Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Kent »

Mike80 skrev:
3. maj 2018, 10:59
Kent skrev:
3. maj 2018, 10:39
Steffen am skrev:
3. maj 2018, 10:02
Har i set denne.
Den er så godt nok 'desværrre' lavet før de gode Brøndby kampe

http://journalista.dk/saadan-tjekkede-v ... -paastand/
Det der er totalt amatøragtigt og har ingen værdi overhovedet. Journalista.dk er ikke værd at bruge sin tid på. Desværre var der større medier, som hoppede på limpinden (Hey - der står noget om Brøndby! - det giver kliks!!), men DRs Detektor gik det heldigvis efter i sømmene: https://www.dr.dk/tv/se/detektor-tv/det ... 2018-04-26
Er det i udseendelsen om "hvad tjener en sygeplejerske osv" at man kan se din henvisning.
Jep.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Steffen am »

Kent skrev:
3. maj 2018, 11:02
Mike80 skrev:
3. maj 2018, 10:59
Kent skrev:
3. maj 2018, 10:39


Det der er totalt amatøragtigt og har ingen værdi overhovedet. Journalista.dk er ikke værd at bruge sin tid på. Desværre var der større medier, som hoppede på limpinden (Hey - der står noget om Brøndby! - det giver kliks!!), men DRs Detektor gik det heldigvis efter i sømmene: https://www.dr.dk/tv/se/detektor-tv/det ... 2018-04-26
Er det i udseendelsen om "hvad tjener en sygeplejerske osv" at man kan se din henvisning.
Jep.
Har ikke haft tid til at se det før nu, men fremragende klip, som godt kan anbefales at give et kig, hvis man ikke allerede har gjort det.
Se 00.30 - 11.43

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Steffen am »

Superligaen indfører "VAR light" aka. videopanel.
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/sup ... ideopanel/

Ved ikke hvor meget man skal ligge i det, det vil jo ikke redde forkerte dømte straffe eller offside, men film og evt. manglende røde kort for svinestreger, kan da blive fanget. Bedre end ingenting.

Forsigtig optimist herfra.

Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Kent »

Steffen am skrev:
11. jul 2018, 14:38
Superligaen indfører "VAR light" aka. videopanel.
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/sup ... ideopanel/

Ved ikke hvor meget man skal ligge i det, det vil jo ikke redde forkerte dømte straffe eller offside, men film og evt. manglende røde kort for svinestreger, kan da blive fanget. Bedre end ingenting.

Forsigtig optimist herfra.
Det er vel et skridt i den rigtige retning, men det hele kommer an på, hvordan det kommer til at fungere i praksis. Bliver der reelt fanget noget? Bliver det rigtige fanget? Eller ender det med ingenting? Jeg håber samtidig, at man bliver bedre til at kommunikere om hvad man kigger på og hvorfor - samt begrundelser for (manglende) sanktioner. Alt for ofte får tilfældige kommentatorer og ‘eksperter’ lov til at være de eneste stemmer vedr. rigtigheden af dommerkendelser. Jeg vil gerne have dommerne mere på banen ift den debat.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Steffen am »

Kent skrev:
11. jul 2018, 15:09
Steffen am skrev:
11. jul 2018, 14:38
Superligaen indfører "VAR light" aka. videopanel.
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/sup ... ideopanel/

Ved ikke hvor meget man skal ligge i det, det vil jo ikke redde forkerte dømte straffe eller offside, men film og evt. manglende røde kort for svinestreger, kan da blive fanget. Bedre end ingenting.

Forsigtig optimist herfra.
Det er vel et skridt i den rigtige retning, men det hele kommer an på, hvordan det kommer til at fungere i praksis. Bliver der reelt fanget noget? Bliver det rigtige fanget? Eller ender det med ingenting? Jeg håber samtidig, at man bliver bedre til at kommunikere om hvad man kigger på og hvorfor - samt begrundelser for (manglende) sanktioner. Alt for ofte får tilfældige kommentatorer og ‘eksperter’ lov til at være de eneste stemmer vedr. rigtigheden af dommerkendelser. Jeg vil gerne have dommerne mere på banen ift den debat.
Helt enig.
Personligt har jeg tænkt at det kunne være fedt med et dommerinterview i optakt til kampen.
Vi ved fra bl.a. Kenn Hansen og Benjamin Leander at dommerne altid laver kampspecifik forberedelse. Kunne være fedt inden kampene også man hørte om dommerne havde fokus på noget specielt eller forventer at skulle være opmærksom på og hvad de har snakket om i dommertrioen.

Mener også jeg har hørt nogen dommere eller tidligere dommere snakke om at de altid gerne vil lægge en international linje, som måske er muligt i FCM-BIF, men ikke er muligt i Ven-Hob. Kan ikke lige huske hvad argumentet skulle være for at dommerlinjen ikke er den samme, men der var et godt argument, men kunne da være interessant at høre dommerne om hvad han forventer af dueller og hvor hård linjen skal være til den pågældende kamp.

