FCM-dynastiet: 2018-2028

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Kent »

Jeg synes de nye ambitioner, der er blevet meldt ud fra ledelsen side, fortjener sin egen tråd.

I sæsonoptakten var Steinlein ude med et stort interview i Jyllandsposten og på Canal9, hvor han fremførte vores plan for de næste 10 år: Vi skal være det hold, der vinder DM flest gange og komme i et europæisk gruppespil hvert år. Kort sagt, vi skal være det nye FCK og de næste 10 år skal tilhøre os. Canal9s indslag kan ses her: https://video.eurosport.dk/fodbold/alka ... ideo.shtml

Udmeldingen er ikke helt ny, da Benham allerede i vinters sagde, at ambtionen skulle være, at blive det dominerende hold i DK. Det var en udmelding, som vi drøftede med Rasmus Ankersen, da vi havde ham besøg i Sort Snak, ligesom vi i den nyeste udgave drøfter den nye konkretisering af udmeldingen.

Der var dog nogle ting, som jeg ikke fik med i podcasten, som jeg tænker, det kunne være interessant at se på. Spørgsmålet er jo hvor langt vi er fra at overhale FCK? Hvor meget skal der til, for at det er realistisk?

For at vide, hvor meget der skal til, skal vi kigge på, hvor langt vi er bagud. En mulig måde at anskue det på, er ved at se, hvordan det har set ud de sidste 10 år. I den periode har FCK vundet 6 DM (+3 sølv), vi har vundet 2 (+3 bronze), mens FCN (+1 sølv og 1 bronze) og AaB har vundet 1 DM hver. I den periode har vi altså allerede været den næstmest vindende klub! Så på den måde er det meget naturligt, at ambitionen er, at tage 1 skridt op. Pointmæssigt er vi dog et stykke bagud, selvom vi også her er næstbedst. Over den 10-årige periode har FCK et pointsnit på 2,05, mens vi har 1,73 (og BIF 1,64 på 3. pladsen).

Så der er trods alt et stykke op. Men hvis vi ser på en lidt kortere periode, nemlig de sidste 5 sæsoner i stedet, så bliver det mere lige. Her har både FCK og vi 2 mesterskaber (FCK + 2 sølv, vi + 2 bronze) og AaB 1 DM. Pointsnittene hedder her FCK 1,96 - os 1,89 (og BIF 1,78).

Så baseret på de tal er vi faktisk ikke helt så langt fra. Set over de seneste 5 år - som trods alt er halvdelen af den periode, man melder ud - så er vi helt lige med FCK. Så det skridt vi skal tage, er måske ikke så stort. Den største udfordring er nok at stabilisere os som et top 2 hold, i stedet for det top-3 hold, vi har været de seneste 5 år. Det kræver helt klart en økonomisk ballast, som burde være rimeligt sikret gennem de succesfulde transfers (+ Benham) samt en effektiv rekrutteringsstrategi.

Så kræver det også, at vi kan lægge et niveau på rent transfermæssigt. Vi skal finde nogle ‘dynasti-spillere’, som kan hæve niveauet og styrke vores hold i 2-3 sæsoner. Drexler var et desværre mislykket forsøg på det. I min verden er vi nødt til at lykkes med den type spillertransfers fremadrettet, hvis de store ambitioner skal indfries.

Realisten
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jun 2018, 10:44

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Realisten »

Fantastisk tråd at starte
Men hvad tænker du konkret, når du definerer en dynastispillere??


Jeg har kigget dette(uafsluttet) og de 4 foregående transfervinduer igennem tilbage til sommeren 2016 for at se på fejlskud og pletskud i forhold til hvem der blev en vital del af Mesterskabsholdet 2017-2018..!
De der må være dynastispillere, må være dem vi ikke kan komme udenom på et Mesterhold.

Det interessant at vi danner os et tilbageblik for at se, hvor vi er nu og kommer fra.
Derfor har jeg lavet dette forsøg på at kreditere al det gode, der er gjort for at samle en trup, der med dynastispillere vandt et mesterskab – men samtidig med fokus på, hvor successen kom fra konkret!

Det vil sige hvem kan vi ikke komme udenom – og hvor kom de fra.
Derudover må resten være at betragte som trupspillere, uforløste talenter og dem der ikke blev dynastispillere grundet uindfriede sportslige forventninger. Den sidste kategori er interessant til videre debat og blik på transfers.

