Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af 974 »

Flodisar skrev:
31. okt 2017, 23:15
Tim Sparv skriver i sin blogg om sina tankar kring hur stor del system-skiftet egentligen har i den senaste tidens framgångar:
http://timsparv.com/blog/marginal-gains/
Tak for det link :-)

Det er faktisk utroligt spændende læsning, og bakker i min optik dem/os op der i flere år har prøvet at få folk til at se mere nuanceret på klubbens resultater og forskellige forbedringer - altså set over en længere periode end bare lige sidste kamp !

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af 974 »

DP af en eller anden grund :-)

Flodisar
Indlæg: 160
Tilmeldt: 30. jun 2016, 16:54
Geografisk sted: Eslöv, Sverige

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Flodisar »

974 skrev:
1. nov 2017, 00:26
Flodisar skrev:
31. okt 2017, 23:15
Tim Sparv skriver i sin blogg om sina tankar kring hur stor del system-skiftet egentligen har i den senaste tidens framgångar:
http://timsparv.com/blog/marginal-gains/
Tak for det link :-)

Det er faktisk utroligt spændende læsning, og bakker i min optik dem/os op der i flere år har prøvet at få folk til at se mere nuanceret på klubbens resultater og forskellige forbedringer - altså set over en længere periode end bare lige sidste kamp !
Ja det är alltid spännande att få lite insikt direkt från spelare, som som faktiskt lever i det som blir till underhållning för oss. Det är mycket som ska falla på plats för att ett lag ska fungera. Och för att enskilda spelare ska prestera.
Skriver "Halstihörnan" för MFF:s fansida Himmelriket http://www.svenskafans.com/fotboll/mff - en serie texter där jag följer Markus Halstis karriär. Följde därför FC Midtjylland i 2år.

hviid
Indlæg: 435
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af hviid »

Gode pointer fra Sparv, ja, men synes nu stadig, at systemskiftet har været hovedårsagen til, at vi nu regnes som favoritter til guldet. Lige før systemskiftet spillede vi nogle rædderlige kampe, hvor vi hverken fungerede offensivt eller defensivt, f.eks. ude mod Helsingør og hjemme mod Arka. Ude mod OB var heller ikke kønt, selvom vi endte med at vinde.

Med 3-4-3 har vi fået gjort plads til både Onuachu og Sørloth offensivt, vores gode wings kan udnytte deres styrker bedre, og forsvaret hænger bedre sammen. Og som Arff har skrevet tidligere, så passer vores spillere nok bedre til det nye system end til det gamle.

Positivt at høre, at Sparv vægter de forbedrede faciliteter i Ikast, men faktisk var det mit indtryk, at faciliteterne i forvejen var rigtig gode - i hvert fald sammenlignet med andre klubber i Superligaen. Nu har jeg ikke været rundt omkring i klubberne de seneste 10 år, men umiddelbart har jeg svært ved at komme i tanke om et sted, hvor de har bedre faciliteter - måske Brøndby. Ja, der har været et problem i Ikast med dårlige baner i de kolde måneder, men det har altid været muligt at træne i Stadome eller på kunstgræsbanen på det gamle stadion.

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Benzo »

Hvis man er en "huller i osten" type, så kan man tolke Sparvs pointer som en lille stikpille til Thorup. Glen fik trods alt guld med os, trods "rædderlige" forhold i klubben, og året før guldet var vi også en contender. Thorup har haft markant bedre forhold i klubben, men har "kun" en bronze at vise for det, han skal bevise sit værd i år.

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af 974 »

Benzo skrev:
1. nov 2017, 10:20
Hvis man er en "huller i osten" type, så kan man tolke Sparvs pointer som en lille stikpille til Thorup. Glen fik trods alt guld med os, trods "rædderlige" forhold i klubben, og året før guldet var vi også en contender. Thorup har haft markant bedre forhold i klubben, men har "kun" en bronze at vise for det, han skal bevise sit værd i år.
Det er jo så DIG der tolker :-)

Jeg ser ikke Sparv nævne noget som helst omkring det!

