FCM-dynastiet: 2018-2028

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Kent »

mousebreaker skrev:
26. jul 2018, 19:20
Total afsporing i min verden når i snakker om de spillere i gør. Hvis man snakker spillere som skal kunne løfte holdet til et nyt niveau nationalt og internationalt så har vi måske een spiller der kan indgå i den beskrivelse og det er Erik Sviatchenko. Resten er gode spillere, nogle endda nøglespillere, men langt fra det niveau jeg forestiller mig der snakkes om, hvis der skal snakkes “Dynasti”.
Det skal i første omgang være spillere der skal kunne løfte os op på siden af FCK og gerne over til en start. Det vil sige at en sådan spiller bør kunne være selvskreven på FCKs hold som udgangspunkt, hvis han var ansat der. Dernæst skal han kunne løfte holdet til et højere niveau internationalt.

Vi har måske Erik nu, ellers kan jeg kun historisk få øje på en Zidan og en Petter Andersson hvis han altså ikke havde de glasben. Der skal helt andre boller i suppen hvis man skal derop.
Jeg er helt enig. Det skal være spillere, der er for gode til ligaen, og som løfter barren. Skov, Skriver og Thomasberg var fine spillere for os, men jo ikke i nærheden af at være for gode til ligaen.

EsbenVest
Indlæg: 237
Tilmeldt: 2. feb 2017, 19:10

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af EsbenVest »

Kent skrev:
26. jul 2018, 19:35
mousebreaker skrev:
26. jul 2018, 19:20
Total afsporing i min verden når i snakker om de spillere i gør. Hvis man snakker spillere som skal kunne løfte holdet til et nyt niveau nationalt og internationalt så har vi måske een spiller der kan indgå i den beskrivelse og det er Erik Sviatchenko. Resten er gode spillere, nogle endda nøglespillere, men langt fra det niveau jeg forestiller mig der snakkes om, hvis der skal snakkes “Dynasti”.
Det skal i første omgang være spillere der skal kunne løfte os op på siden af FCK og gerne over til en start. Det vil sige at en sådan spiller bør kunne være selvskreven på FCKs hold som udgangspunkt, hvis han var ansat der. Dernæst skal han kunne løfte holdet til et højere niveau internationalt.

Vi har måske Erik nu, ellers kan jeg kun historisk få øje på en Zidan og en Petter Andersson hvis han altså ikke havde de glasben. Der skal helt andre boller i suppen hvis man skal derop.
Jeg er helt enig. Det skal være spillere, der er for gode til ligaen, og som løfter barren. Skov, Skriver og Thomasberg var fine spillere for os, men jo ikke i nærheden af at være for gode til ligaen.
Enig med Skov, Skriver og Thomasberg. De er irrelevante for det nuværende hold.

Ift for nuværende er jeg uenig med Mousebreaker. Som jeg ser det sidste år har Wikheim vist, at han har et niveau, der er over ligaens niveau, men heldigvis ikke SÅ højt, at han med det samme bliver solgt.

Kian var, da vi købte ham, et klart udtryk for en signing på et niveau, vi ikke tidligere kunne lave. Han var dyr, landsholdsspiller, og han kom til at udgøre ligaens KLART bedste forsvarsduo med Erik. At han siden har svinget og haft dårligere makkere, ændrer ikke på det faktum. Man kan dog godt argumentere, at Kians rolle som dynastispiller snart er udtjent, da han ikke kan løfte os yderligere.

Desuden er det helt til grin, hvis Polle ikke tælles med som dynastispiller. Han er samlet set bedste mand for os over de sidste 4 sæsoner, og han har hævet niveauet på holdet markant. Men derfor giver det mening at sige, hans tid er ovre, og at han ikke bringer os det NÆSTE skridt (som jeg også siger).

Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Kent »

EsbenVest skrev:
27. jul 2018, 11:21
Kian var, da vi købte ham, et klart udtryk for en signing på et niveau, vi ikke tidligere kunne lave. Han var dyr, landsholdsspiller, og han kom til at udgøre ligaens KLART bedste forsvarsduo med Erik. At han siden har svinget og haft dårligere makkere, ændrer ikke på det faktum. Man kan dog godt argumentere, at Kians rolle som dynastispiller snart er udtjent, da han ikke kan løfte os yderligere.

Desuden er det helt til grin, hvis Polle ikke tælles med som dynastispiller. Han er samlet set bedste mand for os over de sidste 4 sæsoner, og han har hævet niveauet på holdet markant. Men derfor giver det mening at sige, hans tid er ovre, og at han ikke bringer os det NÆSTE skridt (som jeg også siger).
Enig ift Kian og Polle. Da vi hentede dem, havde de profilen på dynasti-spillere. Polle har også levet op til det, og har leveret 2 mesterskaber. Kian har ikke for alvor brændt ligaen af. Han er god, men ikke så god, som man kunne have håbet.