Med forbehold for stolpe ud på bedømmelse af spillere kommer her et trawl gennem kontrakttråden( i øvrigt genialtråd for data) for at sætte spot på spillerne i dynastiet FC Midtjylland, der er en snert efter som nummer 2 i at være Danmark mest vindende klub de sidste 5 år jf. Kent.
***
2017-2018 mesterholdets overblik over dynastispillere vi ikke kan komme udenom – og hvor lang tid kontrakterne løber på dem, vi stadig har. Samt hvem der aldrig blev det grundet uindfriede sportslige forventninger.

Oppe fra
Kian Hansen - 30. juni 2021
Tim Sparv - 30. juni 2020
Jakob Poulsen - 30. juni 2019
Filip Novak – solgt januar 2018
Gustav Wikheim - 30. juni 2021
Jesper Hansen - 30. juni 2020
Alexander Sørloth – solgt januar 2018
Erik Sviatchenko

Nede fra
Bubacaar Sanneh - 31. december 2021
Marc Dal Hende - 30. juni 2021

inde fra

Rilwan Hassan - juni 2019
Mikkel Duelund - 30. juni 2021
Rasmus NK – solgt januar 2018
Paul Onuachu - 30. juni 2020


Uindfriede sportslige forventninger
Harmet singh – 0 kampe – Foråret 2016
Vaclav Kadlec – 23 kampe, 3 mål, afgang august 2016
Kristoffer Olsen – 50 kampe - afgang januar 2017
Bruninho – x kampe - afgang juli 2017
Rafael Van Vaart - x kampe 2016-2018
Dominec Drexler – o kampe - afgang Juli 2018


Udenfor kategori
Martin Pusic – solgt august 2017 efter udleje i juli 2017 til Rotterdam

Mesterholdet 17/18 dynastispillere som stadig er i klubben
Jesper Hansen
Erik Sviatchenko
Kian Hansen
Bubacaar Sanneh
Marc Dal Hende
Tim Sparv

Jakob Poulsen
Rilvan Hassan
Mikkel Duelund
Gustav Wickheim
Poul Onuacho

På kortsigt bliver det interessant hvor kommende dynasti spillere kommer fra:
Indefra med Onyeka, Jens Lys, Torp

Udefra
– Ukendte i stil med Tim Sparv eller Gustav
– Kendte som dengang med Jakob Poulsen

Nedefra som med Bubacarr Sanneh og Marc Dal Hende


På længere sigt
må vi forbedre hitraten på indkøb og integration af offensive spillere.
VI kan være glade for at Wickheim og Sørloth havde skruet forventningerne og hovedet rigtigt på til at spille sig ind
– Men ellers har det været indefra de offensive es er brudt ind på holdet med succes...!

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af mousebreaker »

Jeg synes det er en spændende diskussion om hvad der skal til. Ifht ligaen så skal der ikke så forfærdeligt meget mere til for at nå FCK efter min mening. Vi har set det første skridt i år hvor vi har bevaret stor kontinuitet gennem vinduet (endnu), men for at tage det næste skridt skal vi have mindst 1 spiller fra Drexler hylden mere, meget gerne to.

Hvis vi derimod sammenligner os med FCK på den europæiske front så er vi langt bagefter. Der er dog nogle ting vi lige må overveje FØR vi begynder at lave målsætninger/forventninger baseret på hvad FCK har lavet.
Som jeg tidligere har påpeget herinde så har vi ca haft 20-25% chance for at nå EL gruppespillet sålænge vi er seedet (efter den gamle lodtrækningsmodel). Jeg har ikke lagt mærke til odds-sætternes odds for FCK de respektive sæsoner, men jeg kan garantere for at FCK har præsteret klart bedre end hvad de ville gøre på en gennemsnitlig 10-årig periode.

At sige at vi skal kvalificere os hvert år er fint for mig (så længe man ikke budgetterer med det), men det er lidt det samme som at sige at min målsætning er at jeg vil vinde de næste ti coinflips. Bortset fra at muligheden for at vinde 1 enkelt coinflip er ca dobbelt så stor som chancen for at ramme et gruppespil som det ser ud lige nu. Tænk lidt over det!