I øvrigt i forhold til videodelen, kan der være en skævvridning i og med at en FCM-BIF kamp naturligt vil have flere kameraer end Ven-Hob,
så der kan også være lidt i forhold til den endelig afvikling.

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Benzo »

Jeg havde egentlig den opfattelse at der allerede blev kigget efter svinestreger der ikke blev fanget af dommeren, og uddelt straffe hvis reglerne blev overtrådt? Altså at sådanne hændelser blev behandlet af disciplinærudvalget.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Steffen am »

For dem der kan lide at læse, en lidt længere artikel på engelsk omkring det at filme (til VM)
https://www.theguardian.com/football/20 ... d-colombia

Et opfølgende spørgsmål kunne så være om FCM (og Danmark) også burde at filme mere?

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af mousebreaker »

Gad vide hvor mange forkerte beslutninger omkring straffespark dommerne har lavet allerede efter ca 5 runder i ligaen. Det er jo skræmmende. Man så også en eksplosion af straffespark til VM da der kom VAR på.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

admin 3
Indlæg: 338
Tilmeldt: 25. maj 2009, 10:48

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af admin 3 »

mousebreaker skrev:
12. aug 2018, 17:07
Gad vide hvor mange forkerte beslutninger omkring straffespark dommerne har lavet allerede efter ca 5 runder i ligaen. Det er jo skræmmende. Man så også en eksplosion af straffespark til VM da der kom VAR på.
Man så mange VAR straffespark under VM, og det er jeg yderst enig i.

Jeg er tilhænger af VAR eller lignende, dommer kendelser skal helst være korrekte.

VAR blev udstillet i Rusland, hvis man spørger mig, da dommere, måske har givet et par % til forsvaret.

Hvis var bliver en fast del af fodbold, vil også høre at defensive spillere vil ændre deres virkemidler.

Dette vil give færre straffespark, men forhåbentligt flere mål, eller chancer

Personlig holdning

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Steffen am »

Og nogle dage ønsker man bare VAR, lidt mere end andre dage ;)

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Steffen am »

Og så lige en tråd der trænger til et "op" på en dag hvor Brøndby for 2. gang i sæsons pokalturnering bliver hjulpet videre af en dommerfejl...

Efter Brøndby også fik hjælp mod OB (og så meget andet),
er det nemt at blive skeptisk omkring udtrykket at det udligner sig over en sæson.

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Steffen am skrev:
5. apr 2019, 00:30
Og så lige en tråd der trænger til et "op" på en dag hvor Brøndby for 2. gang i sæsons pokalturnering bliver hjulpet videre af en dommerfejl...

Efter Brøndby også fik hjælp mod OB (og så meget andet),
er det nemt at blive skeptisk omkring udtrykket at det udligner sig over en sæson.
Det værste ved Brøndbys anden forseelse er, at dommeren muligvis ikke kan se den, men så burde liniedommeren give dommeren besked, for han burde om nogen kunne se den.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Steffen am »

Lige for at vende VAR.

Er vild med overskriften her, og synes det er en god målsætning.
Det skal ikke være til grin.
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... e-til-grin


VAR skal testes i Ikast
https://www.herningfolkeblad.dk/artikel ... 18d6cd28d/

Artiklen er låst for mig, nogen der kan hjælpe med om det betyder noget?


VAR generelt er jo lidt en varm kartoffel, tænker det nok også deler vandende herinde?
For mit eget vedkommende er jeg meget positiv i forhold til hjælpen og forhåbentlig reducere fejl, men lidt skeptisk i forhold til eksekveringen,
bange for at vi må vente på 2'eren, før vi bliver rigtig glade for det.

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Er positiv over for VAR. Er der straffe eller film - er der mål eller ej. Håber på mere regulært dømte kampe. Ved godt, at der stadigvæk vil komme forkerte kendelser, men håber VAR vil være positivt for vores danske superliga.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Steffen am »

Nu har vi været igennem en en interessant periode.
Først hvor Ortved og Tøfting ikke kunne VAR reglerne, og nu Thorup der ikke kan hands reglerne.
Og så dommerne og FCK der diskuterer reglerne for at kigge video over dommerens skulder.

Men kom til at tænke på vores kamp mod Lyngby. Madsen bliver smidt ud. Kommentatorne siger det er for at være bagerste mand.
Men som jeg lige kan se i fodbold loven, er den ikke omtalt noget sted. En gammel regel der er lavet om eller kommentatorne der har lavet deres egen regel?

Selvfølgelig for sent at anke eller protestere nu, men undrede mig bare over den.

Det eneste jeg kan finde er at frarøve en oplagt målchance. Men at blive tacklet på egen banehalvdel og dermed ret langt til målet, kan vel næppe betegnes som en oplagt målchance? Nogen der kan hjælpe med at gøre mig klogere?

Forseelser, som skal straffes med udvisning
- Berøver et mål eller en oplagt scoringsmulighed for en modspiller, hvis generelle retning er mod målet hos den spiller, som begår den forseelse, som skal straffes med et frispark
https://dbu.dk/media/17092/fodboldloven-2020-2021.pdf
(s. 65)

Besvar