Opstart forår 2020

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Steffen am »

@THenry

Jeg har misset der hvor CS omtales som dum, det er han helt sikkert ikke, så der er vi i hvert fald enige.

pdole
Indlæg: 93
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:28

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af pdole »

Jeg synes Steinlein & Co. har skudt langt ved siden af skiven i denne sag. Jeg er virkelig virkelig skuffet. Jeg er meget stolt af holdets og klubbens ageren normalt, men det her nager mig og gør mig vred og skuffet.
Jeg synes, at vi som fans samlet skal overveje at vise vores utilfredshed med beslutningen.
Et stort banner(tifo) med f.eks. "Vores holdning til træningslejr i Dubai" efterfulgt af 1 minuts buen og piften fra fansne. Derefter fuld støtte til drengene.

Brugeravatar
Saemala
Indlæg: 858
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Saemala »

FCM er en fodboldklub. Det må og skal være det vigtigste. Så hvis den sportslige sektor, mener at en tur til Dubai giver den bedste forberedelse, så skal de selvfølgelig afsted.
Der er tjekket op på, at stedet de skal opholde sig på, er et ordentligt sted, med ordnede forhold for alle de ansatte. Sponsorerne er afklaret med det. Trænerstaben vil afsted.
Kan ikke se hvad der er at rafle om.

Håber ikke nogen af jer tager på ferie i Tyrkiet så, for de er ikke et hak bedre. Der rejser der alligevel et par hundrede tusinde danskere ned hvert år.
Høvdingen af Herning

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Steffen am »

pdole skrev:
20. dec 2019, 00:17
Jeg synes Steinlein & Co. har skudt langt ved siden af skiven i denne sag. Jeg er virkelig virkelig skuffet. Jeg er meget stolt af holdets og klubbens ageren normalt, men det her nager mig og gør mig vred og skuffet.
Jeg synes, at vi som fans samlet skal overveje at vise vores utilfredshed med beslutningen.
Et stort banner(tifo) med f.eks. "Vores holdning til træningslejr i Dubai" efterfulgt af 1 minuts buen og piften fra fansne. Derefter fuld støtte til drengene.
Væsentlig pointe er i hvert næste hjemmekamp er efter træningslejren, så ideen er ikke dum, men kunne personligt godt tænke mig at være med til at sende klart signal til klubben inden de tager afsted. Ved ikke om det er utopi, men optimalt fik man jo klubben til at ændre planer, men som minimum burde vi kunne lægge nok tryk på, for at få klubben til at ændre planer i 2021.

Ved ikke om det så er at prøve at skaffe som mange som muligt til en træning i januar, vise vores holdning og sende et lille tip til AOH?
Underskrifter, koordineret mails, tryk på SoMe eller andet? Er jo nemmest hvis det gik igennem BW, men ved ikke om de så har indtaget en passivholdning, hvis det er rigtigt de er blevet spurgt?

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Steffen am »

Saemala skrev:
20. dec 2019, 00:55
FCM er en fodboldklub. Det må og skal være det vigtigste. Så hvis den sportslige sektor, mener at en tur til Dubai giver den bedste forberedelse, så skal de selvfølgelig afsted.
Der er tjekket op på, at stedet de skal opholde sig på, er et ordentligt sted, med ordnede forhold for alle de ansatte. Sponsorerne er afklaret med det. Trænerstaben vil afsted.
Kan ikke se hvad der er at rafle om.

Håber ikke nogen af jer tager på ferie i Tyrkiet så, for de er ikke et hak bedre. Der rejser der alligevel et par hundrede tusinde danskere ned hvert år.
Ja, FCM er en fodboldklub. Men er desværre også naivt at tro på at sport og politik er total adskilt, og bl.a. Kina, Rusland, Qatar og Forenede Arabiske Emirater bruger sport til ikke uvæsentlig politisk sportswashing.