Hvorfor har FCK så ramt gruppespil 9 af 10 år når det er så svært.
3 vigtige faktorer:
1) De er gået mestervejen godt halvdelen af årene, hvor man havde to chancer for nå et GS
2) meget større spillerbudget uden meget plads til udviklingspillere, som giver mere svingende resultater
3) HELD (lodtrækninger, overleve variansen)

Punkt 1 og 2 kan vi altså selv gøre noget ved og de er da også forbundne. Bedre spillertrup vil give bedre resultater. Vi har ikke økonomien til at købe os bedre end FCK, derfor skal vi håbe på akademiet. Vi SKAL have flere og bedre spillere fra akademiet op til førsteholdstruppen end vi nogensinde har fået. Jeg mener at vi har kunnet se et meget velfungerende akademi på så mange måder at jeg kun ser to områder hvor vi kan garantere et bedre output. Vi er nødt til at forbedre inputtet - dvs større talenter på akademiet og vi er nødt til at give dem bedre spillere at træne med og spejle sig i. Dvs vi er nødt til at købe flere spillere fra de velkendte højere hylder. Her mener jeg at for at nå et tilfredsstillende niveau hvor man har bare en LILLE mulighed for at kopiere FCKs bedrift, er nødt til at have 3-5 spillere af Drexler kaliber i truppen. Lige nu har vi nul. Det er de spillere der skal hæve klubbens sportslige niveau som helhed.

Vi skal hæve vores bundniveau så meget at de første runder i Europa er 80/20 eller bedre uanset hvem vi trækker. Vi skal opnå en styrke og seedning så vi meget sjældent ville kunne komme NED på at være 60/40 favoritter i den afgørende playoff runde.

Eller slet og ret håbe på at Danmark kommer i top 11 i Europa.

For lige at illustrere vores nuværende odds for at nå 10 gruppespil i træk. Lad os bare antage at vi hæver vores niveau så vi hvert år har hele 40% chance for et gruppespil - næsten en fordobling af vores odds de sidste par år.
Så har vi 0,00010485% chance for at nå vores målsætning. Derfor siger jeg også at jeg bare håber vi ikke budgetterer med det!
Jeg er dog fan af mere realistiske målsætninger
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af SimonH »

Husk at hvis man kommer ind i den positive spiral ift. seedninger som FCK har været, så er det også lettere at blive i den. Der er vist ingen der er i tvivl om at BIF lige pt. er et markant bedre fodboldhold end FCK. FCK har dog væstenlig større chance for at komme i gruppespillet, fordi de er seedede hele vejen, pga. fordoms styrke.

VI har pt. en koefficent på 11.500. For at være seedet i playoff-runden af EL-League routen, så skal man altså have ca. den dobbelte seedning. Vi har en vital mulighed for at udbygge vores koefficent væsentligt denne sæson, fordi vi er mestre, og derved har en lettere vej i et gruppespil, end hvis vi ikke var mestre. Dette vil så kunne gøre, at de sæsoner hvor vi bliver nr. 4, så vil vil alligevel have markant større sandsynlighed for at komme i et gruppespil end GF, BIF, FCN osv. selvom at de på givne tidspunkter måske vil være bedre fodboldhold end vi er.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af mousebreaker »

SimonH skrev:
23. jul 2018, 18:03
Husk at hvis man kommer ind i den positive spiral ift. seedninger som FCK har været, så er det også lettere at blive i den. Der er vist ingen der er i tvivl om at BIF lige pt. er et markant bedre fodboldhold end FCK. FCK har dog væstenlig større chance for at komme i gruppespillet, fordi de er seedede hele vejen, pga. fordoms styrke.

VI har pt. en koefficent på 11.500. For at være seedet i playoff-runden af EL-League routen, så skal man altså have ca. den dobbelte seedning. Vi har en vital mulighed for at udbygge vores koefficent væsentligt denne sæson, fordi vi er mestre, og derved har en lettere vej i et gruppespil, end hvis vi ikke var mestre. Dette vil så kunne gøre, at de sæsoner hvor vi bliver nr. 4, så vil vil alligevel have markant større sandsynlighed for at komme i et gruppespil end GF, BIF, FCN osv. selvom at de på givne tidspunkter måske vil være bedre fodboldhold end vi er.
Jeg er fuldstændig enig i at det kræver flere koefficient point hvis vi skal kunne ramme gruppespil bare kontinuerligt - ikke nødvendigvis hvert år. Det er også umuligt at gøre dette uden at opnå flere koef.point så de følger med. Det ændrer dog ikke på sandheden i at jo bedre spillere desto bedre chance for at lykkedes. Seedninger hjælper også da man opnår svagere modstandere, men bedre spillere er med meget stor afstand det vigtigste. Vi kommer ikke dertil på et år eller to eller 5 uden at købe os til det.
Man skal altså være urimeligt gode for at kunne forvente et gruppespil hvert år. Du skal være store favoritterr i den afgørende playoff. Er du eks i snit 60% favorit så misser du altså 4 gange på 10 år (statistisk) og det er kun for playoff runden. Så selvom du er 100% sikker i alle forudgående runder ser det stadig svært ud at gøre som FCK har gjort - og derfor er det helt sikkert og klart heldbaseret at de har haft så fin en stime - bestemt også dygtigt. Jeg er ikke ude på at tage noget fra dem.