Jeg vil tro at Sparv mener at holdet spiller bedre nu (for øjeblikket) end de gjorde det år de blev mestre?

Og det også er pga de faktorer han nævner

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Benzo »

Det er selvfølgelig min tolkning ja :)

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Endnu en fin blog fra Sparv.
Han kommer måske egentlig med flere spørgsmål end svar, men om ikke andet, stadig interessant læsning.

Er det formations ændringen eller nogle andre ting der har spillet ind?
http://timsparv.com/blog/marginal-gains/

Umiddelbart tænker jeg ikke det er svært at være enig med Sparv.

- Formationsændringen har givet lidt,
stærkere relationer har givet lidt,
marginaler i kampe, osv. osv.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mousebreaker »

Benzo skrev:
1. nov 2017, 10:20
Hvis man er en "huller i osten" type, så kan man tolke Sparvs pointer som en lille stikpille til Thorup. Glen fik trods alt guld med os, trods "rædderlige" forhold i klubben, og året før guldet var vi også en contender. Thorup har haft markant bedre forhold i klubben, men har "kun" en bronze at vise for det, han skal bevise sit værd i år.
Ikke blot skal man være til huller i osten man skal også have flere bøger stående på bogreolen om den falske månelanding og Area 51.

Man kunne også se på det på den måde at det Sparv siger ikke blot er reelt det er også åbenlyst for enhver. Selvfølgelig betyder alle de små ting noget. Sparv sender i min verden implicit roser til ledelsen efter Benhams indtog samtidig med at han gør opmærksom på at dækningen i sportspressen er unuanceret. Det er det helt rigtige tidspunkt at gøre det på. Ikke som når RA i dårlige tider begynder at tale om table of justice. Uanset hvor stor fan jeg er af statistik som hjælpemiddel så vil det bare altid give bagslag i dårlige tider. I gode tider - som nu - vil der være mange flere der lytter til hvad man reelt siger.
Nu vægter Sparv ikke "de små marginaler" op mod hinanden i artiklen, men efter min mening er det indiskutabelt at systemskiftet har været
hovedårsagen til de forandringer vi har set på banen. Skal man kigge lidt dybere så vil jeg påstå at det er det arbejde man har lagt i Sørloth og Paul på træningsbanen som har ligget til grund for systemskiftet. Jeg tror Thorup som tidligere angriber har meget at sige der og jeg ser det heller ikke som tilfældigt at det er to angribere som har udviklet sig bedst under Thorup. Hvis Sørloth ikke havde fået den eksplosive succes så er jeg sikker på at vi stadig hang fast i det gamle system og lukkede mål ind på samlebånd. Hvis Paul ikke var blevet så fandens god som han er, så ville vi heller ikke have set et systemskifte for så var Paul bare blevet bænket. Jeg er imponeret over alle de små ting Paul gør rigtigt nu som han ikke gjorde før. Når han bliver kørt flad mod slut i kampene kommer unoderne tilbage og så begynder han igen at være Messi, men det er forståeligt og til at leve med.

Så nu har jeg også prøvet det - skrevet et indlæg hvor jeg har rost Thorup uden at komme med ris..
nej .. fandme nej. Det skal ikke ske :)
Jeg hørte Thorups udlægning af kampen mod Helsingør som om at vi vandt en sikker sejr. Det var jo ikke tæt! Jeg håber det var noget han sagde af taktiske grunde, for den sejr var alt andet end sikker og var Helsingør kommet fra banen med point ville det være fuldt fortjent. Jeg håber og tror han indadtil er noget mere kritisk i sin evaluering, ellers kan opturen blive kortvarig.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Og så Liam Barker's take FCM og formations ændringen.
https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/n ... ylland-her


Men hvis man skal prøve at argumentere for det modsatte, spiller FCM vel ikke markant anderledes.
Der er stadig noget FCM DNA, eller hva' vi skal kalde det. Der har jo altid været høje backs f.eks.

Men det primære måske at få plads til både Dal Hende og Novak, og ligeledes både Paul og Sørloth der har givet noget.
Måske også en faktor at Sparv er kommet tættere på hans top niveau. Han ser virkelig ud til at have fundet sit gamle niveau, som selvfølgelig også er med til at vinde point.

