Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
AltidFCM
Indlæg: 579
Tilmeldt: 4. apr 2018, 00:09

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af AltidFCM »

Hvis Paulinho er helt klar til søndag, vil jeg uden tvivl foretrække at fortsætte med 3-5-2'en. Det er meget begrænset, hvor meget de har kunne nå at sadle om, selvom de har trænet på det. Men jeg er også 100% tilhænger af et formationsskifte, både på baggrund af vores præstationer i europæisk regi med tre stoppere (det har ikke været godt) men også af det spillermateriale, vi besidder.

Derudover ligner det jo ikke, Jakob vender tilbage på trods af trænerskiftet. Der kan ikke være ret stor tvivl om hans betydning på og udenfor banen. Jeg ser stadig ingen erstatning for ham i truppen, da de enten har været langtidsskadet eller er for unge. Imo kunne en Mads Albæk have gjort en kæmpe forskel, hvis man vidste, man ville prøve noget andet end vores kaptajn.

Der bliver snakket om et formationsskifte til 4-2-3-1, og det er super spændende, men mangler vi ikke det bindeled, som JP efterlader? Som andre også har påpeget, er det et alt for stort pres at lægge på Evander, hvis det hele skal køre igennem ham.

Hansen
Joel - Erik - Scholz/Nico - Paulinho
Sparv - Cajuste/Ny JP-type
Mabil - Evander - Wikheim
Sory Kaba

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Jeg tror Priske skal kaste sig over noget helt nyt. Det ville være rart at få fløjene i spil igen, Mabil og Wikheim er for gode derude til at spille halve angribere.
Under Jess Thorup havde vi stor succes da Paul og Sørloth lå oppe foran med to fløje i siderne. Det giver Evander en mere tilbagetrukken rollen, men det gik jo også fint da han spillede der tidligere, jeg synes ikke det har været en succes at indrette det hele efter Evander skulle længere frem.

Så to angribere og fløje, så kan man for min skyld godt holde fast i tre mand i forsvaret, men spørgsmålet er om vi efterhånden har spillerne til dette, jeg tror vi ville stå stærkere med en traditionel firmands kæde med backs.

bifr05t
Indlæg: 365
Tilmeldt: 1. dec 2016, 19:27

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af bifr05t »

Ravnen skrev:
23. aug 2019, 16:12
Så to angribere og fløje, så kan man for min skyld godt holde fast i tre mand i forsvaret, men spørgsmålet er om vi efterhånden har spillerne til dette, jeg tror vi ville stå stærkere med en traditionel firmands kæde med backs.
Tremandsforsvaret må for min skyld gerne begraves. Det har ikke være sprudlende i år, og vores backs er bedre defensivt end offensivt, så det er nærliggende at spille med 2 midterforsvarer og 2 backs.

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Vijen »

Er der nogen, der kan give en melding på hvordan træningerne har set ud de sidste par dage? Kan man se at Priske er blevet chef?

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Benzo »

Vi er nødt til at have en i midten til at svinge taktstokken, det tvivler jeg stærkt på hverken Frank, Evander eller Cajuste magter. Derfor efterlader det i min optik enten Okosun eller Sparv, hvor jeg er i tvivl om Okosun kan, men tror han kan vokse ind i det, er ret sikker på at Sparv kan, men er (ligesom dig) i tvivl om han bliver her efter denne sæson samt jeg er nervøs for hans personlige niveau.

mnm123
Indlæg: 872
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:56

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mnm123 »

Kunne være spændende at ryste posen lidt og gå over i en 4-3-3. Lidt omrokeringer nu vil være passende, så et bud må være. Jh Joel Erik Rasmus psulinho på midtbanen scholtz Frank evander angrebet wik kaba mabil. Lad scholtz styre midtbanen og gå tilbage i opspillet og hjælpe, opstilling må gi ny luft og forhåbentlig ny energi til holdet. Plus håber priske tager nogle af de unge med på bænken.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

mnm123 skrev:
23. aug 2019, 21:30
Kunne være spændende at ryste posen lidt og gå over i en 4-3-3. Lidt omrokeringer nu vil være passende, så et bud må være. Jh Joel Erik Rasmus psulinho på midtbanen scholtz Frank evander angrebet wik kaba mabil. Lad scholtz styre midtbanen og gå tilbage i opspillet og hjælpe, opstilling må gi ny luft og forhåbentlig ny energi til holdet. Plus håber priske tager nogle af de unge med på bænken.
Jeg kan godt følge din ponte, men ifht. at sætte Scholtz som dybtliggende playmaker/regista, så er pointen ved at skifte til en fire back kæde vel netop at vi skal have skiftet en forsvarsspiller ud med en decideret midtbane spiller, så vi øger kreativiteten centralt? Det du foreslår er vel reelt en 3-4-3 med Evander og Frank centralt når man forsvarer og i opbygningen skyder man så den centrale cb frem i stedet for cbs i halvrummene som nu. Ikke at der er noget galt i det forslag.

