Superligaen 20/21

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Administrator
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:17

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Administrator »

Stoffer skrev:
9. sep 2020, 09:59
Administrator skrev:
8. sep 2020, 17:13
Stoffer skrev:
8. sep 2020, 09:20

On-topic:
Var der overhovedet noget VAR?
Bare fordi der ikke er VAR review, betyder det ikke at det ikke var der.

VAR kigger KUN efter flg:

Alle mål, fra angrebet starter til bolden krydser stregen. Der kigges efter forseelser, offside, hands mm.
Gult til forkert spiller. Af og til tager dommeren fejl i skyndingen, VAR kan vise det er den forkerte spiller.
Potentielle røde kort. Dvs. voldsomme tacklinger, fratagelse af oplagt scoringschance mm. VAR går ikke ind og kan diktere gult kort.
Alle straffesituationer. Dvs straffe/ ikke straffe. Også udførelsen af straffesparket bliver overvåget. Går keeperen før tid, og der brændes, dømmes omspark. Scores der, står målet. Samme med angribere og forsvarsspillere for tidligt i feltet.

Alle fejl skal rettes inden spillet starter igen, ellers er det ikke muligt at ændre.

VAR går altså ikke ind og kigger på frispark der ikke kan give rødt.
Linjedommerne skal være mere tilbøjelige til at lade flaget blive nede i de hårfine offsides. Hvis der scores laves det automatisk review. Intet mål, og ingen skade er sket.

Det skulle faktisk gerne give lidt flere offensive aktioner i fremtiden.

Jeg var til VAR dag i Ikast, hvor Michael Johansen gennemgik det hele. Min skepsis overfor VAR er i hvert fald sparket til hjørne. Jeg forventer ikke det kører 100% lige i starten, og det vil unægteligt tage lidt længere tid indtil det bliver hverdag for dommerne.
Jeg forstår ganske fint mekanismen. Min pointe er, det er et problem, når det er så uigennemsigtigt, som tilfældet er.

Jeg kan som tilskuer ikke bruge det til noget, at du har været til et oplæg, hvor du er blevet betrygget. Under kampen var der intet, der gav mig vejledning eller forståelse for VAR overvejelserne under kampen. Hvilke situationer blev gennemgået - jeg aner det ikke? Det er da vigtigt for mig at vide, om fx et frispark er kigget igennem for rødt. Jeg stoler ikke bare automatisk på, at de skønner korrekt over, hvilke de bør kigge nærmere på. Så jeg vil vide, hvornår de har kigget noget igennem. På denne måde får de frit lejde.

Jeg håber, de har planer om at indføre langt mere gennemsigtighed, fx via grafik eller dommermarkering eller noget tredje.
VAR skal netop foregå i baggrunden og fylde så lidt som muligt.

Ændres en dom grundet et review kommer hændelse på skærmen på stadion. Ændres den ikke, kommer episoden ikke på skærmen. Hele kampen overvåges, og alle situationer ses af VAR dommerne. Snubler de over en episode, bliver den kigget igen, de har bl.a. et forsinket feed på 10 sekunder, så der er tid til at kigge efter uden at det kræver mere end at flytte øjnene.

Vi som tilskuere kommer ikke til at se alt det bagved.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Stoffer »

Administrator skrev:
14. sep 2020, 22:15
Stoffer skrev:
9. sep 2020, 09:59
Administrator skrev:
8. sep 2020, 17:13


Bare fordi der ikke er VAR review, betyder det ikke at det ikke var der.

VAR kigger KUN efter flg:

Alle mål, fra angrebet starter til bolden krydser stregen. Der kigges efter forseelser, offside, hands mm.
Gult til forkert spiller. Af og til tager dommeren fejl i skyndingen, VAR kan vise det er den forkerte spiller.
Potentielle røde kort. Dvs. voldsomme tacklinger, fratagelse af oplagt scoringschance mm. VAR går ikke ind og kan diktere gult kort.
Alle straffesituationer. Dvs straffe/ ikke straffe. Også udførelsen af straffesparket bliver overvåget. Går keeperen før tid, og der brændes, dømmes omspark. Scores der, står målet. Samme med angribere og forsvarsspillere for tidligt i feltet.

Alle fejl skal rettes inden spillet starter igen, ellers er det ikke muligt at ændre.

VAR går altså ikke ind og kigger på frispark der ikke kan give rødt.
Linjedommerne skal være mere tilbøjelige til at lade flaget blive nede i de hårfine offsides. Hvis der scores laves det automatisk review. Intet mål, og ingen skade er sket.

