Energi, Spillet og Opstilling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Saemala
Indlæg: 858
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Saemala »

Stoffer skrev:
10. feb 2021, 11:22
SimonH skrev:
9. feb 2021, 17:10
En lille bonus info

4 ud af de seneste 6 mål vi har lukket ind i superligaen har været på dødbolde.
Det er skrækkeligt.

Så er der JH's kæmpe drop.
Det sidste er i øvrigt på en kontra.

Det er selvfølgelig klart, at vi har et markant andet hold i dag end tidligere, men når kun sviatchenko og scholz er stærke i luften, så ser vi meget tynde ud.
Det er en god pointe og et væsentligt opmærksomhedspunkt. Priske har selv udtalt, hvordan det er svært at opretholde samme styrke på dødbolde - offensive såvel som defensive - i takt med man gerne vil have flere boldspillere på banen, men det er et problem lige nu.

Mod Randers var det dog fx Pfeiffer der stod for dybt og ophævede offsiden - det bør kunne rettes.
Jeg ville mere smide den over på Cools. Cools løber for tidligt, og ophæver dermed offsiden på selve frisparket. At Pfeiffer ophæver anden bolden, er hvad det er. Det kan ikke få mit pis i kog, fordi han forsætter løbet efter bolden er slået.
Høvdingen af Herning

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

Saemala skrev:
10. feb 2021, 12:28
Stoffer skrev:
10. feb 2021, 11:22
SimonH skrev:
9. feb 2021, 17:10
En lille bonus info

4 ud af de seneste 6 mål vi har lukket ind i superligaen har været på dødbolde.
Det er skrækkeligt.

Så er der JH's kæmpe drop.
Det sidste er i øvrigt på en kontra.

Det er selvfølgelig klart, at vi har et markant andet hold i dag end tidligere, men når kun sviatchenko og scholz er stærke i luften, så ser vi meget tynde ud.
Det er en god pointe og et væsentligt opmærksomhedspunkt. Priske har selv udtalt, hvordan det er svært at opretholde samme styrke på dødbolde - offensive såvel som defensive - i takt med man gerne vil have flere boldspillere på banen, men det er et problem lige nu.

Mod Randers var det dog fx Pfeiffer der stod for dybt og ophævede offsiden - det bør kunne rettes.
Jeg ville mere smide den over på Cools. Cools løber for tidligt, og ophæver dermed offsiden på selve frisparket. At Pfeiffer ophæver anden bolden, er hvad det er. Det kan ikke få mit pis i kog, fordi han forsætter løbet efter bolden er slået.
Point taken. Den fangede jeg ikke.

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af TrueWolfMidt »

Hvorfor lærer vi ikke noget af de kampe imod Sønderjyske og Horsens, det er så tydeligt, at hvis vores modstander kommer med lige så meget power eller mere end vi normalt selv giver, så kan alle vinde over os, jeg synes at foråret har været sløvt fra mange af vores spilleres side. Havde håbet på betydeligt mere, da kampene inden superligastart gik godt, men jeg er blevet enormt skuffet over manglende løb med og uden bold. Pludselig er vi holdt op med at gøre det som vi var gode til i Champ. League kampene. Isaksen blomstrer som den eneste og mange af vores spillere er ikke der hvor de burde være, skuffende hvis vi vil vinde og blive mestre igen. Er det ikke muligt at få Kaba op i tempo, og få ham til at løbe noget mere, han er godt nok langt fra god form.

Brugeravatar
tatoo
Indlæg: 962
Tilmeldt: 6. jul 2012, 23:51

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af tatoo »

Fra Tips-Bladet - vores spil i en nøddeskal.

Kampen mod Horsens udstillede FC Midtjyllands helt, helt store problem: De manglende offensive ideer. FCM's muligheder for at score mål afhænger af dødbolde og individuel klasse. Meget sjældent sættes noget sammen, der virker til at være godt gennemarbejdet på træningsbanen.

