Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mousebreaker »

Der er flere herinde der synes folk er alt for negative - vi har jo maksimum point og var bare lidt uheldige mod Rangers. De kan sagtens have en pointe. Men os der har været lidt ude med riven er det jo ikke fordi vi ikke har noget at have det i heller.

Lyt til podcasten Mediano eksempelvis. De taler en del om FCM. Først omkring Europa og senere Horsens kampen. Der er lidt for begge holdninger. Det er meget rart at høre meninger fra folk som er vidende om fodbold og som ikke har hjertet i Midtjylland med de farvede briller det kan medføre.

http://www.mediano.nu/oversigt/2019/8/1 ... lt-eget-lb
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af THenry »

Jeg synes, det er en fin og nuanceret podcast, og for at bruge Steffen Dams ord, så handler diskussion vist mest af alt, om man ser glasset som halvt fyldt eller eller halvt tomt.

Hvis man tror på, at det spillemæssige udtryk bliver bedre henover efteråret i takt med relationerne bliver bedre, wing backs får deres naturlige pladser igen og holdet bliver mere sammenspillet, så brokker man sig ikke over maksimumpoint i ligaen.

Hvis man derimod ikke tror på, at det bliver bedre spillemæssigt (og vi dermed har set vores reelle niveau), så brokker man sig naturligvis, fordi så er pointhøsten ikke bæredygtig i det lange løb, da vi har været tilsmilet af en del held indtil videre i Superligaen.

Jeg tror alle var skuffet efter Rangers hjemme. Lidt pudsigt at vi selv den dag, blev ramt af den brutale kynisme, som vi selv har udvist i Superliga-regi i denne sæson.

henker
Indlæg: 1124
Tilmeldt: 13. sep 2009, 09:35

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af henker »

https://www.youtube.com/watch?v=FudOgCJopms

det er min vision for fcm som forhåbentlig passer ind til vores truppen vi har...

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Vijen »

henker skrev:
14. aug 2019, 15:08
https://www.youtube.com/watch?v=FudOgCJopms

det er min vision for fcm som forhåbentlig passer ind til vores truppen vi har...
Et godt initiativ, men jeg kunne godt tænke mig at du brugte lidt tid på at redigere noget tekst ind. Så er det lettere at forstå. Som jeg forstår det, vil du gerne have en solid akse igennem midten som holder deres positioner og backs og kanter som rykker til baglinjen til indlæg og ellers laver højt pres på modstanderens kanter og backs.

Jeg har selv tænkt tanken om vores nuværende trup ikke passer bedre til en 4-2-3-1 opstilling.
Kaba
brumado - Evander - Wikheim
Sparv - Onyeka
Paulinho - Scholz - Sviatchenko - Andersson

Når vi angriber holder Wikheim bredden, Brumado rykker ind centralt omkring Kaba, Evander fri, og backen modsat Wikheim giver bredde. Her forventer jeg at paulinho er at stærkere offensivt end Andersson.

Når vi forsvarer kan vi rykke i 4-5-1 med Kaba forrest og 2 andre der støder på i pres.

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Acebone »

SimonH skrev:
14. aug 2019, 16:41
På baggrund af de manglende indlæg, så skal vi sætte kanterne bedre op - og hvordan gør vi så det?
En af løsningerne, som jeg har skrevet i en anden tråd det ville være at spille en klassisk FCK opstilling.

Hansen
Cajuste - Sviatchenko - Scholz - Andersson
Mabil - Evander - Onyeka - Wikheim
Kaba - Brumado
Jeg tillader mig lige at citere dig fra en helt anden tråd, Simon. :)

Er det her ikke det oplagte system for os? Altså ikke bare til Rangers i aften, men helt generelt? Jeg vil være ærgerlig over at sende Nicolaisen på bænken, nu hvor der er kommet en åbning til ham, men holdets overordnede kvalitet er trods alt det vigtigste. Kaba og Brumado er begge ret store investeringer, og det kunne virkelig være interessant at se, hvad det kunne drive det til, hvis de blev fodret med indlæg fra de glimrende kantspillere, vi jo har til rådighed.

Det er fuldstændig rigtigt, som Simon siger, at det er en FCK-opstilling. Men ærlig talt, det har jo også fungeret godt for dem, når de ellers har haft spillerne til det (uden en N'Doye/Cornelius-type har FCK altid været meget ringere). I mine øjne er 4-4-2 eller 4-4-1-1 det, vi har spillere til.

Jeg synes sådan set, 3-5-2 er spændende, men i mine øjne betyder den farvel til Mabil samt sender Wikheim eller Brumado på bænken, og det er IMO en dårlig idé. Plus vi har kun to reelle wingbacker - den ene er på vej væk, og den anden er skadet.