FCM2000
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 13. apr 2014, 09:38

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af FCM2000 »

Kent skrev:
27. jul 2018, 11:48
EsbenVest skrev:
27. jul 2018, 11:21
Kian var, da vi købte ham, et klart udtryk for en signing på et niveau, vi ikke tidligere kunne lave. Han var dyr, landsholdsspiller, og han kom til at udgøre ligaens KLART bedste forsvarsduo med Erik. At han siden har svinget og haft dårligere makkere, ændrer ikke på det faktum. Man kan dog godt argumentere, at Kians rolle som dynastispiller snart er udtjent, da han ikke kan løfte os yderligere.

Desuden er det helt til grin, hvis Polle ikke tælles med som dynastispiller. Han er samlet set bedste mand for os over de sidste 4 sæsoner, og han har hævet niveauet på holdet markant. Men derfor giver det mening at sige, hans tid er ovre, og at han ikke bringer os det NÆSTE skridt (som jeg også siger).
Enig ift Kian og Polle. Da vi hentede dem, havde de profilen på dynasti-spillere. Polle har også levet op til det, og har leveret 2 mesterskaber. Kian har ikke for alvor brændt ligaen af. Han er god, men ikke så god, som man kunne have håbet.
Spørgsmålet er om ikke Kosmarc er bedre end Kian ? han har et bedre hovedspil en Kian

EsbenVest
Indlæg: 237
Tilmeldt: 2. feb 2017, 19:10

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af EsbenVest »

FCM2000 skrev:
27. jul 2018, 12:16
Kent skrev:
27. jul 2018, 11:48
EsbenVest skrev:
27. jul 2018, 11:21
Kian var, da vi købte ham, et klart udtryk for en signing på et niveau, vi ikke tidligere kunne lave. Han var dyr, landsholdsspiller, og han kom til at udgøre ligaens KLART bedste forsvarsduo med Erik. At han siden har svinget og haft dårligere makkere, ændrer ikke på det faktum. Man kan dog godt argumentere, at Kians rolle som dynastispiller snart er udtjent, da han ikke kan løfte os yderligere.

Desuden er det helt til grin, hvis Polle ikke tælles med som dynastispiller. Han er samlet set bedste mand for os over de sidste 4 sæsoner, og han har hævet niveauet på holdet markant. Men derfor giver det mening at sige, hans tid er ovre, og at han ikke bringer os det NÆSTE skridt (som jeg også siger).
Enig ift Kian og Polle. Da vi hentede dem, havde de profilen på dynasti-spillere. Polle har også levet op til det, og har leveret 2 mesterskaber. Kian har ikke for alvor brændt ligaen af. Han er god, men ikke så god, som man kunne have håbet.
Spørgsmålet er om ikke Kosmarc er bedre end Kian ? han har et bedre hovedspil en Kian
Kian vandt betydeligt flere hovedstødsdueller end Korcsmar sidste sæson både i alt og pr kamp.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af mousebreaker »

At Kian vandt flere hovedstødsdueller (må tro dig på dit ord) siger ikke en skid. Det der betyder noget er hvor mange procent man vinder og hvilke matchups man har på standarder.

Eks så er taktikken næppe for modstanderne at sparke over mod vores stærkeste headere.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvem der er stærkest med hovedet af de to - ville blot gøre opmærksom på at antal vundne dueller er et ret ligegyldigt parameter uden at have procenterne med.

Omvendt skal der også et højt antal situationer for at procenterne har værdi
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af mousebreaker »

Jeg kan godt være enig i at ved tidspunktet man signede Kian og Polle kunne man argumentere for at de kunne komme i den kategori. Begge to ville man synes kunne gå lige ind på FCKs hold og forstærke det på signingstidspunktet. Det må være et minimumsparameter for at komme i “Dynasti” kategori. Det kan de så ikke længere
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

EsbenVest
Indlæg: 237
Tilmeldt: 2. feb 2017, 19:10

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af EsbenVest »

mousebreaker skrev:
27. jul 2018, 18:02
At Kian vandt flere hovedstødsdueller (må tro dig på dit ord) siger ikke en skid. Det der betyder noget er hvor mange procent man vinder og hvilke matchups man har på standarder.

Eks så er taktikken næppe for modstanderne at sparke over mod vores stærkeste headere.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvem der er stærkest med hovedet af de to - ville blot gøre opmærksom på at antal vundne dueller er et ret ligegyldigt parameter uden at have procenterne med.