Det kan være, det kommer i løbet af foråret, men det er svært at skabe muligheder og mål, når bolden bliver rørt fem-seks gange af Pione Sisto, inden han afleverer til Evander, der gør det samme. Når den så er flyttet ud til Anders Dreyer, må den vendes igen, fordi spillet er så langsomt. Samtidig er der meget få dybe løb fra midtbanen, som ellers er en måde at nedbryde lavtstående forsvar. FCM's løsning - når man ikke scorer på dødbolde eller via en individuel aktion - er at slå et indlæg. Og mod indlæg holdt Horsens faktisk meget godt stand, indtil Dion Cools scorede opgørets eneste mål

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

tatoo skrev:
15. feb 2021, 15:34
Fra Tips-Bladet - vores spil i en nøddeskal.

Kampen mod Horsens udstillede FC Midtjyllands helt, helt store problem: De manglende offensive ideer. FCM's muligheder for at score mål afhænger af dødbolde og individuel klasse. Meget sjældent sættes noget sammen, der virker til at være godt gennemarbejdet på træningsbanen.

Det kan være, det kommer i løbet af foråret, men det er svært at skabe muligheder og mål, når bolden bliver rørt fem-seks gange af Pione Sisto, inden han afleverer til Evander, der gør det samme. Når den så er flyttet ud til Anders Dreyer, må den vendes igen, fordi spillet er så langsomt. Samtidig er der meget få dybe løb fra midtbanen, som ellers er en måde at nedbryde lavtstående forsvar. FCM's løsning - når man ikke scorer på dødbolde eller via en individuel aktion - er at slå et indlæg. Og mod indlæg holdt Horsens faktisk meget godt stand, indtil Dion Cools scorede opgørets eneste mål
Noget jeg har svært ved at forstå, det er, vi ser så få overloads på kanterne. Skabeloner der involverer tredjemands løb. Veksling mellem at ligge i mellemrum og på sidste line både for den enkelte spiller og hvor mange gør det ene og det andet. Men ja, passende opsummering.

Brugeravatar
tatoo
Indlæg: 962
Tilmeldt: 6. jul 2012, 23:51

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af tatoo »

Som jeg ser det er der alt for lidt bevægelse fra de der ikke har bolden. Derfor bliver det hele bare for stillestående. Vi skal finde nogle elementer i spillet der overrasker modstanderne. Eksempel kunne være en offensiv midt der rykkede mod feltet, hvor forsvaret ikke lige er forberedt. Ellers bliver det for nemt at stå og forsvare. Man kan jo se hvad der sker når f.eks Cajuste eller Scholz tar et raid frem i banen.

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

fejl tråd

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Vijen »

tatoo skrev:
15. feb 2021, 15:53
Som jeg ser det er der alt for lidt bevægelse fra de der ikke har bolden. Derfor bliver det hele bare for stillestående. Vi skal finde nogle elementer i spillet der overrasker modstanderne. Eksempel kunne være en offensiv midt der rykkede mod feltet, hvor forsvaret ikke lige er forberedt. Ellers bliver det for nemt at stå og forsvare. Man kan jo se hvad der sker når f.eks Cajuste eller Scholz tar et raid frem i banen.
Sæsonens højdepunkt spillemæssigt var hjemmekampen imod fck. Jeg har linket matchstats fra begge kampe, og der er en tydelig forskel på den seneste kamp imod Horsens og kampen imod fck, hvis man ser på heat map (husk at sortere modstander fra).

https://www.fcm.dk/kampe/fc-midtjylland ... rstatistik
https://www.fcm.dk/kampe/fc-midtjylland ... aptouchmap

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Vijen »

Jeg tror det er ved at være tid til, at revurdere den nye boldbesiddende spillestil. Vi er kamp efter kamp i problemer med vores høje forsvarslinje og det ligner ikke en måden vi kan spille os i CL igen. Sidste år spillede vi bundsolidt forsvarsspil og gav intet væk. Modstanderen vidste, at de ville få svært ved at score imod os og blev bange for at lave fejl. Idag er det omvendt, alle kan se hvordan de kan gøre stor skade på os.

Det er tid til, at få lukket forsvaret igen. Næste kamp imod AGF vil være en god mulighed, de skal frem og vinde. Så kan vi ramme dem med Mabil, sisto og Dreyer fremme på kontra.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Ravnen »

Enig vores spillestil halter. Vi kan slet ikke dominere en kamp på den her måde, det er lige meget om modstanderen er Brøndby eller Lyngby. Tiden er inde til en taktisk ændring som dengang Thorup pludselig ændrede vores hold og spillede med tremandsforsvar. Jeg siger ikke at det er det der er løsningen nu, men det vi gør virker ikke og alle modstanderne ved det.

