MCH Arena

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Noerum
Indlæg: 442
Tilmeldt: 22. nov 2010, 21:10

MCH Arena

Indlæg af Noerum »

Det kunne være interessant at starte en diskussion omkring MCH Arena. Er der nogle konkrete planer om at forny stadion? Små opgraderinger rundt omkring, flere boder, toiletter eller lignede? Vi kunne i hvert fald godt bruge nye røde sæder, de er noget faldmede efterhånden.

Ifølge Superstats.dk havde vi et snit på 7.807 tilskuere i sæson 17/18. Så der er næppe bund for en udvidelse. Det er vel også kun til store kampe mod Fck og Brøndby, at vi kunne sælge mere en 11.500 billetter. Dog er vi desværre noget begrænsede i Europa, hvor der kun kan være 9500 :/

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: MCH Arena

Indlæg af Ravnen »

Det er nok desværre ikke tid endnu. Der må helst ikke være for mange tomme pladser på et stadion, hvis stemningen skal være i top.

Men hvis vi nu hvert år fremad kvalificerer os til gruppespil, og får en masse kassekampe mod store hold, så kommer behovet vel :-)

FCM2000
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 13. apr 2014, 09:38

Re: MCH Arena

Indlæg af FCM2000 »

Noerum skrev:
3. jun 2018, 22:58
Det kunne være interessant at starte en diskussion omkring MCH Arena. Er der nogle konkrete planer om at forny stadion? Små opgraderinger rundt omkring, flere boder, toiletter eller lignede? Vi kunne i hvert fald godt bruge nye røde sæder, de er noget faldmede efterhånden.

Ifølge Superstats.dk havde vi et snit på 7.807 tilskuere i sæson 17/18. Så der er næppe bund for en udvidelse. Det er vel også kun til store kampe mod Fck og Brøndby, at vi kunne sælge mere en 11.500 billetter. Dog er vi desværre noget begrænsede i Europa, hvor der kun kan være 9500 :/
Hvis man skal have det der snit opad, så er man nød til at have et større stadion. Man kan ikke forvente 11500 mod vendsyssel 7 december med slud og vind fra øst 12 m/s. Til gengæld kan man regne med 17000 tilskuere hjemme i mesterskabsspillet mod FCK i en afgørende kamp i maj måned 2019. Det er de der kampe der kan trække gennemsnit op.

Problemet er også de der sæsonkort, hvor folk ikke møder op, og så der der nogle der skal stå og vente på chancebilletter. Det er uholdbart og folk kommer ind på stadion og giver uro og dårlig service for alle parter, de der sidder inde på stadion og de der er på vej ind under kampen.

Det er simpelthen ikke godt nok

Hvis man ser på det her i foråret så har stadion været for lille.

MCH arena er ikke ny mere, det begynder at se slidt ud, tagkonstruktionen specielt, og designet er heller ikke nyt. Det begynder jo at nærme sig 20 års alderen og kreditforeningslånet må snart være betalt ud.

Min tilgang til det er, at man hele tiden skal tænke større, såvel indkøb, lønninger og stadion. Det her er forretning og ikke en sportsforening. Ankersen har selv udtalt at han på sigt ser større lønninger og 10000 i snit. Det sidste får han svært ved.

En smart måde at udvide stadion på, altså den billige løsning er at udvide sidderækkerne fra 16 til evt. 18, ved at udvide nedad, der er rimmelig plads til 1-2 rækker nedad mod banen. Det kan godt lade sig af gøre.

ved 2 rækker mere nedad det kan give ca. 1500 tilskuere mere, altså plads til 13000.

Jeg har aldrig forstået hvorfor man ikke lavede et stadion med plads til 15000, det var jo også det ørgaard gerne så, man kunne have lavet en forholdvis billig løsning, ved at have lavet et stadion som man har nu, men at banen var sænket ned i jorden og hvor den nederste del af siddepladserne er placeret opad jordvold.

Der vil selvfølgelig være noget med dræn og taget skulle være længere, hvilket vil koste lidt mere.

