SL R33 OB-FCM

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Matjavsen
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 4. apr 2018, 21:38

Re: SL R33 OB-FCM

Indlæg af Matjavsen »

THenry skrev:
7. maj 2019, 13:30
Jeg tror fodboldspillere er nogle af dem, der arbejder mindst i løbet af en uge, så hvis ikke der er "tid" til at træne andet end dødbolde, så kan de vel bare øge træningstiden med f.eks. 1 time ekstra pr. træning. Det er der vel ingen, der forhindrer?

Manglende tid på træningsbanen til at træne i "åbent spil" vil i min verden være et håbløst argument for at spillet ikke flyder. I andre lande og klubber har man da hørt om 3 træningspas på én dag, så vi kan sikkert gøre det samme, hvis vi reelt mener, at der er for lidt tid til at træne visse elementer af spillet.
Man skal jo også passe på overbelastnings skader osv.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: SL R33 OB-FCM

Indlæg af mousebreaker »

THenry skrev:
7. maj 2019, 13:30
Jeg tror fodboldspillere er nogle af dem, der arbejder mindst i løbet af en uge, så hvis ikke der er "tid" til at træne andet end dødbolde, så kan de vel bare øge træningstiden med f.eks. 1 time ekstra pr. træning. Det er der vel ingen, der forhindrer?

Manglende tid på træningsbanen til at træne i "åbent spil" vil i min verden være et håbløst argument for at spillet ikke flyder. I andre lande og klubber har man da hørt om 3 træningspas på én dag, så vi kan sikkert gøre det samme, hvis vi reelt mener, at der er for lidt tid til at træne visse elementer af spillet.
Jeg er helt enig. Det er dog et validt spørgsmål, for medmindre vi er så gode til dødbolde ifht resten af ligaen, så må det jo nødvendigvis være fordi at vi bruger mere tid på det, medmindre vi bare mener at vi er mere effektive end resten til dødboldtræning. Der har tidligere været udtalelser fremme om at det er noget vi bruger meget tid på. Spørgsmålet er så netop om det er ekstra tid, eller om den tid er taget fra andre gøremål.

Som kvaliteten har været hele foråret og også i store perioder under Jess, så tyder noget på at vi ikke bruger mere tid på træning end vores konkurrenter
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: SL R33 OB-FCM

Indlæg af Cortez »

mousebreaker skrev:
7. maj 2019, 20:24
THenry skrev:
7. maj 2019, 13:30
Jeg tror fodboldspillere er nogle af dem, der arbejder mindst i løbet af en uge, så hvis ikke der er "tid" til at træne andet end dødbolde, så kan de vel bare øge træningstiden med f.eks. 1 time ekstra pr. træning. Det er der vel ingen, der forhindrer?

Manglende tid på træningsbanen til at træne i "åbent spil" vil i min verden være et håbløst argument for at spillet ikke flyder. I andre lande og klubber har man da hørt om 3 træningspas på én dag, så vi kan sikkert gøre det samme, hvis vi reelt mener, at der er for lidt tid til at træne visse elementer af spillet.
Jeg er helt enig. Det er dog et validt spørgsmål, for medmindre vi er så gode til dødbolde ifht resten af ligaen, så må det jo nødvendigvis være fordi at vi bruger mere tid på det, medmindre vi bare mener at vi er mere effektive end resten til dødboldtræning. Der har tidligere været udtalelser fremme om at det er noget vi bruger meget tid på. Spørgsmålet er så netop om det er ekstra tid, eller om den tid er taget fra andre gøremål.

Som kvaliteten har været hele foråret og også i store perioder under Jess, så tyder noget på at vi ikke bruger mere tid på træning end vores konkurrenter
Synes i hvert fald at vi flytte os MEGET langsomt i den nuværende transformation. Skiftet til 3-4-3 gik dog imponerende hurtig. Aner ikke hvad forskellen er.

/Cortez

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: SL R33 OB-FCM

Indlæg af THenry »

mousebreaker skrev:
7. maj 2019, 20:24
THenry skrev:
7. maj 2019, 13:30
Jeg tror fodboldspillere er nogle af dem, der arbejder mindst i løbet af en uge, så hvis ikke der er "tid" til at træne andet end dødbolde, så kan de vel bare øge træningstiden med f.eks. 1 time ekstra pr. træning. Det er der vel ingen, der forhindrer?

Manglende tid på træningsbanen til at træne i "åbent spil" vil i min verden være et håbløst argument for at spillet ikke flyder. I andre lande og klubber har man da hørt om 3 træningspas på én dag, så vi kan sikkert gøre det samme, hvis vi reelt mener, at der er for lidt tid til at træne visse elementer af spillet.
Jeg er helt enig. Det er dog et validt spørgsmål, for medmindre vi er så gode til dødbolde ifht resten af ligaen, så må det jo nødvendigvis være fordi at vi bruger mere tid på det, medmindre vi bare mener at vi er mere effektive end resten til dødboldtræning. Der har tidligere været udtalelser fremme om at det er noget vi bruger meget tid på. Spørgsmålet er så netop om det er ekstra tid, eller om den tid er taget fra andre gøremål.

