Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Chiquizito92
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17. jul 2015, 12:32

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Chiquizito92 »

Steffen am skrev:
Chiquizito92 skrev: Så lige for at provokere lidt for debattens skyld.

Passer 4-1-4-1 ikke bedre til vores midtbane. En central
Olsson - Poulsen
Sparv

Er vel stærkere end Sparv - Poulsen
og dermed også passe vores spillere bedre?
Tja, det passer da bedre rent matematisk, forstået på den måde at vi så kan have plads til alle 3. Men er det i sig selv vigtigt?

Jeg tror på at kombinationen Sparv/Poulsen og Sparv/Olsson burde kunne stå distancen i nærmest alle superliga og EL-kvalifikationskampe. Men mod eksempelvis FCK og fra Play-Off-Runden og frem er 4-1-4-1 måske taktisk bedre på den centrale midtbane - Netop derfor jeg var enig i din tanke med at beholde begge systemer som muligheder. Jeg ser bare gerne 4-4-2 som udgangspunkt, hvor "den gamle" kan trækkes frem til tider.

- Når jeg siger, at det passer bedre til vores spillere, tænker jeg især på de angriber- og wingtyper, som vi har i truppen. Jeg tør godt påstå, at såvel Paul, Urena, Kadlec som Pusic fungerer bedre med en anden spiller ved siden af (dette var ikke nødvendigvis tilfældet med Duncan, hvorfor 4-1-4-1 gav god mening). Jeg mener også at en ellers solid spiller som Royer ville have gavn af den ekstra plads, som 4-4-2 skaber, fordi han ikke er den super kreative mand, der skaber en helt masse på egen hånd.

Overordnet set handler det altså om at 4-4-2, fordi det passer bedre til vores angribere, vil skabe en bedre dynamik som dermed også vil gøre resten af vores offensive spillere farligere. Spørgsmålet er selvfølgelig om den centrale midtbane bliver for tynd med kun 2 folk, men det mener jeg så ikke bør være et problem i de fleste kampe.

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Vijen »

Eller flytte DM til en OM.

Vi har mange muligheder muligheder med de 3 spillere.

Jeg ser dog et problem med de 3 spillere. De vil alle gerne ligge og fordele bolden. Andersson og Poulsen kombinationen på midten fungerede helt suværent fordi Andersson konstant brød kæderne og tog dybdeløb, når vi havde bolden. Når vi har bolden i dag ser vi ofte at de 3 ligger i samme centrale område og lave korte afleveringer til hinanden med alt spillet foran modstanderen.

Vi mangler en agressiv løbe midtbanespiller som konstant angriber modstanderens mål. Olsson har lidt af det, og kan sikkert udvikles til det. Jeg tror måske bare at han er bedre som spilfordeleren, når Poulsen er færdig.

Jeg har før sagt at det kunne være interessant at se en Royer på den centrale midtbane, han har ihvertfald arbejdsradiussen.

Brugeravatar
pr0j3ct
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 13. apr 2010, 20:03

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af pr0j3ct »

4-1-4-1 eller 4-4-2 og diskussionen derom er ganske interessant. Men at gå ind her og nu og sige hvad der er bedst uden at tage alle faktorer med er lidt som at påstå at Kadlec er en bedre målmand end Dahlin. Langt ude, ja jeg ved det :)

Der er mange grunde til at 4-1-4-1 ikke har virket ret godt i en hel del måneder efterhånden og vores offensiv har vaklet i netop dette system. Hvis vi skal starte lidt tilbage.

Petter Andersson fravær på banen, med hans mange skader. Offensiv spilstation, med mange dybde løb og godt sammenspil med vores offensive spillere. Assist og også mål.