mnm123
Indlæg: 872
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:56

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mnm123 »

Stoffer skrev:
24. aug 2019, 13:14
mnm123 skrev:
23. aug 2019, 21:30
Kunne være spændende at ryste posen lidt og gå over i en 4-3-3. Lidt omrokeringer nu vil være passende, så et bud må være. Jh Joel Erik Rasmus psulinho på midtbanen scholtz Frank evander angrebet wik kaba mabil. Lad scholtz styre midtbanen og gå tilbage i opspillet og hjælpe, opstilling må gi ny luft og forhåbentlig ny energi til holdet. Plus håber priske tager nogle af de unge med på bænken.
Jeg kan godt følge din ponte, men ifht. at sætte Scholtz som dybtliggende playmaker/regista, så er pointen ved at skifte til en fire back kæde vel netop at vi skal have skiftet en forsvarsspiller ud med en decideret midtbane spiller, så vi øger kreativiteten centralt? Det du foreslår er vel reelt en 3-4-3 med Evander og Frank centralt når man forsvarer og i opbygningen skyder man så den centrale cb frem i stedet for cbs i halvrummene som nu. Ikke at der er noget galt i det forslag.
Jeg vil beholde scholtz på midtbanen så han kan skubbe midtbanen op så vi kommer længere frem i preset og gerne erobre nogle bolde tættere på målet

ChristianJ
Indlæg: 98
Tilmeldt: 7. maj 2019, 10:43
Geografisk sted: London
Kontakt:

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af ChristianJ »

Priske's trup til I morgen: https://www.fcm.dk/nyheder/superliga/ch ... enderjyske

Eftersom han kun har 3 centerforsvarer med, kan man nok udelade at han går over til et 4-mands forsvar igen.

Brugeravatar
ABT
Indlæg: 863
Tilmeldt: 6. jul 2019, 18:55

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af ABT »

ChristianJ skrev:
24. aug 2019, 16:30
Priske's trup til I morgen: https://www.fcm.dk/nyheder/superliga/ch ... enderjyske

Eftersom han kun har 3 centerforsvarer med, kan man nok udelade at han går over til et 4-mands forsvar igen.
Det sandsynliggør vel netop at vi godt kan forvente en 4-backkæde? Som jeg husker det, har vi haft 4 CBs med i de kampe, hvor vi har spillet med 3 nede bagi. Med 3 CBs udtaget til i morgen, tror jeg på 4-backkæden (hvilket er glædeligt!)
/ ABT

Billede

ChristianJ
Indlæg: 98
Tilmeldt: 7. maj 2019, 10:43
Geografisk sted: London
Kontakt:

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af ChristianJ »

ABT skrev:
24. aug 2019, 16:33
ChristianJ skrev:
24. aug 2019, 16:30
Priske's trup til I morgen: https://www.fcm.dk/nyheder/superliga/ch ... enderjyske

Eftersom han kun har 3 centerforsvarer med, kan man nok udelade at han går over til et 4-mands forsvar igen.
Det sandsynliggør vel netop at vi godt kan forvente en 4-backkæde? Som jeg husker det, har vi haft 4 CBs med i de kampe, hvor vi har spillet med 3 nede bagi. Med 3 CBs udtaget til i morgen, tror jeg på 4-backkæden (hvilket er glædeligt!)
Det var faktisk det jeg mente, skulle have stået udlede ikke udelade
Senest rettet af ChristianJ 24. aug 2019, 16:40, rettet i alt 1 gang.

ChristianJ
Indlæg: 98
Tilmeldt: 7. maj 2019, 10:43
Geografisk sted: London
Kontakt:

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af ChristianJ »

Slettet

EsbenVest
Indlæg: 237
Tilmeldt: 2. feb 2017, 19:10

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af EsbenVest »

Jeg så lige, at en havde skrevet følgende i transfertråden, men jeg tænker, at det hører til herinde:
“Mange synes fx at Evander har for lidt output”

Er det også det indtryk, I har af Evander? For hvis man bare ser på tallene, er det tydeligt, at Evander skaber flest chancer på vores hold, og han kan jo ikke gøre for, at han har uskarpe medspillere. Oveni chancerne, han har skabt, har han scoret 4 mål og lavet 2 assists (På 7 kampe)

Personligt synes jeg, hans største udfordring er, at han varmer bolden for meget og tager tempoet ud af kampene. Er det ikke noget, han kan lære?

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Vijen »

EsbenVest skrev:
24. aug 2019, 18:54
Jeg så lige, at en havde skrevet følgende i transfertråden, men jeg tænker, at det hører til herinde:
“Mange synes fx at Evander har for lidt output”

Er det også det indtryk, I har af Evander? For hvis man bare ser på tallene, er det tydeligt, at Evander skaber flest chancer på vores hold, og han kan jo ikke gøre for, at han har uskarpe medspillere. Oveni chancerne, han har skabt, har han scoret 4 mål og lavet 2 assists (På 7 kampe)

Personligt synes jeg, hans største udfordring er, at han varmer bolden for meget og tager tempoet ud af kampene. Er det ikke noget, han kan lære?
Tror det skyldes, at han ofte vender og drejer med bolden uden at der sker noget. Det ser man helt tydeligt. Hvis man kan få spillet omkring ham til at gå hurtigere tror jeg han vil få mere output.

