Træningslejr i Emiraterne

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Administrator
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:17

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Administrator »

Uden at forholde mig til Dubai turen, så vil jeg da glæde mig til at alle kritikerne fremover vælger at droppe Iphones mm. De bliver delvist produceret med børnearbejde.
Eller begynder folk at købe dyrere fairtrade tøj, så det ikke produceres i Indonesien af børn?
Eller?

Der er så mange andre ting at gribe fat i og forarges over. Dubai er blot en lille del af det store billede.

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Acebone »

Administrator skrev:
10. jan 2019, 21:39
Uden at forholde mig til Dubai turen, så vil jeg da glæde mig til at alle kritikerne fremover vælger at droppe Iphones mm. De bliver delvist produceret med børnearbejde.
Eller begynder folk at købe dyrere fairtrade tøj, så det ikke produceres i Indonesien af børn?
Eller?

Der er så mange andre ting at gribe fat i og forarges over. Dubai er blot en lille del af det store billede.
Synes den logik er forfejlet, og der er allerede argumenter mod den i denne tråd, men kan godt lige tage den igen.

Det bedste, vi kunne gøre for ikke at understøtte de arabiske slavestater, ville naturligvis være at holde op med at købe deres olie. Og der er jo faktisk flere og flere, som skaffer sig hybridbiler, elbiler etc. Men det er ikke altid en nem eller billig løsning. Det er ikke realistisk for alle nu og her. Jeg har f.eks. ikke råd til en elbil, men jeg bliver nødt til at have en bil, så derfor fortsætter jeg med benzinbilen og drømmer om, at det engang bliver mere fordelagtigt og dermed realistisk for mig at skifte til el. På samme måde vil jeg også sige, at jeg er nødt til at have en telefon (dog ikke iPhone, men tror sgu de fleste telefoner har kritisable produktionsled et eller andet sted, så spiller ikke hellig af den grund). Så jo, jeg ville nok overleve uden bil og telefon, men det er for stort et offer i forhold til min hverdag, og derfor gør jeg det ikke.

Pointen er, at det ikke er noget seriøst offer for FCM at droppe Dubai. Der er mange andre destinationer i verden, og jeg tror simpelthen ikke på, at man skal kunne ride på kameler for at have en god træningslejr. Det kan man sagtens argumentere for at droppe.

Jeg tror derimod ikke, der er nogen herinde, der argumenterer for, at klubben helt skal undlade at bruge fossildrevne transportmidler eller sætte alle spillerne til at flette deres egen kampdragt i hjemmedyrket hør for bæredygtighedens skyld. Men derfor kan man nu godt lade være med at sende det signal, at man er totalt ligeglade med alting. Hvis vi siger "fuck it" til alt PR alligevel, så kan vi da lige så godt droppe alt det CSR-arbejde, nu vi er i gang.

At man ikke kan gøre alting må ikke blive en undskyldning for at gøre ingenting.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Cortez »

Amen, Acebone! Det er lige præcis problemstillingen.

/Cortez

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Acebone »

Bum! Så er der afledningsmanøvre for alle pengene:

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... dor-vinder

For fanden. :lol:

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Steffen am »

Amen Acebone.

Vel skrevet, og kan jeg kun bakke op omkring.
Acebone skrev:
11. jan 2019, 14:50
Bum! Så er der afledningsmanøvre for alle pengene:

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... dor-vinder

For fanden. :lol:
Måske Steinlein skulle overveje en karriere indenfor politik ;)

Philipjensen
Indlæg: 78
Tilmeldt: 30. aug 2016, 14:31

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Philipjensen »

Samhandel er godt. Det er den globaliserede økonomi der bliver ved med at hive millioner og atter millioner ud af håbløs fattigdom og ind i det der snart nærmer sig en verden uden seriøs sult. Uden pis mener jeg det er noget nær menneskehedens smukkeste præstation, når vi kan handle og ikke slås.
Hermed ikke sagt at vi skal handle med alle, slet ikke. Pointen omkring de olieressourcer der er stjålet fra en befolkning og solgt med profit til os i vesten, samtidigt med at landene modarbejder os i udbredelsen af menneskerettigheder og fastholder slaveri, er rigtig og god. Det ville være ønskværdigt at se på samhandlen her.
Spørgsmålet er ikke om vi skal handle, men mere om vi skal være medvirkende reklamesøjle for et sådan styre. Der er forskel mellem at handle og bruges som legitimering. Både Qatar og UAE har aktive politikker på området som handler om, ved soft power, at øge sympatien for disse styre gennem sportsbegivenheder. Det skal vi ikke hjælpe dem med. Det er som Acebone også skriver ikke noget seriøst offer, og vi har et valg her. Et valg hvor vi kan få vores lokale ambitioner til at stemme overens med hvordan vi opfører os ude i verden.
Jeg mener ikke at det er ønskværdigt at være så værdineutral så man tænker alt er lige godt. Menneskerrettigheder er bedre end slaveri. Demokrati er bedre end diktatur og halshugning er ikke acceptablet. Det mener jeg vi har ret til at sige og sige højt.