Det skulle faktisk gerne give lidt flere offensive aktioner i fremtiden.

Jeg var til VAR dag i Ikast, hvor Michael Johansen gennemgik det hele. Min skepsis overfor VAR er i hvert fald sparket til hjørne. Jeg forventer ikke det kører 100% lige i starten, og det vil unægteligt tage lidt længere tid indtil det bliver hverdag for dommerne.
Jeg forstår ganske fint mekanismen. Min pointe er, det er et problem, når det er så uigennemsigtigt, som tilfældet er.

Jeg kan som tilskuer ikke bruge det til noget, at du har været til et oplæg, hvor du er blevet betrygget. Under kampen var der intet, der gav mig vejledning eller forståelse for VAR overvejelserne under kampen. Hvilke situationer blev gennemgået - jeg aner det ikke? Det er da vigtigt for mig at vide, om fx et frispark er kigget igennem for rødt. Jeg stoler ikke bare automatisk på, at de skønner korrekt over, hvilke de bør kigge nærmere på. Så jeg vil vide, hvornår de har kigget noget igennem. På denne måde får de frit lejde.

Jeg håber, de har planer om at indføre langt mere gennemsigtighed, fx via grafik eller dommermarkering eller noget tredje.
VAR skal netop foregå i baggrunden og fylde så lidt som muligt.

Ændres en dom grundet et review kommer hændelse på skærmen på stadion. Ændres den ikke, kommer episoden ikke på skærmen. Hele kampen overvåges, og alle situationer ses af VAR dommerne. Snubler de over en episode, bliver den kigget igen, de har bl.a. et forsinket feed på 10 sekunder, så der er tid til at kigge efter uden at det kræver mere end at flytte øjnene.

Vi som tilskuere kommer ikke til at se alt det bagved.
Og hele præmissen for det system er, at dommerne skønner korrekt ifht. om en situation bør kigges igennem.

Kravet er ’klare og åbenlyse dommerfejl’ eller ’alvorlige missede hændelser’. Du er tilpas med, at den mellemregning sker korrekt. Det er jeg ikke. Det er helt fair, at vi ser forskelligt på det.

Brugeravatar
Saemala
Indlæg: 858
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Saemala »

Fandt lige dette indlæg på et FCK-forum.

"Lidt statistik:

Her er en liste over hold der har vundet mesterskabet efter at have tabt første kamp i sæsonen (i SL-historien)

Lyngby i 91/92
Brøndby i 04/05
Aab i 07/08
Fck i 09/10
Fcn i 11/12
Fcm i 17/18
Fck i 18/19

- og her er listen over hold der har gjort det efter to indledende nederlag: "

Dvs. hvis vi kigger med data-øjnene, så har FCK allerede udspillet deres rolle i dette års Superliga!
Den er hjemme! Back2back Danske Mestre!! 8-)
Høvdingen af Herning

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Cortez »

Saemala skrev:
21. sep 2020, 12:16
Fandt lige dette indlæg på et FCK-forum.

"Lidt statistik:

Her er en liste over hold der har vundet mesterskabet efter at have tabt første kamp i sæsonen (i SL-historien)

Lyngby i 91/92
Brøndby i 04/05
Aab i 07/08
Fck i 09/10
Fcn i 11/12
Fcm i 17/18
Fck i 18/19

- og her er listen over hold der har gjort det efter to indledende nederlag: "

Dvs. hvis vi kigger med data-øjnene, så har FCK allerede udspillet deres rolle i dette års Superliga!
Den er hjemme! Back2back Danske Mestre!! 8-)
Ja, vi kan vel lige så godt aflyse resten af sæsonen 😂

oros
Indlæg: 905
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:54

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af oros »

Saemala skrev:
21. sep 2020, 12:16
Fandt lige dette indlæg på et FCK-forum.

"Lidt statistik:

Her er en liste over hold der har vundet mesterskabet efter at have tabt første kamp i sæsonen (i SL-historien)

Lyngby i 91/92
Brøndby i 04/05
Aab i 07/08
Fck i 09/10
Fcn i 11/12
Fcm i 17/18
Fck i 18/19

- og her er listen over hold der har gjort det efter to indledende nederlag: "

Dvs. hvis vi kigger med data-øjnene, så har FCK allerede udspillet deres rolle i dette års Superliga!
Den er hjemme! Back2back Danske Mestre!! 8-)
Eller også er det sådan en sæson, AaB napper et af deres sporadiske mesterskaber..... :ugeek:

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Vijen »

oros skrev:
21. sep 2020, 17:57
Saemala skrev:
21. sep 2020, 12:16
Fandt lige dette indlæg på et FCK-forum.

