MCH Arena

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Due
Indlæg: 166
Tilmeldt: 1. jul 2017, 14:57

Re: MCH Arena

Indlæg af Due »

Nogen der oplever at det man skriver forsvinder når man trykker udfør? Gør jeg noget forkert? Ret træls at skulle skrive om igen.

Brugeravatar
Lupus1999
Indlæg: 1855
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Kontakt:

Re: MCH Arena

Indlæg af Lupus1999 »

Man kunne også argumentere for at chancebilletter skaber sæsonkortsalg?

Folk der er trætte af at købe chancebilletter, har vel lært lektien og køber enten billetter i god tid eller sæsonkort. Dem der ikke gør, er det vel ikke vigtigt nok for.

Selvfølgelig kan man kigge på om, der kan laves et system hvor man hurtigere kan sælge de ikke fremmødte sæsonkort, men det er en ting.
En anden måde at øge folks incitament for at komme på stadion når de har købt sæsonkort, er at hæve prisen.
Så tænker man automatisk at får at få noget for pengene, så er man nød til at møde op.

Jeg synes når belægningsprocenten runder 75% så er der grobund for udvidelse og herved vækste.
Og selvfølgelig, hvis vi de næste to år kommer i gruppespil, og det er tendensen fremadrettet, så burde man overveje en udvidelse alene på grund af de entre indtægter der ligger og venter.

Jeg er enig i at man skal kigge på faciliteterne og om muligheden for at oprette et Cafe lignende område mellem MCH og Stadion.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: MCH Arena

Indlæg af THenry »

Noerum skrev:
5. jun 2018, 12:04
Altså dem der havde sæsonkort, og som derfor fik forkøbsret?
Nej, folk der betalt vildt mange penge på det sorte marked, for at se United spille.

Ankersen nævner selv et snit på 10.000. Uddybe han hvordan det skulle ske? Noget konkret? Eller var det mest fordi det lyder godt og fremadtænkende?
Der er stort fokus på bedre stadionoplevelser, og det er nok det mest konkrete, der arbejdes på pt, som jeg ser det. Om det er nok til at løfte tilskuertallet mod Vendsyssel, Hobro og andre mindre hold må tiden vise, og jeg kan reelt have min tvivl. Den nuværende 14-holdstruktur med flere kampe mod de små hold gør det ikke lettere at opnå højere tilskueretal. Har også tidligere hørt Ankersen tale om Heerenveen i Holland, der er en by med et indbyggertal på ca. 30.000, og har et stadion med en kapacitet på 26.800. Jeg har dog aldrig hørt om, hvad de gør godt i Heerenveen, og hvordan vi kan overføre dette til DK. Generelt plejer Ankersen og co. at melde ambitiøst ud, så mon ikke de 10.000 er ved absolut best case scenario ;)

tubbe93
Indlæg: 498
Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:43

Re: MCH Arena

Indlæg af tubbe93 »

ben2han skrev:
5. jun 2018, 12:09
tubbe93 skrev:
5. jun 2018, 12:02
ben2han skrev:
5. jun 2018, 11:41


At fylde eksisterende pladser op, jamen det kræver vel, som nogle skriver, at der skal stå en del udenfor stadion og vente på de der såkaldte chancebilletter ?

Er det holdbart i længden ?

Er det god service, at folk skal stå uden for stadion i slud en kold mandag aften i december, når kampen er startet.

Jeg vil vende den om og sige, at sæsonkort som det er nu kræver et større stadion, for at få snittet op ad
Det er utrolig sjældent, at folk bliver nødt til at stå uden for stadion og vente på chancebilletter.
Det er så vidt jeg husker, kun sket til kampe tæt på mesterskabet.

I stedet bliver chancebilletterne normalt solgt cirka et kvarter til tyve minutter før kampstart. Allerede der kan man se, at mange sæsonkortholdere ikke kommer, og så starter salget af chancebilletterne.
jo det er sådan det er nu, men skal gennemsnittet op på 10000, som jeg kan forstå er temaet, så bliver kosten jo en anden, da 10000 stort set kræver at FCMs sæder er fyldt til bristepunktet.

Det vil da kræve at alle møder op hver gang, specielt dem med sæsonkort, for ellers ja så skal folk stå udenfor og vente på ledige pladser

Det kan vel ikke være andersledes Tubbe93 ??????????
Ja, hvis vi skal op på 10.000 nu, så kræver det, at der står folk uden for og venter på chancebilletter.