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Vijen »

Jeg kunne godt se det interessante i at lave et samarbejde med et college i USA.

De har altid super gode faciliteter og samtidig er de sindsygt dygtige til at lave data på alt. De har sikkert samme overvågnings systemer på trænings banerne, som vi selv har.

Samtidig så starter MLS i i begyndelsen af marts, så vi burde sagtens kunne finde modstandere på et godt niveau.

Philipjensen
Indlæg: 78
Tilmeldt: 30. aug 2016, 14:31

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Philipjensen »

https://twitter.com/TimSparv/status/108 ... 5360?s=194

Svend Graversen kunne tage ved lære af Tim Sparvs måde at svare på. Her svarer TS i rollen som anføre på det finske landshold, på kritikken af deres træningstur til Qatar. Jeg er ikke enig i at det så er en god ide at vi tager til Dubai. Men i det mindste giver Tim sig tid til at formulere et rigtigt svar

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Cortez »

Philipjensen skrev:
12. jan 2019, 08:56
https://twitter.com/TimSparv/status/108 ... 5360?s=194

Svend Graversen kunne tage ved lære af Tim Sparvs måde at svare på. Her svarer TS i rollen som anføre på det finske landshold, på kritikken af deres træningstur til Qatar. Jeg er ikke enig i at det så er en god ide at vi tager til Dubai. Men i det mindste giver Tim sig tid til at formulere et rigtigt svar
TS er her - som altid - meget reflekterende, men han svarer jo ikke på kritikken, eller tager stilling. Han undskylder sig jo blot med, at han er en fodboldspiller, der ikke kan sige nej, når det finske fodboldforbund kalder. Det kan jeg snildt have forståelse for, og jeg mener faktisk heller ikke, det er spillernes opgave at tage afstand til en træningstur. I hvert fald ikke offentlig. De burde nok internt.

Alt det TS skriver her, er jo ikke noget han ikke kunne skrive og mene, hvis turen var gået til Portugal...

/Cortez

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Ravnen »

Kom nu, gør det rigtige, aflys den tur og find et sted med ordentlige forhold fremover....!

Brugeravatar
FCM Fan nr. 1
Indlæg: 360
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af FCM Fan nr. 1 »

Philipjensen skrev:
12. jan 2019, 08:56
https://twitter.com/TimSparv/status/108 ... 5360?s=194

Svend Graversen kunne tage ved lære af Tim Sparvs måde at svare på. Her svarer TS i rollen som anføre på det finske landshold, på kritikken af deres træningstur til Qatar. Jeg er ikke enig i at det så er en god ide at vi tager til Dubai. Men i det mindste giver Tim sig tid til at formulere et rigtigt svar
Gøgl.

Tim Sparv siger jo ingenting. Tim tog med ergo han blåstempler. Alt andet er øregas. Stå ved jer selv.
Fcm - Historiens bedste mestre!!!

Philipjensen
Indlæg: 78
Tilmeldt: 30. aug 2016, 14:31

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Philipjensen »

FCM Fan nr. 1 skrev:57497 time=1547295399 user_id=7477]
Philipjensen skrev:
12. jan 2019, 08:56
https://twitter.com/TimSparv/status/108 ... 5360?s=194

Svend Graversen kunne tage ved lære af Tim Sparvs måde at svare på. Her svarer TS i rollen som anføre på det finske landshold, på kritikken af deres træningstur til Qatar. Jeg er ikke enig i at det så er en god ide at vi tager til Dubai. Men i det mindste giver Tim sig tid til at formulere et rigtigt svar
Gøgl.

Tim Sparv siger jo ingenting. Tim tog med ergo han blåstempler. Alt andet er øregas. Stå ved jer selv.