Klart, Tyrkiet, specielt under Erdogan er på mange måder kritisabelt, og også noget jeg vil tage afstand fra, men ikke desto mindre er der bare nuancer og forskel på den ondskab der er, ligesom der er forskel på pest og influenza. Er ikke 100 % inde i alle forhold, men i Tyrkiet kan du være kvinde og gå uden tørklæde, og hvis du bliver voldtaget peger pilen mod forbryderen, og ikke dig, og risikere at blive stenet for det, som f.eks. i De Forenede Arabiske Emirater.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Stoffer »

THenry skrev:
19. dec 2019, 23:11
@Steffen

Mit indspark var rettet på indlæg, hvor CS bliver omtalt som ligeglad og nærmest stemplet som dum. Det tror jeg sådan set ikke han er...men antager, at det bygger på de manglende nuancer, fordi man ikke har læst originalartiklen. Intentionen med mit indlæg var at få nuancer ind i debatten, da jeg tit ser clickbait medier "glemme" nøgleudtagelser fra HF. Jeg så også nogle finurlige træk fra særligt BT sidste år, da samme debat om Dubai var oppe...

FCM har været i kontakt med nøgleinteressenter som sponsorer og måske også fans (ved Black Wolves), så det ser ud til, at de har forsøgt at veje, hvad stemningen er ift. Dubai, og så truffet en beslutning på den baggrund. Jeg kan sagtens forstå, at man er uenig i beslutningen om at tage til Dubai, men den debat må andre tage. Det var ikke den, jeg var interesserede i at kommentere på/sætte fokus på.
Rant incoming:

Jeg har stemplet ham som ligeglad. Og det står jeg ved - du fremhæver forhold, som ingen indvirkning har på den vurdering. Menneskerettigheder handler netop ikke om en analyse af om sponsorer reagerer, det handler ikke om, at du vælger et hotel med rettigheder. Det handler ikke om, hvorvidt fans synes det er fjong. Det handler om, at fcm legitimerer et frygteligt styre, som enhver aktør i et frit demokrati bør undvige så vidt muligt. Det her handler om et styre, der virker ved tortur, kvindeundertrykkelse, slavelignende vilkår for arbejdere, censur, you name it. Det er Steinlein ligeglad med.

Det rager mig en høstblomst om han har snakket med hver eneste ene sponsor og fan og så har truffet denne beslutning. Beslutningen er objektivt set dybt problematisk og til min smag kritisabel. Jeg vil hæve mig derop og sige, at dette spørgsmål er langt vigtigere end fcm, hvorfor jeg også er ligeglad med den sportslige sektors ønsker. - At tage derned bør slet ikke være blandt mulighederne. Der findes valide alternativer, de er måske ikke lige så gode, men det er en billig pris at betale for at tage stilling i det her spørgsmål.

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af 974 »

hahaha så kører den igen...

De fleste går med garanti ikke i hverdagen og tænker ret meget over forhold i Dubai og ret mange lande langt væk fra Danmark!
De fleste er med garanti heller ikke aktive, når der er demonstrationer omkring Tibet og lignende områder...

MEN når det gælder om at fremstå ordentligt i mediecirkusset og overfor hellige fans i andre klubber, så går bølgen pludseligt højt!
Det er også en nem måde at sige "Vi vil gerne hjælpe til i verden" - det hjælper helt ærligt ikke en skid om FCM bosætter sig på et hotel i Dubai nogle dage for at træne og spille lidt fodboldkampe.

Manchester United, Arsenal har været dernede og træne i år
Manchester City har en fodboldskole dernede med over 1000 både drenge og piger https://www.brightoncollegedubai.ae/node/246

osv osv

Det der med at boykotte fodboldtræningslejre hjælper næppe, og en overall gigaboykot af et land kan i det her tilfælde måske endda få et land til at trække sig mere ind i sig selv.
Nu åbnes der trods alt op for at kunne påvirke med det vestlige overherredømme, når eks. europæere igen skal ud for at erobre resten af verdenen fordi vi ikke selv har de bedste klimatiske forhold altid..