Men vi hopper jo heller ikke fra 7800 til 10.000 på en sæson. Men hvis vi hæver de laveste tilskueretal fra cirka 5-6000 til 8-9000 så kan vi hæve snittet til 9000.
Derfra kan der så være tale om at udvide stadionet. På den måde kan vi få fyldt godt op, udvide stadionet og så igen hæve snittet videre.

Jeg ser en udvidelse være relevant, når vi kontinuerligt rammer 8-9000 mennesker til de mindst sete kampe. Og der er udsolgt til mindst 5-6 kampe over en sæson. Det sker måske om 2-3-4 år, hvis vi bliver ved med at spille i toppen og kvalificere os til europæisk gruppespil.
Jeg siger ikke, at vi aldrig skal udvide stadion, men der er bare ikke grundlag for det lige nu.

Skrækscenariet er, at vi udvider til et sted mellem 15-20.000 og fortsat har mange kampe med under 7000 på stadion. Det vil virke dræbende på stemningen, når folk bliver endnu mere spredt på stadion, eller der står hele tomme afsnit. Det vil heller ikke se godt ud på TV, og det kan afskrække folk fra at komme. Hvis man på TV kan se et halvtomt stadion, er det ikke noget, der opfordrer folk til at komme på stadion og opleve stemningen.

Var det sidste sommer, at klubben søgte efter en medarbejder, der udelukkende skulle arbejde på, at få flere folk på stadion. Der var åben casting, hvor alle kunne komme og pitche deres bedste idéer. Så ville klubben vælge den, der havde de bedste forslag til, hvordan klubben kunne nå 10.000. Hvis det blot er at udvide stadion, så ville der ikke være behov for denne medarbejder i klubben.

Hvis snittet skal hæves, kræver det, at der er bedre forhold og flere ting, der trækker folk på stadion.
Nu blev Heerenveen tidligere brugt som et eksempel på en klub, der har haft succes med tilskueretallet, men der blev ikke nævnt hvorfor. Jeg vil gerne anbefale at lytte til de to podcasts hos Mediano, der har besøg af Kristian Gotsch fra firmaet Two Circles, der hjælper klubber med at øge tilskuertallet hos klubberne: http://www.mediano.nu/oversigt/2018/1/1 ... iano%20fan
Han nævner blandt andet NAC Breda fra Holland, der selvom de rykker ned fortsat sælger 10.000 sæsonkort i den næstbedste række. De har øget deres tilskuertal over år, da folk i Breda har en idé om, at hver lørdag går man på stadion. Efterfølgende er der livemusik. Så vidt jeg husker, er det mange unge studerende, der kommer på stadion. Også selvom de ikke interesserer sig for fodbold.

Det kunne være, at klubben skulle finde nogle initiativer, der kunne trække flere på stadion. Det skal være grundlaget for at øge antallet af tilskuertallet og ikke ved at udvide stadionet, da vi så kan få lidt flere til topkampe.
Det skal være alle kampe der ligger på samme niveau, så kan vi udvide og gøre samme arbejde igen.
FCM!
FCM!
FCM!

CasperA
Indlæg: 409
Tilmeldt: 4. nov 2017, 13:00

Re: MCH Arena

Indlæg af CasperA »

https://www.fcm.dk/nyheder/klubben/fcm- ... ketingchef

Det kunne være sjovt at få at vide, hvad vedkommende der fik dette job er kommet med som løsningsforslag til det. Det var jo et reelt krav til jobbet, hvor der blev holdt auditions osv., hvor personen med den bedste løsning så ville få jobbet.

Treco
Indlæg: 241
Tilmeldt: 30. apr 2011, 16:15

Re: MCH Arena

Indlæg af Treco »

Når folk siger at snittet skal op skal vi lige have med at sæsonens snit kun er det 6. højeste snit vi har haft siden vi flyttede ud på MCH Arena.
04/05 8.957 3. Plads
07/08 8.924 2. Plads
06/07 8.717 2. Plads
14/15 8.567 1. Plads
13/14 8.061 3. Plads
17/18 7.807 1. Plads
Så indtil vi ligger på et snit der nærmer sig 9.000 ser behovet for en udvidelse måske ikke så stor.
Det dårligste snit vi har haft med en hel sæson på MCH var
12/13 5.800 6. Plads

Hvis vi kontinuerligt skal ud og spille europæisk gruppespil vil jeg dog gerne gå med til at en udvidelse kan komme på tale før.
Men lige nu synes jeg ikke det er aktuelt.

