Debatside.dk

Forum for fodbold der vedrører alle andre klubber
Mike80
Indlæg: 639
Tilmeldt: 24. mar 2010, 13:01

Re: Debatside.dk

Indlæg af Mike80 »

jonas386 skrev:Til Kusk' forsvar skal det dog siges man tilsyneladende er gået helt fra at bruge kanter i Twente. Det er dog en viden jeg har fra "frederikshavneren" på debatsiden, så skal ikke kunne sige hvor troværdigt det er, da jeg ikke har set det store med Twente siden August/September.

Og så er der vel heller ikke nogen, heller ikke AaB fans, der er uenige i at FCM var miles ahead resten af DK da man begyndte med den mere aggressive talentsatsning tilbage i 2004 og frem til 2010'ish hvor andre klubber begyndte at vågne op. Hvor FCM ganske rigtigt har lavet flere gode salg igennem tiden er det også værd at bemærke at spillere som Vigen, Fischer, Albæk, Sviatchenko og Simon Kjær var regnet som store talenter, også i DBU regi allerede dengang de kom til FCM mens spillere som Nikolai Thomsen, Helenius og Kasper Kusk ikke har været specielt meget omkring ungdomslandsholdene før de fik debut i suppen. Det var vel de færreste der troede det store på Kasper Kusk inden han fik debut. Personligt havde jeg kun hørt meget lidt om ham før han var med omkring truppen første gang ligesom jeg heller ikke havde de store forventninger til Helenius da han først begyndte at få spilletid. Det er på den side jeg synes AaB er førende i DK, at hive relativt anonyme navne op og gøre dem til profiler, og det hører naturligvis også med til det at udvikle talenter. Der er jo feks ikke mange ben i at få spillere som Lucas Andersen, Pione Sisto, Pierre Emile Højbjerg eller Viktor Fischer frem da talentet er så åbenlyst at det ville være mere imponerende ikke at få dem til at blive til et og andet.

EDIT: Til samme list kan man jo også tilføje et navn som Henrik Dalsgaard, eller Jakob Ahlmann, omend sidstnævnte rigtigt nok har været omkring FCM i de yngre år.
Jeg syntes ikke helt du formår at ramme pointen her Jonas. Det muligt at Fischer, Vigen m.f. Oprindeligt var at regne, som større talenter end ditto Kusk, Thomsen osv. Men det ændrer jo ikke på det slutproduktet som AaB senere har solgt videre. Fodboldmæssige var både eksempelvis Kusk og Helenius vel noget større profiler i ligaen og havde vist sig mere frem på det solgte tidspunkt end feks. Både Albæk og Simon Kjær. (Begge landsholdsspillere) Problemet er ikke at der i AaB ikke udvikles gode fodboldspillere, men det virker IMO som om, at der mangler lidt i forberedelserne på det, som venter de unge mennesker når de ikke længere blot træner på Hornevej. Det selvfølgelig svært, at pege på præcise årsager og forskelle klubberne imellem, men jeg tænker, at selv en AaB mand idag kan se, at der er langt imellem succesfulde salg af AaB spillere til større ligaer i Europa end tilfældet er hos FCM. Jeg ved at man på akademiet i Ikast foruden det rent fodboldmæssige, arbejder meget med det hele menneske, det elitære miljø samt forberedelse til den benhårde verden som venter drengene, hvis de skulle komme videre til udlandet. Det selvfølgeligt også et fakta at FCM tilknytter talenter fra hele Danmark, modsat AaB der som regel kun henter spillere til fra Nordjylland. Det betyder naturligvis, at flere af akademi drengene i Ikast i en tidligere alder lærer, at stå på egne ben og ikke alle har mors kødgryder i samme tætte afstand som mange ditto AaB talenter.

