Opstart forår 2020

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Cortez »

hviid skrev:
19. jan 2020, 09:59
Kan vi ikke blive enige om, at det er dårlig stil at kalde en 18-årig for "miserabel" og "helt væk" på et offentligt forum, når han spiller sin første kamp med førsteholdet? Synes at det er en meget uheldig tendens blandt flere debattører herinde at rakke unge spillere ned, når de får chancen. Hvad får I ud af at skrive sådan noget? Håber I på, at spilleren læser med herinde?
En spiller som Joakim Mæhle var f.eks. en af de sidste i rækken til at få kontrakt med AaB, da han rykkede op som senior. De unge spillere har enormt meget at lære i overgangen fra ungdomsfodbold til senior.
Og ja, jeg så også kampen og synes at Damtoft gjorde det helt ok. På akademiholdene lever han meget på sin fart, men på seniorniveau kan han jo ikke gøre det samme (endnu). Her spiller han i øvrigt kantangriber, men måske har han større chancer for at bryde igennem på backen som senior.
Amen!

/Cortez

Brugeravatar
ABT
Indlæg: 863
Tilmeldt: 6. jul 2019, 18:55

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af ABT »

hviid skrev:
19. jan 2020, 09:59
Kan vi ikke blive enige om, at det er dårlig stil at kalde en 18-årig for "miserabel" og "helt væk" på et offentligt forum, når han spiller sin første kamp med førsteholdet? Synes at det er en meget uheldig tendens blandt flere debattører herinde at rakke unge spillere ned, når de får chancen. Hvad får I ud af at skrive sådan noget? Håber I på, at spilleren læser med herinde?
En spiller som Joakim Mæhle var f.eks. en af de sidste i rækken til at få kontrakt med AaB, da han rykkede op som senior. De unge spillere har enormt meget at lære i overgangen fra ungdomsfodbold til senior.
Og ja, jeg så også kampen og synes at Damtoft gjorde det helt ok. På akademiholdene lever han meget på sin fart, men på seniorniveau kan han jo ikke gøre det samme (endnu). Her spiller han i øvrigt kantangriber, men måske har han større chancer for at bryde igennem på backen som senior.
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvem det er der bliver stødt over det her, i min verden, ret så milde sprogbrug? Hvis du hentyder til, at det er en ‘unfair’ beskrivelse af Damtoft, som han ligger søvnløs over at have læst, skulle han have valgt et andet erhverv, hvis han ikke kan tåle at få hæftet et ord eller udtryk (miserabel) på sig, som på latin har eksisteret i evigheder. Hvis det er dig selv, der ikke kan tåle ordlyden og bliver stødt over den, var det måske en idé at komme en tur ud i virkeligheden. Vil du hellere have, at de tilladte udtryk herinde skal være elendig, ringe, skrækkelig, katastrofal eller noget femte? Der er tale om et forum, hvor øjnene der ser, kan give deres holdning til kende og ytre sig - og i mine øjne var den omtalte spillers præstation vitterligt miserabel. Fair at du synes han spillede OK, men derfor skal du dælme ikke diktere hvilken diskurs der er tilladt herinde, eller bestemme hvornår det er tilladt at udtale sig kritisk om en præstation, når de omtalte udtryk ligger inden for rimeligheden og ordentlighedens grænser.
/ ABT

Billede

JBT
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 15. jul 2015, 11:08

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af JBT »

Lad nu være med at ligge så meget i ingenting herinde og kald en spade og en spade engang i mellem, i stedet for al den medlidenhed. Der er Ingen grund til at pakke ting ind i respekt for spillerne. Når man får chancen for at få så mange penge og alle mulige andre goder for at spille fodbold (det man sikkert bedst kan lide i hele verden - og så endda i en "større" klub som FCM), så skal man også være klar på at tage slag livet giver en, både inde og udefra. Som regel gør det kun de rette spillere stærkere. Damtoft var decideret dårlig - om det havde været et bedre ordvalg er sgu godt det samme. Sproget skifter som tiden går.