Densestar7430
Indlæg: 563
Tilmeldt: 16. aug 2014, 18:06

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Densestar7430 »

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad jeg synes der skal foregå resten af sæsonen....

Benham har jo reelt set ikke noget kærligheds forhold til klubben og hans primære mål er vel at lave det til en overskuds forretning.
Måden det har skulle ske på indtil videre har været gennem Europa, hvilket indtil videre har fejlet.

Som jeg ser det bør vi at vælge at gå i en af 2 nedenstående retninger.

1: Gå ben hårdt efter guldet og altid stille i stærkeste opstilling i ligaen. FCK kommer med 90 % sansynelighed til at spille EL, så det vil muligvis være muligt, at hente nogle point på dem når de skal jongelere mellem SL, EL og pokalen.

Hvis det er den er vej vi går, så mener jeg også at vores centrale midt skriger på forstærkning. Ud med Okosun og ind med en profileret peak age spiller. Dette vil gøre at vi forhåbenligt vil kunne byde FCK op til dans, samtidig med det vil forberede os på næste års europæiske kampagne.

Derudover vil det også blive nødvendigt at udleje flere af de unge spillere for, at de kan få græs under fødderne.


2: Vi kunne også vælge at gå lidt en anden retning og satse noget mere på talenterne, hvilket stadig bør sende os min i top 4 (EL kval). Her mener jeg ikke at gå fuldstændig Nordsjælland style, men at give de bedste talenter tid og plads til at udvikle sig. Her har vi lidt forskellige kategorier af spillere, da nogle af de unge allerede er faste startere.

Unge, men allerede etbalerede:
Rasmus Nicolaisen
Joel Andersson
Frank Onyeka
Evander

Unge der skal spilles ind i start 11:
Mikael Andersson
Jens-Lys Cajuste
Junior Brumado

Unge der skal være back up og ind at snuse:
Oliver Olsen
Nikolas Dyhr
Nicolas Madsen
Gustav Isaksen
Victor Torp (når han engang bliver klar)

Den mulighed med at give denne sæson til de unge, kunne jeg faktisk godt se det spændende i. Der er selvfølgelig en risiko forbundet med det, ligesom at det ville gå ud over følgende af de ældre spillere, der nok vil have svært ved at være tilfredse med situationen:

Okosun
Tim Sparv
Awer Mabil
Wikheim

Jeg ville faktisk have det fint med begge dele, det jeg egentlig vil hade mest er at vi forsætter med, at gøre lidt af det hele, for det får os tydeligvis ikke i Europa.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

God opstilling densestar.

Personligt håber jeg at man allerede har sat ring rundt om august 2020.
Vi skal 'bare' sikrer Europa i denne sæson, og så skal vi *#¤%* toppræstere der. Så vi har 11,5 måned til at finde ud af hvilken opstilling der er bedst, og hvilke spillere der skal spille os i Europa, og så opbygge relation imellem de spillere. Det er alfa omega som jer ser det.

Europa bliver unægtelig noget nemmere som mester, At FCK skal slå TNS og Riga for at komme i Europa er godt nok noget andet end Rangers og Legia.
Men vi blev mestrer efter vi solgte Sørloth, Novak og NK, så synes vi skal gå efter mulighed 2. Og gå efter at det kan bringe os mesterskabet, eller en en pokaltitel og sikker nr. 2. Der burde være værktøjer nok. Hvis vi skal handle skal det være en god deal og få en naturlig leder ind, men tænker trænerteamet burde have gode nok spillere at vælge imellem.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Vi skal købe nogle spillere med europæisk erfaring, til centrale positioner. I forhold til kampene mod Manchester United har vi kun Sparv og Mikkel Andersen tilbage som sad på bænken mod Rangers, træneren er også ny, med andre ord den erfaring vi opnåede dengang væk.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mousebreaker »

Steffen am skrev:
16. aug 2019, 17:52
God opstilling densestar.

Personligt håber jeg at man allerede har sat ring rundt om august 2020.
Vi skal 'bare' sikrer Europa i denne sæson, og så skal vi *#¤%* toppræstere der. Så vi har 11,5 måned til at finde ud af hvilken opstilling der er bedst, og hvilke spillere der skal spille os i Europa, og så opbygge relation imellem de spillere. Det er alfa omega som jer ser det.

