampen optog en plads som en af de forreste tre (på den samme flydende måde som når Wikheim og Mabil spiller) og søgte ind imellem lidt dybere, men han spillede ikke som 10'er og slet ikke som 8'er (3-5-2). Jeg så måske forkert.

Jeg synes ikke, at det var en succes. Sparv og Polle som hhv. 8'er og 6'er er problematisk. Sparv savner presresistens og evne til at kontrollere bolden og vende med den i små rum samt line brydende afleveringer og driblinger.

Jeg vil gerne se mere til Evander centralt med Polle og så Frank med fokus på pres som en af de forreste tre/en af de miderste to, hvis man gerne vil skabe mere defensiv soliditet. Det giver noget i stil med det vi spillede med mod fck:
Angriber - Angriber, hængende
Frank (fri til at søge ned på siden af Evander eller frem i offensivt pres)
WB - Evander - WB
Polle
CB - CB - CB

Jeg tror, at klubben nu er bedst tjent med Sparv i en rolle som back-up, og som 6'er/DM hvis et resultat skal kæmpes hjem.
For mig at se spillede han offensiv midt (inden Kraev overtag pladsen ca. 10 min før tid) i 3-5-2 fra vi ændrede system efter ca. 1 time i forbindelse med udskiftning af Rilwan. Den første time spillede han højre kant i 3-4-3.

Jeg vil ikke ligge for meget i kampen. Det var en klassisk præmierekamp mod en bøvlet modstander på en dårlig bane. Det blev aldrig en Evander-kamp. Det var mere en kamp for typer som Sparv og Dal Hende, hvilket ikke var overraskende. Evanders momenter skal nok komme senere i foråret.

Jeg synes det mest interessante var tendensen, og at Kenneth skiftede til netop 3-5-2 (tror ikke han har spillet den formation før) med Evander i en central rolle bag 2 angribere (hvor jeg tror han er bedst), da han ville ændre spilsystemet. Jeg tror en mere kompakt midtbane med 3 spillere (hvilket kan give mere frihed til Evander offensivt uden vi giver køb på den defensive organisation) kan være fremtiden for os i Europa.

Klaus Egelund har også snakket om, at fremtiden for FCM kunne være 3-5-2. Jeg tror spillere som Evander, Kraev og Frank i den nuværende trup vil blive "vindere" på en ændring af systemet, da de i dag ofte kommer til at spille på kanten, selvom de IMO er bedst centralt, og hvis man ser på den lidt længere bane, så har vi voldsomt meget talent og potentiale på den centrale midtbane (Torp, Cajuste, Nicolas Madsen m.v.), og muligvis står vi med en trupsammensætning efter sommervinduet (selvom der kan ske rigtig meget fra nu, og det derfor reelt er for tidligt at spekulere i det ;) ) med flere dygtige angribere (Dovbyk, George, Brumado og evt. en stærkt angriber, når Paul bliver skudt af til sommer samt muligvis Kraev), hvilket måske kan tale for at spille mere permanent med 2 angribere i stedet for kun 1 som i dag.

Omvendt er der også masser af fordele ved det nuværende system med deciderede kantspillere, der har været succesfuldt i Superligaen, så det hele afhænger nok meget af, hvad der sker i sommervinduet, hvordan Brumado udvikler sig henover foråret, hvor står Dovbyk oven på sin skade m.v. Der er heldigvis lidt tid frem mod de europæiske kampe i juli/august til at afprøve evt. ændringer i praksis (jeg er nemlig ret sikker på, at de har brugt tid på, at analysere sig frem til, hvordan vi får knækket koden til Europa), da næste skridt for klubben er europæisk succes, og vi er efterhånden ved at være presset til at skulle kvalle til sommer, inden alle de nuværende klubkoefficientpoint fra sidste EL-gruppespil forsvinder, og der kommer for mange ændringer, der gør det svært for klubber fra mindre lande, at få del i de helt store penge i de store europæiske turneringer!