Densestar7430
Indlæg: 563
Tilmeldt: 16. aug 2014, 18:06

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Densestar7430 »

Det er sjældent jeg er enig med ABT og JBT, men så længe snakken går på spillernes præstation på banen, så skal der selvfølgelig være plads til at sige sin mening. Så er det lige meget om spilleren er 18 eller 28.

hviid
Indlæg: 435
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af hviid »

@JBT
Ved ikke med Damtoft selv, men jeg blev i hvert fald stødt over jeres kommentarer. Og det er der nok også mange andre FCM-fans, der er blevet. Og hvis der er nogle fra talentafdelingen i klubben, som gider at læse jeres kommentarer, så er de helt sikkert blevet.

Du skriver, at jeg bør komme ud i virkelighedens verden – måske er det omvendt dig, som bør komme derud? I virkelighedens verden siger/skriver man ikke sådan noget om en person, som man ønsker det bedste for. Det gør anonyme kommentatorer på fora og sociale medier til gengæld.

@ABT
Er enig i, at spillerne skal være klar på at modtage slag i livet i jagten på drømmen om at blive professionel. Men synes, at 1) vi det ikke er vores opgave som fans at give vores yngste spillere de slag, og 2) at jeres ordvalg ikke er fair i forhold til de forventninger der var til spilleren.

Densestar7430
Indlæg: 563
Tilmeldt: 16. aug 2014, 18:06

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Densestar7430 »

hviid skrev:
19. jan 2020, 11:41
@Hviid
Gider ikke gå ind i jeres diskussion om “den virkelige verden”, men mener du helt seriøst, at vi ikke må forholde os kritisk til vores unge spilleres indsats på banen?

Alt hvad jeg har læst herinde har gået på indsatsen i kampen. Der er jo ikke nogen der sidder og kalder spilleren for idiot.
De kommer fra et elite miljø og er helt sikkert vandt til at få kritik (dog nok mere konstruktivt end hvad man kan forvente på et debatforum). Så længe det ikke bliver personligt, så er det i hvert fald helt fint med mig og efter min mening absolut noget der skal være plads til på et debatforum.

Brugeravatar
ABT
Indlæg: 863
Tilmeldt: 6. jul 2019, 18:55

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af ABT »

hviid skrev:
19. jan 2020, 11:41
@JBT
Ved ikke med Damtoft selv, men jeg blev i hvert fald stødt over jeres kommentarer. Og det er der nok også mange andre FCM-fans, der er blevet. Og hvis der er nogle fra talentafdelingen i klubben, som gider at læse jeres kommentarer, så er de helt sikkert blevet.

Du skriver, at jeg bør komme ud i virkelighedens verden – måske er det omvendt dig, som bør komme derud? I virkelighedens verden siger/skriver man ikke sådan noget om en person, som man ønsker det bedste for. Det gør anonyme kommentatorer på fora og sociale medier til gengæld.

@ABT
Er enig i, at spillerne skal være klar på at modtage slag i livet i jagten på drømmen om at blive professionel. Men synes, at 1) vi det ikke er vores opgave som fans at give vores yngste spillere de slag, og 2) at jeres ordvalg ikke er fair i forhold til de forventninger der var til spilleren.
Tror ikke du fik @ de rigtige brugernavne til de respektive indlæg, men jeg går ud fra at førstnævnte er henvendt mig.

Ja - jeg mener helt seriøst, at man skal komme ud i den virkelige verden, hvis du (og i følge din påstand mange andre medfans også) bliver stødt over ordet miserabelt i forbindelse med en præstation på grønsværen om en myndig person på 18 år. Du (og andre?) må have levet en særdeles beskyttet tilværelse og været pakket ind i et enormt tyk lag vat, hvis der ikke skal mere til for at få bægeret til at flyde over. Hvis du tænder for fjernsynet, vil du på ugentlig basis høre kommentatorer som Ortved, Mølby, Tøfting med flere bruge kritiske termer om spilleres præstationer, som falder i nøjagtig samme kategori som det udtryk jeg brugte.