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af 974 »

Hvis vi skal tage blandt andet Priskes ord for gode varer, så har en længere ferie pga det hårde program i efteråret gjort at holdet ikke er helt der hvor de skal være før måske om 1-2 uger (bliver det vel nu).

De har ligeledes heller ikke været rigtigt på træningslejr i år, så jeg tænker at meget af spillet hænger pga dette!
Jeg tænker også at det at der mangler tilskuere har en vis effekt, hvilket naturligvis er ens for alle...

Egentligt synes jeg vi ser noget lignende ske i de fleste andre ligaer også!
Liverpool, Barcalona, Real Madrid, Juventus, PSG osv er vel heller ikke der hvor de normalt kunne have været i denne sæson? (ikke at jeg sammenligner styrkeniveauet..)

Om en spillestil så skal til at ændres - det er jeg ikke sikker på er aktuelt!
Tror mere det handler om at der kommer bump, og at det samlet set bare er en anderledes sæson på mange måder..
Og så ellers bakke om og have tillid til at alle kæmper så godt de kan :-)

Sahl
Indlæg: 903
Tilmeldt: 18. feb 2016, 23:02

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Sahl »

974 skrev:
6. mar 2021, 11:23
Hvis vi skal tage blandt andet Priskes ord for gode varer, så har en længere ferie pga det hårde program i efteråret gjort at holdet ikke er helt der hvor de skal være før måske om 1-2 uger (bliver det vel nu).

De har ligeledes heller ikke været rigtigt på træningslejr i år, så jeg tænker at meget af spillet hænger pga dette!
Jeg tænker også at det at der mangler tilskuere har en vis effekt, hvilket naturligvis er ens for alle...

Egentligt synes jeg vi ser noget lignende ske i de fleste andre ligaer også!
Liverpool, Barcalona, Real Madrid, Juventus, PSG osv er vel heller ikke der hvor de normalt kunne have været i denne sæson? (ikke at jeg sammenligner styrkeniveauet..)

Om en spillestil så skal til at ændres - det er jeg ikke sikker på er aktuelt!
Tror mere det handler om at der kommer bump, og at det samlet set bare er en anderledes sæson på mange måder..
Og så ellers bakke om og have tillid til at alle kæmper så godt de kan :-)

Måske kan du bruge nogle argument i forhold til det, men de andre hold har heller ikke været på træningslejr... Det jeg ser er at de fleste spillere ikke går 100% i tacklingerne, men at modstanderen ofte gør det.. hvis man ikke giver sig fuldt ud, så kan alle hold vinde over en, bedre er SL altså heller ikke.. Jeg synes ikke vi er sammenlignelig med de hold du nævner.

Hvis der ikke sker noget med viljen og energien, tror jeg vi får et meget svært og skuffende slutprogram.. håber vi ser noget mere energi på søndag! den kamp skal vi vinde.

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af 974 »

Sahl skrev:
6. mar 2021, 15:25
974 skrev:
6. mar 2021, 11:23
Hvis vi skal tage blandt andet Priskes ord for gode varer, så har en længere ferie pga det hårde program i efteråret gjort at holdet ikke er helt der hvor de skal være før måske om 1-2 uger (bliver det vel nu).

De har ligeledes heller ikke været rigtigt på træningslejr i år, så jeg tænker at meget af spillet hænger pga dette!
Jeg tænker også at det at der mangler tilskuere har en vis effekt, hvilket naturligvis er ens for alle...

Egentligt synes jeg vi ser noget lignende ske i de fleste andre ligaer også!
Liverpool, Barcalona, Real Madrid, Juventus, PSG osv er vel heller ikke der hvor de normalt kunne have været i denne sæson? (ikke at jeg sammenligner styrkeniveauet..)

Om en spillestil så skal til at ændres - det er jeg ikke sikker på er aktuelt!
Tror mere det handler om at der kommer bump, og at det samlet set bare er en anderledes sæson på mange måder..
Og så ellers bakke om og have tillid til at alle kæmper så godt de kan :-)

Måske kan du bruge nogle argument i forhold til det, men de andre hold har heller ikke været på træningslejr... Det jeg ser er at de fleste spillere ikke går 100% i tacklingerne, men at modstanderen ofte gør det.. hvis man ikke giver sig fuldt ud, så kan alle hold vinde over en, bedre er SL altså heller ikke.. Jeg synes ikke vi er sammenlignelig med de hold du nævner.