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af UlveLars »

Saemala skrev:
20. dec 2019, 00:55
FCM er en fodboldklub. Det må og skal være det vigtigste. Så hvis den sportslige sektor, mener at en tur til Dubai giver den bedste forberedelse, så skal de selvfølgelig afsted.
Der er tjekket op på, at stedet de skal opholde sig på, er et ordentligt sted, med ordnede forhold for alle de ansatte. Sponsorerne er afklaret med det. Trænerstaben vil afsted.
Kan ikke se hvad der er at rafle om.

Håber ikke nogen af jer tager på ferie i Tyrkiet så, for de er ikke et hak bedre. Der rejser der alligevel et par hundrede tusinde danskere ned hvert år.
Jeg kunne simpelthen ikke være mere uenig!

Når det gælder overtrædelse af menneskerettigheder på et niveau som det der praktiseres i UAE (Dubai), så må personlig gevinst være sekundært, uagtet den sportslige ledelse, mener de kan hente et par procenter ekstra i Dubai. Vi kan simpelthen ikke som klub støtte et regime der holder fattige nepalesere og filippinere, som slaver under umenneskelige forhold, der undertrykker minoriteter, hvor domstolene bygger på Sharia - med imamer som dommere, der dømmer efter en ekstrem konservativ fortolkning af koranen etc etc etc.
Vi vil jo heller ikke tillade, at vi sparer 5% på indkøbsprisen ved at købe tøj hos producenter, der benytter børnearbejdere?.

At stedet er "godkendt" med ordnede forhold for de ansatte, synes jeg er et ekstremt naivt argument. For det første skal den lokale emir, jo nok få fat i sin del af udgifterne til sådan en tur - startende med turen derned med det statsejede Emirates, via lokale skatter og afgifter osv. Men det væsentlige her, er jo den blåstempling, som vi giver regimet. UAE er jo blot Saudi Arabien pakket ind i glimmer og glans. Det er en helt bevidst strategi fra styrets side, at opkøbe fodboldklubber, afholde store sportsbegivenheder, oprette finanscentre - listen er lang - alt sammen for at dække over et brutalt, middelalderligt styre. Den må vi som klub ikke hoppe med på!

Jeg så også hellere at vi skiftede Dubai ud med de kanariske øer fremfor Tyrkiet, som har udviklet sig i en uheldig retning set med vestlige, demokratiske briller. At sammenligne UAE med Tyrkiet er dog helt ude af proportioner. Det er trods alt et demokratisk land, hvor Erdogans AKP har kunne tabe magten ved flere lokalvalg, hvor man adskiller religion fra politik etc

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Acebone »

974 skrev:
20. dec 2019, 10:39
hahaha så kører den igen...

De fleste går med garanti ikke i hverdagen og tænker ret meget over forhold i Dubai og ret mange lande langt væk fra Danmark!
De fleste er med garanti heller ikke aktive, når der er demonstrationer omkring Tibet og lignende områder...
Hvad har Tibet med noget som helst at gøre? Hvis du prøver at arugmentere for, at vi skal lade være med at lægge vores træningslejr i Kina, så tror jeg også godt, du kan finde opbakning til dét. ;)

Forklar i øvrigt, hvad det har af betydning, om man går og tænker på Dubai hver dag? Man kan vel godt tage stilling til et specifikt etisk spørgsmål, uden man behøver at være fuldtidsaktivist, eller hvad?

At Manchester United, Arsenal, Celtic osv. tager derned, gør jo hverken fra eller til i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt det er det RIGTIGE at gøre. De klubber kan jo altså også tage fejl.

Synes dit indlæg lugter noget af det, man på engelsk kalder whataboutism.

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af UlveLars »

974 skrev:
20. dec 2019, 10:39
hahaha så kører den igen...

De fleste går med garanti ikke i hverdagen og tænker ret meget over forhold i Dubai og ret mange lande langt væk fra Danmark!
De fleste er med garanti heller ikke aktive, når der er demonstrationer omkring Tibet og lignende områder...

