Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Er 100 % sikker på at alle har en holdning til dette emne.
Ved ikke hvor mange af jer som har tænkt, at deltage i den undersøgelse som fcm reklamerer for på deres hjemmeside, og om dette emne overhovedet kan kunne med deri.
Sidder hver weekend og følger alle de andre kampe på tv, men er selvfølgelig på stadion og følge vores drenge.
På banen er der 1 dommer og 2 liniedommere, og jeg mener bestemt ikke at deres præstationer på banen er noget der burde afstedkomme en lønforhøjelse, men lad nu det ligge.
Jeg syntes ærlig talt, at der bliver dømt alt for mange forkerte kendelser. Det er ikke kun kendelser som går fcm imod, men generelt i de fleste kampe, sker der faktisk rigtig mange fejlkendelser. Er jeg den eneste som syntes at disse kendelser er super ærgelige. Det er ok at der til tider sker fejl, det kan jo ikke undgåes, men mener at der er alt for mange deciderede fejlkendelser.
Jeg kunne ønske mig, at man gjorde som i de store turneringer, hvor man har liniedommere bag ved målet.
Det burde afstedkomme flere rigtige kendelser. Ja det koster penge at have flere liniedommere men kunne man ikke gøre / lave noget, for at undgå alle disse forkerte kendelser som virkelig gør mig sur.

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Ravnen »

Det er ikke kun i superligaen det er et problem, hvilket var tydeligt i aftenens CL-kampe.

Min holdning er at der må tages mere teknologi i brug..

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af TrueWolfMidt »

I dag når der spilles kampe, er teknologien efterhånden så udviklet, at man straks kan vise hændelsen fra flere vinkler og i superslow. Hvorfor ikke arbejde videre ad den vej.
Kunne det være en ide, at der sad 1 overdommer som så kampen på tv, og så snart der sket en hændelse, kunne man straks gense den og give dommeren besked via headset, det burde kunne fjerne en del fejlkendelser. Fejl kan også skyldes, at dommerens udsyn er spærret.

F.eks. bruger man også video dokumentation i speedway, for at finde ud af hvem der laver kørefejl og skal udelukkes.

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Cortez »

Jeg har faktisk ofte den modsatte oplevelse. Når jeg sidder på stadion, er jeg naturligvis farvet og synes som udgangspunkt, at dommeren dømmer imod FCM ;-). Men må så også indrømme, at når jeg genser kendelserne på TV, er de episoder, hvor jeg var uenig, faktisk ret godt dømt, set med neutrale briller.

Når det er sagt, er det da rigtigt at der forekommer fejlkendelser på alle plan. De er lette at finde pga. slowmotion, kamera vinkler, etc., som også nævnes. Jeg synes dog personligt, når jeg tager de rød/sorte briller af, at fejlkendelser fordeles ligeligt over sæsonen.

Personlig ville jeg være meget ked af at der indføres mere teknologi i afviklingen af en fodboldkamp. Det at opleve en dommer være "imod" ens evt hold, er i den grad en del af oplevelsen og følelsesbombardementet igennem en kamp. Hvis ikke vi skulle snakke om dommeren og dennes præstation, hvad skal vi så snakke om?

Nej til klinisk fodbold, ja til følelser og medlevelse.

/Cortez

Brugeravatar
Ravnen
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Ravnen »

Synes også Superligaen skal indføre dette http://jyllands-posten.dk/sport/fodbold ... 320906.ece

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Man har muligvis regler der er gode nok, men jeg ser mange kendelser / eller mangel på samme som virker helt ude i skoven. Liniedommere der ikke reagerer på hændelser, selv om det sker lige foran dem. Hvad sker der ?
http://www.tipsbladet.dk/afstemning/bur ... karantaene

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/generell ... put-niveau

http://www.bold.dk/nyt/zanka-per-rud-ka ... e-reglerne

Jeg kan huske flere hændelser hvor fcm spillere har fået karantæne for mindre forseelser end disse. Albuer i ansigtet er bare ikke godt nok og den så jeg flere af i Efb-Fck kampen igår udført af Fck. Hvor er 4 dommeren henne ? Synes ærlig talt, at det ville være på sin plads, at man revuderede / debaterede i dommerforeningen, hvad der er acceptabelt og hvad der ikke er. Hvor tit ser vi ikke et lille frispark og hver gang tager spillerne sig til hovedet, for så skal spillet stoppes, og det er selv om hovedet ikke er blevet ramt. Hvad synes i ?

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af mousebreaker »

Min holdning er at fodbold på pamper niveau ledes af en flok gammeldags romantikere der ikke er fulgt med tiden. Vi kan jo bare se på hvordan folk ser på Benhams måde at bruge data på. De er ligeså tilbageholdende og nedladende som man var tilbage i tiden da brugen af statistik/matematik holdt sit indtog i amerikansk sport (Moneyball). Utroligt at man i den største og mest pengefyldte sportsgren i verden, europæisk fodbold, stadig lever i stenalderen. Selvflg skal man være kritiske overfor nye tiltag til de har bevist deres værd, man skal bare bevare en åbenhed for at der kan være noget rigtigt i tingene til de er modbevist. Netop det sidste med at bevare en åbenhed er, som jeg ser det, en mangelvare.

