Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af Acebone »

For ikke at spamme transfertråden unødigt, tænker jeg, vi kan tage snakken om den mulige kapitaludvidelse her.

Dagsordenen kan downloades her, og den kan en mere kyndig end jeg måske tyde (særligt forslag 3):

https://www.fcm.dk/klubben/aktionaerer/
3. Forslag om vedtægtsændring – stående bemyndigelse til forhøjelse af selskabskapita-
len.

Bestyrelsen foreslår, at generalforsamlingen bemyndiger bestyrelsen indtil 1. juni 2026
at forhøje Selskabets aktiekapital ad en eller flere gange med indtil i alt nominelt kr.
9.684.205 ved kontant indbetaling, ved apportindskud eller ved konvertering af gæld,
svarende til en kapitaludvidelse på 25 % i forhold til den eksisterende aktiekapital i
selskabet. Bemyndigelsens fulde ordlyd, der foreslås indsat som nyt punkt 5 i Selskabets
vedtægter, lyder som følger:

”5 BEMYNDIGELSE TIL KAPITALFORHØJELSE

5.1 Bestyrelsen er i perioden indtil den 1. juni 2026 bemyndiget til ad en eller flere
gange at forhøje selskabets aktiekapital ved udstedelse af nye aktier med indtil nomi-
nelt DKK 9.684.205. Forhøjelsen skal ske til markedskurs og skal gennemføres med for-
tegningsret for selskabets eksisterende aktionærer. Bestyrelsen kan bestemme, at for-
højelsen skal ske ved kontant indbetaling, apportindskud eller ved konvertering af
gæld.

5.2 Bestyrelsen er i perioden indtil den 1. juni 2026 bemyndiget til ad en eller flere
gange at forhøje selskabets aktiekapital ved udstedelse af nye aktier med indtil nomi-
nelt DKK 9.684.205. Forhøjelsen skal ske til markedskurs og skal gennemføres uden
tegningsret for selskabets eksisterende aktionærer. Bestyrelsen kan bestemme, at for-
højelsen skal ske ved kontant indbetaling, apportindskud eller ved konvertering af
gæld.

5.3 De kapitalforhøjelser, som bestyrelsen er bemyndiget til at foretage i henhold til
punkt 5.1 og 5.2, kan ikke overstige et samlet nominelt beløb på DKK 9.684.205.

5.4 De nye aktier udstedt i henhold til punkt 5.1 og 5.2 skal være ligestillet med den
bestående aktiekapital. De nye aktier skal være omsætningspapirer og navneaktier og
skal noteres i selskabets ejerbog. Ingen aktionær skal være forpligtet til at lade sine
aktier indløse helt eller delvist. De nye aktier skal give ret til udbytte og andre ret-
tigheder i selskabet fra det tidspunkt, som fastsættes af bestyrelsen i forhøjelsesbe-
slutningen.

5.5 Bestyrelsen er bemyndiget til at fastsætte de nærmere vilkår for kapitalforhøjelser
i henhold til ovennævnte bemyndigelser. Bestyrelsen er endvidere bemyndiget til at
foretage de ændringer i vedtægterne som måtte være nødvendige som følge af besty-
relsens udnyttelse af ovenstående bemyndigelser.”
Det var i øvrigt gået min næse forbi, at den ekstraordinære generalforsamling holdes elektronisk her til formiddag og altså formentlig er i fuld sving.

Er der nogen, der er med på en lytter? Jeg er desværre ikke selv aktionær.

TheLegend
Indlæg: 154
Tilmeldt: 3. apr 2015, 13:46

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af TheLegend »

Der bliver præsenteret en ny storaktionær.

ChristianJ
Indlæg: 98
Tilmeldt: 7. maj 2019, 10:43
Geografisk sted: London
Kontakt:

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af ChristianJ »

Der er pressemøde i morgen klokken 13.00, hvor FCM vil fortælle mere om hvad pengene skal bruges til.

ChristianJ
Indlæg: 98
Tilmeldt: 7. maj 2019, 10:43
Geografisk sted: London
Kontakt:

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af ChristianJ »

TheLegend skrev:
3. jun 2021, 11:47
Der bliver præsenteret en ny storaktionær.
Noget du ved/har hørt, eller et gæt?