Det er ihvertfald for mig påfaldende at store profiler i Aalborg som wurtz, Risgaard, Augo, Lucas Andersen, Helenius, Kasper kusk alle har tilfælles, at de ikke kunne præstere uden for Aalborg. Du fremhæver selv i anden tråd af Lucas Andersen måske ikke har psyken til at slå igennem i udlandet, Wurtz (udlejet til Vejle fra FCK), Helenius gik ned i Aston Villa, og nu Kasper kusk ude og beklage sig over manglende spilletid 6 mdr. Efter han blev solgt. Det virker ikke til, at de spillere præcist ved hvad der ventede dem eller hvilken hård kamp succes på den store scene kræver af blod, sved og tårer.

Risgaard siger det meget præcist i dette interview: sidste linie
http://sporten.tv2.dk/2009-08-06-risgår ... -spilletid

Der langt fra Aalborg til det store udland! ;-)

Det skal ikke opfattes som hån eller forsøg på at pege fingre. Jeg håber at alle danske spillere får succes når de først er solgt videre til udlandet, og jeg stor fan af både Lucas Andersen, Kasper kusk og Nicolai Thomsen. Men det ligner efterhånden, at det den samme historie, hver gang der bliver slog spillere ud fra Aalborg, så noget må i få forbedret i jeres ellers udmærkede talent arbejde deroppe.

I hentede Dalsgaard da han var 20 år. Han er en god spiller (efter i rykkede ham på back) men synes måske det skudt lidt over at tage ham med på listen over egnenudviklede spillere?

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Mazter81
Indlæg: 350
Tilmeldt: 11. aug 2009, 22:17
Geografisk sted: Paphos, Cypern
Kontakt:

Re: Debatside.dk

Indlæg af Mazter81 »

Det i her diskuterer er vel et overall problem med mange danske fodboldspillere. De mangler de sidste 10-15%, når de kommer til udlandet. og de skal stå på egne ben når det bliver hårdt.

Selv om det er fedt at klubber kan hente udlandsprofessionelle tilbage til Danmark, så er det jo også et tegn på, at de ikke er gode nok, når de kommer væk fra det trygge Danmark. Mange spillere har simpelthen ikke den pakke, der skal til for at ville/kunne slå helt igennem.

Den danske mentalitet IMO

jonas386
Indlæg: 311
Tilmeldt: 2. feb 2011, 17:23

Re: Debatside.dk

Indlæg af jonas386 »

Jamen vi er bestemt ikke uenige i at de unge Aalborg drenge har det med at løbe ind i nogle større udfordringer end det var planen. Lucas der ikke var klar til det store skridt (er dog kommet igen på det sidste med 16 kampe i starteren), Helenius der blev syg, og endte med at blive afhængig af sovemedicin og derefter røg helt ned i kulkælderen (man kan selvfølgelig stille spørgsmål ved om han var god nok til PL, det var/er han nok ikke), og Thomas Enevoldsen der mere eller mindre blev en omvandrende skade såsnart han forlod landet.
I tilfældet med Augo aner jeg ikke hvad der gik galt, udover han nok bare ikke havde niveauet.
Mønstret er helt sikkert ikke videre betryggende, men det er også værd at bemærke at det i flere tilfælde i ligesåhøj grad handler om uheld, den er fesen, i know, men Enevoldsen havde jo egentlig udmærket succes inden han begyndt at få alle sine skader, og var såvidt jeg husker en af profilerne på holdet i Groningen.

