FCM-dynastiet: 2018-2028

Om FC Midtjylland og Black Wolves
SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af SimonH »

Vores 2. Hold ligger i øvrigt på en flot 2. Plads i 1. Division.

Sander
Indlæg: 144
Tilmeldt: 30. nov 2016, 20:48

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Sander »

I sæsonoptakten i år var Steinlein ude med et stort interview i Jyllandsposten og på Canal9, hvor han fremførte vores plan for de næste 10 år: Vi skal være det hold, der vinder DM flest gange og komme i et europæisk gruppespil hvert år. Kort sagt, vi skal være det nye FCK og de næste 10 år skal tilhøre os.

Hvad er sket indtil nu :

For første gang siden 2004 er mesterholdet i Danmark ikke gået videre. Det er altså FCM, der har præsteret dette.

Noe
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Noe »

Sander skrev:
3. sep 2018, 22:35
I sæsonoptakten i år var Steinlein ude med et stort interview i Jyllandsposten og på Canal9, hvor han fremførte vores plan for de næste 10 år: Vi skal være det hold, der vinder DM flest gange og komme i et europæisk gruppespil hvert år. Kort sagt, vi skal være det nye FCK og de næste 10 år skal tilhøre os.

Hvad er sket indtil nu :

For første gang siden 2004 er mesterholdet i Danmark ikke gået videre. Det er altså FCM, der har præsteret dette.
Du har ret. Det går ikke. Lad os droppe den plan.

Willigenburg
Indlæg: 72
Tilmeldt: 20. feb 2017, 16:40

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Willigenburg »

Noe skrev:
3. sep 2018, 23:09
Sander skrev:
3. sep 2018, 22:35
I sæsonoptakten i år var Steinlein ude med et stort interview i Jyllandsposten og på Canal9, hvor han fremførte vores plan for de næste 10 år: Vi skal være det hold, der vinder DM flest gange og komme i et europæisk gruppespil hvert år. Kort sagt, vi skal være det nye FCK og de næste 10 år skal tilhøre os.

Hvad er sket indtil nu :

For første gang siden 2004 er mesterholdet i Danmark ikke gået videre. Det er altså FCM, der har præsteret dette.
Du har ret. Det går ikke. Lad os droppe den plan.
Ja, lad os revidere planen.. Vi spiller alt for defensivt og Polle er blevet for gammel til at spille fodbold. Sparv er jo ikke sit gamle jeg og vores wingbacks kan ikke finde ud af 1. at afdriple en modstander, 2. at slå et indlæg el. 3. at ramme kassen. Paul er ikke det fysiske bæst vi så før hans skade. Vi har solgt alt for meget ud. Wikheim svinger for meget i sin indsats. Kian slår for mange lange bolde.... For slet ikke at tale om indkastene, som foregår så langsomt at selv min oldemor kunne gøre det hurtigere (de er jo også læst og vi score aldrig på dem..)

Med nuværende trup og en mesterskabsvindende træner så er top 6 realistisk. Måske et enkelt mesterskab eller gruppespil indenfor de næste 10 år.

Hvis vi da bare spillede fodbold som BIF el. FCK, så havde alt været meget bedre.

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af TrueWolfMidt »

Jeg er ellers helt vild med MDT som ving-back. Han gør det sgu godt. Kæmper og slår gode indlæg. Han er vores bedste i højre side, ingen tvivl om det. Derudover er han altid flittig med gode løb ned af sidelinien og skarpe indlæg. I kan lige så godt vende jer til ham, for han får den plads fremadrettet. Sådan.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af mousebreaker »

TrueWolfMidt skrev:
4. sep 2018, 14:40
Jeg er ellers helt vild med MDT som ving-back. Han gør det sgu godt. Kæmper og slår gode indlæg. Han er vores bedste i højre side, ingen tvivl om det. Derudover er han altid flittig med gode løb ned af sidelinien og skarpe indlæg. I kan lige så godt vende jer til ham, for han får den plads fremadrettet. Sådan.
Jeg er enig i at begge vores unge højre backs fra akademiet er gode spillere. De skal dog et godt stykke op i niveau for at blive kvalitetsspillere for slet ikke at tale om salgsemner. Selvom jeg på det sidste har set et par kampe hvor MDT får slået gode indlæg, så viste Brøndby kampen at der stadig ikke er kvalitet nok. Han fik chancen for at slå indlæg meget ofte, men evnede ikke levere den fornødne kvalitet. Vores manglende kvalitet på indlæg fra backs er et af vores største problemer i begge sider som jeg ser det. Vores angribere får ikke nok at arbejde med.