MEN når det gælder om at fremstå ordentligt i mediecirkusset og overfor hellige fans i andre klubber, så går bølgen pludseligt højt!
Det er også en nem måde at sige "Vi vil gerne hjælpe til i verden" - det hjælper helt ærligt ikke en skid om FCM bosætter sig på et hotel i Dubai nogle dage for at træne og spille lidt fodboldkampe.

Manchester United, Arsenal har været dernede og træne i år
Manchester City har en fodboldskole dernede med over 1000 både drenge og piger https://www.brightoncollegedubai.ae/node/246

osv osv

Det der med at boykotte fodboldtræningslejre hjælper næppe, og en overall gigaboykot af et land kan i det her tilfælde måske endda få et land til at trække sig mere ind i sig selv.
Nu åbnes der trods alt op for at kunne påvirke med det vestlige overherredømme, når eks. europæere igen skal ud for at erobre resten af verdenen fordi vi ikke selv har de bedste klimatiske forhold altid..
Hvor bliver jeg ked af at læse sådan et indlæg.

Jeg håber da, at rigtig mange af os er bevidste om etiske problemstillinger i vores dagligdag som forbrugere. Og det hjælper da, når vi i fællesskab boykutter tøj fra Benetton pga deres brug af børnearbejdere og varer fra Sydafrika pga deres apartheid-system. Når aktionærer stiller krav til virksomheder om en mere grøn profil og krav til banker og pensionskasser om en portefølje uden de værste co2-udledende virksomheder. I større skala stiller EU også krav om overholdelse af fx miljøregler og menneskerettigheder, når de forhandler handelsaftaler med mindre demokratiske lande i Mellemøsten, Asien og Sydamerika.
Sådan et pres har da en effekt, og det starter jo netop typisk blandt græsrødderne. Virksomheder og regeringer har ofte primært fokus på bundlinien og retter først ind, når de oplever et pres fra forbrugeren (Jeg synes, det er så uendeligt trist at konstatere, at det også er tilfældet med FCM).

For mit eget vedkommende har jeg meddelt ledelsen i FCM, at jeg ikke kan støtte klubben økonomisk så længe man har sådan en social profil - ingen køb af merchandise og ingen adgang på stadion. Der er trods alt ting, som er vigtigere end fodbold. På samme måde kan jeg heller ikke forny mit medlemskab af BlackWolves, hvis man virkelig har accepteret klubbens ønske om en tur til Dubai, og hvis man ikke hårdt og utvetydigt officielt tager afstand fra beslutningen.
Det må endelig ikke opfattes som en trussel. Er der flertal for en anden retning, accepterer jeg fint det. Så er BW bare ikke en interesseorganisation, som varetager mine interesserer, og ikke en organisation, som jeg kan se mig selv i.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Stoffer »

974 skrev:
20. dec 2019, 10:39
hahaha så kører den igen...

De fleste går med garanti ikke i hverdagen og tænker ret meget over forhold i Dubai og ret mange lande langt væk fra Danmark!
De fleste er med garanti heller ikke aktive, når der er demonstrationer omkring Tibet og lignende områder...

MEN når det gælder om at fremstå ordentligt i mediecirkusset og overfor hellige fans i andre klubber, så går bølgen pludseligt højt!
Det er også en nem måde at sige "Vi vil gerne hjælpe til i verden" - det hjælper helt ærligt ikke en skid om FCM bosætter sig på et hotel i Dubai nogle dage for at træne og spille lidt fodboldkampe.

Manchester United, Arsenal har været dernede og træne i år
Manchester City har en fodboldskole dernede med over 1000 både drenge og piger https://www.brightoncollegedubai.ae/node/246

osv osv

Det der med at boykotte fodboldtræningslejre hjælper næppe, og en overall gigaboykot af et land kan i det her tilfælde måske endda få et land til at trække sig mere ind i sig selv.
Nu åbnes der trods alt op for at kunne påvirke med det vestlige overherredømme, når eks. europæere igen skal ud for at erobre resten af verdenen fordi vi ikke selv har de bedste klimatiske forhold altid..
Du fanger slet ikke pointen. Ingen har påstået, at fcms valg af træningslejr har nogen som helst konkret betydning på så store politiske forhold. Det handler om, hvorvidt fcm som klub ved egen adfærd legitimerer anden dårlig adfærd, for det reflekterer i generel forstand negativt på fcm, uanset om visse fans eller sponsorer ikke oplever det sådan.