Dalsgaard nævnte jeg mere fordi det er en spiller hvor man har fået meget ud af lidt, også selvom det er i en sen alder. Det er jo også med til at udvikle talenter.
Den danske mentalitet IMO
Jeg bliver så træt når jeg læser ting såsom "typisk dansk", eller "den danske mentalitet er slet ikke gearet til dit og dat" når tilfældet er at de samme ting gælder for svenske, norske, franske, ja sågar brasillianske eller nigarianske fodboldspillere. Der er da rigtigt nok en del eksempler på helt unge spillere der er kommet ud og som ikke har haft det der kræves, Patrick Olsen, Kenneth Zohore, Jacob Laursen (sikkert også flere) samt spillere der er slået igennem i superligaen og som ikke har haft det der skulle til i den nye klub (Makienok, Helenius og Cornelius som bedste eksempler), men det er jo også tilfældet for spillere fra alle andre lande, men det er måske også den engelske mentalitet der er skyld i at stjernerne hos de mindre hold ofte falder helt igennem hos de større hold når de bliver solgt for urimelige millionbeløb? Eller er det typisk nigeriansk mentalitet fordi nogle af de nigerianere i bl.a. har hentet herop ikke tog skridtet og blev hvad man håbede på?
Se en spiller som Robin Söder i Esbjerg, før han skiftede til Esbjerg var det sidste jeg hørte til ham at han var det næste helt store, og var en kommende profil for det svenske landshold. Det er ikke rigtigt tilfældet. Og selvom unge danske spillere ikke altid slår igennem er der altså også gode eksempler på det modsatte, se bare spillere som Højbjerg eller Lasse Vigen der får en masse ros i deres klubber, ligesom man har høje forventninger til Andreas Christensen i Chelsea.
Man kan selvfølgelig synes hvad man vil, og snakke nok så meget om vattet mentalitet og hvad ved jeg, men det er altså også et voldsomt pres der lægges på helt unge folk når de sælges til store europæiske klubber som 16-17 årige for at de kan tælle som egen avl, og hvor klubberne hellere end gerne tager en chance med en ung billig dansker der måske ikke nødvendigvis har talentet, men kan være med til at fylde op i deres "egen avl" kvote. Så kan man jo tale nok så meget om mentalitet, men hvis evnerne, eller talentet ikke er der, så er det også hårde odds at slå igennem i en klub som feks Inter eller hvad nu.

Noe
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Debatside.dk

Indlæg af Noe »

Så har vi sørme også fået vores egen hadetråd på sidelinien.dk

De har også hadet os siden 99. Det er helt tilfældigt, at tråden først kommer nu: http://sidelinien.dk/forums/showthread. ... di%C3%B8se

Lad nu være med at overfalde tråden. Lad os i stedet i det stille sind glæde os over al deres indebrændthed. :)

Le Compte
Indlæg: 237
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Debatside.dk

Indlæg af Le Compte »

Det mest underholdende er at en bruger hader fcm pga han ikke kan lide trekantsområdet.
Tony D'Amato: On any given Sunday you're gonna win or you're gonna lose. The point is - can you win or lose like a man?

Brugeravatar
Hekler
Indlæg: 980
Tilmeldt: 20. maj 2009, 16:54

Re: Debatside.dk

Indlæg af Hekler »

Noe skrev:Så har vi sørme også fået vores egen hadetråd på sidelinien.dk

De har også hadet os siden 99. Det er helt tilfældigt, at tråden først kommer nu: http://sidelinien.dk/forums/showthread. ... di%C3%B8se

Lad nu være med at overfalde tråden. Lad os i stedet i det stille sind glæde os over al deres indebrændthed. :)
Jeg synes det er imponerende at jeg altid bliver er del af de her hadetråde... Ja OK på Debatside puster jeg dog til ilden en gang hver halve år når jeg keder mig for meget.
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Mike80
Indlæg: 639
Tilmeldt: 24. mar 2010, 13:01

Re: Debatside.dk

Indlæg af Mike80 »

Mit favorit indspark er fra brugeren som kalder sig "Døren". Manden mener ikke FCM som klub kan tillægges så stærkt et ord som had da de jo blot er:

1: middelmådige! Her tænker jeg han vurdere på den éne (dog ret afgørende) runde hvor hans egen storklub lå foran middelmådigheden i tabellen.

2: Fusionsklub! Hmm. Dumheden taler vist for sig selv hr. "Dør".