Og enig i Helsingør kampen blev unødvendig spændende.
Man skal passe på med at undervurdere sin modstander.

Brugeravatar
DenStolteJyde
Indlæg: 880
Tilmeldt: 7. mar 2011, 00:18

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af DenStolteJyde »

Systemskiftet blev lavet fordi det passede bedre til vores spillermateriale på daværende tidspunkt, men er det mon stadig tilfældet?
Jeg har for sjov prøvet at lave en lineup med en FCM-classic 4-1-4-1 formation.

Hvad tænker I? Kunne det være værd at overveje at vende tilbage eller er 3-4-3/3-5-2/5-2-3 (eller hvad vi nu skal kalde vores nuværende formation) den perfekte formation til vores spillermateriale?

Onuachu
Wikheim - Polle - Okusun - Mabil
Sparv
Dal Hende - Buba - Erik - Munksgaard
Hansen.

Nicolai Kammersgaard
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Nicolai Kammersgaard »

DenStolteJyde skrev:
2. aug 2018, 01:59
Systemskiftet blev lavet fordi det passede bedre til vores spillermateriale på daværende tidspunkt, men er det mon stadig tilfældet?
Jeg har for sjov prøvet at lave en lineup med en FCM-classic 4-1-4-1 formation.

Hvad tænker I? Kunne det være værd at overveje at vende tilbage eller er 3-4-3/3-5-2/5-2-3 (eller hvad vi nu skal kalde vores nuværende formation) den perfekte formation til vores spillermateriale?

Onuachu
Wikheim - Polle - Okusun - Mabil
Sparv
Dal Hende - Buba - Erik - Munksgaard
Hansen.
Problemet dengang som nu er at vores backs er dårlige defensivt, men gode offensivt (selvom MDT/Munksgaard ikke har overbevist endnu). Derfor er det en fordel med wingbacks. Samtidig er vores centrale forsvar også mere stabilt i 3-5-2 og det vil være spil af lønkroner at have Kian eller en anden profil siddende på bænken.
Som jeg ser det er det nuværende problem at vi ikke får nok ud af de kreative spillere og centrale midtbanespillere, fordi vi bliver presset og fordi de er for stationære. Derfor ender vi med at skyde en bold op på Poul og så kæmpe for 2. bolden. Men når der så bliver fløjtet frispark på ham konsekvent som i AAB kampen virker det selvfølgelig ikke, ligesom det også er for endimensionelt at forsøge det hele tiden.
Som jeg ser det er løsningen at vi enten får en Peter Andersson type ind centralt eller at de to i front udover Poul ikke kun løber dybt, men også kommer mere ned og er med i kombinationerne med de andre spillere.
F.eks. så man også i EFB kampen hvor stor en forskel de gjorde for dynamikken at du have Frank inde centralt ved siden af Polle, jeg tror dog bare at han er for udisciplineret endnu til at kunne spille pladsen mod bedre modstandere.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Men hvad er status på vores hold egentlig?

Drexler var lidt udkaldet til at være den store frelser, selvom man jo kan stille spørgsmålstegn til om et mesterhold behøver at blive frelst.

Vi har snakket om et par gange dog, at i efteråret 17 var det offensiven der vandt vores kampe, mens det i foråret var defensiven.
Når man kigger på det Kent og Noe har lavet ud fra Tap In's xG analyser (stærkt arbejde i øvrigt) er xG for faldet, som bekræfter denne påstand, mens at xG imod ikke er faldet med, som jeg havde forventet var tilfældet.

Billede

For point, kan også ses
https://pbs.twimg.com/media/Dj1wanBXgAAdM00.jpg


Ikke desto mindre, at selvom xG for, var faldende, spillede vi godt og dominerede, og fik pointene.
Hvad har ændret sig? Spillerne er stort set det samme, og der burde være en stor værdi i kontinuitet.

