SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Om FC Midtjylland og Black Wolves
EsbenVest
Indlæg: 237
Tilmeldt: 2. feb 2017, 19:10

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af EsbenVest »

Det er morsomt at høre folk gå helt i panik over vores spil, når vi skaber masser chancer og lægger toer i ligaen med et pointsnit, der stort set matcher sidste sæsons vanvid.
Mon det er grunden til, at så få kommer på stadion? Har vi fået galopperende storhedsvanvid, der betyder, at alt er noget lort, hvis vi ikke er nummer 1 og spiller champagnebold hver gang.

CasperA
Indlæg: 409
Tilmeldt: 4. nov 2017, 13:00

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af CasperA »

EsbenVest skrev:
31. mar 2019, 18:13
Det er morsomt at høre folk gå helt i panik over vores spil, når vi skaber masser chancer og lægger toer i ligaen med et pointsnit, der stort set matcher sidste sæsons vanvid.
Mon det er grunden til, at så få kommer på stadion? Har vi fået galopperende storhedsvanvid, der betyder, at alt er noget lort, hvis vi ikke er nummer 1 og spiller champagnebold hver gang.
Ja, lige præcis. Så snart vi ikke vinder en enkelt kamp, er alt noget lort og folk går helt i selvsving og skriver "Tillykke til FCK med guldet" osv. - og mon ikke det også har en effekt på tilskuertallene, som du siger. Folk går jo også 15 min. før kampen er færdig, hvis vi er bagud eller ikke fører - det er fuldstændig håbløst. Forestil dig en sæson hvor vi underpræsterer og måske bliver nr. 3 eller 4 - får vi så 5.000 tilskuere i gennemsnit i stedet for? Det frygter jeg sku godt nok med den mentalitet, der hersker i Midtjylland.

MFKM
Indlæg: 609
Tilmeldt: 12. jul 2018, 14:29

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af MFKM »

Vi får 2,99 expected goals og bliver snydt for et klart straffespark. Bittert, vi sætter point til i en kamp vi bør vinde og FCK holder hjem trods mange gode Esbjerg chancer.

Den slags afgør på sigt mesterskaber, vi må håbe marginalerne vender.

FCM2000
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 13. apr 2014, 09:38

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af FCM2000 »

CasperA skrev:
31. mar 2019, 19:16
EsbenVest skrev:
31. mar 2019, 18:13
Det er morsomt at høre folk gå helt i panik over vores spil, når vi skaber masser chancer og lægger toer i ligaen med et pointsnit, der stort set matcher sidste sæsons vanvid.
Mon det er grunden til, at så få kommer på stadion? Har vi fået galopperende storhedsvanvid, der betyder, at alt er noget lort, hvis vi ikke er nummer 1 og spiller champagnebold hver gang.
Ja, lige præcis. Så snart vi ikke vinder en enkelt kamp, er alt noget lort og folk går helt i selvsving og skriver "Tillykke til FCK med guldet" osv. - og mon ikke det også har en effekt på tilskuertallene, som du siger. Folk går jo også 15 min. før kampen er færdig, hvis vi er bagud eller ikke fører - det er fuldstændig håbløst. Forestil dig en sæson hvor vi underpræsterer og måske bliver nr. 3 eller 4 - får vi så 5.000 tilskuere i gennemsnit i stedet for? Det frygter jeg sku godt nok med den mentalitet, der hersker i Midtjylland.
I glemmer en meget vigtig detalje, Klubben har selv udråbt at de går efter guld og pokal.

Problemet er ikke en kamp, men hele foråret her der ikke været harmoni i spillet overhovedet.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af mousebreaker »

CasperA skrev:
31. mar 2019, 19:16
EsbenVest skrev:
31. mar 2019, 18:13
Det er morsomt at høre folk gå helt i panik over vores spil, når vi skaber masser chancer og lægger toer i ligaen med et pointsnit, der stort set matcher sidste sæsons vanvid.
Mon det er grunden til, at så få kommer på stadion? Har vi fået galopperende storhedsvanvid, der betyder, at alt er noget lort, hvis vi ikke er nummer 1 og spiller champagnebold hver gang.
Ja, lige præcis. Så snart vi ikke vinder en enkelt kamp, er alt noget lort og folk går helt i selvsving og skriver "Tillykke til FCK med guldet" osv. - og mon ikke det også har en effekt på tilskuertallene, som du siger. Folk går jo også 15 min. før kampen er færdig, hvis vi er bagud eller ikke fører - det er fuldstændig håbløst. Forestil dig en sæson hvor vi underpræsterer og måske bliver nr. 3 eller 4 - får vi så 5.000 tilskuere i gennemsnit i stedet for? Det frygter jeg sku godt nok med den mentalitet, der hersker i Midtjylland.
Du skal ikke mere end et par sæsoner tilbage før du finder to sæsoner med kraftig underpræstation, tilskuertallet var vel ok i den tid. Når det så er sagt så er jeg da enig i at det er en skam at stadion ikke kan fyldes til alle kampe. Det er dog ikke et midtjysk “problem”. Kig på de to store Københavner klubber med 1,2 mio mennesker indenfor en overkommelig radius med S-tog lige til stadion. Danskerne er bare svære at få ud på stadions.