Hvis der ikke sker noget med viljen og energien, tror jeg vi får et meget svært og skuffende slutprogram.. håber vi ser noget mere energi på søndag! den kamp skal vi vinde.
Pointen er vel også at vi bare generelt ikke ser det spil fra klubbernes som vi normalt ser, og det har vel været et generelt træk at nogle af "tonserholdene" klarer sig lidt bedre på denne årstid med svære baneforhold.
Vi har før forbedret spillet løbende igennem foråret - eks. da vi fik hentet og til sidst slået Brøndby

Sammenligningen med ovennævnte klubber er jo heller ikke på indbyrdes styrkehold os vs dem, men det forhold at de også har været toppen af ligaen de senere år - lige som os selv :)

Det er da klart at såfremt der ikke kommer den rette energi og vilje, så bliver det da svært!
Min tese er bare at det formodentligt er på vej, og vi bare lige skal væbne os med tålmodighed lidt endnu!
OG jeg håber da bestemt at min tese bliver til virkelighed :lol:

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af Stoffer »

974 skrev:
6. mar 2021, 15:37
Sahl skrev:
6. mar 2021, 15:25
974 skrev:
6. mar 2021, 11:23
Hvis vi skal tage blandt andet Priskes ord for gode varer, så har en længere ferie pga det hårde program i efteråret gjort at holdet ikke er helt der hvor de skal være før måske om 1-2 uger (bliver det vel nu).

De har ligeledes heller ikke været rigtigt på træningslejr i år, så jeg tænker at meget af spillet hænger pga dette!
Jeg tænker også at det at der mangler tilskuere har en vis effekt, hvilket naturligvis er ens for alle...

Egentligt synes jeg vi ser noget lignende ske i de fleste andre ligaer også!
Liverpool, Barcalona, Real Madrid, Juventus, PSG osv er vel heller ikke der hvor de normalt kunne have været i denne sæson? (ikke at jeg sammenligner styrkeniveauet..)

Om en spillestil så skal til at ændres - det er jeg ikke sikker på er aktuelt!
Tror mere det handler om at der kommer bump, og at det samlet set bare er en anderledes sæson på mange måder..
Og så ellers bakke om og have tillid til at alle kæmper så godt de kan :-)

Måske kan du bruge nogle argument i forhold til det, men de andre hold har heller ikke været på træningslejr... Det jeg ser er at de fleste spillere ikke går 100% i tacklingerne, men at modstanderen ofte gør det.. hvis man ikke giver sig fuldt ud, så kan alle hold vinde over en, bedre er SL altså heller ikke.. Jeg synes ikke vi er sammenlignelig med de hold du nævner.

Hvis der ikke sker noget med viljen og energien, tror jeg vi får et meget svært og skuffende slutprogram.. håber vi ser noget mere energi på søndag! den kamp skal vi vinde.
Pointen er vel også at vi bare generelt ikke ser det spil fra klubbernes som vi normalt ser, og det har vel været et generelt træk at nogle af "tonserholdene" klarer sig lidt bedre på denne årstid med svære baneforhold.
Vi har før forbedret spillet løbende igennem foråret - eks. da vi fik hentet og til sidst slået Brøndby

Sammenligningen med ovennævnte klubber er jo heller ikke på indbyrdes styrkehold os vs dem, men det forhold at de også har været toppen af ligaen de senere år - lige som os selv :)

Det er da klart at såfremt der ikke kommer den rette energi og vilje, så bliver det da svært!
Min tese er bare at det formodentligt er på vej, og vi bare lige skal væbne os med tålmodighed lidt endnu!
OG jeg håber da bestemt at min tese bliver til virkelighed :lol:
Hvad bygger den tese på?

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Energi, Spillet og Opstilling

Indlæg af 974 »

Tesen må vel primært bestå af at holdets normale standard ER højere end det vi ser, og at vi ofte har set holdet spille sig i bedre og bedre form inde i sæsonen (både lige efter sommerpausen og efter vinterpausen)
Og så håber jeg at når trænerne mener at vi ER på vej, så har jeg da tiltro til dette - samlet set har vi jo i en årrække præsteret ganske godt sammenlagt!

Besvar