Under en fodboldkamp er der masser af situationer man kunne bruge video/computer teknik. Jeg foretrækker dog at man holder sig til de vigtigste kampafgørende detaljer. Såsom er bolden inde (fint med den nye teknik som trods alt er indført), direkte rødt eller ej, offside eller ej ved et mål (vel at mærke kun hvis dommeren IKKE har fløjtet før bolden er i mål, ellers kan dommerens fløjte have haft en indflydelse). I amerikansk fodbold, NFL, skal video materialet give et uomtvisteligt bevis for, at afgørelsen på banen var forkert, før den kan omstødes. Og det er dommeren selv der gør dette. Om det skal være dommeren selv eller en teknisk dommer er for mig ligegyldig. For kampafviklingen er det nok bedst med en teknisk dommer.

PÅ den her måde mindsker man også presset på dommerne. Det er jo sket at dommere som har lavet en fejldom af kampafgørende karakter er blevet udsat for trusler og vold lang tid efter kampene. Specielt i de lande hvor blodet koger hurtigere end hos os nordboere. Nu kan man fjerne de værste fejl og de evt fejl der bliver ladt tilbage kan ikke længere bevises 100%.

Føromtalte fodbold romantikere kommer altid med det argument at de ikke vil have alle de spil stop som man ser i NFL. Well, i NFL ser de mange flere type situationer igennem end man ville gøre i fodbolden målt på antal, simpelthen fordi der forekommer langt flere af dem. De har dog også rigtig mange situationer hvor dommerens skøn er endegyldigt ligesom det er i fodbolden i dag. Jeg har også altid mistænkt romantikerne for at de ikke rigtig ved hvordan det hænger sammen i NFL. De fleste pauser i amerikansk fodbold opstår jo når angrebet skal af banen og forsvaret ind, samt deres 2-minute warning der vel er opfundet for en ekstra reklame blok til TV.

Som tidligere nævnt så er det i NFL dommeren selv der gør dette men i vores form for fodbold så ville en teknisk dommer der sidder og ser videoerne igennem hurtigt, være tidsbesparende. Jeg ville gerne give eksempelvis 3 x 1 minuts pauser undervejs i kampene i snit for at undgå forkerte afgørelser i de nævnte kampafgørende situationer.

For 6-7 år siden spillede jeg golf med en tidligere Århusiansk topdommer - og på daværende tidspunkt havde han været dommer bedømmer i superligaen i en lang årrække. Jeg spurgte om hans syn på dette emne. Han melding var klar: Al den hjælp, der kan indføres fornuftigt i fodbolden, i særdeleshed video, kunne kun gå for langsomt med at få indført. Den udmelding overraskede mig, skal jeg indrømme - da jeg allerede havde placeret ham som en gammel romantiker :)
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Så skete det igen, at der blev underkendt et klokkeklart straffespark til Silkeborg. Det er mig ubegribeligt med så mange dårlige kendelser.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Steffen am »

Er det bare mig der er sur, gammel og mega farvet, eller er vi ikke specielt heldige med dommerkendelserne og dommerstandarden er ikke hvad man kunne ønske sig?

I øvrigt undrer jeg mig lidt over at jeg synes hverken der er meget snak om det her på graven og eller at spillerne hverken i eller efter kampen gør meget ud af det. Går ud fra at det er en strategi der er lagt med enten at man ikke vil virke som man komme med dårlige undskyldninger, eller mener det er spild af energi. Men kan ikke forstå i kampen ikke at gøre mere ud af at fortælle dommeren den ikke dømte straffe.

I øvrigt, Danmarks 2 deltidsproffesionelle dommere. Mads Kristoffersen, som næsten ikke dømmer nogen kampe og Jakob Kehlet, som jeg virkelig ikke håber er Danmarks bedste dommer. Nogen der kan forklare mig hvordan det hænger sammen?

TrueWolfMidt
Indlæg: 3295
Tilmeldt: 4. aug 2011, 11:46
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Straffet imod Sviatchenko kan han ikke se. Derfor skal der liniedommere bag målet, der kan orientere dommeren, hvis der begås en forseelse og det skal der være til alle kampene. Ellers skal kamera kendelser tages i brug.

Brugeravatar
pr0j3ct
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 13. apr 2010, 20:03

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af pr0j3ct »

Steffen am skrev:Er det bare mig der er sur, gammel og mega farvet, eller er vi ikke specielt heldige med dommerkendelserne og dommerstandarden er ikke hvad man kunne ønske sig?
Vi er ikke specielt heldige og dommerstandarden er ikke hvad man kunne ønske sig.

