Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Rene ord for pengene fra Jakob Poulsen efter Malmø kampen
Poulsen anerkender fuldt ud Malmø og kalder svenskerne dygtigere over to kampe, og anføreren erkender også, at der mangler lidt 'magi' i forhold til forårets sejrsmarch mod mesterskabet.

- Folk bliver farvede af resultaterne, men vi spillede heller ikke speciel god fodbold i foråret. Vi havde en fantastisk defensiv og var gode til at afgørende kampene, så vi vandt mange smalle sejre.

http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm- ... ret-bedre/
Dejligt at høre en af spillerne sige at vi heller ikke spillede god fodbold i foråret og at vi mangler noget "magi"

Men det skyldes desværre også vores måde at spille på, og når vi så stiller så pindsvine-agtigt op som i går, uden et decideret angriber, så er det svært at se hvordan vi skal kunne skabe magi.

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af TrueWolfMidt »

Ravnen skrev:
31. aug 2018, 15:45
Rene ord for pengene fra Jakob Poulsen efter Malmø kampen
Poulsen anerkender fuldt ud Malmø og kalder svenskerne dygtigere over to kampe, og anføreren erkender også, at der mangler lidt 'magi' i forhold til forårets sejrsmarch mod mesterskabet.

- Folk bliver farvede af resultaterne, men vi spillede heller ikke speciel god fodbold i foråret. Vi havde en fantastisk defensiv og var gode til at afgørende kampene, så vi vandt mange smalle sejre.

http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm- ... ret-bedre/
Dejligt at høre en af spillerne sige at vi heller ikke spillede god fodbold i foråret og at vi mangler noget "magi"

Men det skyldes desværre også vores måde at spille på, og når vi så stiller så pindsvine-agtigt op som i går, uden et decideret angriber, så er det svært at se hvordan vi skal kunne skabe magi.
Nu kræver det såmænd også, at spillerne på banen kan ramme hinanden. Gider ikke skrive om igår, men hvor var vi pivringe. Undskyld alligevel, men hvordan kan man sende et hold på banen, der investerer så lidt. Jeg kan såmænd godt tåle at tabe til et bedre hold, men jeg hader måden vi gjorde det på. Hvis det er fordi vi ikke har et spilsystem som andre, så er det vel på tide, at vi får det. Kik igen på hvad vi har af spillere og hvad de er gode til og spil ud fra det.

Mrlewanski
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. feb 2017, 09:38

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Mrlewanski »

Som skrevet i kamptråden:

Jeg har nu sundet mig over kampen, og selvom skuffelsen stadig er stor, må Malmö betegnes som fortjente vindere over de to kampe.

Min analyse er, at trænerstaben simpelthen ikke får nok ud af materialet. Jeg synes, vi bør gøre som netop Malmö, der også havde mod til at fyre Allan Kuhn efter et mesterskab, fordi spillet ikke udviklede sig nok. Jeg tror ikke på, at vi nogensinde får opbygget et dynasti med Jess som træner, og Rasmus Ankersen har tidligere fortalt om, hvordan de fyrede en træner i Brentford, fordi de underliggende parametre ikke udviklede sig, som de ønskede. Det må alt andet end lige også være tilfældet i FCM, hvor spillet - foruden dødbolde - har været elendigt, siden vi solgte Novak, Nissen og Sørloth.

Min vurdering er, at Jess mangler en spillestil. Han siger, han vil være svær at læse, men hvis man ikke har en tydelig spillestil, bliver man overladt til individuelle enkeltmandspræstationer, og det er ærgerligt. Kig på de største managers i verden - de har alle en klar filosofi. Det samme har Brøndby, FCK og FCN, og det mener jeg også, at vi bliver nødt til at finde en træner, der har.

I medgang og modgang: Forza FCM!

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Hvis vi skal til at spille med en 10´er, må det vel kræve et systemskift?

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af SimonH »

Ravnen skrev:
1. sep 2018, 12:33
Hvis vi skal til at spille med en 10´er, må det vel kræve et systemskift?
Ikke nødvendigvis. Vi spiller i nogle kampe 3-5-2. Dr kan han have den forreste midtbane plads. Dette kræver dog at backerne kommer endnu længere frem

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm ... r-evander/

Interview med KA hvor han kommer lidt ind på, at man måske vil prøve med andre formationer. Han siger det ikke direkte, mind you.

Jeg synes, det lyder meget spændende. Jeg er absolut ikke fortaler for at skrotte grundformationen, men formations og taktisk fleksibilitet virker til at være en udvikling, som bliver vigtig at blive en del af. Fx viser Tuchel i PSG tydeligt, at han finder det nødvendigt, og det er noget, som der brugt mange kræfter på der (det er naturligvis en helt anden galakse end fcm, det er mest for at beskrive, at der måske er en udvikling).