Desuden mener jeg at Joel Andersson er vores klart bedste i højre side og den opfattelse ser Jess ud til at dele. Jeg vil ikke blive overrasket hvis Joel tager HWB mod FCK, og derefter overlader den til de to andre.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af mousebreaker »

Jeg har lige hørt podcasten med ankersens syn på transfervinduet. Der var specielt een ting han sagde som i den grad er rigtigt men som jeg er skyldig i at glemme. Hvor langt er vi ikke nået på ALLE fronter siden Benham kom til? Det er jo ret imponerende og meget dygtigt arbejde s af ledelsen som godt nok har fået en del midler via Benham og nyt know-how, men de har godt nok også taget vare på muligheden. Hvad der er mere vigtigt er at også Benham må være ovenud tilfreds med sin investering og dermed synes han engagement i klubben være sikret de næste mange år - medmindre der kommer en anden rigmand forbinder vil købe klubben af ham for et beløb han ikke kan sige nej til.

Det er en ting vi ikke må glemme når vi snakker om dynasti drømme. Tingene går fremad og det går rigtig stærk fremad. De sidste to transfervinduer har indbragt så mange skillinger at det giver tro på at den eksplosive udvikling kan fortsætte. Det tager dog tid at løfte en spillertrup til helt nye højder og naturligvis meget længere tid end det gør at løfte klubben økonomisk da økonomien skal være der før det er realistisk/muligt at skabe et dynasti. Derfor er det også en meget optimistisk overskrift med 2018-2028, men det bunder selvflg i Steinleins udtalelser fra det Bornholmske.

Vi skal huske på at FCK også går efter at blive bedre hvert vindue og for at kunne blive et dynasti så skal vi altså forbi FCK, og dermed logisk forbedre os mere end FCK, vindue efter vindue for at overhale dem. Derfor håber jeg også at det lykkedes at hente store offensive forstærkninger i vinterens vindue som dermed også kan være spillet ind når næste europæiske kampagne går løs.

Note til mig selv: På trods af dette års skuffelse i Europa, så har 2018 givet os det absolut vigtigste for at kunne blive et dynasti, nemlig en sygt meget bedre økonomi. Det er virkeligt imponerende og flot arbejde.
Jeg ved dog godt at det har jeg glemt på næste kampdag hvor spillet halter :lol:

:fcm: :fcm:
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Cortez »

Vil også godt lige knytte en kommentar her i dynasti-tråden.

Jeg forudsagde i en anden tråd, at Thorup var fortid, hvis vi ikke kom i gruppespillet. Det forudsagde jeg af flere grunde. De vægtigste var målsætningen om 3 gruppespil inden 2020, som ikke længere kan nås og så den bekymrende udvikling i data, som har været fremhævet af andre debattører. Derudover har jeg noget sladder, som jeg ikke vil referer, da det lader til blot at være det.

Efter at have lyttet til podcasten med Ankersen i dag, må jeg konstatere to, for mig overraskende, ting: 1. Målsætningen om gruppespil var en overfrisk udmelding, der mere havde til formål at bevæge klubben i den rette retning snarere end faktisk opfyldelse og 2. Kontinuitet på medarbejderfronten er vigtigere end de berømte data.

Det må jeg så tage ad notam.

/Cortez

Nicolai Kammersgaard
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Nicolai Kammersgaard »

Cortez skrev:
4. sep 2018, 20:08
Efter at have lyttet til podcasten med Ankersen i dag, må jeg konstatere to, for mig overraskende, ting: 1. Målsætningen om gruppespil var en overfrisk udmelding, der mere havde til formål at bevæge klubben i den rette retning snarere end faktisk opfyldelse og 2. Kontinuitet på medarbejderfronten er vigtigere end de berømte data.

Det må jeg så tage ad notam.