Et andet faktum er internationale kampe, til CL gruppespil er det stadion alt for lille.

Et lidt større stadion gør det også mere attraktivt at tiltrække spillere udefra, uanset om man vil indrømme det eller ej.

admin 3
Indlæg: 338
Tilmeldt: 25. maj 2009, 10:48

Re: MCH Arena

Indlæg af admin 3 »

Kan fortælle at MCH ejer stadionet, midtjylland har en 30 års lejekontrakt.

Georg Sørensen vil udvide til 30.000 pladser, hvis han kan få em eller VM kampe

Matjavsen
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 4. apr 2018, 21:38

Re: MCH Arena

Indlæg af Matjavsen »

Stadionet bliver vel udvidet når ledelse i MCH kan se en økonomisk gevinst.

Jesper BW1100
Indlæg: 1751
Tilmeldt: 21. maj 2009, 12:43

Re: MCH Arena

Indlæg af Jesper BW1100 »

Sålænge vi kun lejer stadion og ikke ejer har vi jo princippet kun minimal indflydelse på en eventuel ændring/fornyelse/udvidelse.
Sådanne beslutninger træffes endegyldigt af MCH

Due
Indlæg: 166
Tilmeldt: 1. jul 2017, 14:57

Re: MCH Arena

Indlæg af Due »

Hej alle
Er med på at MCH ejer stadion. Men heldigvis har FCM et godt samarbejde og hvis MCH kan se fordel og FCM ønsker det tror jeg ikke det er et problem at finde en løsning. ( Har i øvrigt hørt et lille rygte om at FCM har forhørt sig om prisen på MCH Arena men at det blev for dyrt)

Jeg ser det også som et problem i forhold til Europæiske kampe at vi kun kan lukke ca 9000 ind. Jeg ser heller ikke det kan lykkes at få et gennemsnit op på 10000 som Ankersen ( tror nok det var ham?) har sagt med det nuværende stadion.

Dette mener jeg ikke kan lade sig gøre, fordi.

1. Kapaciteten er ca 11500. Herfra ca 1000-1500 i udebane afsnittet. Dvs at vi skal have mange udebane tilhænger hver gang.
2. Hvis vi skal op på 10000 kræver det at stå tribunerne er fyldt. Tror mange kun gider stå som en sild i en tønde en gang i mellem og af nød pga udsolgt andre steder.
3. Væk med mandags kampene og andre sene hverdags kampe. Hvis kampene f.eks lå søndag eftermiddag ville vi i min familie komme 2-3 stykker mere pr kamp.

Efter min mening skal nogen ting opgraderes for at kunne nå de 10000.
1. Toilet forholdene er ikke for børnefamilier. På langsiden hvor min familie holder til, er håndvaskene klods op af den ene dør og toiletterne. Dvs at alle der kommer fra pis renden skal derhen. Når man står i kø med børn som skal bruge toiletterne (fordi de ikke kan bruge pis renden) Bliver man voldsomt klemt i dette lille område. Ikke særligt sjovt når man kun er 115 cm.
2. Området bag tribunerne skal udvides. Igen total klemt med boder og tilbehør til pølser mit i det hele. Igen ikke sjovt for børn når der er mange mennesker.
3. Jeg mener også en udvidelse skal på tale. Ikke den som FC2000 flere gange har nævnt. Vi har i dag DK mest intime stadion og denne løsning laver bare flere dårlige pladse og problemer med taget. Nej en rigtig udvidelse med forlængelse af rækkerne opad.

Fcm skal så gør op med sig selv om.

1. Vil man gå efter 10000?
2. Hvis man vil. Hvordan kan man lave et stadion som ikke virker tomt til de kampe med få tilskuer.
3. Vil man kæmpe for at få fjernet de sene kampe, så børnefamilier og fans der har lang kørvej kan komme.
4. Kan man og vil man ofre penge på f.eks gratis busser til udvalgte byer.
5. Hvordan kan man gøre området omkring stadion hyggeligt og et fedt sted at komme inden kampen.