Xinx
Indlæg: 70
Tilmeldt: 9. jun 2011, 18:41
Geografisk sted: København

Re: MCH Arena

Indlæg af Xinx »

Jeg vil argumentere for, at det giver økonomisk mening at opgradere allerede nu.

Hvis man kigger bag de 7.807 tilskuere vi i gennemsnit havde i løbet af hele sæsonen, så giver det nemlig mening.

Efterårets hjemmekampe:
Runde 2 SIF 5.032
Runde 3 RFC 5.372
Runde 5 FCN 5.628
Runde 7 LBK 4.512
Runde 9 HOB 6.714
Runde 11 AaB 7.896
Runde 13 ACH 7.134
Runde 15 FCH 5.570
Runde 17 AGF 8.024
Runde 18 OB 6.600

Gennemsnit: 6.248

Forårets hjemmekampe:
Runde 21 FCK 10.654
Runde 23 BIF 10.862
Runde 26 SDR 8.378
Runde 28 FCK 9.755
Runde 30 BIF 11.321
Runde 32 AaB 7.695
Runde 33 FCN 7.939
Runde 36 ACH 11.432

Gennemsnit: 9.755

Man kan tydeligt se, at i foråret ville vi have fået nytte af de ekstra pladser, hvor det er efterårets hjemmekampe der trækker alt for meget ned.

Brugeravatar
Lupus1999
Indlæg: 1855
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Kontakt:

Re: MCH Arena

Indlæg af Lupus1999 »

I det regnestykke har vi jo 4 hjemmekampe mod FCK og BIF, hvilket normalt ikke er tilfældet.

I 18/19 har vi to af dem i efteråret og hvis du bytter de to af dem ud med to tilfældige fra efteråret, så ser snittet helt anderledes ud i efteråret.

Det siger dermed også at strukturen med slutspil er en gave for tilskuere, TV og spillerne.

Xinx
Indlæg: 70
Tilmeldt: 9. jun 2011, 18:41
Geografisk sted: København

Re: MCH Arena

Indlæg af Xinx »

Lupus1999 skrev:
5. jun 2018, 15:41
I det regnestykke har vi jo 4 hjemmekampe mod FCK og BIF, hvilket normalt ikke er tilfældet.

I 18/19 har vi to af dem i efteråret og hvis du bytter de to af dem ud med to tilfældige fra efteråret, så ser snittet helt anderledes ud i efteråret.

Det siger dermed også at strukturen med slutspil er en gave for tilskuere, TV og spillerne.
Meget forsimplet, men ja det er en gave for tilskuerne.

Det er forsimplet, fordi der i gennemsnittet kommer flere tilskuere i foråret end i efteråret, så man kan ikke bytte lige over. Det gør der, fordi der er mere på spil sidst i sæsonen og kampene er mere spændende.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: MCH Arena

Indlæg af THenry »

Det er ikke overraskende at vi har bedre tilskueretal i foråret. De første runder i sommeferien trækker aldrig mange tilskuere pga ferie. Derudover mødte vi langt mere interssante hold i slutningen af grundspillet (både FCK og BIF hjemme) samt naturligvis selve slutspillet, hvor vores kapløb med Brøndby var historisk tæt og spændende, så hvis vi ikke kunne få folk på stadion i dette forår, så er det ikke let. Problemet med stadionudvidelse er, at vi selv i et år, hvor vi peaker, kun har udsolgt 2 gange (og til europæiske kampe har vi med få undtagelser også en kapacitet, der matcher efterspørgslen efter billetter). Hvor mange tilskuere mon vi kan trække, når vi ligger nr. 4 eller 6 :?

Willigenburg
Indlæg: 72
Tilmeldt: 20. feb 2017, 16:40

Re: MCH Arena

Indlæg af Willigenburg »

Xinx skrev:
5. jun 2018, 15:44
Lupus1999 skrev:
5. jun 2018, 15:41
I det regnestykke har vi jo 4 hjemmekampe mod FCK og BIF, hvilket normalt ikke er tilfældet.

I 18/19 har vi to af dem i efteråret og hvis du bytter de to af dem ud med to tilfældige fra efteråret, så ser snittet helt anderledes ud i efteråret.

Det siger dermed også at strukturen med slutspil er en gave for tilskuere, TV og spillerne.
Meget forsimplet, men ja det er en gave for tilskuerne.