/Cortez
Jeg vil også gerne byde lidt ind i den her spændende tråd.
Ift. målsætninger så bliver de vel oftest fremlagt som en rettesnor at gå efter, fremfor at være et sort/hvidt krav. Som Ankersen også sagde, så havde de ikke regnet med 2 mesterskaber da de fremlagde målsætningen om Europa. Jeg ved ikke med dig, men jeg er fint tilfreds med 2 mesterskaber i stedet for 3 EL gruppespil. Så for mig og se har den daværende målsætning været succesfuld selvom vi ikke opnåede den. Desuden var det også med til at promovere os i medierne, hvilket også er vigtigt.
Mht. Thorup, vil det for det første være useriøst at fyre en mesterskabstræner kort inde i sæsonen. Desuden ved Steinlein og Ankersen jo også godt at der har været mange ændringer i truppen, som ikke skyldes Thorup men dem, hvilket jo nødvendigvis må give Thorup længere snor til at få holdet til at spille bedre. Derudover er vi altså stadigvæk i top 3 og ifølge Tapin's tal overpræstere vi ikke nævneværdigt. Derfor kan jeg ikke følge dig i din kritik af FCMs data og Thorup.

Endeligt forlød det jo også omkring transferdeadline at vi ville bruge pengene i næste transfervindue i stedet, da vi så bedre kan scoute vores næste store signing (den sidste del står for min egen regning).

Nicolai Kammersgaard

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Cortez »

Jamen, jeg er da ovenud lykkelig for de 2 mesterskaber, men husk nu på, at Thorup netop blev ansat for at indføre en spillestil og -koncept, der kunne bringe os i gruppespillet. Det er ikke sket.

Derudover blev der også fra Ankersens side lagt vægt på en spillestil, som passer til FCM med hurtig, fysisk og offensiv spil. Med udviklingen i XG-dataene in mente, vil du så mene, at vi bevæger os i den rigtige retning på det område? Jeg er med på, at der måles på utallige andre parametre, men kan du komme på noget, der måtte peger i den rigtige retning? Jeg har muligvis overset noget, men jeg kan ikke.

OG indrømmet; jeg er forudindtaget, for jeg ser ikke og har aldrig set det store fodboldlys i Thorup, og det stammer helt tilbage fra U21 dagene, hvilket klinger utroligt hult at sige om en mesterskabstræner, I know.

/Cortez

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Stoffer »

Cortez skrev:
4. sep 2018, 20:32
Jamen, jeg er da ovenud lykkelig for de 2 mesterskaber, men husk nu på, at Thorup netop blev ansat for at indføre en spillestil og -koncept, der kunne bringe os i gruppespillet. Det er ikke sket.

Derudover blev der også fra Ankersens side lagt vægt på en spillestil, som passer til FCM med hurtig, fysisk og offensiv spil. Med udviklingen i XG-dataene in mente, vil du så mene, at vi bevæger os i den rigtige retning på det område? Jeg er med på, at der måles på utallige andre parametre, men kan du komme på noget, der måtte peger i den rigtige retning? Jeg har muligvis overset noget, men jeg kan ikke.

OG indrømmet; jeg er forudindtaget, for jeg ser ikke og har aldrig set det store fodboldlys i Thorup, og det stammer helt tilbage fra U21 dagene, hvilket klinger utroligt hult at sige om en mesterskabstræner, I know.

/Cortez
Jeg er på line med dig Cortez.

Thorup har goodwill qua mesterskabet, men det er ikke os fans, der har udmeldt de her europæiske gruppespils mål. Tværtimod har flere herinde - jeg har i al fald - bedt om mere ydmyghed.

Vedrørende spillestilen så er en del af spørgsmålet smag, men mere relevant så tilsiger fakta, at det går forkerte vej. Den løbende xG for/imod udvikler sig ikke i en overordnet bedre retning, forstås både bedre xG for og mindre imod. Når Thorup forsøger at skabe en bedre offensiv bliver man utæt bagud og omvendt - som nu - når man vil have defensive soliditet, så ofrer man offensivt output. TapIns oversigt for denne sæson viser rigtig nok, at vi performer fint, men mit argument er, at man er god imod ringe modstand, hvor man lukker meget lidt ind og moser dem fysisk krydret med en Wikheim genialitet. Dette er i sig selv ganske flot og gør at Thorup bør fastholdes medmindre man er sikker på, at man kan finde en træner, der kan bringe et højere niveau ind. Mod gode holde derimod.. Jeg nævner i flæng samtlige kampe mod FCK, Brøndby i sidste og denne sæson, kampe mod Astana, mod Malmø, sidste år mod Arka, mod Limasol - jeg skal se det, før jeg tror på, at man "vandt" i mere end 2 af kampene på de underliggende xG parametre, og det er altså mange kampe. Det er lige ved, at vi kan inkludere Ferencváros fra sidste år.

