Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
CasperA
Indlæg: 409
Tilmeldt: 4. nov 2017, 13:00

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af CasperA »

Er jeg den eneste der undrer sig over, at hverken James eller Reese er udtaget til truppen i morgen? Det kunne vel godt lugte lidt af, at vi går over til et 4-mands forsvar med Joel, Scholz, Erik og Paulinho/Dyhr og så bruger Nicolaisen som backup.

Brugeravatar
ABT
Indlæg: 863
Tilmeldt: 6. jul 2019, 18:55

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af ABT »

CasperA skrev:
24. aug 2019, 22:50
Er jeg den eneste der undrer sig over, at hverken James eller Reese er udtaget til truppen i morgen? Det kunne vel godt lugte lidt af, at vi går over til et 4-mands forsvar med Joel, Scholz, Erik og Paulinho/Dyhr og så bruger Nicolaisen som backup.
Ved ikke om jeg undrer mig over det... Jeg er nærmere lettet over “nyheden”, da vi så endelig får den 4-backkæde som mange har skreget efter at se, og som efterhånden var en uundgåelig ændring. Jeg tror, at der er 90 % sandsynlighed for at vi får 4 mand at se nede bagi fra start.

Især for Joels vedkommende glæder det mig, at han kommer tilbage på sin naturlige position, så han forhåbentlig kan blomstre. Det bliver ligeledes spændende at se om Paulinho er sin skade 100 % kvit og kan træde ind fra første fløjt. Paulinho kom fra et system i Bahia med traditionelle backs, så mon ikke han nok skal kunne finde sig til rette.

Afsted med Reese på leje...
/ ABT

Billede

Bobar
Indlæg: 95
Tilmeldt: 27. jun 2009, 08:20

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Bobar »

Hej
Spændende om vi så kommer med kanter igen i form af Mabil og Wikheim + en Kaba i angrebet.
Ikke fordi det er sammenlignelig, som sådan, men faldt over dette på YouTube, hvor Danmark møder Portugal, hvor Rommedahl, Silberbauer og Bendtner bl. a spiller på samme måde. I den kamp spiller de med mange dybdeløb, hvor kanterne er meget OBS på at løbe tidligt i et angrebsforløb. Dvs. fx Kvist spiller til Eriksen og allerede der, sætter Rommedahl, Silber og Bendtner i bevægelse, så Eriksen kan lave dybdespilningen perfekt.
https://youtu.be/ImkUDGx1h0o


Det jeg vil med dette er, at jeg tit ser den mulighed i kampene vi spiller, men i og med at vi er stillestående, så når alle på modstanderholdet at pakke sig og det løber ud i sandet. Og her kender vi resten af historien, hvor vi starter vores spillen fra side til side, for tilsidst at sparke bolden håbløst væk.
Alt dette dræber jo alt energi, genpres og godt opspil.
Jeg har et ønske om at vi udnytter de mange chancer vi faktisk har til dette i løbet af en kamp. Jeg har set det med både Jacob Poulsen og Evander. Men medspillerne ser desværre ikke disse huller og står afventende og venter på bolden, hvilket får JP og Evander til at virke langsomme og det ender tit med boldtab eller en alibi aflevering bagud eller til siden.
Vi har jo spillerne til at arbejde med dette, så jeg håber virkelig at Priske er typen, der vil/kan arbejde med dette. Ellers må der en træner ind, der kan optimere dette spil.
Min mening naturligvis.
Men hvad har i af observationer omkring dette?
Mvh Bobar

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

Lyt til dette fra cirka 20 min. http://www.mediano.nu/oversigt/2019/8/2 ... uperligaen

Et bud på et helt grundliggende strukturelt problem.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Cortez »

Stoffer skrev:
27. aug 2019, 18:32
Lyt til dette fra cirka 20 min. http://www.mediano.nu/oversigt/2019/8/2 ... uperligaen

Et bud på et helt grundliggende strukturelt problem.
Er fuldstændig på linie med Hammer her.