Omvendt skal der også et højt antal situationer for at procenterne har værdi
Jeg svarede også kun på det med hovedstødsduellerne, fordi det blev bragt op som årsagEN til, at Kian skulle være dårligere end Korcsmar.

Egentlig synes jeg, det er irrelevant for trådens emne. For en dynastispiller vil jo alligevel ikke spille på samme høje niveau konstant gennem alle sine år i klubben. Det er urealistisk. Og jeg kan godt gå med på, at Kian ikke hele tiden har levet 100% op til den rolle, han har været tiltænkt.

Helt overordnet tror jeg dog ikke på idéen om et “FCM-dynasti” de næste 10 år. Jeg tror, at FCKs større økonomi over tid vil tillade dem at vinde flere mesterskaber end os.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af mousebreaker »

EsbenVest skrev:
29. jul 2018, 10:48
Helt overordnet tror jeg dog ikke på idéen om et “FCM-dynasti” de næste 10 år. Jeg tror, at FCKs større økonomi over tid vil tillade dem at vinde flere mesterskaber end os.
Det er jeg enig i. Tænker dog ikke det er umuligt at komme i en situation hvor vi vil være i stand til at vinde flere mesterskaber end FCK over et årti og derfor er det da sjovt at lege med tanken. Jeg mener også at det er en falliterklæring hvis det ikke var det mål som klubben sætter sig.

Det europæiske scenarie med gruppekval hvert år - den kommer jeg ikke til at tro på før det er sket. Dybt urealistisk
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Ravnen »

Det irriterer mig lidt at vi ikke var dem som hentede Victor Fischer hjem, vores egen akademispiller. Han kunne have været en "dynasti-spiller" for han er egentlig for god til superligaen.

I øvrigt er det samtidig lidt sjovt, at Brøndbys eneste dansker i startopstillingen mod Hobro, er fra FCMs akademi.. Lasse Vigen. Så meget for Masterclass..

Jeg synes det er svært at få øje på spillere vi kunne hente om "dynasti-spillere". Måske blandt scandinaviske landsholdsspillere, som af grunde måske gerne vil tilbage til norden, eller har problemer med skader (som Petter A.)

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af SimonH »

Ravnen skrev:
30. jul 2018, 00:53
Det irriterer mig lidt at vi ikke var dem som hentede Victor Fischer hjem, vores egen akademispiller. Han kunne have været en "dynasti-spiller" for han er egentlig for god til superligaen.

I øvrigt er det samtidig lidt sjovt, at Brøndbys eneste dansker i startopstillingen mod Hobro, er fra FCMs akademi.. Lasse Vigen. Så meget for Masterclass..

Jeg synes det er svært at få øje på spillere vi kunne hente om "dynasti-spillere". Måske blandt scandinaviske landsholdsspillere, som af grunde måske gerne vil tilbage til norden, eller har problemer med skader (som Petter A.)
Kabongo er nu både dansker og masterclass-spiller

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Steffen am »

Når nu kom jeg i sidste indlæg til at gå ned af en vej, som ikke rigtig gav mening for tråden.

Så prøver jeg lige at samle op og følge trådens formål og give mine 2 cent.

1. Selve udmeldingen
Jeg forstår Dynasti-udmeldingen som værende ligeså meget en hensigtserklæring end nødvendigvis et "do or die-målsætning",
og i en konkurrencesport ville det da også være mærkeligt at stille sig tilfreds.

Ankersen sagde i en anden sammenhæng at kommunikation udadtil, nogen gange er kommunikation indadtil,
udover det har Ankersen skrevet en bog "Hunger in Paradise", som man vel kan snakke om er relevant her, at bevare sulten i paradis.
At Midtjylland er i paradis er måske lige at presse den ;)
men det har været en god sportslig periode, og det er selvfølgelig noget med at holde sulten, selvom der er vundet 2 mesterskaber på 4 sæsoner,
og samtidig kommunikere til sponsorer og omverdenen at man ikke er tilfreds og vil opnå mere.

2. De nationale ambitioner
Tja.. sidst et provinshold har vundet 2 mesterskaber i træk, var i 71-72 (Vejle) og er altså ikke gjort i den tid, en sejr har givet 3 point, at der er noget der har hedder superliga eller der har været betalt fodbold i kongeriget.

Selvfølgelig er det ikke umuligt, men i bedste fald er det op af bakke.

Hovedstadsklubberne, har meget større opland, masser af mennesker der bor indenfor kort afstand, masser af virksomheder der har hovedsæde i KBH og nærmest samtlige medier er placeret i KBH.