Hvis du ikke forstår, at mediecirkusset har betydning, så forstår du meget lidt af moderne fodbold.

Og at du fremhæver City skriger jo bare i sig selv til himlen.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af THenry »

@Stoffer

Helt fint med et rant. Jeg har ingen problemer med at folk er sure og skuffet over beslutningen, selvom det må stå for din regning, at Steinlein er ligeglad med menneskerettigheder.

Jeg er heller ikke uenig i, at man kunne have truffet den anden mulige beslutning, og jeg havde ikke opponeret imod, hvis man var gået den vej...men det der i virkeligheden undrer mig allermest i hele denne (og det er ikke en kritik af dig eller andre, men nærmere en observation) efterhånden årlige debat om træningslejr i Dubai er, at jeg generelt hører meget lidt om (afstandstagen til) Dubai resten af året, når vi som land sender erhvervsdelegationer (nogle gange med ministre i spidsen) til mellemøsten for at lave penge ved samhandel med dem, når vi sender et hav af turister til Dubai årligt (tror nærmest man kan tage direkte fly fra DK til Dubai dagligt) og dansk arbejdskraft (tidligere var Ebbe Sand og Ove P vel de mest prominente) for at arbejde i og for lande i mellemøsten, som bygger på andre værdier end os m.v. Jeg ved ikke, om jeg befinder mig på de forkerte platforme eller følger de forkerte medier m.v., men synes det er tankevækkende og lidt af et paradoks, hvor lidt kritik, der er af de mellemøstlige lande - udover når det omhandler sport...og i den her henseende en symbolsk aktivitet som en træningslejr for et ukendt dansk hold.

Jeg synes i virkeligheden også det her er en del af en større diskussion (end blot én træningslejr) om, hvor går grænsen egentlig for vores moralske forpligtigelser som klub?

Jeg hørte ikke mange (hvis nogen) brokke sig over, at vi solgte en spiller i sommers til Mellemøsten pga. deres syn på menneskerettigheder m.v., men kan vi tillade os, at sælge fodboldspillere til den del af verdenen, eller skal vi lave et statement om, at vi ikke ønsker at sælge spillere til klubber i lande, der bygger på værdier og en moral, som vi ikke er enige i?

Kan vi spille i tøj fra Nike, eller er arbejdsforholdene for kummerlige for dem, der har produceret tøjet i Asien?

Kan vi have sponsorer, der tjener deres penge på betting (eller skal vi sige fra overfor det som Mediano)?

Kan vi have en voldsdømt spiller i truppen, eller strider det mod vores moral?

Det her er i virkeligheden en større diskussion om, hvor langt rækker den moralske habitus for en fodboldklub, og skal vi kun hæve den moralske fane, når det ikke koster os penge som klub (F.eks. ved at flytte en træningslejr væk fra Dubai), eller skal vi f.eks. acceptere et lavere sportsligt niveau/muligheder ved at takke nej til penge, der kommer fra personer/sponsorer/lande/brancher, som vi ikke kan identificere os med?

Jesper BW1100
Indlæg: 1751
Tilmeldt: 21. maj 2009, 12:43

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Jesper BW1100 »

THenry skrev:
20. dec 2019, 22:23
@Stoffer

Helt fint med et rant. Jeg har ingen problemer med at folk er sure og skuffet over beslutningen, selvom det må stå for din regning, at Steinlein er ligeglad med menneskerettigheder.