"Lidt statistik:

Her er en liste over hold der har vundet mesterskabet efter at have tabt første kamp i sæsonen (i SL-historien)

Lyngby i 91/92
Brøndby i 04/05
Aab i 07/08
Fck i 09/10
Fcn i 11/12
Fcm i 17/18
Fck i 18/19

- og her er listen over hold der har gjort det efter to indledende nederlag: "

Dvs. hvis vi kigger med data-øjnene, så har FCK allerede udspillet deres rolle i dette års Superliga!
Den er hjemme! Back2back Danske Mestre!! 8-)
Eller også er det sådan en sæson, AaB napper et af deres sporadiske mesterskaber..... :ugeek:
Nope Brøndby bliver det, hvis ikke os. FCN + FCK = 6 point, det er en stærk start.

FCK har i de næste kampe Vejle, FCN, Aab ude og AGF og med deres shaky start på sæsonen kan de være 12-15 point fra første pladsen allerede før sæsonen rigtig er gået i gang.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Stoffer »

oros skrev:
21. sep 2020, 17:57
Saemala skrev:
21. sep 2020, 12:16
Fandt lige dette indlæg på et FCK-forum.

"Lidt statistik:

Her er en liste over hold der har vundet mesterskabet efter at have tabt første kamp i sæsonen (i SL-historien)

Lyngby i 91/92
Brøndby i 04/05
Aab i 07/08
Fck i 09/10
Fcn i 11/12
Fcm i 17/18
Fck i 18/19

- og her er listen over hold der har gjort det efter to indledende nederlag: "

Dvs. hvis vi kigger med data-øjnene, så har FCK allerede udspillet deres rolle i dette års Superliga!
Den er hjemme! Back2back Danske Mestre!! 8-)
Eller også er det sådan en sæson, AaB napper et af deres sporadiske mesterskaber..... :ugeek:
Spøjst ordvalg. AaB har flere mesterskaber end os.

Jeg ved godt, I bare morer jer, og det er fint. Men det lugter af hybris for mig.

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Acebone »

Stoffer skrev:
22. sep 2020, 08:51
Spøjst ordvalg. AaB har flere mesterskaber end os.

Jeg ved godt, I bare morer jer, og det er fint. Men det lugter af hybris for mig.
Mon ikke der refereres til, at AaB's mesterskaber er så relativt spredte, som de er? De dukker frem som en trold af en æske for derefter at tage et dyk igen. Det er vel fair nok at sige. Det har jo været mønsteret hidtil.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Stoffer »

Acebone skrev:
22. sep 2020, 09:14
Stoffer skrev:
22. sep 2020, 08:51
Spøjst ordvalg. AaB har flere mesterskaber end os.

Jeg ved godt, I bare morer jer, og det er fint. Men det lugter af hybris for mig.
Mon ikke der refereres til, at AaB's mesterskaber er så relativt spredte, som de er? De dukker frem som en trold af en æske for derefter at tage et dyk igen. Det er vel fair nok at sige. Det har jo været mønsteret hidtil.
I sporadisk ligger også "sjældent".

Men hvis det ikke er klart nok, så er det helt fair at sige. Jeg udtrykker bare min smag, hvilket jeg også håber er fair nok at dele

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Acebone »

Stoffer skrev:
22. sep 2020, 09:20
I sporadisk ligger også "sjældent".

Men hvis det ikke er klart nok, så er det helt fair at sige. Jeg udtrykker bare min smag, hvilket jeg også håber er fair nok at dele
Uden at ville køre tråden helt af sporet, så er AaB's mesterskaber jo relativt sjældne, hvis man medregner den lange historie, de gerne bryster sig af.

Jeg er enig i, at der ingen som helst grund er til at nedgøre AaB's resultater, men det læser jeg nu heller ikke nogen gøre.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Stoffer »

Acebone skrev:
22. sep 2020, 09:30
Stoffer skrev:
22. sep 2020, 09:20
I sporadisk ligger også "sjældent".

Men hvis det ikke er klart nok, så er det helt fair at sige. Jeg udtrykker bare min smag, hvilket jeg også håber er fair nok at dele
Uden at ville køre tråden helt af sporet, så er AaB's mesterskaber jo relativt sjældne, hvis man medregner den lange historie, de gerne bryster sig af.