Vores egen lille KBH-ambasade er allerede en saga blot,
og det kunne desværre se ud til at vi bare helt har opgivet kampen om kommunikation over en kam.
Hvis man skal dominere og opbygge et dynasti, tænker jeg det hører med til at man fortæller folk omkring det,
og har en administrativ afdeling der kan bakke den sportslige op.

Desuden har divisionsforeningen (dvs. inkl. FCM) netop sagt ja til en ny TV-aftale, som i store træk bare er en fortsættelse af den nuværende i yderligere 3 år, blot med den detalje at FCK og BIF bliver yderligere belønnet både økonomisk og med relativ faste spilletider (pga. TV-prioriteringer).
Det har meget vel været et kompromis i forhold til at FCK, BIF og FCM har ønsket en 12-holds liga og der har været et stort ønske om 14-holds liga andre steder fra, men resultatet er i hvert fald FCM er stillet (endnu) dårligere end FCK og BIF i denne henseende.

Vi skal selvfølgelig vinde på at "outsmarte" og ikke "outspende",
men at komme lidt tættere på samme konkurrencevilkår ville ikke skade.

Men okay,
hvis vi ikke havde prøvet at vindet et mesterskab ville jeg stille mig meget tvivlende.
Nu har vi som bekendt vundet 2 på 4 sæsoner, så hvorfor skulle det være umuligt at vinde et par flere.

3. De europæiske ambitioner
Udfordringen er selvfølgelig efter vores gode Europa sæson, bl.a. med Southampton sejren, hvor vi første gang gik videre mod et seedet hold
og med et godt gruppespil, "breakede seedningen", så vi fremover ville være seedet hele vejen til et gruppespil,
har UEFA ændret markant på access-listen + måden klubbernes koefficient bliver regnet ud på.

Det vil sige det er blevet sværere for klubber som FCM at kvalificere sig til de europæiske turneringer.
Altså CL-champ og EL-leauge (og CL-league) er blevet markant sværere, kun EL-champion er blevet nemmere. Altså skal vi bliver mestrer, før vi er favoritter til at gå i gruppespil, og vi skal have minimum 2, formentlig 3, gruppespil på 5 år, før vi vil være seedet hele vejen i EL-leauge path, der har 140 hold der kæmper om bare 13 kvalifikations pladser.

Så i slut 00'erne, hvor FCK slog igennem havde de nemmere ved det (og selvf. også lavede nogle ret anderkendelsesværdige resultater) og opbyggede deres koeffecient mens Brøndby fik ødelagt deres.

Så er måske lidt enig med mousebreaker her. Gruppespil hvert år er MEGET ambitiøst og måske lidt over mål i forhold til hvad der er realistisk.
Men måske formatet igen bliver lavet om i 2021, hvor den næste "UEFA-cycle" indtræder, og det bliver nemmere igen.
Det virker dog både naivt at håbe på, plus hvis vi skal have gruppespil hvert år, kan vi selvfølgelig heller ikke vente på det. ;)


Hvad er det man siger, første kriterie for at opnå noget, er at tro på det,
og altid sigt efter månen, for selvom man ikke rammer ender man blandt stjernerne ;)

Noe
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Noe »

Mediano vender med Hammer & Brüchmann vores dynastidrømme, i en fint, nuanceret og afbalanceret podcast. Udsendelsen bygger kraftigt på #sortsnak-podcasten med Ankersen fra foråret, så det kan jo være anledningen til at genlytte et af de bedste kig ind FCM-organisationen overhovedet.

http://www.mediano.nu/oversigt/2018/8/7 ... sk-fodbold

Brugeravatar
Stainalive
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1. mar 2016, 15:22
Geografisk sted: Herning Centrum

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Stainalive »

Awer Mabil, Poul og Salami er i min verden indbegrebet af vores dynasti. De kæmper alle deres (undskyld mit sprog) sorte røv ud af bukserne når de spiller/spillede og det er for mig det vigtigste parametre når vi snakker FCM dynastiet.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Stoffer »

Stainalive skrev:
9. aug 2018, 10:36
Awer Mabil, Poul og Salami er i min verden indbegrebet af vores dynasti. De kæmper alle deres (undskyld mit sprog) sorte røv ud af bukserne når de spiller/spillede og det er for mig det vigtigste parametre når vi snakker FCM dynastiet.
Med al respekt, så synes jeg ikke, at det parameter har nogen værdi isoleret set. Der er spillere i serie 1, der kæmper røven ud af bukserne for en klub. Gejst har ikke (i sig selv) været afgørende, og det bliver heller ikke (i sig selv) afgørende. Gejst som udtryk for en kultur kan være interessant at diskutere, men igen er det imo. kun et af mange del elementer.

Off-topic: Skulle vi ikke tage og drøfte røvens (og dens ejermands) kvaliteter uden at blande farve ind..

Besvar