Men ja, altid opmuntrende at følge folks stigende interesser omkring FCM landet over! Måske vi middelmådige og en Fusionsklub men vi ihvertfald ikke uinteressante eller ligegyldige for den neutrale tilskuer eller tilhænger af anden dansk klub:)

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Debatside.dk

Indlæg af Ravnen »

i 1906, da Aalborg Boldklub og Aalborg Fodboldklub fusionerede, og blev til det nuværende navn, Aalborg Boldspilklub.
:o :shock:

http://da.wikipedia.org/wiki/AaB_Fodbold

oros
Indlæg: 905
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:54

Re: Debatside.dk

Indlæg af oros »

Ravnen skrev:
i 1906, da Aalborg Boldklub og Aalborg Fodboldklub fusionerede, og blev til det nuværende navn, Aalborg Boldspilklub.
http://da.wikipedia.org/wiki/AaB_Fodbold
Lige præcis ovennævnte citat, kan jeg ganske enkelt ikke finde.

Men: Esbjerg forenede Boldklubber består af to fodboldklubber, der 'forenede sig' - på nutidsdansk 'fusionerede' i 1924.
Og: Brøndbyernes Idræts Forening består af sammenlægningen - eller 'fusionen' - af Brøndbyvester Idrætsforening og Brøndbyøster Idrætsforening i 1964.

Disse to eksempler er ægte fusioner, idet moderklubberne ophørte med at eksistere. Dette i modsætning til FCK, FCM mfl som består af et samarbejde mellem to eller flere klubber på den professionelle front. Man har i det hele taget fået tingene fuldstændig galt i halsen, når man tale om 'fusionsklubber'!

Mike80
Indlæg: 639
Tilmeldt: 24. mar 2010, 13:01

Re: Debatside.dk

Indlæg af Mike80 »

Ravnen skrev:
i 1906, da Aalborg Boldklub og Aalborg Fodboldklub fusionerede, og blev til det nuværende navn, Aalborg Boldspilklub.
:o :shock:

http://da.wikipedia.org/wiki/AaB_Fodbold
Åhh nej da!! Men der står jo AaB og 1885 i logoet?! Det åbenbart sådan at man i Nordjylland regner ud fra historien i én af de 2 klubber, som senere hen FUSIONONEREDE (!!) og dannede Aalborg Boldspilsklub, som vi kender idag? Måske vi skulle ændre logoet til FCM anno 1912, hvor Herning fremad (eller skulle vi ikke bare sige FCM i nordjyske termer) blev stiftet! Jeg spydig ved det godt, men det sgu sjovt at netop os og AaB reelt er fusionsklubber anno 1900-tallet.. ;)

Ps. Kære AaB mand herinde! -Læs med humor..

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Debatside.dk

Indlæg af Ravnen »

oros skrev:
Ravnen skrev:
i 1906, da Aalborg Boldklub og Aalborg Fodboldklub fusionerede, og blev til det nuværende navn, Aalborg Boldspilklub.
http://da.wikipedia.org/wiki/AaB_Fodbold
Lige præcis ovennævnte citat, kan jeg ganske enkelt ikke finde.
Bare tag en søgning på siden efter "1906", så kommer du til det.

Brugeravatar
Supernatural
Indlæg: 111
Tilmeldt: 20. maj 2009, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Debatside.dk

Indlæg af Supernatural »

@Mike80

Det er fandme lækkert at læse dine saglige indlæg mod jantelovens højborg på debatside.dk. Du kæmper i modgang derinde, men du gør det sgu godt.

Brugeravatar
Møller
Indlæg: 69
Tilmeldt: 20. maj 2009, 09:04

Re: Debatside.dk

Indlæg af Møller »

Mike80 skrev:Måske vi skulle ændre logoet til FCM anno 1912, hvor Herning fremad (eller skulle vi ikke bare sige FCM i nordjyske termer) blev stiftet!