/Cortez

JBT
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 15. jul 2015, 11:08

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af JBT »

Til dem der har ikke har set klippet - herunder lidt sandheder fra Bruun og Povlsen vedr de generelle defensive kvaler gang på gang samt kynisme hos BIF og FCM, hvor utroligt nok kun FCK lurer hvordan man skal gøre det, selv her i 2019 trods de røg ud af chl i første omgang. Og ved godt det stadig kræver kvalitet uden udfald. Er ikke just fan af nogle af dem, men de siger jo bare hvad alle ser.

https://video.eurosport.dk/fodbold/supe ... ideo.shtml

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

Cortez skrev:
27. aug 2019, 19:36
Stoffer skrev:
27. aug 2019, 18:32
Lyt til dette fra cirka 20 min. http://www.mediano.nu/oversigt/2019/8/2 ... uperligaen

Et bud på et helt grundliggende strukturelt problem.
Er fuldstændig på linie med Hammer her.

/Cortez
Også mig. Han sætter hovedet på sømmet med alle bemærkninger.

Han beskriver netop den centrale udfordring, der gør, at jeg fx ikke er særlig tilfreds efter kampen mod Sønderjyske. Vi udspiler dem ikke. Vi ændrer på formationen, men vi fokuserer fortsat på, slå dem med individuel kvalitet over hele banen - det virker mod Sønderjyske, men vi ved, det ikke virker i europa. Der skal forandringer til.

Og hans kommentar senere om vores kommunikation synes jeg også er spot on. Hammer siger parafraseret: Der er en hårfin grænse mellem at være ambitiøs og komisk - vi er alt for mange gange faldet i den sidste. Og hvad siger det egentlig om klubbben? - Forstår man i fcm hvor svært det er at komme konsekvenst i europa, når man gang på gang overvurderer egne evner? Er det derfor vi forsøger det samme med taktikken år efter år og forventer nye resultater?
JBT skrev:
27. aug 2019, 21:27
Til dem der har ikke har set klippet - herunder lidt sandheder fra Bruun og Povlsen vedr de generelle defensive kvaler gang på gang samt kynisme hos BIF og FCM, hvor utroligt nok kun FCK lurer hvordan man skal gøre det, selv her i 2019 trods de røg ud af chl i første omgang. Og ved godt det stadig kræver kvalitet uden udfald. Er ikke just fan af nogle af dem, men de siger jo bare hvad alle ser.

https://video.eurosport.dk/fodbold/supe ... ideo.shtml
Det her berører Hammer faktisk også (nu ved jeg godt, det nærmest bliver lidt åndsvagt men han siger så meget rigtigt!). FCK har haft fokus på BÅDE at kunne have en ståldefensiv når man spiller europæisk men OGSÅ at kunne kontrollere kampe i den hjemlige liga. Så jeg er ikke helt enig med Bruun og Povelsen. Jo, det starter i defensiven i Europa, men det handler også om, at når man så kommer hjem i ligaen så har man spillerne til at præstere.


Ifht. alt ovenstående er der også et spørgsmål om penge. Vi berører det egentlig for sjældent. For er vores klubs målsætninger overhovedet mulige? - FCK lavede kalkulen, at man kunne vinde SL 2/3 gange, hvorfor man kunne komme i champions path, men det kan vi jo ikke regne med! Så er det overhovedet realistisk med vores budget og FCK i ligaen at sigte efter europa på halvfast basis?

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Cortez »

Hvis du går over i Sort Snak-tråden, hvor Kent efterlyser spørgsmål til Ankersen, forsøger jeg med mine spørgsmål at få afdækket nogle af de issues, du (og Hammer) highlighter her - eller det er i hvert fald tankerne bag mine spørgsmål, så er det selvfølgelig ikke sikkert at det opfattes som andet end brok. Der skal som bekendt to parter til kommunikation.

Hammer har i øvrigt et guldcitat (kan ikke huske om det er med i den linkede podcast), som også er spot on for FCM: “Insanity is when you keep doing the same thing over and over again, and expecting different results”.

/Cortez

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Benzo »

Altså det er jo ikke fordi FCM bare kører derudaf med den samme plan hvert år, det kan jeg simpelthen ikke forstå i mener.
For et par år siden lød kritikken at truppen ikke var på plads inden de afgørende kampe, blandt andet ved at Sisto blev solgt lige inden man skulle møde Osmanlispor.
Så gik man væk fra det og holdte på profiler til efter playoff (i 17/18 blev profilerne så solgt i vintervinduet istedet), i den sæson røg man ud til Apollon Limassol og nu var kritikken at defensiven lukkede for mange mål ind til sidst.
Så gik man over til 3-back kæde (og vandt et mesterskab på det), og nu røg man ud til først Astana og senere Malmø, og kritikken gik blandt andet på at spillere der gerne så et skifte ske spillede dårlige kampe (Sanneh og Paul), samt at man var for afhængige af dødbolde.
Så gik man over til at profiler der gerne vil væk ikke spiller (Paul og Dal Hende), samt at forsøge at implementere en spillestil med mindre tons og fysik og flere pasninger, blandt andet med indkøb at Evander og Brumado. Og nu går kritikken kræftedme på at man forsøger det samme igen og igen.