Jeg har en masse spørgsmål, uden at have svar. Ved ikke om nogen af jer tør at give et forsøg på at svare.
- Er sulten gået af holdet?
- Spillede JP ekstra godt fordi han ville med til VM?
- Resten af holdets power og energi hvor er den blevet af?
- Er betydningen af angrebstrænerens afgang er undervurderet?
- Er fysikken manglende og sommerferien været for 'god'?
- Blevet lagt for mange æg i "Drexler-kurven"?
- Kan det manglende niveau hos den administrative afdeling, smitte af og give uro i den sportslige afdeling?
- Er vi blevet læst, og kan ikke komme ud over det?
- Er niveauet simpelthen ikke i truppen?
- Forsvundet for mange gode trænings og 'energi' spillere?
- Er vi bare ikke gode i starten af sæsonen, det er jo set før at vi er startet svagt, blandt andet de sidste 2 sæsoner?
- Sparv skrev på hans blog efter formatiosnskiftet, at folk overvurdere betydningen af formationsskiftet og undervurdere betydningen af træningen og de andre ting truppen havde arbejdet med. Havde han ret? (http://timsparv.com/blog/marginal-gains/ )
- Har BS's ferie varet for længe?
- Har der været for stod udskiftning og for meget forstyrrende ind og ud, op til de vigtige europa kampe?
- Har den sportslige ledelse fejlet? Den sportslige ledelse er (berettiget) blevet rost for deres økonomiske ageren, men har måske sovet i timen i forhold til Drexler-sagen og lovet en afløser som ikke er her?
- Har direktøren Steinlein, haft for travlt med at være i medierne med offensive udmeldinger, please sponsorer, lavet nye pæne sponsor parkeringsplader (med færre antal pladser i øvrigt) lavet aftaler om en dårligere TV-aftale og efter min mening dårlige liga-format, at han har glemt at passe den indre organisation? (blev formuleret lidt hårdere end var meningen, men i har pointen)

Ved ikke om jeg er ved at skrige det mere op end det er. Vi er trods alt kommet ok fra start og er i en ok position i forhold til at ramme EL Q4.
Men tror de fleste er enige om at vi mangler noget energi og noget power, som sagtens kan blive afgørende henimod den vigtige EL Q4 kamp.



Nu sagde jeg godt nok jeg ikke selv havde svarene, som jeg heller ikke har, men vil godt give et bud på nogle af dem.

- Ja, vi er læst, men det er ikke nogen nyhed. Vi burde have niveau til at komme ud over det og vise vores styrker på vores alsidighed.
Senest kan man snakke om vi er blevet for enstrenget, men det er måske også fordi vi 'bare' er begyndt at spille for langsomt. Bare se her hvordan det så ud for 3 måneder siden, hvis i ikke har set den allerede
https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/n ... ke-analyse

- Startet svagt,
ja, kan desværre se ud som om det er en tendens. Mener også vi spillede under niveau mod Videoton FC, Osmanlispor (16/17) og Ferencváros, Arka Gdynia og Apollon Limassol (17/18). Men det burde jo ikke være sådan med klubbens ambitioner i mente.

- Jo, jeg tror egentlig på at niveauet i truppen. Også derfor jeg skriver indlægget i denne tråd og ikke i transfertråden. Kan godt være vi mangler en reservemålmand og en spiller der kan være med til at skabe noget kreativitet fremad, men vi er blevet mestrer med det her hold og vil også fastholde Paul, Wikheim og Poulsen hver især er nogen af de bedste offensivespillere i liagen, sammen med selvfølgelig Fischer, Mukthar osv. Duelund har været lidt efter, men er gentagende gange udråbt som et af de største europæiske talenter og heller ikke mange 21-årige der allerede har spillet senior 117 kampe og vundet 2 mesterskaber.
Mabil ser forstærket ud, George er spørgsmålstegn, Kraev nok lidt efter det man havde forventet, Frank ung og stærk, Dovbyk udråbt som stor stjerne, men er så desværre blevet skadet og Rilwan har højt niveau når han ikke er skadet. Måske spørgsmålstegn ved dybden, men topniveauet burde være der.