Det er forsimplet, fordi der i gennemsnittet kommer flere tilskuere i foråret end i efteråret, så man kan ikke bytte lige over. Det gør der, fordi der er mere på spil sidst i sæsonen og kampene er mere spændende.
Men på samme tid, så ser man, at i to af de meget spændende kampe (mod AaB og FCN) har man altså kun 7000-8000 tilskuere. Så derfor mener jeg godt man kan skifte et par kampe over, som Lupus beskriver.

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: MCH Arena

Indlæg af TrueWolfMidt »

Bare vent og se. Om 10 år så er jeg overbevist om, at Fcm har et noget højere fremmøde. Vi er jo en forholdsvis ung klub og jo længere vi har eksisteret desto flere fans får vi. Når man først har fået fodbolden ind under huden, så er man altid fodbold interesseret og på et tidspunkt tager drengene også kæresterne med og senere muligvis også konen. Vi skal nok vokse som klub ingen tvivl om det. Brøndby har heller ikke altid haft så mange supportere som de har nu.

martindj
Indlæg: 14
Tilmeldt: 3. okt 2015, 18:02

Re: MCH Arena

Indlæg af martindj »

Jeg tænker også på, om klubben egentlig ved noget om, hvilke tilskuere der kommer til hvilke kampe. Her mener jeg både hvorfra i landsdelen og hvem som typer - børnefamilier, grupper osv. Hvor mange kommer kun en gang? Og hvad er tilskuernes mening om oplevelsen som helhed på stadion? Et mesterskab som i år med mulighed for europæisk gruppespil må da virkelig kunne booste f.eks. salget af sæsonkort. Håber der arbejdes især på det.

Matjavsen
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 4. apr 2018, 21:38

Re: MCH Arena

Indlæg af Matjavsen »

martindj skrev:
5. jun 2018, 18:42
Jeg tænker også på, om klubben egentlig ved noget om, hvilke tilskuere der kommer til hvilke kampe. Her mener jeg både hvorfra i landsdelen og hvem som typer - børnefamilier, grupper osv. Hvor mange kommer kun en gang? Og hvad er tilskuernes mening om oplevelsen som helhed på stadion? Et mesterskab som i år med mulighed for europæisk gruppespil må da virkelig kunne booste f.eks. salget af sæsonkort. Håber der arbejdes især på det.
Det har de helt styr på, du har jo en konto hvor du køber din billet på hjemmesiden.
Og du kan købe moduler til din hjemmeside hvor du ved præcis hvor folk er i landet når de besøger hjemmesiden

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: MCH Arena

Indlæg af mousebreaker »

Jeg kender ikke omkostningerne ved en udvidelse af stadion og om prisen per sæde mindskes/øges ved at udvide kapaciteten til eks 20k fremfor 15k.

Udvide til 15.000 virker bare ikke rigtigt tænker jeg, da udvidelsen i bund og grund skal finansieres af de 3500 ekstra pladser der kan fyldes i bedste fald 3-4 gange om året som det ser ud nu - og det er velsagtens kun når vi er helt med om mesterskabet. Folk er generelt svære at få ud af stuerne i det midtjyske og vi har en masse hverdagskampe som ikke gør det nemmere.

Kan ikke forestille mig at man begynder at lave seriøse udvidelsesplaner før vi har et noget mere frekvent pres på overliggeren. Det er ikke en skam at stadion engang imellem må melde udsolgt. Det er kun en skam hvis det sker for ofte.

En udvidelse til 20k giver mere mening fordi man til de enkelte kampe har mulighed for at sælge 8500 ekstra billetter, medmindre de 5k ekstra sæder bliver forholdsmæssigt meget dyrere. Til gengæld bliver stadion mindre intimt og det ville være en skam da det er en af MCH Arenas store styrker.

Så jeg tænker at vi skal væsentlig op i snit og ikke kun fremvise tilskuertal på over 10k til de store kampe. Det skal være en regelmæssig begivenhed. Først da vil en udvidelse give mening. Der er dog en dark horse i det her spil - og det er Georg Sørensen som jo ejer stadion. Han er visionær om nogen og måske han kan bruge en udvidelse til noget fornuftigt i andre øjemed. Man kunne frygte der skulle afholdes koncerter for at finansiere en udvidelse. Vi ved alle hvordan det påvirker grønsværen
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Besvar