U19 og U17

Om FC Midtjylland og Black Wolves
ChristianJ
Indlæg: 98
Tilmeldt: 7. maj 2019, 10:43
Geografisk sted: London
Kontakt:

Re: U19 og U17

Indlæg af ChristianJ »

Havde simpelthen også været misvisende hvis ikke U19-holdet blev mestre, de har været Danmarks klart bedste ungdomshold i mange år. Bliver spændene at se hvordan de klarer sig næste år i YL, der må være en del profiler der banker på til førsteholdet. Stort tillykke!

Matjavsen
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 4. apr 2018, 21:38

Re: U19 og U17

Indlæg af Matjavsen »

ChristianJ skrev:
8. jun 2019, 15:16
Havde simpelthen også været misvisende hvis ikke U19-holdet blev mestre, de har været Danmarks klart bedste ungdomshold i mange år. Bliver spændene at se hvordan de klarer sig næste år i YL, der må være en del profiler der banker på til førsteholdet. Stort tillykke!
Jeg bliver slemt skuffet hvis vi ikke satser på Gustav issaken i næste sæson, har er fandme god.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: U19 og U17

Indlæg af mousebreaker »

ChristianJ skrev:
8. jun 2019, 15:16
Havde simpelthen også været misvisende hvis ikke U19-holdet blev mestre, de har været Danmarks klart bedste ungdomshold i mange år. Bliver spændene at se hvordan de klarer sig næste år i YL, der må være en del profiler der banker på til førsteholdet. Stort tillykke!
Ja det er super flot. Hatten af for det :)
Det kan godt være vi har har det bedste u19 hold set over de sidste mange år, vi skal bare huske på at vi stiller med vores bedste ungdomsspillere i u19. Det gør FCN eksempelvis ikke, de bruger dem i superligaen i stedet. Vi giver overhovedet ikke tid til de 19-årige i ligaen, hvor en superliga spiller fra FCN sagtens kan være 17-18 år. FCN er selvflg ekstreme men jeg tænker (uden at vide det) at eks Aab har givet tid til u19 spillere i suppen hvor det har kostet spilletid i u19.
Det er stadigvæk superflot at vinde u19, ingen tvivl om det. Men hvis FCN stillede med deres bedste u19 hold så ville de køre rækken midtover.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: U19 og U17

Indlæg af 974 »

Men det er jo heller ikke FCN´s forretningskoncept!

Hvis FCN havde sine unge spillere rendende nede i U19 Ligaen, så havde de jo skulle købe en masse seniorspillere, og det tror jeg ikke at de vil bruge pengene på for nuværende.
Det vil så også sige, at de unge spillere de har, fiser rundt oppe i Superligaen til en garanteret lavere løn end hvis de skulle ansætte ældre spillere

Uanset hvor relativt flot man kunne sige at FCN klarer sig med de mange unge spillere de har, så er det jo heller ikke en klub der kan forventes at vinde mesterskaber, og vi har jo også set i foregående sæson, at holdet af og til krakelerer lidt..
I år slutter FCK som mestre med 82 point - FCN fik i sæsonen 44 point - og vi fik 71 point!

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: U19 og U17

Indlæg af Stoffer »

At henvise til forretningskoncept er besides the point i min optik.

mousebreaker har jo fat i den helt basale og afgørende pointe, at FCN meget sandsynligt har bedre U19 spillere end os. Det er et stort problem, når vi gerne vil være de bedste i landet til ungdomsarbejde. FCK har fx også Diramay som kun er 17 og allerede har fået en del indhop i superligaen, Jonas Wind er 20 år og har taget hopper fra U19 til superligaen med stor succes.

Stort tillykke til vores U19 drenge med en meget, meget flot sæson. Det forklejner jeg ikke, men det er hoppet over til seniorfodbold, der tæller, og hvis fcm og spillerne ikke kan det, så kan alle U19 præstationerne være ligemeget.

Noe
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: U19 og U17

Indlæg af Noe »

Jeg forstår og anerkender argumentet ifht. FCN, men man skal også passe på med at overvurdere (eller i det her tilfælde undervurdere) alderen på FCN-spillerne.

Vi spiller årgang 2000 + 2001 i u19-regi. Kigger man på FCNs superligatrup har de ganske rigtigt givet debut til 9 spillere fra årgang 2000 og derunder. Til gengæld har kun fire af dem fået over 180 minutter i alt i sæsonen. Jacob Steen, Damsgaard og Kudos har gjort det fantastisk på Superligaholdet, og har alle leveret over 1350 minutter (15 kampe). Sadiq har spillet 196 som nummer 4.

Kunne vores u19-folk have leveret det samme, hvis vi havde været et sub-tophold? Ikke til at vide, men jeg er i hvert fald ikke så skråsikker på, at FCN er milevidt foran os på de årgange, og at de uden videre kunne splitte u19-ligaen ad.

At jeg så meget gerne ville plukke 99'eren Skov Olsen er en anden sag...

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: U19 og U17

Indlæg af 974 »

Du er jo også nødt til at se på det geografiske Stoffer!