- Mht. den administrative afdeling, er jeg måske bare en sur og skuffet fan,
men tænker at det ikke er mærkeligt at uro i en organisation sætter præg på dets personales mulighed for at topperforme.
Spillerne er selvfølgelig professionelle, men med de krav og indre- og ydrepres, burde de også kunne fokuserer 100 % på opgaven.
Og ikke have udfordringer med at klubben ikke har nogen pressechef og fansene ikke ved om de kan komme ind og se kampen, vil stadion blive fyldt osv. Det jeg hører fra kontoret er også at der er lidt større personale udskiftning (og dermed brain-drain), end der er sundt for en professionel organisation.
Jo vi var også uheldige mod Astana, blev bortdømt og man kan tabe en fodboldkamp. Men måden det skete på og med den opbakning, savnede jeg godt nok noget performance fra spillerne, som jeg også tror de fleste er enige i. At der ikke er styr på det interne bagland og organisation tænker jeg ikke er mærkeligt hvis det har kostet lad os sige 1 %, som sagtens kan have været forskellen i sådan en kamp. Omvendt yder man også nogen gange noget ekstra når man føler at hele organisationen bare spiller, rammer noget 'flow' og 1+1 giver 3.

- Mht. træningsspillere eller 'energi' spillere, ved vi at Sørloth, Drachmann, NK, Borring og Halsti altid var nogen der gav den max til træning og blevet rost meget for deres attitude. De er desværre væk nu. Ind er kommet Erik som helt sikkert er positivt og Geroge der er et spørgsmålstegn.
Ved ikke med Okosun, håber/forventer han er et positivt bekendtskab i denne sammenhæng, mens at Duelund til tider lider af stjernenykker, Kraev har hans ting han selv skal rode med og George som sagt er et spørgsmålstegn. Heller ikke ligefrem Mabil eller Paul der råber folk op hvis de ikke yder til træning. Så er det Poulsen, Sparv, Erik, Buba, Dal Hende og Rilwan (når han ikke er skadet), der skal gå forrest. Kian skulle vel også, men er måske ikke helt typen til det.
Håber i hvert fald hvis der kommer spillere ind, at det er noget legebarn (ala Drachmann-typen), dybt professionel (ala Halsti) eller der har noget vokal og fandenivoldskhed. Tror det kunne klæde truppen og ikke f.eks. en Hjulsager-type.

- I forhold indkøb.
"Drexit" casen var selvfølgelig speciel, og vil ikke nødvendigvis pege fingrer af ledelsen i forhold til det,
men hvis transfermarkedet er vores Lalandia, slår os stort op på Smart Odds, så bliver der altså også bare nødt til at ske noget.
Ellers så skal man melde anderledes ud. Tror faktisk man kommunikativ kunne have gjort sig selv en tjeneste ved at sige Drexler blot var 'noget ekstra' og at hans erstatning var i truppen. I stedet for at opbygge forventning både inde- og udefra.

Jo transfers er en kompliceret sag. Er spilleren god nok, har spilleren lyst, har spilleren mentaliteten, kan man blive enig med spilleren, kan man blive enig med klubben, agenten, kan prisen forhandles ned, klubben og spilleren der afventer andre muligheder osv. Men med det bagland der er med Smart Odds burde man kunne reagere hurtigere og været godt forberedt. Igen set i lyset af de vigtige europa kampe, hvor vigtigt det er for klubbens ambitioner, koeffecient point der bliver for gamle og glider ud, samt at det nye kvalifikationssystem kræver endnu flere koeffecient point, og vi har alletiders mulighed for at høste nogen flere i år. Med mindre vi bliver mestrer eller rammer gruppespillet i år, kan der gå rigtig lang tid inden vi har lige så god mulighed igen.


Er jeg for hård?
Som sagt er jeg ikke ved at udråbe krise eller i den dur, men savner lidt aktion og reaktion fra klubben.

JK
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25. jan 2018, 22:57

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af JK »

Mange spændende perspektiver fra Steffen am på de spørgsmål, som de fleste FCM fans nok går og grubler over. For mig at se kan bekymringerne deles op i to.