Salget af Igboun, der sender vi en helt enorm arbejdskraft både offensiv og defensiv, væk. Derud over hans assist og mål, samtidig med at han ofte holdt fokus fra 2-3 defensive kræfter på modstander holdet, fordi han netop kunne udfordre og sætte et par mand og skabe chancen selv

Vores kanter. De offensive kræfter der skal skabe offensiven sammen med den enlige angriber, med hjælp fra midtbanen, virker ikke. Sisto ved vi alle er faldet særdeles meget i niveau. Royer er bare ikke nogen Igboun. Hassans skader, Kadlec der ikke rigtig kom igang før han blev skadet. Mabil mangler en del osv.

Midtbanen. Igen Petter, Poulsens dalende niveau, Olsson der til trods for at han har spillet sig op, mangler at byde ind med assist og mål. En Duelund der til trods for et stort talent og potentiale, mangler lidt finjusteringer her og der og bruges også oftere på kanten, grundet ovenstående.

Taktikken. Lange bolde op til en enlig Pusic, der står uden ret meget opbakning fra midtbane og kanterne ? Ja så det da dømt på forhånd til at gå galt.

Og garanteret meget mere.

4-4-2 er et fint system og godt for os pt. Da vi netop har en spilstation at smide bolden op på i Paul, med Pusic rundt om til at hjælpe med at samle op. Vores kanter har vi til dels neutraliseret, ved at Kadlec har været skadet, Sisto ofte på bænken, Royer på bænken og så Hassan, Duelund Olsson som "kanter" der alle vil søge mod midten ,da det er mere naturligt for dem og der bringer de også mere til spillet. Novak der bringer mere og mere af hans offensive raids, samt Nissen`s enorme vilje og arbejds indsats, plus de løb og udfordringer han bringer på banen.

Så at sige at det ene er bedre end det andet. Jeg syntes bare at vi skal være glade for at vi har begge at trække på.

Og skal man skære helt ind til benet og fortsætte Steffen`s provokation, kan man jo også sige at vi reelt ikke spiller 4-4-2 men mere 4-1-3-2, samt at en 4-1-4-1, skulle vel kunne bringe ligeså meget, hvis ikke mere offensiv chanceskabende spil, når man i det system reelt set spiller med 3 offensive i form af en angriber og to offensive wings, sammenlignet med 4-4-2`s to angribere og så har jeg ikke taget midtbanen og offensive backs med i sammenligningen.

Chiquizito92
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17. jul 2015, 12:32

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Chiquizito92 »

Vijen skrev:Eller flytte DM til en OM.

Vi har mange muligheder muligheder med de 3 spillere.

Jeg ser dog et problem med de 3 spillere. De vil alle gerne ligge og fordele bolden. Andersson og Poulsen kombinationen på midten fungerede helt suværent fordi Andersson konstant brød kæderne og tog dybdeløb, når vi havde bolden. Når vi har bolden i dag ser vi ofte at de 3 ligger i samme centrale område og lave korte afleveringer til hinanden med alt spillet foran modstanderen.

Vi mangler en agressiv løbe midtbanespiller som konstant angriber modstanderens mål. Olsson har lidt af det, og kan sikkert udvikles til det. Jeg tror måske bare at han er bedre som spilfordeleren, når Poulsen er færdig.

Jeg har før sagt at det kunne være interessant at se en Royer på den centrale midtbane, han har ihvertfald arbejdsradiussen.
Det er bestemt ikke en dum pointe. Måske Kadlec kunne bruges i den brydende, kreative rolle med dybdeløb? Der tror jeg egentlig måske han kunne være bedre end som decideret angriber. Får vi den "Andersson-rolle" tilbage igennem Kadlec (eller en anden spiller) tror jeg at begge systemer vi fungere rigtig godt.

Jeg synes ikke Royer skal flyttes fra kanten. Han arbejder rasende hårdt frem og tilbage, og det er så vigtigt at vi har hårdtarbejdende kanter, der kan noget begge veje. Jeg synes virkelig han skal have en bedre chancepå den plads, hvor han er bedst.