Du nævner/påstår, at Midtjyllands egen talentafdeling også ville blive stødt over ordet ‘miserabel’. Det er egentlig en ganske interessant debat, da det er et symptom på en større problemstilling i den danske fodboldopdragelse (selvfølgelig givet at din påstand kan verificeres). Det er vel netop den mentalitet der gør, at mange unge danskere ikke kan klare cuttet, når de ryger udenlands i en ung alder, da de ganske enkelt ikke har den kyniske mentalitet der kræves og er nødvendig i international fodbold.
Summasummarum: Jeg ser ingen grund til at hylde den der curlingadfærd og -retorik, som jeg på ingen måde mener kommer noget godt ud af.
/ ABT

Billede

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Stoffer »

Strøtanker om Damtofts indsats, siden han er blevet omdrejningspunktet:
Det taktiske oplæg tilsiger, at backs skal ligge højt i banen. Det undskylder ikke placeringsvanskeligheder i omstillinger imod, hvilket er hvor de største fejl fra ham ligger, men det er relevant kontekst.

Efter ABTs kommentarer tænkte jeg meget i fysisk. Jeg ser ingen fysiske udfordringer, som er usædvanlige for en 18-årig, men jeg er da enig i, at han er relativ klejn pt. Jeg ser intet som helst grundlag overhovedet for allerede at dømme ham ude nu på baggrund af fysisk eller ringe fart - jeg forstår ikke, hvordan du kan nå den konklusion om en 18-årig, ABT? Han har minimum 3 år endnu med almindeligt gode muligheder for på naturlig vis at øge muskelmassen, og hvis hans genetik er med ham, så har han flere år. Det er uden, at vi taler om den optimale kost og træning, han må forventes at få oveni hatten. Backs er ikke bygget som NK var/er som standard, han er afvigelsen.

Han indgår almindelig pænt i kombinationer med bagkæden, Evander/Cajuste (når de trækker ud) eller kanten. De mere ambitiøse ting lykkes ikke, det skyldes både fejl hos Damtofte men også fx en upræcis aflevering omkring minut 20 fra Evander o.lign.

Damtoft tilkæmper sig straffesparket, der giver 1-0. Unik kvalitet hvis en back kan levere offensivt kampafgørende, det skal imo. forme den resterende analyse af hans kvaliteter både i denne kamp og i det hele taget, hvis det er noget, der er en fast del af hans spil.

madsbs
Indlæg: 35
Tilmeldt: 6. jan 2020, 00:18

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af madsbs »

Jeg er enig med Stoffer i, hvordan jeg så kampen med Damtoft.

Derudover undrer det mig meget, at min kommentar om, at han spillede ok, skal være omdrejningspunktet for den kamp.

Paulinho var mildest talt mindst lige så ringe defensivt. Han er bare meget ældre, dyrere og bør være tættere på et brugbart og færdigt produkt.
Derudover var Brumado, som altid, helt væk.

Jeg ved ikke om vi har set samme kamp, hvis man mener Damtofts indsats er det mest interessante.

FCM2000
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 13. apr 2014, 09:38

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af FCM2000 »

madsbs skrev:
19. jan 2020, 13:49
Jeg er enig med Stoffer i, hvordan jeg så kampen med Damtoft.

Derudover undrer det mig meget, at min kommentar om, at han spillede ok, skal være omdrejningspunktet for den kamp.

Paulinho var mildest talt mindst lige så ringe defensivt. Han er bare meget ældre, dyrere og bør være tættere på et brugbart og færdigt produkt.
Derudover var Brumado, som altid, helt væk.

Jeg ved ikke om vi har set samme kamp, hvis man mener Damtofts indsats er det mest interessante.
jeg undre mig over at du kan kritisere Paulinho defensivt, for FCM havde stort set presset ESbjerg i bund i hele 2 halvleg, målet kan du ikke kritiserer ham for ej heller stolpeskud.

Brumado gør et stort arbejde, det arbejde tærer på en modstanders forsvar. han er lige fyldt 20 år du

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Cortez »

Jeg gider virkelig ikke gå i en større diskussion omkring tonen herinde. Fold kan mere eller mindre skrive, hvad de vil. Men at blive så tøsefornærmet over at der en medfan, der påpeger det uhensigtmæssige i at save en 18-årlig akademispiller midt over (og så kan du mene nok så meget, at dit sprogbrug var mildt, ABT), det forstår jeg ikke. Man må gerne svine, men bliver man irettesat, så skal det hele blæses op og ud af proportioner. Kan man give kritik må man sa... også kunne modtage den selv.