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

Stoffer skrev:
23. jan 2019, 09:04
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm ... r-evander/

Interview med KA hvor han kommer lidt ind på, at man måske vil prøve med andre formationer. Han siger det ikke direkte, mind you.

Jeg synes, det lyder meget spændende. Jeg er absolut ikke fortaler for at skrotte grundformationen, men formations og taktisk fleksibilitet virker til at være en udvikling, som bliver vigtig at blive en del af. Fx viser Tuchel i PSG tydeligt, at han finder det nødvendigt, og det er noget, som der brugt mange kræfter på der (det er naturligvis en helt anden galakse end fcm, det er mest for at beskrive, at der måske er en udvikling).
Fcm har da også selv gjort det samme, hvor det primært har været taktiske ændringer blandt de forreste og/eller tilføre midtbanen en mand, så det bliver 3-5-2. Nu ved jeg godt, at formation og taktik er forskellige ting, jeg synes bare det er interessant. Jeg tænker frem mod SL slutspillet (og egentlig også en eventuel EL kval,) hvor det bliver spændende at se, hvordan de svære kampe bliver grebet an, siden modstanden er større, og man må forvente at kunne styre mindre af kampene på Brøndby stadion og i parken.

I artiklen nævner man 4-3-3'eren fra Frederecia testeren, og med de midtbane folk der er i truppen ser jeg nogle spændende perspektiver, som ikke nødvendigvis vil medføre at man bliver overrendt i defensive, selvom man nominelt har færre forsvarsspillere på banen.
Wikheim - Evander (falsk 9'er) - Mabil
Okosun - JP - Sparv
Løbestærke spillere på top i presset og en stor duel stærk midtbane med JP som fordeler og er pres resistent anker. Man kunne endda fjerne Mabil og tage Frank i stedet, så har man også en spiller i første pres, som både er løbestærk og god i duellerne.

Nå, det var bare nogle tanker foranlediget af artiklen.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af THenry »

Ja. Jeg tænker også, at det er spændende tanker. Jeg kunne godt se Evander i en mere offensiv 10'er rolle/offensiv midt med f.eks. Polle og Sparv/Okosun bagved i de europæiske kampe eller store kampe i Superligaen. Jeg er lidt bange for, om vores centrale midt kan blive for tynd med kun Evander-Polle i f.eks. de europæiske kampe.

Drexler skulle have været manden, der kunne binde vores spil bedre sammen på den sidste tredjedel, men nu har vi Evander, der er samme type. Det vil kunne give ham mere frihed til at tænke offensivt, hvis der er færre defensive pligter. En spiller med Evanders kvaliteter var bestemt savnet i sommerens europæiske kampe mod særligt Astana hjemme, hvor vi ikke kunne bryde dem op. Det var helt samme billede mod Arka Gdynia hjemme året forinden. Om det er en løsning med Evander som falsk 9'er, eller som den forreste på en 3-mandsmidtbane er op til trænerteamet. Thorup kørte jo nærmest en 3-5-2 i store dele af foråret, så vi har set tilpasninger af formationen tidligere.

Vi skal på ingen måde skrotte den succesfyldte 3-4-3, og med alle de gode stoppere, som vi råder over, så tror jeg primært vi kommer til at spille med 3 i bagkæden, men det vil være glimrende med mulighed for taktiske ændringer i spilsystemet f.eks. når vi står overfor europæiske modstandere, der pakker sig, hvilket vi de senere år har haft svært ved at dirke op.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Evander kunne vel få en fri rolle, som en af de tre forreste?

Halkjær
Indlæg: 68
Tilmeldt: 1. sep 2009, 15:26

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Halkjær »

Jeg kunne godt taenke mig at se en midbane bestående af:

Evander
Poulsen - Onyeka

Oplagt med to angribere foran (Onuachu +1).

Jeg syntes nogle gange vi mangler noget dynamik på midten af banen, hverken Evander, Sparv, Poulsen eller Okosun er saerlig hurtige.

Og det virker nogle gange som defensiv overkill med Poulsen og Sparv / Okosun foran tre store drenge. Thorup elskede denne formation og vi er solide defensiv (I hvert fald i Superligaen), men det er på bekostning af fart og dynamik, og det betaler man for Europaeisk.

Glaeder mig til at se, hvad de har i aermet.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Det er bare hamrende farligt at ændre på noget som virker. Vores pointsnit med denne formation er historisk. Jeg er mere til at Evander får en af de eksisterende pladser, fx i front.