Jeg er heller ikke uenig i, at man kunne have truffet den anden mulige beslutning, og jeg havde ikke opponeret imod, hvis man var gået den vej...men det der i virkeligheden undrer mig allermest i hele denne (og det er ikke en kritik af dig eller andre, men nærmere en observation) efterhånden årlige debat om træningslejr i Dubai er, at jeg generelt hører meget lidt om (afstandstagen til) Dubai resten af året, når vi som land sender erhvervsdelegationer (nogle gange med ministre i spidsen) til mellemøsten for at lave penge ved samhandel med dem, når vi sender et hav af turister til Dubai årligt (tror nærmest man kan tage direkte fly fra DK til Dubai dagligt) og dansk arbejdskraft (tidligere var Ebbe Sand og Ove P vel de mest prominente) for at arbejde i og for lande i mellemøsten, som bygger på andre værdier end os m.v. Jeg ved ikke, om jeg befinder mig på de forkerte platforme eller følger de forkerte medier m.v., men synes det er tankevækkende og lidt af et paradoks, hvor lidt kritik, der er af de mellemøstlige lande - udover når det omhandler sport...og i den her henseende en symbolsk aktivitet som en træningslejr for et ukendt dansk hold.

Jeg synes i virkeligheden også det her er en del af en større diskussion (end blot én træningslejr) om, hvor går grænsen egentlig for vores moralske forpligtigelser som klub?

Jeg hørte ikke mange (hvis nogen) brokke sig over, at vi solgte en spiller i sommers til Mellemøsten pga. deres syn på menneskerettigheder m.v., men kan vi tillade os, at sælge fodboldspillere til den del af verdenen, eller skal vi lave et statement om, at vi ikke ønsker at sælge spillere til klubber i lande, der bygger på værdier og en moral, som vi ikke er enige i?

Kan vi spille i tøj fra Nike, eller er arbejdsforholdene for kummerlige for dem, der har produceret tøjet i Asien?

Kan vi have sponsorer, der tjener deres penge på betting (eller skal vi sige fra overfor det som Mediano)?

Kan vi have en voldsdømt spiller i truppen, eller strider det mod vores moral?

Det her er i virkeligheden en større diskussion om, hvor langt rækker den moralske habitus for en fodboldklub, og skal vi kun hæve den moralske fane, når det ikke koster os penge som klub (F.eks. ved at flytte en træningslejr væk fra Dubai), eller skal vi f.eks. acceptere et lavere sportsligt niveau/muligheder ved at takke nej til penge, der kommer fra personer/sponsorer/lande/brancher, som vi ikke kan identificere os med?
Et helt fantastisk indlæg THenry. Du får virkelig sat tingene i perspektiv.
Vi render alle gladeligt rundt i vores FCM-trøje fra Nike trods deres noget lemfældige holdning til børnearbejde

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af Steffen am »

Nu kommer der lidt forskellige ting.
Vil forsøge at sige lidt om det sportslige, det moralske/kommercielle,
Og forsøge at sige noget klogt om whataboutism

1. Det sportslige
Den bedste destination handler selvfølgelig om mange ting, men lidt groft skitset op, i forhold til hvad der har været i medierne.
Mad/fysiske forhold, baner/klima, modstandere, logistik/pris/tid i en flyver og relativ ro omkring truppen.

Hvis vi sammenligner Portugal og Dubai
Mad/fysiske forhold, nok ret sammenligning
Baner/klima, lille fordel til Dubai
Mulige modstandere, den er svær, men ifølge FCK er Portugal at foretrække pga dette
Logistik/pris/tid i en flyver, evt. Tidszone, lille fordel til Portugal
Relativ ro omkring truppen, svært at kvantificer, tænker i hvert fald Dubai giver ro på selve turen, men potentielt mange negative spørgsmål før og efter, som spillerne skal svare på, og som ikke har noget med fodbold at gøre. Er det fair overfor et ungt hold, og er det stadig netto en fordel.

Svært at måle plusser og minusser helt lige og fair op, men er ikke overbevist om det heller er en sportslig fordel, med det modtryk der rigtig nok er fra både medier, fans og partnere.

2. Det moralske/kommercielle
Uanset burde en organisation, som tager sit CSR alvorligt med bl.a. FCM Samfund, bare vælge undertrykkende regimer fra, og så er den egentlig ikke meget længere.

