Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
hviid
Indlæg: 435
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af hviid »

Ah, du læser altså også den artikel, som fanden læser Bibelen. Thorup siger jo netop til sidst, at det er, som det er, og det ikke kunne være anderledes. Og i starten af artiklen peger han jo også på, at det umiddelbart også kunne være en fordel med en kort pause, da spillerne ikke har mistet meget rent formmæssigt.
Hvis nu artiklens overskrift havde været "Kort FCM-opstart kan blive en fordel" ville du næppe have reageret ;-)

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af TrueWolfMidt »

Hviid come on. Du mener, at jeg læser artiklen som fanden læser biblen.

Jeg er træt af sure opstød mm. Selvfølgelig skal vi vinde den kamp og alt andet vil være decideret pinligt og det er det som Thorup advarer imod og frygter. Han ved at hvis vi flopper, så er ansvaret hans.

Ikke flere tudekiks tak. Fuld speed og fokus og spillere der skal træde i karakter og vise os, hvorfor Fcm betaler dem løn.

hviid
Indlæg: 435
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af hviid »

Beklager, det var ikke min mening at træde dig over tæerne, men synes nu stadig, du overreagerer. Hvad er det helt præcist du mener, der er et surt opstød og tudekiks?
Han forholder sig jo bare til realiteterne i opstarten, og der er vel intet mærkeligt i, at spillerne måske ikke vil være 100% efter en opstart på to uger. Eller vil du have, at de skal toppe i den første EL-kval-kamp mod et hold fra Litauen? Der venter mange kampe forude, og spillerne kan ikke være i topform konstant over 4-5 måneder, det er fysisk umuligt.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Ved ikke om det er rette tråd, men synes den her er lidt sjov.
Efter Uréna-Borring byttet har vi nu spillere fra alle årgange siden 83.

83 Poulsen
84 Halsti
85 Borring
86 Dahlin
87 Sparv, Pusic
88 Andersen
89 Kian
90 Novak Royer
91 Wolanski Rilwan
92 Kadlec
93 Rømer, Larsen
94 Onachu, Banggaard
95 Olsson, Sisto, Mabil
96 David, (Gemmer)
97 Raahauge, Munksgaard, Hagelskjær, Nicolaisen, Riis, Rasmus NK, Rutikanga, Duelund, Thychosen, Thomsen,
98 Anderson, Kairinen

Og i forhold til UEFAs og DBU's krav om maks 25 A-spillere, hvoraf mindst 4 klubuddannet og yderligere mindst 4 fra landet, ser det sådan ud:

A = 11
Land = 4
Club = 6
B = 12

Samlet = 33

(Ved ikke om Banggaard går under at være klub-uddannet, skriver ham til at være det herunder)
(Dem der ikke er skrevet noget ud for, er B-list, der ikke er begrænsninger på)

Målmænd
Dahlin A
Andersen Land
Wolanski A
Raahauge
4

Forsvar
Kian Land
Halsti A
Banggaard Club
Nicolaisen
Riis
Novak A
Rømer Club
Rasmus NK
Munksgaard
Hagelskjær
10

Midtbane
Poulsen Land
Sparv A
Olsson A
Kairinen A
Marco Larsen Club
Duelund
Rutikanga
Borring Land
Rilwan Club
Sisto Club
Royer A
Mabil A
David
Anderson
14

Angreb
Pusic A
Onachu Club
Kadlec A
Thomsen
Thycosen
5

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Interessant interview med Banggaard
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... vor-laenge

Spilletid havde han nok også fået hvis ikke Sparv havde været skadet, men nok ikke fuld tid.

Brugeravatar
tatoo
Indlæg: 962
Tilmeldt: 6. jul 2012, 23:51

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af tatoo »

Lige lidt betragtninger omkring vores spillestil. Jeg synes at vi spiller på en anden måde end tidligere, og vi veksler meget mellem dybe stikninger og høje bolde. Mod SIF havde vi ikke nogen høje folk i feltet at sigte efter, og der spiller vi så med dybe stikninger.

Synes også at vi ser at vi kan spille på forskellige måder som f.eks mod FCN hvor vi praktiserer højt pres i stort set hele kampen. Jeg håber vi fortsætter med dette mix af måder at spille på.

Kan det være den nye assistenttræners (Lars Knudsen) ideer der er ved at slå igennem angrebsmæssigt. Var det ikke ham der stod for Aab´s angrebsspil. Det synes jeg godt man kan se.

Hvad tror i om Pusic og den måde vi spiller på p.t. Kan han spille sig på holdet igen når han er klar. Jeg mener ikke han er selvskrevet, og kan han indgå i den måde vi spiller på nu. Kadlec bør spille på toppen enten alene eller sammen med Onuachu. Kadlec kommer med den måde vi spiller på nu til at score mange mål, da han efterhånden tager de rigtige løb, og medspillerne har blik for ham.