Mestervejen hvor man kan opnå/har to chancer rykker naturligvis en del på odds
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Vijen »

Mht. Dynasti spillere, så kunne man se på hvilke profiler FCK havde på deres hold da de i 06/07 sæsonen lykkedes med at slå Ajax og komme i CL.

Det var et hold beståede af spillere som Marcus Allbäck, Tobias Linderoth og Jesper Grønkjær. De var alle bærende spillere i klubben med X-factor. De blev så suppleret med rugbrøds spillere og unge spillere med stort talent.

Her er deres opstilling imod Ajax:
Jesper Christiansen - Viborg
Lars Jacobsen - Hamburger SV
Brede Hangeland - Viking
Tobias Linderoth - Everton
Michael Silberbauer - Aab
Marcus Allbäck - Hansa Rostock
Atiba Hutchinson - Helsingborg
Michael Gravgaard - Viborg
Andre Bergdølmo - Dortmund
Razak Pimpong - FC Midtjylland
William Kvist - KB

Hvis man sammenligner med vores nuværende start 11, så er der en tydelig forskel. Vi mangler købene fra de berygtede højere hylder. Hamburg, Everton, Dortmund. + Grønkjær som vist nok kom fra Stuttgart.

Jesper Hansen - Lyngby
Kian Hansen - Nantes
Bubacarr Sanneh - Horsens
Sviatchenko - Celtic
Dal Hende - SønderjyskE
Munksgaard - Akademi
Sparv - Greuter Fürth
Jakob Poulsen - AGF
Mikkel Duelund - Akademi
Gustav Wikheim - Gent
Paul Onuachu - Akademi

Et oplagt sted at kigge er den centrale midt. Ikke fordi jeg mener at Poulsen og Sparv er dårlige, men de har alderen imod sig. Vi har unge dygtige spillere på vej op, men de mangler erfaringen og på midtbanen skal vi have en leder til at styre holdet. Her var Linderoth suværen for FCK igennem flere sæsonener.

Realisten
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jun 2018, 10:44

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Realisten »

Vijen skrev:
23. jul 2018, 21:26
Mht. Dynasti spillere, så kunne man se på hvilke profiler FCK havde på deres hold da de i 06/07 sæsonen lykkedes med at slå Ajax og komme i CL.

Det var et hold beståede af spillere som Marcus Allbäck, Tobias Linderoth og Jesper Grønkjær. De var alle bærende spillere i klubben med X-factor. De blev så suppleret med rugbrøds spillere og unge spillere med stort talent.

Her er deres opstilling imod Ajax:
Jesper Christiansen - Viborg
Lars Jacobsen - Hamburger SV
Brede Hangeland - Viking
Tobias Linderoth - Everton
Michael Silberbauer - Aab
Marcus Allbäck - Hansa Rostock
Atiba Hutchinson - Helsingborg
Michael Gravgaard - Viborg
Andre Bergdølmo - Dortmund
Razak Pimpong - FC Midtjylland
William Kvist - KB

Hvis man sammenligner med vores nuværende start 11, så er der en tydelig forskel. Vi mangler købene fra de berygtede højere hylder. Hamburg, Everton, Dortmund. + Grønkjær som vist nok kom fra Stuttgart.