Jeg kan godt forstå hvis der er nogle i FCMs ledelse der river sig lidt i håret.

Densestar7430
Indlæg: 563
Tilmeldt: 16. aug 2014, 18:06

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Densestar7430 »

Benzo skrev:
28. aug 2019, 11:55
Altså det er jo ikke fordi FCM bare kører derudaf med den samme plan hvert år, det kan jeg simpelthen ikke forstå i mener.
For et par år siden lød kritikken at truppen ikke var på plads inden de afgørende kampe, blandt andet ved at Sisto blev solgt lige inden man skulle møde Osmanlispor.
Så gik man væk fra det og holdte på profiler til efter playoff (i 17/18 blev profilerne så solgt i vintervinduet istedet), i den sæson røg man ud til Apollon Limassol og nu var kritikken at defensiven lukkede for mange mål ind til sidst.
Så gik man over til 3-back kæde (og vandt et mesterskab på det), og nu røg man ud til først Astana og senere Malmø, og kritikken gik blandt andet på at spillere der gerne så et skifte ske spillede dårlige kampe (Sanneh og Paul), samt at man var for afhængige af dødbolde.
Så gik man over til at profiler der gerne vil væk ikke spiller (Paul og Dal Hende), samt at forsøge at implementere en spillestil med mindre tons og fysik og flere pasninger, blandt andet med indkøb at Evander og Brumado. Og nu går kritikken kræftedme på at man forsøger det samme igen og igen.

Jeg kan godt forstå hvis der er nogle i FCMs ledelse der river sig lidt i håret.
Godt skrevet Benzo!

Jeg synes ledelsen har fået alt for meget kritik på disse områder. I sær den seneste omkring ikke at bruge Paul og MDH, når mange netop mente at dette var problemet mod Astana og Malmø.

Dermed ikke sagt at vi på nogen måder har gjort det godt nok, men det er ikke fordi vi ikke har prøvet noget anderledes.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Cortez »

Men det er jo præcis pointen.

Man har ikke vidst, hvad root cause er, og derfor har man prøvet alt muligt - oftest uden at have truppen, der vil og kan, klar.

Hammer kommer jo med sit forsigtige bud på, hvad root cause kunne være...

/Cortez

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Benzo »

Cortez skrev:
28. aug 2019, 14:37
Men det er jo præcis pointen.

Man har ikke vidst, hvad root cause er, og derfor har man prøvet alt muligt - oftest uden at have truppen, der vil og kan, klar.

Hammer kommer jo med sit forsigtige bud på, hvad root cause kunne være...

/Cortez
Kan du blive enig med dig selv? Har man prøvet alt muligt, eller har man gjort sig skyld i "Insanity is when you keep doing the same thing over and over again, and expecting different results"?

Hammer er forretningsmand, selvom han godt kan lide at pynte sig med lånte fjer skal du ikke tage fejl af, at FCKs europæiske succes kan tilskrives 99% Ståle Solbakken og 0% Dan Hammer.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mousebreaker »

Densestar7430 skrev:
28. aug 2019, 12:24
Jeg synes ledelsen har fået alt for meget kritik på disse områder. I sær den seneste omkring ikke at bruge Paul og MDH, når mange netop mente at dette var problemet mod Astana og Malmø.
En misforståelse at tro at Sanneh og Onuachus situationer fra dengang kan sammenlignes med den med MDH.

Vi var tvungne til at bruge MDH i den situation vi kom i efter Paulinhos skade, da vi ikke ville bruge Dyhr, hvis vi skulle være tro mod vores målsætning om Europa. Vi fejlede fatalt ved ikke at bruge ham da vi dermed tillod noget så vanvittigt som at en skade til en forsvarsspiller skulle destruere vores offensiv! Hvis man som aktuelt nægtede at bruge ham så burde man have taget konsekvensen og ændret system.