Brugeravatar
pr0j3ct
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 13. apr 2010, 20:03

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af pr0j3ct »

Jeg er slet ikke fan af for mange høje bolde og det syntes jeg at vi har en tendens til at gøre lidt for meget til tider. Bevares der skal også være plads til høje bolde og en "befrier" fra bagerste kæde en imellem, men når det til tider begynder at ligne en primær taktik, så virker det som om at kommunikationen på holdet og med trænerteamet er fejlet. Derud over ser man ofte at midtbane og ligeledes kanter bliver lidt sekundære, da de i stor grad kan ende med at blive overspillet og kigge bold frem for at deltage.

Det høje og aggressive pres som vi eks. praktiserede mod FCN er en af vores store styrker og også i det jeg syntes bedst om, sammen med den store løbevillighed og fight, som en sådan taktik kræver. Derud over gør det også mere brug af vores kreative kræfter, som midtbane folk og kanter, i en klar større grad end de høje bolde. Samt et hurtigt pasning og offensivt chance skabende spil som vi til tider formår at skabe med spil ved jorden, når de rette spillere er på banen. Hertil kommer som nævnt eks. også kadlec til hans ret med hans hurtighed, gode øje for spillet og rigtig gode dybeløb som kan skabe de helt åbne chancer og bryde selv en stærk kompakt defensiv. Olsson med hans overblik og spilfordeling, ligeledes Poulsen og vores kanters hurtighed og teknik, med Hassan og Sisto (desværre væk nu). Derud over passer det rigtig godt til en frontangriber som Pusic eller eks. Kadlec som i større grad kan være med i spillet ved jorden end eks. Paul kan.

Ang. angriberne, så mener jeg at Pusic med længder er en bedre angriber end Paul og Kadlec er først kommet igang, så han er lidt en ubekendt endnu. Ligeledes mener jeg også at Pusic bedre passer ind i det spil vi spiller når vi er allerbedst. Hvor Paul (supersup) er rigtig god som anden angriber når vi spiller med 2, eller at sætte ind når vi skal spille med lange bolde. Han er efter min mening ikke god nok som første angriber eller som alene på toppen, da det begrænser vores spil, til de føromtalte lange bolde og så svækker vi vores egen midtbane og også noget af offensiven. Derud over syntes jeg også at eks. Duncan var klart bedre til at tage bolden ned, holde den eller få den spillet videre, hvor Paul i større grad taber bolden efter at have vundet luftduellen. En Jonas Borring med hans løb langs sidelinjen og indlæg til feltet, vil selvfølgeligt kunne komme Paul til gode.

Jeg er dog ikke helt enig i at med spillerne endnu har fået blik for Kadlecs dybdeløb. Jeg syntes at han stadig løber mange forgæves og hvor vores andre offensive spillere ofte har valgt ikke at spille ham eller måske i større grad vælger en mere selvisk aktion, på den sidste banehalvdel. Det bliver dog langsomt bedre og han laver rigtig gode løb så det er kun godt.
Steffen am skrev:Interessant interview med Banggaard
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... vor-laenge

Spilletid havde han nok også fået hvis ikke Sparv havde været skadet, men nok ikke fuld tid.
Ja interessant interview. jeg kan ellers godt lide Banggaard. han har et stort talent og er også en rigtig fornuftig defensiv spiller, god mand mand og laver mange af de rigtige ting. Men han er også for langsom og det ved vores modstandere efterhånden så han vil blive sat, løbet over ende og ofte have svært ved at følge med nogle af de hurtige offensive spillere vi vil stå overfor både i suppen, men ligeledes i de europæiske kampe. Så personligt tror jeg desværre ikke at han er langtidsholdbar.

Jeg tror dog også at han havde fået spille tid selvom Sparv var fit for fight, men det ville have været begrænset, da der står spillere foran ham og han desværre mangler hurtigheden for ellers at være en rigtig solid samlet defensiv pakke, så at sige.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

I forlængelse af vores diskussion omkring 4-1-4-1 eller 4-4-2 byder Søren Sorgenfri ind også.
Interessant analyse der bestemt er et læs værd.
http://tribunen.com/2016/08/19/to-angri ... nsferguld/

Jeg tænker om han måske ligger lige lovlig meget vægt på opstillingen, da spillerne, kulturen på holdet, osv. jo er de/det samme.
Men interessant om 2 angribere ville kunne give et øget salg.

Hvis man kigger med talentudvikling for øje, ville de fleste med blod til hjernen nok mener det var lige grov at bruge Thomsen eller Thycosen som enlig angriber, men ville måske nemmere kunne få spilletid ved siden af en mere rutineret Pusic eller Kadlec?