Der er ikke nogen der klager over en enkel kamp, men det forstår du tilsyneladende ikke. Selvflg er det forstærkende når man ikke får tre point, men det folk klager over er at vi spiller med en kvalitet der er langt fra det man burde kunne forvente ud fra truppen og tidspunktet på sæsonen. Kamp efter kamp. Vi har ikke spillet een eneste god helstøbt kamp i 2019. Ikke een. En god halvleg som mod Aab og en fighterindsats af rang mod AGF kan nævnes. Vores spillere er fra en anden hylde end det de andre har at gøre med, derfor har vi været i stand til at få skrabet pointene hjem. At jeg og mange mange andre har store forventninger til holdet er ikke noget nogen i klubben ønsker anderledes tænker jeg. Det er kun en ros til det arbejde der er blevet lavet i klubben og de resultater de selv har skabt. Forventningerne og presset vil kun stige de kommende år, sålænge de har økonomien og det sportslige setup til at skabe resultater. Det er nærmest en naturlov. Jeg vil da håbe at vi en dag er den klub i Danmark med det klart største forventningspres.

Du/i synes det er slemt når andre brokker sig. Det er fint med mig. Til gengæld har jeg det svært med at folk er forblændede af resultater og slet ikke er i stand til at tage et kritisk blik på tingene. Selvflg kan negativiteten tage overhånd efter et skuffende pointtab. Det må man så forsøge at leve med. Negativitet efter et dårligt resultat er dog kun naturligt og det sker i alle kamptråde, i alle lande, i alle sportsgrene lige så snart der er et forventningspres og følelser involveret. Alt andet ville satme også være kedeligt.

Hvis sæsonen endte i dag så ville jeg da til enhver tid sige at det har været en rigtig god sæson. 2,25 point i snit er fantastisk og jeg havde sagt Ja tak hvis det blev mig tilbudt før sæsonstart. Jeg tager den gerne for næste sæson også. Det ændrer dog ikke på at der er store vedholdende udfordringer på banen, både taktisk og teknisk, som man skal være blind for ikke at erkende.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af Stoffer »

Det fortjener at blive sagt: KA udvikler fcm positivt ved at gøre det ensidige fokus på "power" mindre. Det er ikke et problem, det er en fordel, at holdet bliver mere alsidigt. Det ændrer enkelte resultater eller en periode hvor variansen ikke er med os ikke på.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af Cortez »

Stoffer skrev:
1. apr 2019, 08:16
Det fortjener at blive sagt: KA udvikler fcm positivt ved at gøre det ensidige fokus på "power" mindre. Det er ikke et problem, det er en fordel, at holdet bliver mere alsidigt. Det ændrer enkelte resultater eller en periode hvor variansen ikke er med os ikke på.
Stoffer, prøv lige at beskriv, hvordan du mener KA har udviklet spillet, siden han tiltrådte. Jeg er helt oprigtig nysgerrig efter din mening, og er ikke ude på at stikke dig noget i næsen, hvis du giver det et skud.

/Cortez

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af THenry »

Cortez skrev:
1. apr 2019, 10:14
Stoffer skrev:
1. apr 2019, 08:16
Det fortjener at blive sagt: KA udvikler fcm positivt ved at gøre det ensidige fokus på "power" mindre. Det er ikke et problem, det er en fordel, at holdet bliver mere alsidigt. Det ændrer enkelte resultater eller en periode hvor variansen ikke er med os ikke på.
Stoffer, prøv lige at beskriv, hvordan du mener KA har udviklet spillet, siden han tiltrådte. Jeg er helt oprigtig nysgerrig efter din mening, og er ikke ude på at stikke dig noget i næsen, hvis du giver det et skud.

/Cortez
Jeg synes den klart største forandring fra Thorup til Andersen har været på den centrale midt, hvor Sparv/Okosun er skiftet ud med Evander ved siden af Polle. Evander fik to korte indhop i Kenneths to første kampe, og ellers har han spillet fast sidenhen. https://www.transfermarkt.com/evander/l ... ler/323874

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af mousebreaker »

Stoffer skrev:
1. apr 2019, 08:16
Det fortjener at blive sagt: KA udvikler fcm positivt ved at gøre det ensidige fokus på "power" mindre. Det er ikke et problem, det er en fordel, at holdet bliver mere alsidigt. Det ændrer enkelte resultater eller en periode hvor variansen ikke er med os ikke på.
Hvis du med "power" mener den lange bold op mod Paul så er jeg enig. Med et talent som Evander som er bedst på midten så skal vi søge en mere boldbesiddende stil langs jorden uden at vi glemmer at smække den op til Onuachu i ny og næ på gammeldags maner.