Ved Sanneh og Onuachu var det et valg man foretog. Et valg som jeg rent faktisk synes var korrekt. At de to spillere så på hver sin måde leverede pauvre indsatser er så en hel anden ting, men man skal spille med de bedste spillere man har til rådighed når det gælder sæsonens vigtigste kampe, medmindre risikoen er for stor som i Pauls tilfælde i år - hvor en skade ville koste i klubben i omegnen 50 mio kroner. Ellers spiller man med de bedste - alt andet er tåbeligt da der er alt alt for meget på spil.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Densestar7430
Indlæg: 563
Tilmeldt: 16. aug 2014, 18:06

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Densestar7430 »

mousebreaker skrev:
28. aug 2019, 14:48
Densestar7430 skrev:
28. aug 2019, 12:24
Jeg synes ledelsen har fået alt for meget kritik på disse områder. I sær den seneste omkring ikke at bruge Paul og MDH, når mange netop mente at dette var problemet mod Astana og Malmø.
En misforståelse at tro at Sanneh og Onuachus situationer fra dengang kan sammenlignes med den med MDH.

Vi var tvungne til at bruge MDH i den situation vi kom i efter Paulinhos skade, da vi ikke ville bruge Dyhr, hvis vi skulle være tro mod vores målsætning om Europa. Vi fejlede fatalt ved ikke at bruge ham da vi dermed tillod noget så vanvittigt som at en skade til en forsvarsspiller skulle destruere vores offensiv! Hvis man som aktuelt nægtede at bruge ham så burde man have taget konsekvensen og ændret system.

Ved Sanneh og Onuachu var det et valg man foretog. Et valg som jeg rent faktisk synes var korrekt. At de to spillere så på hver sin måde leverede pauvre indsatser er så en hel anden ting, men man skal spille med de bedste spillere man har til rådighed når det gælder sæsonens vigtigste kampe, medmindre risikoen er for stor som i Pauls tilfælde i år - hvor en skade ville koste i klubben i omegnen 50 mio kroner. Ellers spiller man med de bedste - alt andet er tåbeligt da der er alt alt for meget på spil.
Tror faktisk ikke vi er uenige. Overvejede også at skrive MDH i (parentes), da jeg netop selv har skrevet nedenstående som spørgsmål til RA ifm. Sort Snak.

"Personligt synes jeg, at i har fået for mange hug i medierne ift. udeladelserne af Paul og MDH.

Det er som alle har glemt alt den snak, der var omkring Paul og Sanneh, der mentalt var et andet sted og ikke kunne præstere i kvalifikationen.

Dog synes jeg godt man kan kigge på om vi, i den forbindelse har været FOR rigide?

Paulinho går i stykker lige op til Rangers kampene. Vi har ingen oplagt afløser og i truppen og står til at skulle svække os på både HWB og VWB, men har stadig en MDH på lønningslisten. - En MDH som jeg personligt tror har en anden mental styrke end Sanneh og Paul.

Hvorfor genovervejer man så ikke situationen, og tager en snak med MDH om han kan se sig selv spille EL kvallen færdig, inden hans skifte bliver trumfet i gennem. (Ligesom det i øvrigt ender med det gør alligevel).

Har vi lært noget af dette, som gør at vi fremover vil gøre noget anderledes? Eller vil spillere der ønsker at skifte fremover konsekvent blive holdt ude af kamptruppen?""

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Cortez »

Benzo skrev:
28. aug 2019, 14:48
Cortez skrev:
28. aug 2019, 14:37
Men det er jo præcis pointen.

Man har ikke vidst, hvad root cause er, og derfor har man prøvet alt muligt - oftest uden at have truppen, der vil og kan, klar.

Hammer kommer jo med sit forsigtige bud på, hvad root cause kunne være...

/Cortez
Kan du blive enig med dig selv? Har man prøvet alt muligt, eller har man gjort sig skyld i "Insanity is when you keep doing the same thing over and over again, and expecting different results"?

Hammer er forretningsmand, selvom han godt kan lide at pynte sig med lånte fjer skal du ikke tage fejl af, at FCKs europæiske succes kan tilskrives 99% Ståle Solbakken og 0% Dan Hammer.
Jeg lever med, at du enten ikke vil eller kan forstå mit udsagn.

/Cortez

Besvar