Som kvaliteten har været hele foråret og også i store perioder under Jess, så tyder noget på at vi ikke bruger mere tid på træning end vores konkurrenter
Jeg er enig i, at vi helt sikkert træner en del i dødbolde. Det virker også langt mere systematiseret i dag med screeninger og blokeringer, og jeg forestiller mig, hvordan man har tegnet "spil op" for forhånd, hvor det er sat i system som i f.eks. NFL med, hvem der "blokerer" hvem, således en anden spiller bliver helt fri.

Jeg mener dog ikke, at hele hemmeligheden bag vores dødboldsstyrke udelukkende er baseret på stor fokus på dette i træningen. Vi har i mange år haft den måske bedste frisparksfod i ligaen til at serve dødboldene, og derudover har holdet været bygget på store, fysisk stærke duelspillere med klare kompetencer i hovedspillet (i modsætning til f.eks. FCN, der har valgt at bygge deres hold på små tekniske typer). Paul og Erik er vel to af de bedste headere i hele ligaen, og derudover har vi to andre store stoppere (uanset om det er Scholz, Kian, James eller Nicolaisen), der er en trussel i luftrummet. Derudover skal modstanderen også lige forholde sig til MDH, og når de har allokeret deres bedste headere til de førnævnte spillere, så får vi typisk en del andre "matchups" i feltet, hvor vores spillere bare er større, stærkere og bedre i luftspillet, og vil komme til muligheder, hvis Polle kan serve en god bold indover, hvilket han jo oftest har magtet.

Derudover satser vi også hele butikken på dødbolde. Vi har flere gange givet både mål (Brøndby scorer f.eks. efter et målspark, fordi vi ikke når hjem efter en standard) og farlige situationer væk efter egne dødbolde, så der er klart andre faktorer, der også forklarer vores styrke og effektivitet på dødbolde end blot træning af dette element.

Vi har aldrig stået for det flotte og polerede fodboldspil med lækkert pasningsspil og tekniske typer, men valgt en spilfilosofi med fokus på fart, fysik, duelspil og aggressivt pres, men det bliver spændende at se, om vi er ved at rekruttere nogle bedre boldspillere (på bekostning af dødbolds- og duelspillere), så vi bliver bedre på bolden og i åbent spil for at klare os i Europa. Når Paul ryger til sommer, så mister vi i hvert fald et stærkt kort på dødbolde, og KA virker ikke til at foretrække en "FCM-classic-type" som Okosun, men hellere vil spille med boldspilleren Evander, så jeg kan godt se et fremtidig skifte, hvor det bliver mindre af det gamle "Stoke-fodbold" (tror dog altid vi vil have fokus på standarder, da der bliver lavet mange mål på dette, men vi kommer nok til at give lidt køb på det ift. den ekstraordinære styrke, som vi har haft de senere år), og med mere fokus på evnen på kuglen. Jeg synes i hvert fald vores ageren i de sidste transfervinduer peger mere i retning af boldspillere end bulderbasser.

De seneste 1-1 erstatninger er vel i runde tal:

Joel for NK
Scholz for Sanneh
Brumado (vi har ikke set så meget til ham, men han ser umiddelbart bedre ud teknisk end Paul) for Onuachu
Kurzawa for MDH

Derudover har vi købt Evander, der vel er ligaens bedste tekniker.

Jeg tænker mere tekniske typer i lige så høj grad kan flytte os i åbent spil end øget træning af dette element på bekostning af træningstid til dødbolde. Har de dog problemer med at finde tid til begge dele, så må de altså træne lidt mere ;-)

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: SL R33 OB-FCM

Indlæg af Steffen am »

Ved ikke om jeg genstarte en gammel debat, synes bare en væsentlig note er, at dødboldstræning er en måde du kan træne relativt mere uden at belaste.
I forhold til fysisk er der jo nogen overvejelse i hvor mange træningstimer vi kan lægge ind, uden at overbelaste spillerne.
Her er cykling, svømning og dødboldstræning metoder til at 'snyde' flere træningstimer ind uden at belaste spillerne.

Var der også snak om på det engelske landshold under VM. Spillerne var trætte efter en lang sæson, men dødbolde kunne man træne uden den store belastning, hvor de så også satsede meget på det.

Og så desuden er der selvfølgelig den gamle pointe om at selvom dødbolde fylder 25 % af moderne fodbold er der mange klubber der træner det under 10 % af tiden, hvilket jo ikke flygter kan man sige.
(tallene er mere ment som en retning, end de eksakte tal)

Besvar