Vi skal dog stadig have et aggressivt presspil (i alle varianter) med tacklinger der kan mærkes. Ikke det frøkenfodbold der fra tid til anden præger holdet, måske fordi man kommer for langt væk i sine markeringer. Mod FCN havde vi ca samme antal tacklinger som ungdomspillerne havde. De lykkedes dog med langt flere af deres end vi gjorde med vores (80% mod 53%). Det er ikke det billede vi ønsker at se.

Personligt ville jeg foretrække en 3-5-2, med Sparv (evt Okosun) sammen med Polle på midten og så Evander i en 10'er rolle
Det gør dog ondt på vores kantbesætning der får mindre spilletid da der kun er én plads til rådighed sammen med Onuachu
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af Cortez »

Har tænkt præcis det samme, Mousebreaker. Vores midtbane fylder for lidt, når Polle og Evander spiller derinde samtidig. Enten skal Evander på kanten eller spille 10’eren, som du skriver. Det bliver på bekostning af Rilwan eller Wikheim, som jeg ser det.

Og så skal hele holdet altså til at steppe op i forhold til det udtryk vi gerne skulle have.

/Cortez

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af Stoffer »

Cortez skrev:
1. apr 2019, 12:09
Har tænkt præcis det samme, Mousebreaker. Vores midtbane fylder for lidt, når Polle og Evander spiller derinde samtidig. Enten skal Evander på kanten eller spille 10’eren, som du skriver. Det bliver på bekostning af Rilwan eller Wikheim, som jeg ser det.

Og så skal hele holdet altså til at steppe op i forhold til det udtryk vi gerne skulle have.

/Cortez
Du skal bare stikke mig noget i næsen, hvis jeg tager fejl. Det kan jeg fint tåle.

Jeg hæftede mig ved KA's udtalelser, da han tiltrådte. Han fokuserede der på "relationer på den sidste tredjedel" og "kvalitet i åbent spil". Jeg har ikke nogen data, der støtter mig, så det er rene subjektive holdninger og mine observationer. Derudover ignorer dette bekvemt spillermateriale, hvilket naturligvis er en markant udfordring, da Thorup formentlig gerne havde haft Evander til rådighed, så lad være med at tage nedenstående som en kritik af Thorup. Mit fokus er KA.

Både THenry og Mousebreaker nævner områder, hvor vi har set en udvikling. Opbygningen fra face 1 er blevet mere alsidig, og vores CB's spiller en større rolle i opbygningen. Som I er opmærksomme på, så lader det sig gøre, fordi Evander spiller centralt med Polle. Jeg mener, at denne variation er værdifuld, da den tilbyder et alternativ til lange bolde på Paul og så duelspil om andenbolden. Jeg siger slet ikke, at den lange bold skal tages ud, og at opbygningen skal være dogmatisk. Denne udvikling har også gjort at backkæden er blevet deltagere i opbygningen, og det ligner for mig, at de står noget højere nu, end de gjorde under Thorup.

Den anden ting hvor vi har rykket os er i min optik spillet i face 3, hvor man i højere grad end før (man gjorde det også under Thorup) spiller på overtalssituationer i half space eller helt ude ved sidelinen, så man kan komme ind i feltet på kanten af det lille felts sider og lave cutback afleveringer eller flade afleveringer foran målet. Andelen af tidlige indlæg fra WB til fjerneste stolpe er faldet (drastisk vil jeg nok endda påstå).

Overordnet vil jeg beskrive udviklingen som et forsøg på at opnå mere kontrol over åbent spil. Det er jeg personligt meget glad for, da det var en svaghed for ikke længe siden, at kampene nogle gange blev til "indianer fodbold". Jeg synes, at chanceskabelsen som TapIn viser på twitter understøtter, at den mere kontrollerede tilgang virker, der bliver skabt chancer i stor stil. Men alt er naturligvis ikke godt, det påstår jeg ikke!

Men ingen af disse udviklinger står i modsætning til et effektivt presspil. Naturligvis fylder man mindre nu, men man er også meget bedre på bolden, og man spiller færre/undgår dueller. - Det afgørende er i min optik presset, hvor man til tider tager dårlige vinkler eller timer presset dårligt og ikke den manglende fysisk. Og der giver jeg jer ret - presset sidder ikke altid i skabet.