Jeg har en ide som jeg godt kunne tænke mig der blev lavet. Kræver en del penge og fanklubbens accept.

Vend MCH Arena. Med dette mener jeg at cc skal ned i enden mod Boxen. Dette vil gøre at udebanen tilhængerne ikke skal op i mellem alle fcm fans for at komme til deres tribune. ( vi oplever ofte problemer når fansene skal krydse hinanden. Nogen gange bliver der også lukket af så man ikke kan gå imellem Arenaen og Boxen)

Lav et fedt fan område imellem boxen og arenaen. (Masser af muligheder for overdækningen og de forskellige niveauer kan bruges til livemusik osv.)
De fleste fans kommer gående fra de offentlig transportmidler og fra P pladsen Vardevej. Og man vil derfor kunne fange mange flere. Oplever mange der gå venstre om og derfor ikke kommer ned til fanområdet til højre.

Bare lige en lille tanke herfra.

God dag

Due

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: MCH Arena

Indlæg af Stoffer »

FCM2000 skrev:
4. jun 2018, 02:57

Et lidt større stadion gør det også mere attraktivt at tiltrække spillere udefra, uanset om man vil indrømme det eller ej.
Hvad baserer du det på? - Jeg kan intet grundlag se for, at spillere (isoleret) overvejer størrelsen på stadion. Stemning, antal fans der faktisk kommer mv., ja fair.
Noerum skrev:
3. jun 2018, 22:58
Det kunne være interessant at starte en diskussion omkring MCH Arena. Er der nogle konkrete planer om at forny stadion? Små opgraderinger rundt omkring, flere boder, toiletter eller lignede? Vi kunne i hvert fald godt bruge nye røde sæder, de er noget faldmede efterhånden.

Ifølge Superstats.dk havde vi et snit på 7.807 tilskuere i sæson 17/18. Så der er næppe bund for en udvidelse. Det er vel også kun til store kampe mod Fck og Brøndby, at vi kunne sælge mere en 11.500 billetter. Dog er vi desværre noget begrænsede i Europa, hvor der kun kan være 9500 :/
Den er ikke meget længere i min bog.

Vi kan drømme, men drømmen forudsætter også et eller andet konkret holdepunkt fx mange udsolgte kampe i det europa kval (og forhåbentlig gruppe) kampene eller andet for, at overliggeren skal hæves.

FCM2000
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 13. apr 2014, 09:38

Re: MCH Arena

Indlæg af FCM2000 »

Due skrev:
4. jun 2018, 10:24
Hej alle
Er med på at MCH ejer stadion. Men heldigvis har FCM et godt samarbejde og hvis MCH kan se fordel og FCM ønsker det tror jeg ikke det er et problem at finde en løsning. ( Har i øvrigt hørt et lille rygte om at FCM har forhørt sig om prisen på MCH Arena men at det blev for dyrt)

Jeg ser det også som et problem i forhold til Europæiske kampe at vi kun kan lukke ca 9000 ind. Jeg ser heller ikke det kan lykkes at få et gennemsnit op på 10000 som Ankersen ( tror nok det var ham?) har sagt med det nuværende stadion.

Dette mener jeg ikke kan lade sig gøre, fordi.

1. Kapaciteten er ca 11500. Herfra ca 1000-1500 i udebane afsnittet. Dvs at vi skal have mange udebane tilhænger hver gang.
2. Hvis vi skal op på 10000 kræver det at stå tribunerne er fyldt. Tror mange kun gider stå som en sild i en tønde en gang i mellem og af nød pga udsolgt andre steder.
3. Væk med mandags kampene og andre sene hverdags kampe. Hvis kampene f.eks lå søndag eftermiddag ville vi i min familie komme 2-3 stykker mere pr kamp.