Paul er vel snart den eneste der med rimelig succes er kommet fra akademiet til førsteholdet som enlig angriber?
Til dels også Baba Collins, inden han blev skadet. Kan ikke huske om det var under et system med en eller to angribere?

Men om ikke andet, interessant læs. :)

mnm123
Indlæg: 872
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:56

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mnm123 »

problemet som jeg ser det er at da vi blev mestre havde Glenn den evne at få spilere om Rømer,Marco,Patrick, yde 10-15 % mere ind de reelt havde niveau til. Disse spillere sammen med andre er bare faldet i niveau personlig og som hold, samt i guld året kendt alle spillere at kende deres plads og opgaver, nu flyver vi rundt i system og opstilling. Alle de nævnte ting er meget som falder tilbage på træner teamet med motivation af spillere og system, samt enkelt vis opgaver samt hold opgaver til spillerne. Jeg mener ikke der skal skiftes træner lige nu, men der må indses at vi ikke har de spillere eller hold som ledelsen melder ud om, og vi skal købe 1-2 spillere for at komme i top 3 i år og dermed stadig forfølge drømmen om gruppe spil i Uefa.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mousebreaker »

Dengang var der også flere ledere på holdet. De er næsten alle fortid nu. Det er en alvorlig svækkelse
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

mnm123
Indlæg: 872
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:56

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mnm123 »

mousebreaker skrev:Dengang var der også flere ledere på holdet. De er næsten alle fortid nu. Det er en alvorlig svækkelse
Ja, men se på Brøndby de spiller ca med samme gennem snits alder og mange nye spillere, og de har allerede fundet deres nye ledere i truppen og spil system fra dag 1 som er klar og tydelig for alle.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Steffen am skrev:Paul er vel snart den eneste der med rimelig succes er kommet fra akademiet til førsteholdet som enlig angriber?
Til dels også Baba Collins, inden han blev skadet. Kan ikke huske om det var under et system med en eller to angribere?
Jude Nworuh havde også rimelig succes af egen avl. Mener også vi spillede med to på toppen dengang, det var i hvert fald tiden med Frank, Fagerberg, Kim Kristensen, Ken Ilsø, Poul Hübertz, Mads Hvilsom og Baba Collins (2008-2012)

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Vijen »

Jeg kunne godt tænke mig at se en 4411 opstilling. Vdv som en fri spiller og med en hurtig dybdeløbende angriber foran (Kadlec). Selvom vdv er kommet op i årene vil han stadig kunne læse spillet og hvis benene er nogenlunde ligeså hurtig som hovedet vil han kunne slå suværene afleveringer i dybden. Eller skærende afleveringer som det vidst hedder i dag.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Det er svært at sige hvordan vi får mest ud af Rafa. Men jeg tænker han burde ligge dybt i banen for at så meget spil som muligt kommer gennem ham. Jeg håber meget han kan blive "iscenesætteren", playmakeren, og så støde frem og være farlig på langskud. Men nu må vi se.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

mousebreaker skrev:Dengang var der også flere ledere på holdet. De er næsten alle fortid nu. Det er en alvorlig svækkelse
Du tænker KBB, Erik og Duncan,
Måske Sparv (og Sly)?


Hvor skal man kigge hen efter det nu?
Poulsen og Kian må være de åbenlyse som anfører og 2. viceanfører.

"Første vicen" Sparv er selvfølgelig skadet. Måkse Halsti når han bliver spillet bedre ind, VdV er vel lidt en joker i denne sammenhæng?

NK og Riis skulle også have noget af den energi og de lederegenskaber vi efterspørger,
så også en u19 kamp hvor Munksgaard var meget kommunikerende. Men det er selvfølgelig ikke 1. års seniorer der skal tage teten i de store kampe.

Er det godt nok eller for vagt? Ville det give mening at scoute efter en spiller primært med lederegenskaber og dernæst spilleregenskaber?
Ravnen skrev:
Steffen am skrev:Paul er vel snart den eneste der med rimelig succes er kommet fra akademiet til førsteholdet som enlig angriber?
Til dels også Baba Collins, inden han blev skadet. Kan ikke huske om det var under et system med en eller to angribere?
Jude Nworuh havde også rimelig succes af egen avl. Mener også vi spillede med to på toppen dengang, det var i hvert fald tiden med Frank, Fagerberg, Kim Kristensen, Ken Ilsø, Poul Hübertz, Mads Hvilsom og Baba Collins (2008-2012)
Det er rigtig nok, tak for hukommelse opfriskningen :)
Ilsø, kan det ikke passe han spillede de fleste kampe som let hængende angribere?

Besvar