Jesper Hansen - Lyngby
Kian Hansen - Nantes
Bubacarr Sanneh - Horsens
Sviatchenko - Celtic
Dal Hende - SønderjyskE
Munksgaard - Akademi
Sparv - Greuter Fürth
Jakob Poulsen - AGF
Mikkel Duelund - Akademi
Gustav Wikheim - Gent
Paul Onuachu - Akademi

Et oplagt sted at kigge er den centrale midt. Ikke fordi jeg mener at Poulsen og Sparv er dårlige, men de har alderen imod sig. Vi har unge dygtige spillere på vej op, men de mangler erfaringen og på midtbanen skal vi have en leder til at styre holdet. Her var Linderoth suværen for FCK igennem flere sæsonener.
Ikke bare Teknisk set men i praksis så kom Jakob Poulsen fra Monaco ;)
Så vi har Monaco, Celtic, Nantes, Gent. Hvor af 3 danskere med niveau vender hjem Jyllands største klub af personlige årsager.

Du har ret i at udskiftningen og indkøb fra højere hylde må komme på midtbanen, hvor vi er meget afhængige af sparv og Poulsen holder niveau her juli,august i kvalerne... jeg tror at vi uanset resultater vil gå stort ind, men desværre først til vinter for at være klar til forårets strabadser i mesterskabslutspil og igen juli/august.
Så det er make it or break time for det her mesterholdet 17/18 inden betydelig udskiftninger fra januar og frem.

I øvrigt interessant hvor guld de fandt i helsingborg, Viborg og viking med Atiba, Gravgaard, Christiansen, Hangeland.
Kan vi mon betale 10-18 mio i Norden og få den næste Hangeland eller atiba.? Ellers er det kun 2 Bundesliga (sparv,drexler) og danskere med hjemve/genstartsbehov vi kan få.

P.s i hørte det her først, drexler går i stykker i kamp 3 for Køln :shock:

P.p.s det være resultaterne der gør spillerene og klubben til en del af FCM dynastiet - startende fra mesterholdet 14/15 og frem :) så i princippet kun vi stille med folk fra Viborg, Silkeborg mv. Hvis bare vi tager skalpen.! Min pointe og spørgsmål er derfor skal dynastiet bestå af en bestemt sammensætning før vi kan kalde det hold en del af dynastiet?

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Stoffer »

Herlige indlæg, mange tak.

Jeg mener, at vi er relativt langt fra fck. Penge vinder i det lange løb, og der er fcm fortsat (og vil nok altid være) bagefter fck.

For mig er der nogle spiraler, som fcm skal ind i for at lykkedes både nationalt og internationalt og eventuelt slå fck af pinden. Den væsentligste er, at fcm skal kvalificere sig til europæisk gruppespil. Mouse, din gennemgang beskriver mine tanker flot. Jeg vil dog nævne, at jeg ikke finder dit punkt 2) realistisk, hvis fcm ikke bliver bedre til at komme i europæiske gruppespil - mao. mener jeg, at spiralen skal startes med cirka det nuværende spiller fundament (i kvalitets forstand, ikke nødvendigvis spiller for spiller), inden jeg finder det realistisk at vi reelt kan begynde jagten. Jeg synes dermed også, at udmeldingen kommer et halvt år for tidligt - fcm mangler et europæisk gruppespil (nu), inden jeg kan se klubben tage ordenlig fat på udfordringen det er at forfølge fck seriøst.

Vedr. europæiske gruppespil
En dimension jeg ikke har set nævnt er spillestil. I min optik var en faktor i fck's succes med europæiske kampe kontra fx. FCN, at man havde et koncept, der viste sig at passe perfekt til de kvaliteter, som man havde i truppen, og måske mere vigtigt passede rigtig godt til at slå modstandere, som ellers nominelt ansås for bedre. I den stil fandt jeg det mest bemærkelsesværdigt, at man konsekvent var solidt funderet defensivt uden fuldstændig at tabe chanceskabelsen. - Det skete med basale (og i nogles optik uskønne) virkemidler.

Jeg siger ikke, at fcm skal forsøge og emulere fck. Jeg ser mange gode takter i fcm spil, som viser, at man fuldt ud har forstået værdien af særlige elementer fx. dødbolde. Jeg vil dog nævne, at man ikke har fundet koden til at skabe chancer i åbent spil uden samtidig at opgive defensiv soliditet.

