Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
henker
Indlæg: 1124
Tilmeldt: 13. sep 2009, 09:35

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af henker »

Acebone skrev:Hvis Bak ikke er klar, kan Nissen eller Munksgaard vel tage over?
ser gerne nissen - kan godt lide hans amition...

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Nu er det godt nok ikke for os.

Men en superligaklub der offentligør lidt taktiske dispostioner.

http://www.bold.dk/video/?id=15906
Er kæmpe fan, synes det er fedt når spillet bliver bragt lidt tættere på os fans.

Brugeravatar
DenStolteJyde
Indlæg: 880
Tilmeldt: 7. mar 2011, 00:18

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af DenStolteJyde »

http://www.bt.dk/blogs/et-heltekvad

Sådan lød det fra bt for blot et år siden . Dengang var FCM det suverænt mest scorende hold og et hold alle vil være kede af at møde, interessant hvor stor forskellen er i forhold til det vi leverer i denne sæson. En del af forklaringen (men ikke hele forklaringen) skal nok findes i at vi har taget afsked med spillere som var afgørende for os i sidste sæson, jeg tænker nok særligt på Sly og Duncan.
Derudover så er der kommet en ny og langt mere defensiv orienteret træner..

Hvad tænker I gør den store forskel som vi har set i løbet af det sidste år?

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3178
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Acebone »

Den store forskel er vel, at det er et helt andet hold i dag. Mange nye ansigter på og uden for banen. Det er i virkeligheden ikke så overraskende, at holdet ikke "opfører" sig på samme måde som for et år siden, når det ikke er de samme mennesker.

Haugaard, Dahlin, Bak, Jim, Erik, Banggaard, Lauridsen, Izunna, Andersson, Sly, Marco, Duncan, Glen, Friis med flere er væk eller marginaliseret af forskellige årsager. Nogle uheldige eller uundgåelige, andre selvforskyldte. Hver især af større eller mindre vigtighed, men sammenlagt er det rigtig meget.

Erstatningerne skal/skulle integreres. Oveni har vi formnedgange hos vigtige spillere som Sisto og Polle.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Snak gør det selvfølgelig ikke alene, men må indrømme denne udmelding glæder mit ulvehjerte :)

http://jyllands-posten.dk/sport/fodbold ... ed-sit-ry/

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

I Superliga preview, var der snak om Midtjyllands offensiv, men kom aldrig omkring det.
Er jeg den eneste der faldt over den?

SorteUlve
Indlæg: 171
Tilmeldt: 9. dec 2010, 21:25

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af SorteUlve »

Steffen am skrev:I Superliga preview, var der snak om Midtjyllands offensiv, men kom aldrig omkring det.
Er jeg den eneste der faldt over den?
Nej, jeg tænkte også godt over det.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Ved ikke lige hvilken tråd der ville passe, så bliver lige denne.

28 minutters interview med Thorup fra i går, i fodboldprogrammet 4-4-2.
http://www.tvmidtvest.dk/fodboldmagasin ... t-4-4-2-20

Synes der er flere interessante pointer, hvilke forventninger der er fair at stille til klubben har vist før været diskuteret,
så ved ikke om den skal tages igen. ;)

Men interessant at høre hans tanker om Priske, Hans egne ambitioner, Europæiske eventyr (både i fortid og fremtid) og årgang 97

Brugeravatar
pr0j3ct
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 13. apr 2010, 20:03

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af pr0j3ct »

Steffen am skrev:Ved ikke lige hvilken tråd der ville passe, så bliver lige denne.

28 minutters interview med Thorup fra i går, i fodboldprogrammet 4-4-2.
http://www.tvmidtvest.dk/fodboldmagasin ... t-4-4-2-20

Synes der er flere interessante pointer, hvilke forventninger der er fair at stille til klubben har vist før været diskuteret,
så ved ikke om den skal tages igen. ;)

Men interessant at høre hans tanker om Priske, Hans egne ambitioner, Europæiske eventyr (både i fortid og fremtid) og årgang 97
Ja et fint indslag.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Jim Larsen stopper karireren, troede egentlig han ville fortsætte i Silkeborg, men med hans skader er det selvfølgelig ikke nogen stor overraskelse.