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af TrueWolfMidt »

Vijen skrev: Andersson og Poulsen kombinationen på midten fungerede helt suværent fordi Andersson konstant brød kæderne og tog dybdeløb, når vi havde bolden. Når vi har bolden i dag ser vi ofte at de 3 ligger i samme centrale område og lave korte afleveringer til hinanden med alt spillet foran modstanderen.

Vi mangler en agressiv løbe midtbanespiller som konstant angriber modstanderens mål. Olsson har lidt af det, og kan sikkert udvikles til det.
Med de nye u-19 drenge på førsteholdet, så mindes jeg da, at mindst 1 måske 2 af dem, kan / burde kunne lave disse Peter Andersson aktioner.

Chiquizito92
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17. jul 2015, 12:32

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Chiquizito92 »

TrueWolfMidt skrev:
Vijen skrev:
Med de nye u-19 drenge på førsteholdet, så mindes jeg da, at mindst 1 måske 2 af dem, kan / burde kunne lave disse Peter Andersson aktioner.
Anderson eller Thychosen kunne bestemt være interessante til den rolle på længere sigt, men jeg tror ikke det er realistisk, at en af dem ligefrem kontinuerligt skal kunne udfylde en så vigtig funktion allerede nu. Men du tænker måske på en anden, som jeg har overset? :)

Måske Duelund kunne afprøves (også) - det er vel egentlig en central offensiv midtbanepostion, han allerhelst vil spille.

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af TrueWolfMidt »

Chiquizito92 skrev:
TrueWolfMidt skrev:
Vijen skrev:
Med de nye u-19 drenge på førsteholdet, så mindes jeg da, at mindst 1 måske 2 af dem, kan / burde kunne lave disse Peter Andersson aktioner.
Anderson eller Thychosen kunne bestemt være interessante til den rolle på længere sigt, men jeg tror ikke det er realistisk, at en af dem ligefrem kontinuerligt skal kunne udfylde en så vigtig funktion allerede nu. Men du tænker måske på en anden, som jeg har overset? :)

Måske Duelund kunne afprøves (også) - det er vel egentlig en central offensiv midtbanepostion, han allerhelst vil spille.
Netop Anderson og Thychosen på sigt. Det vil ikke være rimeligt, at forlange her fra start af den nye sæson.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Steffen am »

Nu ved jeg ikke om der er nogle gode guldkorn i artiklen, eller om det vigtigste er i overskriften, (kan kun læse overskriften selv)
men ser ud til at vi fortsat kommer til at have nogle 442 vs. 4141 diskussioner.
http://aoh.dk/artikel/fcm-skal-mestre-t ... =frontpage

Er jeg egentlig positiv omkring, det bliver desværre nok sværere at forudsige startopstillinggerne her på forum, men forhåbentlig også for modstanderen.
Altså såfremt begge spilsystemer mestres, meeeen... mon ikke trænerteamet har styr på det :)

tubbe93
Indlæg: 498
Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:43

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af tubbe93 »

Det er meget generel snak fra Jess. Han fortæller, at i forhold til sidste sæson, hvor 4141 var grundsystemet og 442 var for at jagte momentum til sidst, vil vi i den kommende sæson i stedet se flere skift af systemer. Derudover nævner han, at vi har flere forskellige typer af spillere, og derfor større mulighed for at skifte system ud fra taktiske overvejelser over for den enkelte modstander.

Han siger også, at han ikke har lagt sig fast på system til Suduva kampen. Grunden til vi spillede 442 mod Randers var, at spillerne skal blive mere trygge i 442 og spille det mere end blot 20-30 minutter sidst i kampene.
FCM!
FCM!
FCM!

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Jeg er godt nok ikke tilhænger af at skifte system hele tiden. De hold der klarer sig bedst, synes jeg holder ved deres system og lærer det til perfektion.
Vi har været klart bedst i 442 med to angribere.