Jeg er enig i, at der ingen som helst grund er til at nedgøre AaB's resultater, men det læser jeg nu heller ikke nogen gøre.
Ifht. det markerede: det er netop, hvad jeg læser. Og jeg synes ikke, det er klædeligt, når man har færre mesterskaber og CL deltagelser. Jeg er generelt fortaler for, at vi udviser afmålt ydmyghed (ikke underdanighed) og dermed forståelse for behovet for konstant forbedring som klub og fangruppe. Så jeg påpeger, når Steinlein eller fans spænder buen for hårdt til min smag.

Og ja, jeg skal nok stoppe nu.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Steffen am »

Hvis andre som jeg overvejede hvad tallene egentlig er.
AaB vandt mesterskab i 1995, 1999, 2008, 2014.

Så hvis det er mellem hver 4. og 9. år, vinder de et mesterskab inden for de næste 3 år.

Men man i hvert fald give dem, at de har dobbelt så mange mesterskaber som Brøndby siden 2002.


Men til pointen, hvor det kom fra. Nu er der stadig mange ubekendte, kommer FCK i gruppespil, holder de på træneren, kommer der flere transfers?
Men lige umiddelbart har jeg også svært ved at se FCK tage mesterskabet, "som statistikken siger" ;)

Og hvis et hold forsvinder, sker det tit at et andet hold dukker op, kunne godt være en sæson hvor AGF, Sønderjyske eller en anden klub virkelig får det til at fungere. Tror ikke rigtig på BIF over en sæson, men man kan vel heller ikke afvise dem når de starter med at vinde 2, uden deres 2 måske bedste spillere?

oros
Indlæg: 905
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:54

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af oros »

Acebone skrev:
22. sep 2020, 09:14
Stoffer skrev:
22. sep 2020, 08:51
Spøjst ordvalg. AaB har flere mesterskaber end os.

Jeg ved godt, I bare morer jer, og det er fint. Men det lugter af hybris for mig.
Mon ikke der refereres til, at AaB's mesterskaber er så relativt spredte, som de er? De dukker frem som en trold af en æske for derefter at tage et dyk igen. Det er vel fair nok at sige. Det har jo været mønsteret hidtil.
Det menes der lige præcis. Men jeg tager da hatten af for dem, fordi de har evnet at toppe, når de Københavnerne har fejlet. Det har bestemt også en værdi.
Mu skal vi spille gruppespil og skal for alvor afprøve bredden. Og - jeg ser i hvert fald en anden udgave af FCM, når Scholz, Sviat og Frank holder pause. Så jeg mener helt alvorligt, at det godt kunne blive en sæson, hvor AaB står på spring.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af Stoffer »

oros skrev:
23. sep 2020, 10:15
Acebone skrev:
22. sep 2020, 09:14
Stoffer skrev:
22. sep 2020, 08:51
Spøjst ordvalg. AaB har flere mesterskaber end os.

Jeg ved godt, I bare morer jer, og det er fint. Men det lugter af hybris for mig.
Mon ikke der refereres til, at AaB's mesterskaber er så relativt spredte, som de er? De dukker frem som en trold af en æske for derefter at tage et dyk igen. Det er vel fair nok at sige. Det har jo været mønsteret hidtil.
Det menes der lige præcis. Men jeg tager da hatten af for dem, fordi de har evnet at toppe, når de Københavnerne har fejlet. Det har bestemt også en værdi.
Mu skal vi spille gruppespil og skal for alvor afprøve bredden. Og - jeg ser i hvert fald en anden udgave af FCM, når Scholz, Sviat og Frank holder pause. Så jeg mener helt alvorligt, at det godt kunne blive en sæson, hvor AaB står på spring.
Vi er helt enige så. Jeg beklager, at jeg misforstod dig.

Jeg ser også et stort rum for at andre hold end fck og os kommer springende. Der foregår gode ting i mange af klubberne pt. Jeg er imponeret af det høje niveau af strategisk arbejde, og hvor mange klubber der tager det seriøst, at det er nødvendigt.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Superligaen 20/21

Indlæg af mousebreaker »

Ifht til diskussionen om Aabs spredte mesterskaber.
Det er en helt anden verden Aab, AGF og andre, skal igennem lige nu for at blive mestre, modsat tidligere. Nu er der nemlig to hold som har styr på butikken og er lysår foran alle andre. Så lige nu er det to hold der skal have en total nedturssæson, hvor de får markant under 2 point i snit, for at Aab kan blive mestre. De kommer ikke til at tage 2 point i snit over en sæson, det nægter jeg at tro på.
Ok, ret skal været ret. Lige nu er FCK svagt kørende, men kigger man på trup og økonomi, så er de stadig medfavoritter til at tage DM guldet i denne sæson
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Låst