Desværre kun 18 kampe i ulve trøjen, men hvilken 18 kampe.
Synes stadig det var fremragende i første kamp at han gik ind, uden at have trænet, at spille som en der havde været i klubben længe. :)
Sympatisk fyr. :)

https://www.youtube.com/watch?v=Z1_5PrF ... unuxo262cw

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Ja han gjorde en forskel, selvom det var i alt for få kampe - 18 er godt nok ikke mange.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Synes egentlig der er en ret spændende snak i gang i transfertråden. Da jeg vurdere den har en begrænset sammenhæng med "transfers" håber jeg i vil være med her.

Kritikken omkring Pusic kommer vel egentlig fra kritikken om offensiven generelt, som også har ramt kanterne, og en smule den centrale midtbane også (mest Poulsen der har fået kritik)
Det er klart det er sværre at score, hvis holdet bagved heller ikke fungere optimalt.

Riddersholm ville helst vinde 3-2 og Thorup helst 1-0. Det giver lidt forskellige udgangspunkt i forhold til om spillet skal være offensivt og i en vis grad risikabelt?
Hvad der er bedst vil jeg ikke bedømme.


I forhold til den også interessante snak om 4-4-2 eller 4-1-4-1,
bliver det lidt enten eller. Er det ikke fedt at vi har 2 forskellige systemer der kan fungere, og giver på den måde lidt fleksibiltet.
Spillerne er scoutet til 4-1-4-1 og vi har nu set i nogle kampe at 4-4-2 har fungeret ret fornuftigt. :)

Hvis der kommer flere kampe med 2 spids angribere, har vi set det virker med Pusic og Paul. Ville i kunne se det virke med Uréna og Kadlec. Specielt Uréna er vel en lidt anden type? :)

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

At spille med to angribere gør pludselig Urena til et tema igen, i mine øjne. Ligesom Pusic er han bare ikke den højde stærke spiller som ene mand på toppen kan udrette noget, men med to i front vil Urena kunne udnytte sin speed.

Chiquizito92
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17. jul 2015, 12:32

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Chiquizito92 »

Det giver bestemt god mening at fortsætte diskussionen om spilsystemet og de enkelte spillere i transfertråden her, så jeg hopper på den vogn :)

- Som det fremgår af transfertråden er jeg også tilhænger af at bruge to mand på toppen i en klassisk 4-4-2. Dermed ikke sagt, at vi helt skal lægge 4-1-4-1 på hylden, jeg tror netop også på at begge systemer kan være gavnlige at skifte imellem.

Grunden til, at jeg dog gerne ser 4-4-2 som udgangspunkt er, at jeg synes det passer bedre til vores offensive spillere at have to mand i front. Vi har ikke en targetman som spilstation i Duncan længere og Pusic er bedst med en mand ved siden af. ligesom vi også som regel er favoritter og selv skal skabe kampen. Ligeledes er vi bedst når vi skaber kampen og er spilstyrende, og der giver det altså en anden dynamik at spille med to angribere.

Jeg tror faktisk også at dette kunne afhjælpe en del af de problemer, der har været i denne sæson. Med to angribere skabes der bare mere plads og nye rum, som kan udnyttes af de andre offensive kræfter på kanter, central midtbane og til delse backs (både Novak og NK er vel temmeligt offensive typer, hvilket kun er godt imo). Jeg tror vi vil se assist og målstatisk gå op for spillere som JP, Olsson, Novak, Royer og Sisto som, helt berettiget har fået kritik for manglen herpå i denne sæson.

Måske den ekstra opmærksomhed som to angribere vil tiltrække sig ligefrem kan skabe nye muligheder for en Sisto, der på den måde kan spille sig helt igang igen? Jeg tror faktisk godt, at det kunne hjælpe ham til at blomstre igen hvis man sætter en angriber mere ind til at skubbe fokus væk fra ham.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Chiquizito92 skrev: Grunden til, at jeg dog gerne ser 4-4-2 som udgangspunkt er, at jeg synes det passer bedre til vores offensive spillere at have to mand i front. Vi har ikke en targetman som spilstation i Duncan længere og Pusic er bedst med en mand ved siden af. ligesom vi også som regel er favoritter og selv skal skabe kampen. Ligeledes er vi bedst når vi skaber kampen og er spilstyrende, og der giver det altså en anden dynamik at spille med to angribere.
Så lige for at provokere lidt for debattens skyld.

Passer 4-1-4-1 ikke bedre til vores midtbane. En central
Olsson - Poulsen
Sparv

Er vel stærkere end Sparv - Poulsen
og dermed også passe vores spillere bedre?

Besvar