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

Jeg vil bare kvittere, og nævne at jeg er enig i det hele, THenry. Jeg så (i kampen mod Vendsyssel) og ser (ifht. perspektiverne) på tingene på samme måde.

Generelt kan jeg anbefale alle, at man bruger tid på at se Wolves i PL. Der er milevid forskel på kvalitet (ifht. os), men deres system og taktik er interessant ifht. netop denne diskussion. De møder hård modstand uge ud og ind, og de gør et fremragende stykke taktisk arbejde. Deres xG difference vidner om det samme.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

Jeg tillader mig at dele dette skriv om Thomas Frank: https://medium.com/@DavidAnderson_1/bre ... ba178fd80d

Det gør jeg, fordi jeg så på en Between the Posts grafik og Brentfords kamp mod Villa, at de er skiftet til 3-4-3. Hvorfor jeg synes, at artiklen er interessant også for fcm.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Cortez »

Er Kurzawa klar til at afløse MDH på mandag? Nogen der har set træning(er) med ham, der vil skrive et par ord?

/Cortez

CasperA
Indlæg: 409
Tilmeldt: 4. nov 2017, 13:00

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af CasperA »

Cortez skrev:
26. feb 2019, 10:23
Er Kurzawa klar til at afløse MDH på mandag? Nogen der har set træning(er) med ham, der vil skrive et par ord?

/Cortez
https://www.fcm.dk/nyheder/superliga/ku ... ne-bidrage

Han mener selv, at han er 100% klar hvert fald.

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Acebone »

Tror vi bliver nødt til at tage chancen. Det er uholdbart at rykke rundt på Joel. Det kommer der sjældent noget godt ud af.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Cortez »

Acebone skrev:
27. feb 2019, 10:38
Tror vi bliver nødt til at tage chancen. Det er uholdbart at rykke rundt på Joel. Det kommer der sjældent noget godt ud af.
Enig. Havde blot håbet på nogle positive meldinger fra træningerne.

/Cortez

Brugeravatar
tatoo
Indlæg: 962
Tilmeldt: 6. jul 2012, 23:51

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af tatoo »

Cortez skrev:
27. feb 2019, 11:13
Acebone skrev:
27. feb 2019, 10:38
Tror vi bliver nødt til at tage chancen. Det er uholdbart at rykke rundt på Joel. Det kommer der sjældent noget godt ud af.
Enig. Havde blot håbet på nogle positive meldinger fra træningerne.

/Cortez
Så træningen lørdag før Aab kampen. Det var meget taktisk præget, men KBB var vildt imponeret over hans sparketeknik specielt på hjørnespark. Ser ud til at han har en sublim venstre pote.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af THenry »

tatoo skrev:
27. feb 2019, 22:02
Cortez skrev:
27. feb 2019, 11:13
Acebone skrev:
27. feb 2019, 10:38
Tror vi bliver nødt til at tage chancen. Det er uholdbart at rykke rundt på Joel. Det kommer der sjældent noget godt ud af.
Enig. Havde blot håbet på nogle positive meldinger fra træningerne.

/Cortez
Så træningen lørdag før Aab kampen. Det var meget taktisk præget, men KBB var vildt imponeret over hans sparketeknik specielt på hjørnespark. Ser ud til at han har en sublim venstre pote.
Altid spændende at høre nyt fra træningsbanen. Jeg glæder mig meget til at se Kurzawa og hans sparketeknik. Det virker som en wingback med styrker i den offensive del, så tror han passer godt ind i vores spilsystem. Jeg har fundet den her scouting report på ham, hvis andre er interesseret: http://trscouts.co/rafal-kurzawa/

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af TrueWolfMidt »

Glæder mig vildt til Mandagens kamp mod Fcn. Vi skal have 3 point intet mindre, Paul er hedigvis med og er spændt på om Kurzawa kommer i spil og glæder mig til at se ham og hans kvaliteter. Vi ved at vores fort er stærkt og der skal gåes til stålet. Nu skal vi vise, at vi er på det rette spor og går benhårdt efter endnu et dansk mesterskab.

Besvar