Efter min mening skal nogen ting opgraderes for at kunne nå de 10000.
1. Toilet forholdene er ikke for børnefamilier. På langsiden hvor min familie holder til, er håndvaskene klods op af den ene dør og toiletterne. Dvs at alle der kommer fra pis renden skal derhen. Når man står i kø med børn som skal bruge toiletterne (fordi de ikke kan bruge pis renden) Bliver man voldsomt klemt i dette lille område. Ikke særligt sjovt når man kun er 115 cm.
2. Området bag tribunerne skal udvides. Igen total klemt med boder og tilbehør til pølser mit i det hele. Igen ikke sjovt for børn når der er mange mennesker.
3. Jeg mener også en udvidelse skal på tale. Ikke den som FC2000 flere gange har nævnt. Vi har i dag DK mest intime stadion og denne løsning laver bare flere dårlige pladse og problemer med taget. Nej en rigtig udvidelse med forlængelse af rækkerne opad.

Fcm skal så gør op med sig selv om.

1. Vil man gå efter 10000?
2. Hvis man vil. Hvordan kan man lave et stadion som ikke virker tomt til de kampe med få tilskuer.
3. Vil man kæmpe for at få fjernet de sene kampe, så børnefamilier og fans der har lang kørvej kan komme.
4. Kan man og vil man ofre penge på f.eks gratis busser til udvalgte byer.
5. Hvordan kan man gøre området omkring stadion hyggeligt og et fedt sted at komme inden kampen.

Jeg har en ide som jeg godt kunne tænke mig der blev lavet. Kræver en del penge og fanklubbens accept.

Vend MCH Arena. Med dette mener jeg at cc skal ned i enden mod Boxen. Dette vil gøre at udebanen tilhængerne ikke skal op i mellem alle fcm fans for at komme til deres tribune. ( vi oplever ofte problemer når fansene skal krydse hinanden. Nogen gange bliver der også lukket af så man ikke kan gå imellem Arenaen og Boxen)

Lav et fedt fan område imellem boxen og arenaen. (Masser af muligheder for overdækningen og de forskellige niveauer kan bruges til livemusik osv.)
De fleste fans kommer gående fra de offentlig transportmidler og fra P pladsen Vardevej. Og man vil derfor kunne fange mange flere. Oplever mange der gå venstre om og derfor ikke kommer ned til fanområdet til højre.

Bare lige en lille tanke herfra.

God dag

Due
Min miniløsning er den billigste, korrekt udvidelse opad vil være den mest korrekte, men også langt dyreste.

Det eneste stadion i DK som Danmark kan være bekendt internationalt, det er Brøndbys.

Esbjergs er ok, og ville passe til FCMs behov

Aarhus har også et snit over sig, her kunne man grave banen ned ad og udvide nedad og få tilskuerne tættere på banen

Parken med kontorhuse hører fortiden til, og er ikke et nationalarena værdi. SE lige Sverige i lørdags.

Klart at hvis DK nogensinde skal få EM evt. sammen med Sverige, så er der visse stadions der skal opgraderes. MCH skal i hver til fald tænke anderledes hvis de vil have kampe til midtjylland.

Boxen har et internationalt snit over sig, men det har MCH arena ikke. :arrow:

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: MCH Arena

Indlæg af Acebone »

Jeg mener, vi skal op på et snit i hvert fald over 9.000, før en stor udvidelse kan komme på tale. Det er så godt som aldrig svært at få en billet til stadion.

Jeg har dog spekuleret på en ting - er det nødvendigt med de store "huller" hjørnerne af stadion? Kunne man ikke presse nogle flere pladser ind der, hvis det var en prioritet?

Jeg er enig i, at der kan laves nogle forbedringer rundt omkring. Som Due nævner, kunne toiletfaciliteterne godt være mere familievenlige (i hvert fald herretoiletterne).

Samlet set er jeg dog rigtig glad for vores stadion. Lyden bliver holdt godt inde, og det er så væsentligt for stadionoplevelsen. Jeg ville ikke bytte med Esbjergs flotte, men tomme, stadion eller AGF's store, fjollede atletikstadion.