SÅ pokkers mange tager nok heller ikke fra Sjælland til Jylland - bare fordi..

Derefter kan du kigge på resultaterne
I denne sæson bliver FCN U19
nr. 3 - 12 point efter FCM
Sidste sæson nr. 7 - 20 point efter FCM
16/17 blev deres U19 nr 5 - 21 point efter FCM
15/16 blev de nr 2 - 6 point efter FCM

Deres U17 hold er dog marginalt bedre pointmæssigt end vores gennem de sidste 3-4 sæsoner

Alle ved jo godt hvem vi har haft gennem akademiet gennem de senere år, og FCM har vel også meldt ud, at nu mener man at man igen har de rette spillere på vej op, og at man gerne vil satse på dem fremfor andre i næste sæson

De spillere der nu kommer op har jo været igennem en fantastisk rejse sammen med masser af europæisk succes de sidste par år.
Det tror jeg har stor betydning for den oprykning vi givetvis kommer til at se til sommer :-)

Men det er jo sjovt at se hvordan nogle skriger efter klassespillere fra høje hylder, og andre skriger på at bruge de unge talenter :-)

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: U19 og U17

Indlæg af Stoffer »

974 skrev:
9. jun 2019, 13:34
Du er jo også nødt til at se på det geografiske Stoffer!

SÅ pokkers mange tager nok heller ikke fra Sjælland til Jylland - bare fordi..

Derefter kan du kigge på resultaterne
I denne sæson bliver FCN U19
nr. 3 - 12 point efter FCM
Sidste sæson nr. 7 - 20 point efter FCM
16/17 blev deres U19 nr 5 - 21 point efter FCM
15/16 blev de nr 2 - 6 point efter FCM

Deres U17 hold er dog marginalt bedre pointmæssigt end vores gennem de sidste 3-4 sæsoner

Alle ved jo godt hvem vi har haft gennem akademiet gennem de senere år, og FCM har vel også meldt ud, at nu mener man at man igen har de rette spillere på vej op, og at man gerne vil satse på dem fremfor andre i næste sæson

De spillere der nu kommer op har jo været igennem en fantastisk rejse sammen med masser af europæisk succes de sidste par år.
Det tror jeg har stor betydning for den oprykning vi givetvis kommer til at se til sommer :-)

Men det er jo sjovt at se hvordan nogle skriger efter klassespillere fra høje hylder, og andre skriger på at bruge de unge talenter :-)
Sandt, vores forudsætninger er grundlæggende forskellige, det vil jeg ikke et øjeblik betvivle, og det hører med til forklaringen. Min pointe er heller ikke strengt taget hvem der har mest succes som U19 hold, men hvem der har mest succes med at gøre akademispillere til bidragende seniorspillere. - Altså i den forstand, at succes som U19 isoleret set ikke er af nogen særlig værdi. U19 skal når alt er gjort op måles på, hvor mange spillere de leverer til seniorholdet.

Din bemærkning om succesen i både U19 liga og YL køber jeg derfor, når den sættes i kontekst. - Det er forhåbentlig det vindergen - som KA også snakkede om i Sort Snak før han blev chef - der skal gøre en forskel. Balancen mellem udvikling og resultatfodbold er naturligvis svær for spillere i den alder. Jeg holder bare stædigt fast i, at den succes og det vindergen intet er værd, hvis vi ikke formår at få dem gjort til flyvedygtige seniorspillerne (naturligvis gerne med europæisk niveau også på seniorniveau - så kan også igen møde nogen af dem, de har banket som U19 spillere..). Det her er også årsagen til, at jeg postulerer, at FCN har et "bedre" U19 hold end FCM - se hvor mange spillere de sender til U21 EM. Det er altså flot. Vi har så nogle stykker med, som er forhenværende akademispillere, forstået. Men det har FCN også i Jensen og Ingvartsen.

Din sidste pointe er central. Men jeg er ikke sikker på at vi fans er så uenige - overliggeren skal hæves af spillere i deres bedste alder, det ser jeg de fleste mene. Og dermed er der nogenlunde enighed om, at det ikke skal være (for mange) unge talenter, der er blevet skolet i Sverige, østeuropa eller sydamerika. Bevares, det er da spændende, men vi er også nødt til at stole på, at talenterne fra vores eget akademi kan overtage de marginale roller på holdet, og at de derved opnår tilstrækkelig værdi til at holde forretningsmodellen kørende.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: U19 og U17

Indlæg af Stoffer »

I øvrigt semifinale i Spax Cup lige om lidt: http://www.spax-cup.com/videostream/videostream.php

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: U19 og U17

Indlæg af THenry »

Jeg synes bestemt ikke, det skal tage noget fra U-19 mesterskabet, at ”FCN måske kunne have taget titlen, hvis de havde stillet det stærkeste hold hele vejen gennem turneringen”. Nordsjællænderne har valgt en forretningsmodel, der bygger på talentudvikling i sin absolut reneste forstand, hvorfor deres spillere som 17-18 årig allerede skal ”vises frem” på førsteholdet med salg for øje, og så de kan brande sig som ”Europas yngste hold” osv. De har klokkeklart valgt en strategi, hvor de IKKE skal skabe resultater, men udvikle fodboldspillere til større klubber. Det er deres Raison d'être.