Edit: står også på Tipsbladet nu, at der vil blive præsenteret en ny storaktionær - spændene!

ChristianJ
Indlæg: 98
Tilmeldt: 7. maj 2019, 10:43
Geografisk sted: London
Kontakt:

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af ChristianJ »

EB siger 125 millioner i frisk kapital: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... or/8608451

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af Acebone »

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... ressemoede

Kapitaludvidelse.

Ny storaktionær.

Vision 2025 - så kom der endelig noget i den retning, selvom jeg troede, den skulle hedde 2029. Lad os håbe, den lander bedre end Vision 2011, hvis nogen kan huske den. ;)

Hæsblæsende at være FCM-fan nogle gange.

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af SimonH »

Kapitaludvidelse på 25%
Betyder det automatisk at den nye investor for 25% eller hvordan og hvorledes?

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af TrueWolfMidt »

ChristianJ skrev:
3. jun 2021, 12:01
EB siger 125 millioner i frisk kapital: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... or/8608451
Ja det bliver sku spændende, eller sagt på en anden måde, det er altid super fedt og spændende at følge vores klub. Er spændt på hvem den nye investor er. Udlænding eller dansk, ja who cares, jeg er bare glad i låget lige nu og kan næsten ikke vente til der kommer yderligere nyt.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af Stoffer »

Fra anden tråd:
ChristianJ skrev:
3. jun 2021, 11:23
Stoffer skrev:
3. jun 2021, 10:51
ChristianJ skrev:
3. jun 2021, 10:41


Hvis det er en kapitaludvidelse, så er det frisk kapital. CL pengene vil, såfremt de ikke bliver brugt, automatisk ryge ind som egenkapital efter regnskabsåret afsluttes. Jeg vil tro det er Brentford penge, men vi bliver nok klogere i eftermiddag.
Hvorfor er det givet, det er ny kapital (spørger jeg dumt)? En kapitaludvidelse kan vel godt ske med eksisterende aktiver? Selv hvis de bliver brugt i en kapitaludvidelse så vil cl pengene vel være egenkapital?

Ja, vi bliver klogere. Meget, meget spændende.

Hold. Nu. Kæft. hvor jeg håber, vi er kloge med både cl pengene og hvis det her er nye penge oveni. Jeg stoler rigtig meget på Ankersen og bestyrelsen heldigvis. Men det er godt nok en stor mundfuld. Jeg håber, de har det helt lange lys på og tænker i baner, vi fans slet ikke evner. Hvis nogen kan det, så må det være Ankersen.

Er det nu, vi skal ud og drive et akademi i fx Colombia eller Brasilien? Eller skal vores eget bøffes voldsomt op? Eller bliver det noget helt andet?
Uden det skal blive alt for regnskabsteknisk, så er det fundementalt to forskellige ting. Når FCM lukker bøgerne for 20/21 her sidst på måneden, vil de højst sandsynligt have et overskud på 100-150M DKK, pga CHL. De penge skal aktionærene (reelt Benham) så beslutte hvad der skal gøres med. De kan enten gå ind som egenkapital på balancen, eller blive udbetalt gennem udbytter eller aktietilbagekøb. Det vil typisk ske på den ordinære generalforsamling, hvor man præsenterer regnskabet og bliver enige om distributionen af overskuddet.

En kapitaludvidelse, er derimod salg af nye aktier. Altså, FCM Holding udstedet x antal aktier til x pris, som så kan tegnes af de nuværende aktionærer eller nye. Nuværende aktionærer vil næsten altid have fortegningsret og da Benham ejer 96% af virksomheden, vil det med alt sandsynlighed primært være hans penge. Måden du kan være sikker på at det er friske penge, er at det besluttes på en ekstraordinær generalforsamling, fremfor den ordinære hvor CHL overskuddet vil blive fordelt. Håber det giver mening.

Det er super spændene hvad det kommer til at betyde. FCM ville højst sandsynligt have en egenkapital på 250-300 millioner efter 20/21 regnskabet, så at man gearer yderligere op, siger noget om ambitionerne og de projekter man vil investere i.
Mange tak, Christian. Jeg synes, det er spændende med teknikken, så det er værdsat.