Peter
Indlæg: 154
Tilmeldt: 13. aug 2018, 21:15

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Peter »

Ravnen skrev:
24. jan 2019, 00:45
Det er bare hamrende farligt at ændre på noget som virker. Vores pointsnit med denne formation er historisk. Jeg er mere til at Evander får en af de eksisterende pladser, fx i front.
Husker jeg ikke helt galt spillede vi vel også med Due og Gus på top i en 3-5-2 i foråret - i nogle kampe anyways😀

Evander er markant anderledes end Paul, George og Dovbyk. Selvom han vidst har været striker før ville jeg nu klart foretrække en kant eller 3-5-2 som 10'er så vi har en der med sikkerhed søger boksen. Virkede dog med Gus og Due der begge var meget flyvske kan man sige! Dog ved jeg ikke hvor stor forskel der er på en 3-5-2 og 3-4-3 som udgangspunkt? Obv. noget smallere med 2 deciderede angribere, men med Due og Gus fungerede det fordi de var meget flyvske - måske vi kan få det til at fungere. Et negativ kunne så være at der ville være mindre plads til Rilwan på holdet. Frank, Okosun, Evander og Mabil i forvejen til 10eren. Er spændt på om vi formår at forlænge med ham anyways. Anyways bit off topic.

Min pointe er anyways at det ikke ville bekymre mig synderligt ved en lille justering i formationen, men vi skal ikke bare gøre det for at Evander skal få bedre muligheder - Handler mere om, om det vil styrke holdets spidskompetencer.


Sorry for manglende ,,,,,,,,'er osv - ved jeg er håbløs! 😳

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Tænkte at vi lige kunne bruge denne tråd, som en slags lukning på transfervinduet, optakts tråd til fanforum og optakt til foråret.

Som optakt til fanforum er den selvfølgelig lidt sen på den, men håber nogen kan få noget ud af den,
og ellers må jeg bruge den som min egen forberedelse ;)

Hvis man ikke har hørt den allerede, kan den stærk anbefales. Og hvis du kan nå det, lyt den 2 gange for den bedste forberedelse til fan forum.
Der må man sige Ankersen, Kent og det gode hold bag Sort Snak har klædt os godt på :D
Tror jeg referer til den et par gange herunder, og måske også har lånt enkelte spørgsmål der til jeres forberedelse. I har dog fået svaret på de fleste :)
Evt. link https://soundcloud.com/user-336203398/s ... nduet-2019

Hvis man ikke kan få nok af Podcast formatet, er Medianos udsendelse med vores gamle chef scout også ganske ok. Tror fra min 0-50 er relevant for en FCM fan. :)
Evt. link https://soundcloud.com/medianonu/transf ... allengreen



De fleste er vist med på hvad der er sket i vinduet (og ellers gennem gået i Sort Snaks udsendelse)
Status er nu 28 senior spillere i A-Truppen. (inkl. de 3 spillere på leje)
+ 15 spillere der er udlejet.

Patrick er talt med som undtagelsen, de øvrige spillere der er født i det nye årtusinde er ikke talt med (Oliver Olsen, Nicolas Madsen osv).
Desuden har vi hørt at 3-5 spillere kan være ukampdygtige i det hele eller det meste af foråret.

Fordelt på årgange
83 Poulsen
84
85 J. Hansen
86
87 Sparv
88 Andersen
89 Kian, Korcsmár
90 Dal Hende, (Bill Hamid)
91 Rilwan, Sviatchenko
92 Scholz,
93 Wikheim, George, James, Okosun, Kurzawa, (Chuma Anene), (Søren Reese)
94 Onachu
95 Mabil
96 Joel Andersson , (David), (Skytte)
97 Nicolaisen, Thycosen, Kraev, Dovbyk, (Riis), (Rutikanga), (Thomsen)
98 Ottesen, Frank, Evander, (Kairinen), (Anderson), (Kirk)
99 Jens-Lys, Junior Brumado , (Torp), (Sebastian Buch), (Baidoo), (Uzo)
2000 Patrick, Nicolas Madsen, Oliver Olsen, Nikolas Dyhr, Martis, Jibril, Christian Tue

Der var for nogle vinduer siden snak om at man gerne ville have lidt flere spillere i deres peak alder.
Man skulle næsten tro 93'ere havde bedre chance for at skrive kontrakt med FCM ;)

I foråret har vi 17 superliga kampe
I bedste fald 3 pokal kampe.

Altså skal der budgetteres med 20 senior kampe mellem 11. februar og 26. maj

Desuden for evt. interesseret
8 reserveholdskampe (12. februar - 20. maj)
11 u19 kampe (2. marts - 1. juni)
op til 5 Youth League kampe (20. ferbuar - 29. april)

Så spørgsmålet har været om truppen er for stor.
Altså efter Davids udleje til Rosenborg giver det de her 23-25 senior spillere til 20 kampe fordel på cirka 116 dage.
Ankersen snakkede om at der ville komme noget udleje. Om det var David eller der kommer en mere, er jeg lidt nysgerrig omkring.