Der synes nemlig ikke at være en sammenhængende ide/taktik/plan under Thorup, der kan bringe os videre op på niveau med dominerende fck hold, der har en stil, som både fungerer mod svag og god modstand - dette sidste er min helt, helt centrale pointe og grunden til, at jeg nok aldrig bliver helt vild med Thorup. Man er ikke god mod dygtige fodbold hold, man graver sig ned og håber at en marginalerne - som vi alle ved er afgørende i fodbold - spiller modstanderen et puds, og det har man set hele maskinen op til ved at være gode på netop marginal situationer, hvor forskellen i fodboldkvalitet betyder mindre: dødbolde. Er det overhovedet muligt for en klub som fcm at løfte sig et niveau? - jeg må er erkende, at jeg er i tvivl. Derfor tilbage til det første: Det er klubben, som har sat barren højt med vidtløftige målsætninger. Jeg vurderer klubben og spillet ud fra det perspektiv, og der har man fejlet.

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af 974 »

Jeg vil gerne igen pointere at det foregik på stort set samme måde sidste sæson...

De første 7 kampe, hvor vi også spillede europæisk var sådan lidt la la..
Så røg vi ud af Europa, skiftede system i Parken (hvor vi tabte 4-3 i en fantastisk kamp)
Herefter vandt vi vist 12 ud af 13 kampe og spillede også ganske flot fodbold i de fleste af dem

viewtopic.php?f=1&t=97409&p=155643#p155643


Jeg tænker at vi måske bare skal vænne os til, at starten kan være sådan de fleste sæsoner indtil vi bliver lige en tand stærkere.
Der er da også set storhold i andre ligaer der halter lidt her fra start - endda uden at CHL er begyndt for dem :-)

Nu får vi nye spillere igang, og så tænker at jeg at det bliver spændende at følge vores nye brasilianer

Nicolai Kammersgaard
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Nicolai Kammersgaard »

Cortez skrev:
4. sep 2018, 20:32
Jamen, jeg er da ovenud lykkelig for de 2 mesterskaber, men husk nu på, at Thorup netop blev ansat for at indføre en spillestil og -koncept, der kunne bringe os i gruppespillet. Det er ikke sket.
Jeg tror/håber at den spillestil vi så med 3-4-3 Sørloth edition er den som skal bringe os i gruppespillet og være den normale spillestil. Men efter salget af specielt Sørloth og NK er de gået tilbage til plan B med dødbolde og en god defensiv. Så hvis vi skal være efter nogen bør det mere være Gravesen/Steinlein for ikke at bringe gode nok erstatninger ind hurtigt nok. Men med Evander/Georg foran og Andersson på højreback kan jeg godt se at vi vender tilbage til det gode spil igen.

[/quote]
Derudover blev der også fra Ankersens side lagt vægt på en spillestil, som passer til FCM med hurtig, fysisk og offensiv spil. Med udviklingen i XG-dataene in mente, vil du så mene, at vi bevæger os i den rigtige retning på det område?
[/quote]

Hvis vi havde overpræsteret ligeså meget som AAB gjorde i starten baseret på XP dataene så havde jeg været urolig, men ifølge statistikken er det "bare" spillet som er dårligt og ikke Thorup som er "heldig", så igen er jeg tilfreds med at vi ligger med i toppen på trods af at spillet er ringe.