Det er her - det markerede - filmen knækker for mig. En kapitalforhøjelse kan da godt ske med eksisterende aktiver, altså konvertering af frie reserver? Så er jeg med på, der ligger en indikation i, om det er ordinært eller ekstraordinært.

Du har nok ret. Det ligner nye penge.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af Stoffer »

TrueWolfMidt skrev:
3. jun 2021, 12:10
ChristianJ skrev:
3. jun 2021, 12:01
EB siger 125 millioner i frisk kapital: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... or/8608451
Ja det bliver sku spændende, eller sagt på en anden måde, det er altid super fedt og spændende at følge vores klub. Er spændt på hvem den nye investor er. Udlænding eller dansk, ja who cares, jeg er bare glad i låget lige nu og kan næsten ikke vente til der kommer yderligere nyt.
I effing care! Det er da ekstremt vigtigt, vi får den rette ind i ejerkredsen. Om noget har vi set effekten af en god ejer i Benham. Der vil og vel og mærke kan tilføre noget og samtidig tør have det lange lys på.

Kan det her betyde Benham er på vej ud?
Senest rettet af Stoffer 3. jun 2021, 12:13, rettet i alt 1 gang.

FCM2000
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 13. apr 2014, 09:38

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af FCM2000 »

Stoffer skrev:
3. jun 2021, 12:12
Kan det her betyde Benham er på vej ud?
Nok mere det modsatte *-)

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af SimonH »

Stoffer skrev:
3. jun 2021, 12:12
TrueWolfMidt skrev:
3. jun 2021, 12:10
ChristianJ skrev:
3. jun 2021, 12:01
EB siger 125 millioner i frisk kapital: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... or/8608451
Ja det bliver sku spændende, eller sagt på en anden måde, det er altid super fedt og spændende at følge vores klub. Er spændt på hvem den nye investor er. Udlænding eller dansk, ja who cares, jeg er bare glad i låget lige nu og kan næsten ikke vente til der kommer yderligere nyt.
I effing care! Det er da ekstremt vigtigt, vi får den rette ind i ejerkredsen. Om noget har vi set effekten af en god ejer i Benham. Der vil og vel og mærke kan tilføre noget og samtidig tør have det lange lys på.

Kan det her betyde Benham er på vej ud?
Behnam var jo tidligere tæt på at købe en norsk klub. Jeg kan ikke se, hvorfor at han vil af med os.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af Stoffer »

SimonH skrev:
3. jun 2021, 12:17
Stoffer skrev:
3. jun 2021, 12:12
TrueWolfMidt skrev:
3. jun 2021, 12:10


Ja det bliver sku spændende, eller sagt på en anden måde, det er altid super fedt og spændende at følge vores klub. Er spændt på hvem den nye investor er. Udlænding eller dansk, ja who cares, jeg er bare glad i låget lige nu og kan næsten ikke vente til der kommer yderligere nyt.
I effing care! Det er da ekstremt vigtigt, vi får den rette ind i ejerkredsen. Om noget har vi set effekten af en god ejer i Benham. Der vil og vel og mærke kan tilføre noget og samtidig tør have det lange lys på.

Kan det her betyde Benham er på vej ud?
Behnam var jo tidligere tæt på at købe en norsk klub. Jeg kan ikke se, hvorfor at han vil af med os.
Krydser fingre. Han er jo bare så vigtig, så man (læs: jeg) konstant bliver nervøs. Og manden er jo tydeligvis ikke bange for at gå sine egne veje.

6256
Indlæg: 295
Tilmeldt: 24. apr 2010, 11:39

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af 6256 »

Stoffer skrev:
3. jun 2021, 12:18
SimonH skrev:
3. jun 2021, 12:17
Stoffer skrev:
3. jun 2021, 12:12


I effing care! Det er da ekstremt vigtigt, vi får den rette ind i ejerkredsen. Om noget har vi set effekten af en god ejer i Benham. Der vil og vel og mærke kan tilføre noget og samtidig tør have det lange lys på.

Kan det her betyde Benham er på vej ud?
Behnam var jo tidligere tæt på at købe en norsk klub. Jeg kan ikke se, hvorfor at han vil af med os.
Krydser fingre. Han er jo bare så vigtig, så man (læs: jeg) konstant bliver nervøs. Og manden er jo tydeligvis ikke bange for at gå sine egne veje.
Jeg tænkte nøjagtigt det samme, om han er i en tidlig fase med at afhænde klubben, men spændende bliver det helt sikkert.