Brugeravatar
PH1978
Indlæg: 761
Tilmeldt: 4. mar 2011, 17:12

Re: RE: Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af PH1978 »

Ravnen skrev:Jeg er godt nok ikke tilhænger af at skifte system hele tiden. De hold der klarer sig bedst, synes jeg holder ved deres system og lærer det til perfektion.
Vi har været klart bedst i 442 med to angribere.
Barcelona og Bayern skiftede nu ellers en del i løbet af kampene. De klarede sig egentligt ok.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk

henker
Indlæg: 1124
Tilmeldt: 13. sep 2009, 09:35

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af henker »

kan bedst lide :

4-1-3-2
4-4-2 Diamond

hvor der kan let flytter DMC og OMC ind eller fremad som støtter begge sider til forsvar og angreber..

kan faktiske ikke rigtige lide 4-1-4-1 og den bliver meget let til 4-3-3 og det kan FCM ikke finder ude af - fordi den opstille kan FCM ikke tåle at tabe bold hvor der er mere sårbari forsvarfront.. derfor synes jeg at den opstille til 4-1-4-1 eller 4-3-3 fungere slet ikke til FCM..

derfor bedst 4-1 system og resten af banen er ligegyldig for mig.. såå det kan jeg godt lide diamond system som vil fungere godt for FCM.. bare min mening.

Brugeravatar
DenStolteJyde
Indlæg: 880
Tilmeldt: 7. mar 2011, 00:18

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af DenStolteJyde »

kan FCM ikke finder ude af
Det synes jeg alligevel er noget af en påstand.
FCM har de sidste mange år spillet 4-1-4-1 eller 4-3-3 alt efter hvordan man ser på det. Det var det vi vandt mesterskabet på og det er det der var udgangspunktet hele sidste sæson hvor vi vel ender med at sige at sæsonen overordnet set er godkendt.
Det er svært for mig at se hvordan du kan påstå at FCM ikke kan finde ud af at spille 4-1-4-1..

henker
Indlæg: 1124
Tilmeldt: 13. sep 2009, 09:35

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af henker »

DenStolteJyde skrev:
kan FCM ikke finder ude af
Det synes jeg alligevel er noget af en påstand.
FCM har de sidste mange år spillet 4-1-4-1 eller 4-3-3 alt efter hvordan man ser på det. Det var det vi vandt mesterskabet på og det er det der var udgangspunktet hele sidste sæson hvor vi vel ender med at sige at sæsonen overordnet set er godkendt.
Det er svært for mig at se hvordan du kan påstå at FCM ikke kan finde ud af at spille 4-1-4-1..
efter min statiske er at FCM taber mange bold gennem at spille i 4-1-4-1 og det bliver de mindre via 4-4-2... det er stor forskel..

og det er også ofte huller i forsvar back i den system 4-1-4-1 det kan jeg ikke lide at have huller i forsvars front.. de skal valtid være der og lukker huller inden de taber bolde..

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af TrueWolfMidt »

Når jeg læser denne artikel, så håber jeg at man i Fcm, benytter sig af, at få en betydelig større og nu billigere trup, efter mange løntunge spillere nu ikke længere forefindes i klubben. På den måde kan spillerne også skånes. Stort set hele holdet kender efterhånden spillestilen, så her står vi rimeligt skarpe. Selvfølgelig skal der opbygget relationer og ting tager tid, men jo flere spillere desto større og flere muligheder for at kunne ændre spilkonceptet.

http://m.aoh.dk/artikel/kort-fcmopstart ... udfordring

Læste en artikel igår på bold.dk eller tipsbladet.dk som lød lidt ala dette citat.
"Bad excuses is for loosers" eller sådan ca.

Ja Thorup. Opstarten kunne have været bedre, men nu forholder tingene sig sådan, at vi fans / klub m.fl hjertens gerne vil have, at i går ud og sparker røv (undskyld sproget) og vinder denne kamp. I fodbold gælder det også om at træffe de rigtige beslutninger på de rigtige tidspunkter.

Besvar