Mike
Det kommer helt an paa, om vi skal gaa efter aeren i at have en lang historie, eller aeren af gode resultater, for saa skal det vaere FCM anno 1935, hvor IFS - hvis licens FCM spiller paa - blev stiftet ;)

Mike80
Indlæg: 639
Tilmeldt: 24. mar 2010, 13:01

Re: Debatside.dk

Indlæg af Mike80 »

Supernatural skrev:@Mike80

Det er fandme lækkert at læse dine saglige indlæg mod jantelovens højborg på debatside.dk. Du kæmper i modgang derinde, men du gør det sgu godt.
Tak skal du have. Jeg ved der delte meninger herinde iforhold til at blande sig på Debatside.dk, hvor man jo ikke ligefrem er levnet mange chancer, som udefrakommende debattør. Nogle mener niveaut til tider er så lavt at man blot bør tie og "nyde" debatten udefra.

Jeg opfatter nu ikke min gøren på Debatside.dk som en kamp (En kamp kan vindes af begge parter og det kan en debat på AaB forum ikke altid). Jeg ved at mange fodbold fora, inklusiv Debatside.dk, har mange udefrakommende iagtagere (både neutrale og selfølgelig også farvede) som egentligt blot læser med derinde uden at blande sig i debatten. Jeg er aldrig gået på Debatside.dk med det formål, at få overbevist den lille faste gerne af debattører om at der også nogle gange findes et neutralt og mindre farvet syn på sagerne og FCM ikke altid er "den store stygge ulv". En bruger skrev meget rammende at "hvorfor hade FCM" tråden aldrig havde haft til formål, at levne en legionær fra anden klub, nogen som helst chance for reel debat, og det passer meget godt.

Jeg kommer med mit syn på debatten fordi jeg godt kan lide at debaterer FCM. Jeg overbevist om at den neutrale iagtager, godt kan gennemskue subjektiviteten fra hjemmepublikummet, og føler derfor ikke at mine indlæg er spildt selvom jeg ikke altid (læs: ret sjældent) kommer igennem med min holdninger. Sagt på en anden måde. Jeg har IMO ikke nødvendigvis "tabt" en debat derinde fordi 5-6 hjemmedebatører giver hinanden ret i jeg dum og tåbelig.. Tværtimod:)

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Mike80
Indlæg: 639
Tilmeldt: 24. mar 2010, 13:01

Re: Debatside.dk

Indlæg af Mike80 »

Mike80 skrev:http://tipsbladet.dk/nyhed/benelux/foru ... til-sommer

Overrasket? Næppe..

AaB Classic og årsagen til at vi stadig IMO (trods store protester i Aalborg) er ligaens klart førende på talentsiden. AaB vandt mesterskabet sidste sæson med en stor procentdel egnenudviklede spillere i fremtrædende roller (og stor respekt for det) men de mangler stadig at vise at, de også kan udvikle spillere der efterfølgende kan præstere andet sted en netop Aalborg. De har vel nærmest ikke siden Grønkjær (der iøvrigt først kom til klubben 17år og 11 mdr. Gammel) formået at lave et 100% succesfuld salg til udlandet. I alt respekt for den udvikling Aalborg har taget på talentsiden, siden de grundet økonomisk deroute og overhængende konkursfare, nødsaget var tvunget ud i en satsning på egne talenter, så mangler de bare at vise de også kan udvikle en Victor Fischer, S. Kjær, W. Reid, Lasse Vigen osv. Så længe det ikke er tilfældet må AaB vente med at råbe højt og forarget over FCM bare ER førende på talentsiden.

Mike
Kusk har tilsyneladende efter 10 hårde måneder i udenlandsk fodbold smidt håndklædet i ringen og returnere til DK og nærmere bestemt FCK. En mindre forudsigelighed da dette jo efterhånden er det velkendte mønster når aab sælger profiler! Og vel også derfor vi ER førende når det kommer til talent udvikling herhjemme trods nordjyske protester.

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Besvar