ChristianJ
Indlæg: 98
Tilmeldt: 7. maj 2019, 10:43
Geografisk sted: London
Kontakt:

Re: Ekstraordinær generalforsamling 3/6

Indlæg af ChristianJ »

Stoffer skrev:
3. jun 2021, 12:11
Fra anden tråd:
ChristianJ skrev:
3. jun 2021, 11:23
Stoffer skrev:
3. jun 2021, 10:51


Hvorfor er det givet, det er ny kapital (spørger jeg dumt)? En kapitaludvidelse kan vel godt ske med eksisterende aktiver? Selv hvis de bliver brugt i en kapitaludvidelse så vil cl pengene vel være egenkapital?

Ja, vi bliver klogere. Meget, meget spændende.

Hold. Nu. Kæft. hvor jeg håber, vi er kloge med både cl pengene og hvis det her er nye penge oveni. Jeg stoler rigtig meget på Ankersen og bestyrelsen heldigvis. Men det er godt nok en stor mundfuld. Jeg håber, de har det helt lange lys på og tænker i baner, vi fans slet ikke evner. Hvis nogen kan det, så må det være Ankersen.

Er det nu, vi skal ud og drive et akademi i fx Colombia eller Brasilien? Eller skal vores eget bøffes voldsomt op? Eller bliver det noget helt andet?
Uden det skal blive alt for regnskabsteknisk, så er det fundementalt to forskellige ting. Når FCM lukker bøgerne for 20/21 her sidst på måneden, vil de højst sandsynligt have et overskud på 100-150M DKK, pga CHL. De penge skal aktionærene (reelt Benham) så beslutte hvad der skal gøres med. De kan enten gå ind som egenkapital på balancen, eller blive udbetalt gennem udbytter eller aktietilbagekøb. Det vil typisk ske på den ordinære generalforsamling, hvor man præsenterer regnskabet og bliver enige om distributionen af overskuddet.

En kapitaludvidelse, er derimod salg af nye aktier. Altså, FCM Holding udstedet x antal aktier til x pris, som så kan tegnes af de nuværende aktionærer eller nye. Nuværende aktionærer vil næsten altid have fortegningsret og da Benham ejer 96% af virksomheden, vil det med alt sandsynlighed primært være hans penge. Måden du kan være sikker på at det er friske penge, er at det besluttes på en ekstraordinær generalforsamling, fremfor den ordinære hvor CHL overskuddet vil blive fordelt. Håber det giver mening.

Det er super spændene hvad det kommer til at betyde. FCM ville højst sandsynligt have en egenkapital på 250-300 millioner efter 20/21 regnskabet, så at man gearer yderligere op, siger noget om ambitionerne og de projekter man vil investere i.
Mange tak, Christian. Jeg synes, det er spændende med teknikken, så det er værdsat.

Det er her - det markerede - filmen knækker for mig. En kapitalforhøjelse kan da godt ske med eksisterende aktiver, altså konvertering af frie reserver? Så er jeg med på, der ligger en indikation i, om det er ordinært eller ekstraordinært.

Du har nok ret. Det ligner nye penge.
Korrekt, men det sker i princippet hvert år, hvis et selskab vælger ikke at udbetale de frie midler. Egenkapital er jo en "gæld til ejerne", så hvis selskabet vælger at beholde dem fremfor at udbetale udbytte/lave tilbagekøb af aktier, forhøjer du kapitalen selskabet har til rådighed, typisk med en tanke om at de kan investeres bedre af selskabet, end hvis ejeren fik dem udbetalt. Så kapital grundlaget bliver løbende forøget, så længe man holder pengene i selskabet, men det er noget man klarer på den ordinære generalforsamling, når regnskabet godkendes.

En af FCKs udfordringer som Ståle italesatte i sit famøse interview, var at Parkens ejere valgte at bruge alle de penge FCK tjente i Europa på at udbetale udbytter til sig selv, fremfor at holde dem i selskabet og geninvesterer. Feks. derfor FCKs træningsanlæg er så dårligt, og deres akademi i mange år har haltet efter vores, til trods for at de har tjent langt flere penge.

Besvar