Men synes det er relevant at kigge på det kommercielle her også. Fans og sponsorer er også en form for kunder og forbrugere, og ligesom økologi lg fairtrade er en ting + meget andet, kan vi jo godt lide at stemme med pungen, om man så må sige. Udfordringen er så hvis man gerne vil have en Iphone, chokolade eller sportstøj, som man er i tvivl om man kan få uden nogle mennesker er blevet underbetalt eller vanrøgt, så ser vi lidt igennem fingerene, fordi der ikke er andre muligheder.

Men her er der faktisk andre muligheder, enten at blive væk fra stadion eller vælge en af de andre 13 klubber i ligaen, som ikke tager til et undertrykkende regime.


Et andet perspektiv er også, hvad er omkostningerne. Jo Danmark burde måske lave boucut mod Kina, pga kz lejr lignende forhold mod det muslimske mindretal eller antidemokrati bevægelse i hongkong eller Danmark melde fra til VM i 2022 i Qatar. Her er pointen bare at omkostningerne er relative høje og relativ ligegyldige hvis vi står alene.

Her for en 10 dages træningstur, er omkostninger RET lave, for at vælge et andet sted, måske endda en fordel, som skrevet i pkt. 1.

Væsentlig er det også at huske på, for Dubai handler det ikke om at tjene penge på FCM, men politisk blåstemling i form af sport, også kaldet sportswashing. For dem er det branding, ikke business.

Nu risikere jeg måske at gentage mig selv, men det er bare både nuværende sponsorere og fans, og potentielle sponsorere og fans, der kan skræmmes væk, kombineret med andre mulige konsekvenser. Bl.a. ligner FCM Samfund lidt en joke, oven på det her.

3. Whataboutism
Ja hva så med Nike, Iphone og meget andet.
Mange gode spørgsmål, men er bare ikke rigtig et gyldigt argument, man ikke skal gøre lidt fordi man ikke gøre meget.

Vi kan som individer ikke tage stilling til alting og lave oplyste valg hele tiden. Vi sidder jo ikke et at kigge på bedste personale politik, Nike eller Adidas. Jeg ved personligt ikke hvem der er de slemme eller de gode, eller hvordan jeg bedst hjælper dem der bliver undertrykt af Kina, eller hvor jg skal købe mit tøj eller elektronik for ikke at støtte Kina. Men når sådan noget her, noget så tydeligt og du bare ikke kan være i tvivl om, så bør du hvis du ellers vil tages seriøst i forhold til socialt arbejde, bare slet ikke være i tvivl.

Det er lidt som at man jo alligevel godt kan købe tøj af ham forbryderen, der har stjålet noget tøj, fordi det Nike tøj sportsmaster sælger, alligevel er lavet af folk der er underbetalt.
Begge dele er elendigt, og noget vi dkal fordømme, men der er altså forskel, og whataboutism, hjælper intet.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Opstart forår 2020

Indlæg af mousebreaker »

Personligt kunne jeg aldrig finde på at tage til eks Dubai på ferie pga menneskerettigheder og min holdning er da også at klubben burde finde et andet sted. Det er dog ikke så simpelt som mange vil gøre det til. Folk der forsker i den slags er overbeviste om at det ikke er effektivt at ændre holdninger gennem isolation, det skulle være bedre at ændre holdninger lidt efter lidt gennem dialog/samarbejde.

I Saudi Arabien blev det for ikke så længe siden tilladt for kvinder at få kørekort. Det er afgjort et babystep, men ikke desto mindre et step. FCM kunne sagtens finde valide argumenter for at tage til Dubai også ifht det politiske.

Iøvrigt er jeg dobbelt moralsk som de fleste andre. Sydafrikansk vin nægter jeg at købe pga de slavelignede tilstande som de sydafrikanske vingårde tilbyder deres arbejdere. Jeg rejser dog gerne til USA og jeg køber gladeligt amerikansk vin selvom amerikanerne i den grad har lig i lasten.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Besvar