I første omgang var der det fantastiske chanceskabende spil i den sidste del af 2017 efter formationsskiftet, der mere eller mindre forsvandt efter vinterpausen/transfervinduet. I min mening er vi blevet meget nemmere at læse og dæmme op for efter afgangene den vinter. Sørloth var i en kategori for sig selv, men vi har jo heller ikke formået at erstatte de offensive bidrag Nissen og Novak kom med. Ingen af vores nuværende stoppere (håber Scholz har det i sig) laver de lange raids op gennem kæderne, som Novak mestrede, der altid kom bag på modstanderen. Jeg har stor sympati for MDT og Munksgaard og håber inderligt, at en af dem eller begge snart tager næste skridt, men de er jo pt ikke i nærheden af Nissens niveau på hans bedste dage. Med MDH aktuelle formnedgaang kommer der simpelthen for lidt fra vores wingbacks til at få det optimale ud af vores 3-4-3/3-5-2. Modstanderne skal jo i dag nærmest kun rette deres defensive fokus på Poulsen og de tre forreste (= 4 spillere), hvor truslerne i 2017 også kom fra wingbacks og Novak (= 7 spillere).

Men på trods af at vi aldrig rigtig fandt det gode spil frem og vores xG faldt fortsatte det imponerende høje pointsnit jo i foråret 2018 takket være dødbolde, fight/aggressivt presspil, marginaler og ikke mindst adskillige taktiske genistreger af Thorup, der afgjorde flere kampe. Næste bekymringspunkt er derfor, hvorfor de gode resultater ikke er forsat her i den nye sæson, når truppen er uændret/styrket. Se det er straks vanskeligere at analysere på. Jeg var i starten af sæsonen med den famlende start i superligaen tilbøjelig til at tro, at spillerne meget naturligt ovenpå mesterskabet havde svært ved at komme mentalt op i gear. Jeg troede og håbede, at vi ville se det sande niveau i CHL kampene. Det viste sig jo desværre ikke at være tilfældet - det lignede mere en mental blokade end metaltræthed. Der må ligge flere og andre forklaringer bag og det er sikkert en kombination af mange af de forhold, Steffen am nævner.

I forhold til det sidste bekymringspunkt er jeg nogenlunde optimistisk ift, at vi kan genfinde takterne og dyderne fra foråret 2018 og vinde en masse kampe på dem og måske endda klemme os i gruppespil. Derfor er det mit første bekymringspunkt, der nager mig og nok også trænerteamet og den sportslige ledelse. Hvordan får vi flere facetter i vores offensive spil ligesom i efteråret 2017. Det er mange steder blevet kogt ned til, at vi skal finde en 10’er. Men der er vel flere måder vi kan bygge på offensivt;
- få mere ud af vores wingbacks (nuværende eller nye)
- finde en stopper med “Novak-raids” på cv’et
- finde en 8’er som makker til Poulsen i de kampe, hvor Sparvs defensive kompetencer kan undværes. Frank og Okusun er de bedste bud i truppen men så gerne en ny Petter som så mange andre. Tror Duelund og Kraev begge er for offensive til denne rolle. De er til gengæld vores bedste interne bud på en 10’er i en 3-5-2
- få Duelund og Paul i omdrejninger så de sammen med Wikheim kan sprudle og genfinde nogle af de indbyrdes relationer, de tidligere har haft

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

Mange gode tanker, tak. Jeg er særligt enig med dig JK.

En supplerende tanke, så jeg ikke gentager, hvad allerede er sagt så fint:

Med hensyn til Novak så var det ikke kun raids, hvor han førte bolden, men han turde(havde lov til?) også at lave flade pasningerne igennem kæderne, så bolden kom direkte i fødderne på de forreste to/tre. Alle de nuværende CB's afleverer udelukkende med lav risiko til en fri WB eller CM, og til tider en lang høj bold til bagrummene i hjørnerne.

Jeg fornemmer generelt en meget stor forskel i, hvilken risiko man spiller med. Jeg aner ikke, om det er et taktisk oplæg eller spillerne selv, der ikke føler sig tilstrækkeligt komfortable - udtalelserne efter Vejle kampen gav indtrykket, at det er det sidste. Thorup snakkede efter kampen meget om "at frygte at tabe fremfor at ville vinde".

Besvar