FCM2000
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 13. apr 2014, 09:38

Re: MCH Arena

Indlæg af FCM2000 »

Acebone skrev:
4. jun 2018, 11:16
Jeg mener, vi skal op på et snit i hvert fald over 9.000, før en stor udvidelse kan komme på tale. Det er så godt som aldrig svært at få en billet til stadion.

Jeg har dog spekuleret på en ting - er det nødvendigt med de store "huller" hjørnerne af stadion? Kunne man ikke presse nogle flere pladser ind der, hvis det var en prioritet?

Jeg er enig i, at der kan laves nogle forbedringer rundt omkring. Som Due nævner, kunne toiletfaciliteterne godt være mere familievenlige (i hvert fald herretoiletterne).

Samlet set er jeg dog rigtig glad for vores stadion. Lyden bliver holdt godt inde, og det er så væsentligt for stadionoplevelsen. Jeg ville ikke bytte med Esbjergs flotte, men tomme, stadion eller AGF's store, fjollede atletikstadion.
Det vil jeg godt, altså Esbergs blue arena, det er en illusion at tro på fyldte stadions hver gang, for du skal næppe regne med at vendsyssel kommer med 1500 tilskuere til Herning. Nu er det FCM og ikke Esbjerg der spiller i Herning.

hullerne i hjørnerne er nødvendig for at få maskiner ind på stadion, OG sikkerhedsmæssigt skal de formentlig være der, det er sikkkert beredsskabsstyrelsens krav, når du har mange mennesker placeret sammen, der skal være nødudgange.

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: MCH Arena

Indlæg af Acebone »

FCM2000 skrev:
4. jun 2018, 11:45
Det vil jeg godt, altså Esbergs blue arena, det er en illusion at tro på fyldte stadions hver gang, for du skal næppe regne med at vendsyssel kommer med 1500 tilskuere til Herning. Nu er det FCM og ikke Esbjerg der spiller i Herning.
Det er også derfor, jeg skriver et snit på over 9.000. Ikke 10.000. Vi skal fokusere på det, vi selv kan gøre noget ved, og udebaneafsnittet lever lidt sit eget liv.
FCM2000 skrev:
4. jun 2018, 11:45
hullerne i hjørnerne er nødvendig for at få maskiner ind på stadion, OG sikkerhedsmæssigt skal de formentlig være der, det er sikkkert beredsskabsstyrelsens krav, når du har mange mennesker placeret sammen, der skal være nødudgange.
Jeg er med på, at der nok skal kunne køre udrykningskøretøjer ind på banen. Jeg synes bare, hullerne på MCH Arena er markant mere iøjnefaldende end på andre stadioner? Er det bare mig?

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: MCH Arena

Indlæg af 974 »

Bare til venlig orientering - der er plads til 1050 tilskuere i udebaneafsnittet :-)

https://www.fcm.dk/billetter/udebanepakken

admin 3
Indlæg: 338
Tilmeldt: 25. maj 2009, 10:48

Re: MCH Arena

Indlæg af admin 3 »

Jeg kunne godt se en ide i at man, lavede noget ølsalgsboder i det udvendige hegn. Er godt klar over at man formentligt kun kan gøre det med fustagerne og ikke fra den store tank.

For at tage noget af presset fra de normale boder.

Personlig holdning

Due
Indlæg: 166
Tilmeldt: 1. jul 2017, 14:57

Re: MCH Arena

Indlæg af Due »

Man kunne vel godt nøjes med en eller to hjørneåbninger? Men kan ikke lige se for mig om hældningen osv passer, så man bare kan fylde dem op? Vel også begrænset hvormange pladser det giver?
Esbjerg stadion er ikke lige min kop te. Synes selvfølgelig det er fedt med lukket hele vejen rundt. Men de få rækker der er først og så åben igennem om til boderne, synes jeg ødelægger det ellers fine stadion. Blæser også ind i nakken på dem som sidder på de første rækker.
Giver ikke samhængende stemning op blandt rækkerne. Og folk stå bare i åbningen istedet for at sidde på deres plads. Det samme kan siges om Silkeborgs nye stadion. Synes den opbygning ødelægger begge stadion.

Besvar