Ja det er måske noget gøgl det Tim Sparv skriver. Som jeg læser det skriver Tim Sparv grundlæggende at han er underlagt det hans arbejdsgiver/landshold har besluttet. Han er måske ikke enig, men han er en tro soldat. SG har et ledelsesansvar som er noget størrere, derfor er det så meget desto mere provokerende når han siger der er god mad og dejligt vejr som begrundelse.
Som jeg ser det falder begrundelserne for at tage afsted til UAE på træningslejr i 3 kategorier:
  • Verden er ikke perfekt. Det er moralsk forkert at tage afsted, til gengæld er forholdene så meget bedre, at det er et værdigt moralsk offer. Fodboldforholdene er så gode at moralen må træde i baggrunden.
  • Falsk ækvivalens. Fordi du har en iphone er du allerede moralsk fordærvet. Når du har sagt a skal du også sige b. Du har begået en synd, og alle de andre synder er kun underornede.
  • Det gør ingen forskel. Fordi FCM er en lille dansk klub, er deres medvirken til Emiraterne og Qatars mediestrategi så ubetydelig, at det ingen forskel gør. No harm, no foul
Jeg har klart mest respekt for kategori 1, da det er den eneste begrundelse der rent faktisk er en begrundelse. De andre to er mere udenomsforklaringer, der på langt sigt fordærver en selv hvis man følger dem i sit personlige liv. Dog ville jeg elske hvis der var nogen der ville stå ved sig selv og forklare hvordan det var en god idé i sig selv at tage til Dubai moralsk.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af mousebreaker »

Steffen am skrev:
11. jan 2019, 16:40
Amen Acebone.

Vel skrevet, og kan jeg kun bakke op omkring.
Acebone skrev:
11. jan 2019, 14:50
Bum! Så er der afledningsmanøvre for alle pengene:

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... dor-vinder

For fanden. :lol:
Måske Steinlein skulle overveje en karriere indenfor politik ;)
“Bliver skuffet hvis vi ikke har udviklet en Ballon d’Or vinder inden 20-30 år” - kom nu ned på jorden igen, Claus
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Halkjær
Indlæg: 68
Tilmeldt: 1. sep 2009, 15:26

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Halkjær »

God diskussion og masser af gode ideer og reflektioner herinde.

I kraft af mit arbejde har jeg beskaeftiget mig med disse problemstillinger i en årraekke efterhånden og der er heldigvis hjaelp at hente hos FN og OECD, som under ledelse af Harvard professor John Ruggie har udarbejdet nogle principper for virksomheder til efterlevelse af menneskerettighederne. Kort sagt, så har alle virksomheder et ansvar for at respektere menneskerettigheder, som inkludere de negative effekter, som eventuelle forretningspartnere er årsag til.
Løsningen er dog ikke nødvendigvis, som medierne hurtigt presser på for, at skaere alle bånd til disse forretningspartnere. Første skridt må altid vaere at se om man kan have en positiv effekt gennem sit eget samarbejde. Da FCM er en lille aktør med begraenset indflydelse i Dubai er det dog tvivlsomt, hvad vi kan udrette alene. Det er dog heldigvis tydeligt at andre klubber i Skandinavien (og måske Europaeisk) har lignende bekymringer, så det ville vaere vaerd at undersøge om man gennem en koalition kunne påvirke forholdene i Dubai positivt. Hvis FCM, som andre har påpeget, tager deres CSR og samfundsansvar alvorligt, så er dette den rette tilgang.
Hvis det intet fører med sig, så må man så se på om det er bedre at traekke sig, men først er det vigtigt at få et overblik over om dette kunne medføre negativ invirking i sig selv. Man skal huske at global handel medvirker til spreadning af velstand og hvis alle Skandinaviske klubber traekker sig fra Dubai, så kan det betyde at folk mister deres arbejde.

Det er en kompliceret diskussion, men som sagt er der vejledning at hente, som er globalt accepteret.

Hvis nogle er interesserede, så er The UN Guiding Principles on Business and Human Rights og The OECD Guidelines for Multinational Enterprises begge offentlig tilgaengelige. De er standarderne på området.

Sjovt nok så har John Ruggie, som jeg naevnte tidligere, blandt andet brugt 2018 på at vejlede Fifa omkring deres tilgang til menneskerettigheder, så det bliver spaendende at se om de får hovedet ud af røven snart.

God weekend!

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Træningslejr i Emiraterne

Indlæg af Cortez »

Kan se at Dovbyk er med i truppen. Nogen der ved hvor meget han træner med og om han regner med at være i spil her i foråret?

/Cortez

Besvar