Jeg synes, at Dan Hammer i denne podcast leverer en fremragende pointe om, hvorfor de kan gøre det på denne måde i FCN. Der er ingen omgivelser (fans og sponsorer), der forventer de leverer resultater, hvorimod det vil være vanskeligt for f.eks. Brøndby (eller FCM anno 2019 for den sags skyld) at køre den samme forretningsmodel i den rene forstand med fokus på talentudvikling, da der er et pres på for at levere resultater. http://www.mediano.nu/oversigt/2019/6/7 ... uperligaen

For mig at se skal et akademi måles på, hvor mange spilleminutter det levere til eget førstehold samt de penge, som akademiuddannede spillere generer i transferindtægter (samt hvor godt de klarer sig i udlandet, da de er ambassadører for akademiet, og dermed i min optik spiller en ikke uvæsentlig rolle for fremtidige salg af akademispillere). Vi kommer helt sikkert til at være meget langt fra FCN ift. spilleminutter på eget førstehold grundet deres helt ekstreme forretningsmodel.

Jeg er til gengæld egentlig ligeglad med, om vores egne er 19-21 år (i modsætning til 17-18 år i FCN, når de kommer på 1. holdet), da vi har et stærkere 1. hold (da vi skal levere resultater) bare de er gode nok, når de får chancen og dermed ikke sænker kvaliteten på vores eget 1. hold, og at de har potentiale for senere at blive solgt til udlandet for fine penge.

Mens vi ikke kommer til at nå FCN til sokkeholderne målt på spilletid til egne talenter, så synes jeg ikke man kan sige, at FCK er foran os på den konto med baggrund i eksemplerne Wind (1.484 min i SL) og Deramy (410 min i SL).

Til sammenlignelig har KA givet Onyeka (1.113 min i SL) end del spilletid efter hans overtog trænerposten, så målt på spilletid har Wind jo ikke spillet voldsomt meget mere…

Hvis vi ser på salgssiden, så har vi tjent gode penge på salg af akademispillere (som jeg tidligere har skrevet om så har vores YL-hold fra 2016, der tabte til Barcelona, alene generet salgsindtægter for over 100 mio., og dermed kunne finansiere driften af akademiet i 5-6 år). Jeg synes egentlig også, at vi er flot repræsenteret på det danske U-21 landshold, selvom alle ”vores drenge” i dag er solgt til større adresser.

Et andet interessante spørgsmål som man også kan smide ind i diskussion er, hvilken klub der er bedst til at producere akademispillere, der rent faktisk har succes i udlandet?

Min klare overbevisning er, at det er en vigtig del af salgsprocessen, at man kan fremvise ”succesfulde cases” på egenudviklede spillere, der er solgt til udlandet og som rent faktisk har klaret sig godt (Mit klare postulat er, at AAB f.eks. ikke tjener ret meget på deres salg til udlandet, da AAB-producerede spillere i høj grad har en tendens til ikke at klare sig udlandet, og hurtigt vender hjem til DK ved modgang, og det mønster kan en klub, der overvejer at handle med AAB også godt gennemskue…).

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: U19 og U17

Indlæg af Steffen am »

Kan vi snakke lidt mere om det super flotte resultat af det nye u19 hold, at vinde en rigtig fin turnering i Tyskland.
https://www.schwarzwaelder-bote.de/inha ... 8e941.html

Og så endda i de flotte lyngfarvede trøjer.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: U19 og U17

Indlæg af Stoffer »

Jeg vidste ikke helt, hvor jeg skulle placere dette link, men jeg synes, det er meget interessant: https://football-observatory.com/IMG/si ... /wp271/en/

"Which teams train the most professional footballers? As every year, the CIES Football Observatory has established the rankings of the best training clubs for players active in the big-5, as well as for footballers in 31 European top divisions. Real Madrid and Partizan Belgrade head the tables. The top 60s are available in issue number 271 of the Weekly Post."

Det er værd at bemærke kriteriet:

"Following UEFA definition, training clubs are teams where footballers played for at least three seasons between the ages of 15 and 21."

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: U19 og U17

Indlæg af Acebone »

Youth League-kampen hjemme mod Zrinjski Mostar bliver streamet på Youtube nu til de interesserede:

https://www.youtube.com/watch?v=cLc0eKK1y6U

Matjavsen
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 4. apr 2018, 21:38

Re: U19 og U17

Indlæg af Matjavsen »

Issaksen gør hvad der passer ham i denne kamp

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: U19 og U17

Indlæg af Stoffer »

Hvis andre har været distræte grundet fck kampe, så har I måske også overset, at U19 endelig fik en sejr ved at vinde over OB: https://www.fcm.dk/nyheder/akademi/u19- ... den-mod-ob

Det ser meget skidt ud for U19 i denne sæson i ligaen, lad os håbe, de kan få nogle gode oplevelser i YL. Det ligner at næste sæson er uden YL.

Besvar