[/quote]
OG indrømmet; jeg er forudindtaget, for jeg ser ikke og har aldrig set det store fodboldlys i Thorup, og det stammer helt tilbage fra U21 dagene, hvilket klinger utroligt hult at sige om en mesterskabstræner, I know.
/Cortez
[/quote]

Jeg havde samme forudindtagelse da vi ansatte ham, men jeg er heldigvis blevet positivt overrasket og pt. kan jeg ikke komme på en dansk træner som jeg heller vil have. Desuden er jeg tilfreds med at han er dogmatisk og ikke bare lader os rende ind i en lussing europæisk, som Hjulmand og Zorninger gjorde med deres hold. Men selvfølgelig er det særligt i år skuffende at vi ikke kvalificerede os til europa.

Nicolai Kammersgaard

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Cortez »

Tak for nogle gode pointer Stoffer og Nicolai, tror ikke vi er så uenige. Det er vist mere et spørgsmål om “glasset er halv tomt eller halv fyldt” livsfilosofi.

/Cortez

MrWolf
Indlæg: 134
Tilmeldt: 22. maj 2011, 20:46

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af MrWolf »

Synes egentligt at I alle kommer med fornuftige pointer... vil prøve at bidrage lidt med mine egne observationer :-)

Thorup synes jeg også manglede en stil. Den fik han så da han sadlede om til 3-4-3 og kritikken herinde forstummede. I foråret flød spillet ikke og det kunne vi begrunde med Sørloths, NK og Novaks afgang samt at Paul blev skadet. Vi hutlede os igennem til et mesterskab og det var ret fantastisk.

Nu efter et transfer vindue forventer vi så at vi er 'back on track'. Men vi har nogle vigtige spillere som ikke har helt samme niveau; JP, Sparv og Dal Hende samtidig med at Paul ikke har fundet niveauet vi ved han har. Desuden har vores modstandere også læst os og flytter deres backs højere op på vores. Det betyder at vores spil bliver meget usammenhængende. Uden at imponere har vi dog stadig fået ~2 point i snit og ligger fint i tabellen.

Jeg tror faktisk at problemet ligger lidt en andet sted. Vi har fået en dejlig varm hvilepude i form af dødbolde. Vi ved at vi kan vinde kampene med dem så derfor forlader vi os for meget på dem. Uden at ville det bliver de vores egen fjende fordi de ødelægger vores spil. Vi behøver nemlig ikke skabe mål i åbent spil.

Jeg synes at Ankersen, Steinlein, Graversen og Thorup har gjort en kæmpe indsats for at løfte klubben. Jeg kan huske, hvordan vi altid tabte på udebane og hvordan vi havde det sygt svært mod Aab. Over årene har vi rykket os til at være en seriøs mesterskabsudfordrer. Det er sku ret godt gået. Vi kigger meget på øjebliksbilleder men det er ret flot hvad vi har opnået. At ledelsen kommunikerer milepæle giver organisationen noget at løbe efter og for mig er det fint at vi 'shooter for the stars to reach the moon'. Jeg hørte Ankersen udtale på et tidspunkt at de kommunikerede det om de 3 EL gruppespil for at få et andet referencepunkt end mesterskaber. Det synes jeg er skarpt set. Det fjernede fokus fra superliga placeringen...

Så er der EL... Malmø synes jeg folk undervurderede. Jeg synes over 2 kampe at de spillede markant bedre end os. Rosenberg, deres 2 CB og AC er rigtig gode spillere. Ved godt at vi snakker Sverige ned generelt men synes Malmø gik fortjent videre. Astana synes jeg er lidt samme historie. Hvis de ikke havde scoret til 2-1 så var de kommet til Herning og havde presset meget mere på og sikkert vundet.
Hvis vi skal i EL så skal vi have et hold der er bedre. Punktum.

Jeg skrev i transfertråden at vi ER kommet styrket ud af vinduet fordi spiller ind versus spiller ud talte sit tydelige sprog. Så er det en anden historie om vores hold er stærkere. Qua formnedgang så ser jeg heller ikke at vi er styrket.

Men når jeg ligger til og trækker fra synes jeg at vi er på rette spor med klubben. Før Benham kom ind kørte ledelsen jo klubben i sænk hvert 5. år. Vi klarede af 2 omgange at få først inderen og siden Benham til at købe sig ind og redde klubben fra økonomisk ruin. Vi havde seriøst rodet rundt som Viborg, hvis ikke vi var blevet reddet. Så for mig er Benham en klar gevinst for klubben. Vi sejler lidt op og ned men overordnet går det fremad for FCM.

Besvar