Europa bliver unægtelig noget nemmere som mester, At FCK skal slå TNS og Riga for at komme i Europa er godt nok noget andet end Rangers og Legia.
Men vi blev mestrer efter vi solgte Sørloth, Novak og NK, så synes vi skal gå efter mulighed 2. Og gå efter at det kan bringe os mesterskabet, eller en en pokaltitel og sikker nr. 2. Der burde være værktøjer nok. Hvis vi skal handle skal det være en god deal og få en naturlig leder ind, men tænker trænerteamet burde have gode nok spillere at vælge imellem.
FCKs lodtrækning i år var temmelig god. Var de kommet videre mod Røde Stjerne var Young Boys vel heller ikke slemt. Riga eller Helsinki er jo derimod en helt vild lodtrækning som næppe kan fås bedre. Det ville typisk være en modstander i runde 2. Med til historien hører dog at Atalanta sidste år ikke ligefrem var en drømmelodtrækning, men den prøve bestod de med en masse held, men det er vigtigt at påpege at de også bragte sig selv i en position hvor de KUNNE blive heldige. Det har vi ikke for vane at gøre.

Jeg er 100% sikker på at klubben kigger mod august 2020 lige nu og vil forberede sig med alt hvad de finder nødvendigt. Det er sidste chance for at lykkedes ellers er vi faldet ned på Brøndby niveau. Det er altså ikke nemme lodtrækninger der venter der. Klubben er bare ikke ret god til at forberede sig på den slags. Hvor mange huller har vi haft gennem tiden i vores trup når de vigtige kampe skulle spilles? Den her sæson vælger man så at skifte system i sommerpausen og tilpasser ikke truppen derefter. Det virker bare arrogant at tro at det skal man nok klare. Jeg tror de lider lidt af overmod grundet den succes klubben har haft herhjemme. Man vil gerne overhale FCK og gøre som FCK i Europa, men man lærer åbenbart ikke af hvad FCK gør rigtigt. Man insisterer hårdnakket på at gå egne vegne. Hvor ofte ser man et FCK hold under Ståle med så graverende mangler som vores når de sæsonafgørende kampe spilles i august? Han har dem velforberedt allerede fra vintervinduet. Javel der kan komme nogle salg af vigtige spillere i sommervinduet, men så skal prisen også være derefter. Deprimerende at se at vi tilsyneladende overhovedet ikke lærer noget af det, selvom jeg faktisk tror at Drexler var et forsøg i den retning.

Alt for meget er ændret lige op til august. Havde man planlagt dette bare en smule bedre kunne man have brugt de sidste kampe i medaljespillet på at drage sig nogle erfaringer med den nuværende opstilling. Skal man foretage sig sådan nogle drastiske ændrer bør det måske først ske når vi er ude af Europa eller i vinterpausen. Den kvalitet man møder i Europa er bare ofte på en helt anden hylde og fejl bliver bare udnyttet mere konsekvent. Men hvem ved, måske man bare har håbet på at være heldige i 2019 mens man i virkeligheden forbereder sig til 2020. Giver de unge chancen i år får at være bedre forberedte til næste år. Det er ok, men så skal man eddermame ikke sælge Evander inden det løb er afgjort, uanset hvad der måtte komme af bud, for det er i Evanders kurv alle æggene er lagt
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

henker
Indlæg: 1124
Tilmeldt: 13. sep 2009, 09:35

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af henker »

Bedst artikel jeg har læst.. Godt sagt og godt set!!

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... ld/7752908

Hvad fanden laver stab og ledelse?!?!

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af mousebreaker »

Der er flere her på Graven der har det svært med al den negativitet der florerer her i en periode hvor vi lang tid havde max point. Mange debatører inkl jeg selv har længe råbt vagt i gevær. Nogle gange er det rart at kunne visualisere hvorfor
Tjek dette tweet fra Tap-in
https://twitter.com/tapinfodbold/status ... 08033?s=21
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Benzo »

Der er noget der tyder på at Priske kunne finde på at gøre alvor af en formationsændring:
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... ig-til-det

4-2-3-1 står der i artiklen, det må så være noget i stil med:

Hansen
Andersson - Sviatchenko - Scholz - Paulinho
Oneyka - Okosun
Wikheim - Evander - Mabil
Kaba

Det ville godt nok være ærgeligt for Nicolaisen som endelig har kæmpet sig til en startplads, men det er svært at sige at han ligefrem har grebet den med begge hænder..

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af SimonH »

Jeg gad godt se Okosun skiftet ud med Cajuste i den opstilling. Ellers enig.
Dog ville min foretrukne opstilling stadig være 442 med Brumado i stedet for Okosun.

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Benzo »

Jeg overvejede nærmere Sparv, synes det bliver lige ungt nok i forvejen.

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af SimonH »

Benzo skrev:
23. aug 2019, 13:28
Jeg overvejede nærmere Sparv, synes det bliver lige ungt nok i forvejen.
Som jeg ser det, så skal vi allerede nu forberede os til august 2020.
Jeg kan slet ikke forestille mig, at Sparv får sin kontrakt forlænget.

Besvar