Det kommer så til at se uheldig ud i omstillinger imod. Restforsvaret bliver stillet på en større opgave end tidligere, dels skal de løbe længere hjem til mål og dels består restforsvaret af færre nu end før.

Det er klart at nogle af disse dårligdomme kan modvirkes med en tungere midtbane, men det bliver på bekostningen af noget andet. Noget jeg engang læste fra en analytiker husker jeg klart: det er som udgangspunkt en fordel for det bedre hold, hvis der er mange mål i en kamp, fordi det er svære at skabe mål end afværge dem. Hvis man vil gå efter mesterskabet så skal man kunne skabe kampe, det gør vi i højere grad nu end nogensinde i den tid jeg har set fcm. Det koster så på andre parametre. Den pris er jeg villig til at betale når det kører som nu.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: SL R27: FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Indlæg af Cortez »

@Stoffer, tak fordi du tog dig tid til at uddybe dit synspunkt.

Jeg er enig i, at vi har mere spil fra/i fase 1. Nogen gang bliver det lidt for meget boldflytteri på tværs og tilbage efter min smag, men det er fordi vores midtbane er svag til at tilbyde sig. At de står højere kan jeg måske også gå med til, men tror kun det er marginalt (har dog intet understøttende materiale).

Din observation omkring fase 3, kan jeg dog ikke følge. Her er jeg igen subjektiv for jeg har intet materiale, men jeg kan ikke erindre et back cutback (måske husker jeg ikke så godt, så hjælp mig gerne), så det er i hvert fald ikke noget jeg har bidt mærke i. Jeg synes ofte det bliver et indlæg ind imod Paul, hvor kvaliteten fra Joel og MDH er tvivlsom, men ok fra Mabil. Wikheim josker jo bare rundt med bolden til han taber den, så ham holder jeg udenfor (jeg elsker Wikheim lige så meget som den næste, når det kører for ham. Det kører bare ALT for sjældent). Specielt kunne Joel nok godt være garant for nogle cutbacks, men det kræver at angriberne og midtbanen er intelligente nok i spilforståelsen til at opsøge de positioner, og det gør de efter min opfattelse nærmest ikke. Når man ser på den måde FCN spiller fodbold imod os i lørdags, så var der da et hold på banen, der spillede fodbold. For hold op, hvor er vores spil lagt op på lange bolde og individuelle mand-mod-mand situationer, hvorimod det er tydeligt at FCN-spillerne ved hvor og hvornår de skal være spilbare i alle situationer. De er ganske enkelt bedre trænet i den del af fodboldspillet. Jeg vil gå så langt som til at sige, at de er mere spilintelligente. Så nej, jeg er ikke enig i, at vi har forbedret os nævneværdig i fase 3. Det er retfærdigvis også den sværeste :-). Og blot for forståelsens skyld: Vi var heller ikke gode under Thorup. Faktisk har vi aldrig været gode i den fase.

Vores fase 2 er til gengæld blevet værre (men nu forsøger man jo også denne del af spillet - det medgiver jeg). Jeg elsker Polle og alt hvad han står for og har gjort for vores klub. Han er bare blevet for langsom. Det tager for lang tid fra han modtager bolden og til den er fordelt igen på en fornuftig måde. Det har modstanderne luret, og det er derfor de sidder så tæt på ham, at han laver de fejl, vi har set. Han har tidligere kunne kompensere ved at udføre gode standardsituationer, hvor han overordnede udtryk trak op. Men efter at vi åbenbart ikke længere træner i den disciplin (effektiviteten er i hvert fald gået ned), så er helhedstrykket efterhånden ikke godt. Evander vil gerne lave det spektakulære hele tiden. Det er bare farligt, når han er den ene part af en tomands midtbane. Derudover mangler han et stabilt output på sit spil, men lider også under, at vores fase 3 er så dårlig som den er. Hvis han var omgivet af spillere, der vidste hvordan løbene skal tages, så steg den ganske automatisk.

Som du selv er inde på, så har vores presspil taget skade siden KAs ankomst. Er enig i, at det ikke er nødvendigt at spille fysisk for at have et effektivt presspil. Men det har vi så ikke, for vi er konstant en ½ meter fra bolden og 1 meter fra i lørdags.

Fair nok at have den holdning, at den transformation som KA efter dit udsagn (og som jeg til dels godt kan se) er kommet med, skal fører til mere dominans i Superligaen. Det tror jeg egentlig godt, vi kan få succes med, men jeg gruer for, hvordan vi står europæisk. En europæisk modstander havde givet os en snitter, sådan som vi spillede i lørdags.

Er jeg for negativ? Måske. Men der skal godt nok bruges noget mere tid på træningsbanen i stedet for foran PlayStation'en, hvis vi skal flytte os i den fart, vi gerne vil.

/Cortez

Besvar