Nogle problemer, som jeg mener at have observeret:
- I dag modsat tidligere skal spillerne skal kunne modstå pres situationer, som vel er blevet det helt centrale (uafhængigt af hvor højt) når et forsvar skal organiseres. I Danmark er det reelt kun bif, der kan gøre dette på et højt niveau. Men fcm synes også at have problemer med det mod mindre hold, fx. havde AGF og deres midtzone pres fin succes med at lukke ned i sidste runde af superligaen. Fcm har få spillere, der evner at modtage og aflevere bolden meningsfuldt under pres - i min optik er det nærmest kun Poulsen, der virkelig kan gøre det på et højt niveau. Når modstanderen identificerer det, så bliver bolden sparket fremover til Paul, hvilket leder mig til det næste.
- Opbygningen (forstået som at bringe bolden frem til den offensive 1/3 del) i åbent spil hviler meget på fysiske parametre og enkelt mands præstationer. Det fremstår for mig (ret mig meget gerne), at meget af den opbyggende del hviler på, at man er fysisk overlegen. Opbygningen foregår ofte med pæn brug af duel spil og fart, og det sker meget ofte med overvægt af driblinger fremfor afleveringer. Når bolden er bragt frem, så drejer meget sig om at de forreste skal skabe noget selv i mere eller mindre isolerede positioner, hvilket leder mig til det tredje og sidste.
- Det offensive er en-dimensionelt. Der er vægt på, at bringe Wikheim/Duelund og MDH/Munksgaard/MDT i en mod en situationer og så ligesom håbe det bliver farligt ved og omkring Paul. De møntre der ikke hviler på ovenstående synes at dreje sig meget om indlæg og kombinationer helt ude på kanterne. Jeg så gerne, at man skabte mere i halv rummene, men her færdes WB's nærmest aldrig - hvilket jeg antager hviler på ønsket om defensiv soliditet, men hvor skal det så komme fra?

Jeg synes disse elementer er væsentlige barrierer for, at fcm kan spille op med rigtig gode modstandere. Måske ser jeg forkert, og det kan løses med transfers (og en uændret stil), men som jeg påpeger ovenfor, så tror jeg, at spiralen skal startes ved egen kraft. Jeg håber ikke, at jeg har bevæget mig for langt væk fra substanen, men jeg mener, at et klart koncept var en nøgle til fcks "dynasti" status i europæisk sammenhæng.

Vedr. superliga
Jeg er meget enig med dig, Kent. Jeg synes, at det er væsentligt, at man måler klubben på et point-snit. Både når det går godt, men også når det går skidt (et tænkt scenario kunne have været sølv sidste år).

Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Kent »

Når jeg tænker dynasti-spillere, så tænker jeg på spillere, som er store profiler både på holdet og i ligaen, og som i en årrække løfter holdet - simpelthen fordi de har så stor kvalitet. Prototypen på det er Jesper Grønkjær i FCK. I vores egen andedam kunne det være Zidan (selvom han ikke var her så længe), Petter Andersson (hvis han ikke havde været så skadet), Jakob Poulsen og måske nu Erik S. Det skal være spillere, som man henter ind til toppen af kransekagen, og som har et niveau, der gør dem ‘for gode til ligaen’.

Drexler var et forsøg på at hente en sådan spiller. Kadlec og måske også Rafa kunne nævnes i samme omgang. I FCK har de hentet Fischer og Bjelland, som den type spiller. Der vil jeg gerne have, at vi er med. For mig at se, er det vigtigt, at vi får tilført den kvalitet udefra, da vi ikke kan udvikle den selv, fordi de spillere der har den, bliver solgt tidligt og inden de får mulighed for at blive rygraden på vores hold (fx Fischer og Sisto). Men det er et svært marked, hvor vi nok skal ud og smide 30-40 mio for en spiller over kontrakperioden (transfer + løn). Det er jo også en slags penge, og hvis vi henter en spiller i sin bedste alder (peak-spiller som Ankersen kalder dem), så er det ikke penge vi kan få igen på transfermarkedet - i stedet skal der leveres sportslige resultater for dem.

Konsulen
Indlæg: 772
Tilmeldt: 8. aug 2011, 16:44

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Konsulen »

Hvis klubben reelt vil op på siden af FCK, så skal man jo ikke sælge spillere som Drexler, bare fordi man kan tjene 16 mio. Så sige man ganske enkelt til spilleren, at han har underskrevet en kontrakt, den skal han overholde.
Hele forløbet omkring Drexler viser bare, at vi slet ikke er i nærheden af FCK..