En ny midtbanespiller som også er god til at sætte spillet og med mere speed i benene, så vil Evanders output blive bedre.

Vi tænker ofte tilbage på Petter og hvordan han spillede midtbanen. Hvis vi kunne få en ny Petter som skære igennem kæderne vil 4-2-3-1 opstilling kunne blive voldsom giftig. Onyeka har lidt af det, desværre har han ikke teknikken med sig.

Men en offensiv bestående af Kaba, Wikheim, mabil, brumado, Evander og ny Petter vil vi kunne flå alle Superligaens forsvar fra hinanden. Spillerne skal bare huske det gamle mantra - Pass and move - og ikke stå og varme bolden som Evander og Wikheim gør lidt for meget.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af THenry »

Vijen skrev:
24. aug 2019, 20:14
EsbenVest skrev:
24. aug 2019, 18:54
Jeg så lige, at en havde skrevet følgende i transfertråden, men jeg tænker, at det hører til herinde:
“Mange synes fx at Evander har for lidt output”

Er det også det indtryk, I har af Evander? For hvis man bare ser på tallene, er det tydeligt, at Evander skaber flest chancer på vores hold, og han kan jo ikke gøre for, at han har uskarpe medspillere. Oveni chancerne, han har skabt, har han scoret 4 mål og lavet 2 assists (På 7 kampe)

Personligt synes jeg, hans største udfordring er, at han varmer bolden for meget og tager tempoet ud af kampene. Er det ikke noget, han kan lære?
Tror det skyldes, at han ofte vender og drejer med bolden uden at der sker noget. Det ser man helt tydeligt. Hvis man kan få spillet omkring ham til at gå hurtigere tror jeg han vil få mere output.

En ny midtbanespiller som også er god til at sætte spillet og med mere speed i benene, så vil Evanders output blive bedre.

Vi tænker ofte tilbage på Petter og hvordan han spillede midtbanen. Hvis vi kunne få en ny Petter som skære igennem kæderne vil 4-2-3-1 opstilling kunne blive voldsom giftig. Onyeka har lidt af det, desværre har han ikke teknikken med sig.

Men en offensiv bestående af Kaba, Wikheim, mabil, brumado, Evander og ny Petter vil vi kunne flå alle Superligaens forsvar fra hinanden. Spillerne skal bare huske det gamle mantra - Pass and move - og ikke stå og varme bolden som Evander og Wikheim gør lidt for meget.
Jeg er enig i, at Evander er en af de få offensive spillere (sammen med Kaba) med et output, hvilket tallene også viser.

Han har bestemt stadigvæk lidt for meget brasiliansk spillestil over sig og tendenser til at varme bolden, men synes heller ikke, at han har fået meget hjælp fra holdkammeraterne i denne sæson. Vi skal tilbage til preseason for at finde kampe med offensive wing backs til at holde bredden i banen, og der er også alt få løb omkring ham. Wikheim og Evander kunne være en spændende duo, men nordmanden har ikke ligefrem været god på det seneste, hvilket heller ikke har gjort det nemmere for Evander.

Derudover mangler vi netop en midtbanemakker med bedre teknik/pasningsevne, der kan sætte ham op. Polle har disse evner på kuglen, men var nok blevet for gammel (langsommere, færre løb og mindre dynamik), mens Sparv/Onyeka har den fysiske/løbemæssige pakke, men er for ringe på bolden. Vi mangler simpelthen en mellemting/kryds af disse typer. Cajuste er mit bedste bud på denne profil af dem, der er i truppen, men ellers vil investering i en stærk central midtbanespiller være oplagt med afgang af 2 centrale midtbanespillere (Okosun og Polle).

Vores offensiv har været alt for afhængig af Evander (og dermed også for let af lukke ned for, når holdene parkerer bussen) i denne sæson, og det er ikke ligefrem et sundhedstegn, at vi ikke har haft flere trusler i offensiven. Er dog rimelig sikker på, at Kaba bliver en mundfuld og evig trussel for forsvarspillerne i Superligaen, og jeg forventer også en 4-backkæde i næste kamp, hvilket frigiver én plads mere i offensiven. Kan sagtens se kantspillere igen (Mabil og Wikheim eller Anderson) i noget 4-2-3-1-agtigt mod Sønderjyske, hvilket kan give os flere offensive trusler, løb samt spilmuligheder for Evander. Jeg er meget spændt på, hvad Priske har i ærmet til morgendagens kamp. Det bliver spændende at se, hvilket aftryk han sætter på holdet.

Besvar