Lige umiddelbart med skaderne taget i mente, bliver der i hvert fald ikke tyndet ud i defensiven.
Hvis der skulle komme flere på udleje ville kandidaterne måske være Kraev eller Jens-Lys.
Som det har været nævnt tidligere, tager man altid individuelle hensyn. Så svært at vide uden at være med i maskinrummet, men jeg tror umiddelbart ikke på udlejninger. Både af sportslige hensyn her og nu, men også at de kan udvikle sig i FCM's miljø.

Jeg er egentlig RET positiv omkring transfervinduet, bliver virkelig et spændende forår :D
- Virker som nogle interessante brasilianere
- Ret solid gardering på LWB
- Kæmpe fan af leje med købsoption
- God bredde både aldersmæssigt og kompetencemissægt i truppen.

Men hvis vi/jeg ikke skal alt for være for positiv og rygklapper og leder efter lidt hår i suppen. Så er nogle af mine bekymringer, eller noget jeg håber at få svar på til fanforum, udover en trup gennemgang, og hvem man er bange for er langtidsskadet.
- Der kommer til at være ret gode spillere, der sidder på bænken. Er man klar til og hvordan vil man håndtere det?
- Er man tilfreds med truppen? Noget man ikke fik gjort eller stadig mangler at gøre?
- Hvad er akademiets rolle, er det stadig relevant med de indkøb. Husker vi vores rødder?
- Hvordan prioriterer man YL og andre ungdomsturneringer?
- Vil man gøre noget anderledes i forberedelserne til den vigtige august måned?
- FCM Samfund vs. Dubai, nu hørte vi Ankersens kommentar. Er det et spørgsmål der er gået i organisationen?
- Hvad har man lært af USA, skal man tolke Ankersens ord i Sort Snak, som den er lukket?
- Ny dokumentar på Discovery? Hvilken overvejelser man har haft der, og om det har været rundt i organisationen.
- Hvordan har dialogen med Fredericia været omkring at hive James hjem. Var Fredericia tilfredse, er der betalt kompensation, var det en overvejelse at Fredericia får sværere ved at rykke op?


Har i overvejelser eller bekymringer i har forberedt til fanforum eller glæder i jer bare til at høre et par fantastiske anekdoter der altid kommer?

Brugeravatar
DenStolteJyde
Indlæg: 880
Tilmeldt: 7. mar 2011, 00:18

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af DenStolteJyde »

I fht udlejning så siger Ankersen i sort snak at der kommer nogen stykker der skal lejes ud, det ser jeg ikke opfyldt gennem udlejning af David.

Af spillere som er en rimelig etableret del af 1. holdstruppen så er det nok som du er inde på kraev og cajuste der står først for, men det ville heller ikke komme fuldstændig bag på mig med en udlejning af Frank Onyeka som jo er presset på spilletiden. Hans bedste position er vel som cm, hvor han skal konkurrere med Sparv, Evander, Poulsen og en nyligt tilbagevendt okusun om 2 pladser, derudover har Hassan også spillet som CM i perioder selvom han vel stadig er bedst på kanten.

I forhold til en position lidt længere fremme som en af de 3 forreste så er det jo primært den centrale af de 3 han er i spil til, og der hedder konkurrenterne altså Onuachu, George, brumado og dovbyk (hvor sidstnævnte måske stadig er lidt halvskadet). Jeg ser Frank som en spiller der kan mange ting men ikke er den bedste på en bestemt position, lidt samme situation som Andre Rømer havnede i (og før ham egentlig vores kaptajn Bach Bak, han blev jo også flyttet noget rundt oprindelig angriber, senere CB, så CDM og så HB, og på alle pladserne synes jeg egentlig at vi i perioder egentlig havde andre spillere der var mindst ligeså gode, på HB havde vi jo Kolja og Santiago (og senere Rømer efterfulgt af NK)).

Med andre ord tænker jeg det kan være godt for Frank at komme ud og få noget spilletid og måske vise lidt mere hvad hans spidskompetencer egentlig er.

Halkjær
Indlæg: 68
Tilmeldt: 1. sep 2009, 15:26

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Halkjær »

Den er jeg ikke helt enig i. Syntes Frank bidrager med noget dynamik til midtbanen, som ingen, måske udover Hassan, ellers gør. Tror han kan blive rigtig vigtig, isaer mod FCK og Brøndby, hvor der er brug for arbejdsindsats, presspil og en der kan løbe nogle meter. Han er en stjerne i svøb.
Ser hellere Jens Lys Cajuste eller Okosun blive lejet ud, da jeg tror de får svaert ved at få spilletid.

Besvar