/Cortez

Brugeravatar
ABT
Indlæg: 863
Tilmeldt: 6. jul 2019, 18:55

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af ABT »

Cortez skrev:
19. jan 2020, 14:11
Jeg gider virkelig ikke gå i en større diskussion omkring tonen herinde. Fold kan mere eller mindre skrive, hvad de vil. Men at blive så tøsefornærmet over at der en medfan, der påpeger det uhensigtmæssige i at save en 18-årlig akademispiller midt over (og så kan du mene nok så meget, at dit sprogbrug var mildt, ABT), det forstår jeg ikke. Man må gerne svine, men bliver man irettesat, så skal det hele blæses op og ud af proportioner. Kan man give kritik må man sa... også kunne modtage den selv.

/Cortez
Tøsefornærmet? Det er en misforståelse, hvis du ud af mine kommentarer læser det som værende tøsefornærmet. Årsagen til at det her overhovedet diskuteres er, at hviid lægger op til at det principielt er ‘ulovligt’ og tenderende til en forbrydelse at udtale sig kritisk om en ung spillers præstation. Denne form for appel til censur og legen “forum-politi” vil jeg naturligvis ikke lade stå hen uden en modpol.

@Stoffer

Korrekt at han var involveret i straffesparket, som jeg havde svært ved at se hvad der blev dømt for (hands?) - Dog var der ikke de store protester, hvilket kan skyldes, at den var god nok eller det faktum, at det blot var en træningskamp uden betydning, hvor man ikke har samme tænding til at indgå i en ophedet debat med dommeren. Naturligvis har Damtoft fremtiden foran sig, og kan udvikle sig fysisk og fodboldmæssigt, men min pointe var, at han i mine øjne var meget langt fra at kunne gøre sig gældende i Suppen eller omkring førsteholdstruppen. Jeg tror også hans lave niveau blev forstærket af, at andre unge som Simsir og Sørensen spillede tæt på fremragende, på trods af at det ofte er nemmere at “gemme” folk væk på en back.

Men som madsbs skriver, er Damtoft langt fra den mest interessante at sætte på dagsordenen efter årets første kamp 😄
/ ABT

Billede

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Stoffer »

FCM2000 skrev:
19. jan 2020, 13:55
madsbs skrev:
19. jan 2020, 13:49
Jeg er enig med Stoffer i, hvordan jeg så kampen med Damtoft.

Derudover undrer det mig meget, at min kommentar om, at han spillede ok, skal være omdrejningspunktet for den kamp.

Paulinho var mildest talt mindst lige så ringe defensivt. Han er bare meget ældre, dyrere og bør være tættere på et brugbart og færdigt produkt.
Derudover var Brumado, som altid, helt væk.

Jeg ved ikke om vi har set samme kamp, hvis man mener Damtofts indsats er det mest interessante.
jeg undre mig over at du kan kritisere Paulinho defensivt, for FCM havde stort set presset ESbjerg i bund i hele 2 halvleg, målet kan du ikke kritiserer ham for ej heller stolpeskud.

Brumado gør et stort arbejde, det arbejde tærer på en modstanders forsvar. han er lige fyldt 20 år du
Kan man ikke kritisere ham for målet? - Jeg har fundet den frem her: https://youtu.be/GScO6-X8Y1o?t=4131 Han kommer i 1 mod 1 med Petre og han får ikke tacklet, sekundært blokeret eller tertiært bare presset. Det er under al kritik.

Jeg ved godt, at jeg lyder som en broken record vedr. Paulinho, men han ryster mig med tanke på alder og pris. Jeg har virkelig svært ved at se, hvad man har håbet, man skulle forløse i ham, når hans mangler er så voldsomme og styrker så få og små.

madsbs
Indlæg: 35
Tilmeldt: 6. jan 2020, 00:18

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af madsbs »

Paulinhos placeringsevne er under al kritik, hvilket målet også viser.

Densestar7430
Indlæg: 563
Tilmeldt: 16. aug 2014, 18:06

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Densestar7430 »

Scholz taber sin duel, Paulinho står forkert og Onyedinka mister sin mand. Der er mange man kan hænge ud for det mål ;)

Besvar