Brugeravatar
PH1978
Indlæg: 761
Tilmeldt: 4. mar 2011, 17:12

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af PH1978 »

Konsulen skrev:Hvis klubben reelt vil op på siden af FCK, så skal man jo ikke sælge spillere som Drexler, bare fordi man kan tjene 16 mio. Så sige man ganske enkelt til spilleren, at han har underskrevet en kontrakt, den skal han overholde.
Hele forløbet omkring Drexler viser bare, at vi slet ikke er i nærheden af FCK..
Jeg er ikke i tvivl om, at FCM ikke valgte pengene alene. Men snarere, at Drexler også klart gav udtryk for, at han fandt et tysk tilbud væsentligt mere interessant, og fik det trumfet igennem. Alene det, at han ikke stillede op til interviews eller andet indikerede en utilfreds spiller. Jeg forstår dog ikke, at FCM ikke satte foden ned og krævede at han spillede de to første CL kampe, hvilket kunnet have gjort ham mere interessant for BL-klubber.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af mousebreaker »

Hvad folk ikke rigtig har snakket om herinde er at FC Köln er Drexlers hjerteklub. Han er opvokset ca 30 km fra klubben. Ikke nogen uvæsentlig detalje
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

FCM2000
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 13. apr 2014, 09:38

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af FCM2000 »

Kent skrev:
24. jul 2018, 10:45
Når jeg tænker dynasti-spillere, så tænker jeg på spillere, som er store profiler både på holdet og i ligaen, og som i en årrække løfter holdet - simpelthen fordi de har så stor kvalitet. Prototypen på det er Jesper Grønkjær i FCK. I vores egen andedam kunne det være Zidan (selvom han ikke var her så længe), Petter Andersson (hvis han ikke havde været så skadet), Jakob Poulsen og måske nu Erik S. Det skal være spillere, som man henter ind til toppen af kransekagen, og som har et niveau, der gør dem ‘for gode til ligaen’.

Drexler var et forsøg på at hente en sådan spiller. Kadlec og måske også Rafa kunne nævnes i samme omgang. I FCK har de hentet Fischer og Bjelland, som den type spiller. Der vil jeg gerne have, at vi er med. For mig at se, er det vigtigt, at vi får tilført den kvalitet udefra, da vi ikke kan udvikle den selv, fordi de spillere der har den, bliver solgt tidligt og inden de får mulighed for at blive rygraden på vores hold (fx Fischer og Sisto). Men det er et svært marked, hvor vi nok skal ud og smide 30-40 mio for en spiller over kontrakperioden (transfer + løn). Det er jo også en slags penge, og hvis vi henter en spiller i sin bedste alder (peak-spiller som Ankersen kalder dem), så er det ikke penge vi kan få igen på transfermarkedet - i stedet skal der leveres sportslige resultater for dem.
Hvad fanden går der af dig Kent :D

Har du fået solstik ;)

er FCM ikke ved at sætte sig mellem 2 stole ?

Man køber og lejer dem ud til Horsens, Fredericia osv.

omvendt har man ikke fået hentet fra den hylde man pralede med lige efter mesterskabet, at nu vil man købe fra en hylde højere, ind er kommet Okosun og MG, ingen af dem vil Brøndby og FCK hente.

Skal man gå et skridt op, så er man nød til at stikke dybt i lommen, ind til videre har det ikke andet været store ord fra Ankersen, Svend og stein.

Flemse
Indlæg: 173
Tilmeldt: 13. jul 2014, 18:35

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Flemse »

PH1978 skrev:
24. jul 2018, 20:42
Jeg forstår dog ikke, at FCM ikke satte foden ned og krævede at han spillede de to første CL kampe, hvilket kunnet have gjort ham mere interessant for BL-klubber.
Hvis manden rent faktisk har været skadet (ved ikke, om skaden på magisk vis forsvandt, da han skrev under med Köln), så var det jo ikke en mulighed.

Konsulen
Indlæg: 772
Tilmeldt: 8. aug 2011, 16:44

Re: FCM-dynastiet: 2018-2028

Indlæg af Konsulen »

Hvis man vil på niveau med FCK, skal klubben jo også agere som om de vil. Det kan da godt være, at Drexler fortrød kontrakten, men hvad betyder det? Klubben skulle da holde ham fast på den indtil de havde signet med en acceptabel afløser. Nu finder de med garanti ikke en på samme niveau. Jeg mener bestemt, at klubben måske nok handlede samvittighedsfuldt ift. spillerens personlige ønsker, men glemte klubben....og det er amatøragtigt

Besvar