Jeg tror bare at vi efter en kamp som igår, nogen gange glemmer at vi ikke er det eneste hold der er blevet snydt for det ene eller det andet, grundet forkerte dommerkendelser. Der har været særdeles mange tvivlsomme og ikke mindst manglende kendelser i denne sæson, så vi er langt fra eneste hold der er ramt.
I øvrigt undrer jeg mig lidt over at jeg synes hverken der er meget snak om det her på graven og eller at spillerne hverken i eller efter kampen gør meget ud af det. Går ud fra at det er en strategi der er lagt med enten at man ikke vil virke som man komme med dårlige undskyldninger, eller mener det er spild af energi. Men kan ikke forstå i kampen ikke at gøre mere ud af at fortælle dommeren den ikke dømte straffe.

I øvrigt, Danmarks 2 deltidsproffesionelle dommere. Mads Kristoffersen, som næsten ikke dømmer nogen kampe og Jakob Kehlet, som jeg virkelig ikke håber er Danmarks bedste dommer. Nogen der kan forklare mig hvordan det hænger sammen?
Personligt gider jeg ikke selv bruge alt for meget tid på dommere og deres kendelser, for jeg ser som oftest at de kun kommer i fokus, når man taber eller mister point. Det er jo yderst sjældent at folk brokker sig når kendelserne går med ens hold. Derud over syntes jeg også at dommerkendelser, netop bliver brugt i alt for stor grad, som dårlige undskyldninger. At spillerne i kampene måske ikke brokker sig mere end de gør, skyldes måske at dommere generelt er begyndt at straffe hårdere og mere for brok og så ser vi jo at brok ikke hjælper så meget igen, ihvertfald i de små ligaer som vores jo nu engang er.

Dommerstandarten herhjemme er langt fra god nok og der skal vel noget bedre uddannelse til, flere fuldtids professionelle dommere og måske en ekstra dommer, bedre teknologi eller noget helt andet til.

Ang. kampen igår, selvom det er ærgerligt at vi igen er uheldige, så syntes jeg faktisk et eller andet sted, når man tænker på kampen i sin helhed, at det er fint at vi ikke fik de 2 straffe og derved kunne "stjæle" 3 point vi slet ikke var i nærheden af at have fortjent. OB var flere niveauer over os og det ene point vi fik med os, er allerede mere end vi burde have haft med fra den kamp, med det niveau vi lagde for dagen.

Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af Kent »

pr0j3ct skrev:Ang. kampen igår, selvom det er ærgerligt at vi igen er uheldige, så syntes jeg faktisk et eller andet sted, når man tænker på kampen i sin helhed, at det er fint at vi ikke fik de 2 straffe og derved kunne "stjæle" 3 point vi slet ikke var i nærheden af at have fortjent. OB var flere niveauer over os og det ene point vi fik med os, er allerede mere end vi burde have haft med fra den kamp, med det niveau vi lagde for dagen.
Men det kan du jo bare ikke sige. Mål ændrer kampe, og det er værd at bemærke, at ved Eriks straffe, så er det jo både straffe + rødt kort, for at fratage oplagt målchance. Så en mand i overtal i 60 min + straffe. Så tror jeg nok, at kampen havde udviklet sig anderledes - se bare EfB-kampen.
Så at sige, at vi ville have 'stjålet' 3 point gennem straffet, synes jeg er helt forkert. Det var noget andet, hvis det var i sidste minut.

Men enig i, at dommerne har været elendige i år, og jeg er meget overrasket over, at man ikke tager flere skridt ift video-hjælp mv. Det virker til, at dommernes vinkel på det, er at få fuldtidsprof dommere - men selv en fuldtidsprof kan jo ikke se gennem folk. Derfor bedre med videohjælp. Hvis man ser bort fra vores egne kampe, så virker det jo til, at fejlagtige dommerkendelser får en afgørende rolle i nedrykningen i år, og det er da katastrofalt.

Brugeravatar
pr0j3ct
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 13. apr 2010, 20:03

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af pr0j3ct »

Kent skrev:Men det kan du jo bare ikke sige. Mål ændrer kampe, og det er værd at bemærke, at ved Eriks straffe, så er det jo både straffe + rødt kort, for at fratage oplagt målchance. Så en mand i overtal i 60 min + straffe. Så tror jeg nok, at kampen havde udviklet sig anderledes - se bare EfB-kampen.
Så at sige, at vi ville have 'stjålet' 3 point gennem straffet, synes jeg er helt forkert. Det var noget andet, hvis det var i sidste minut.
Øhm.. Det kan du vel se at jeg kunne sige ;)

Som jeg skriver, set på kampen som helhed , altså her efter kampen, som er færdigspillet og at OB bare var et eller flere niveauer over os, efter min mening, syntes jeg at det er fint at vi ikke får alle 3 point. Straffe, rødt/gult kort eller ej.

Så kan vi altid begynde at gætte på havde der evt. kunne være sket.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af mousebreaker »

Jeg gider egentlig ikke diskutere hvorvidt dommerens kendelser havde afgørende betydning i kampen mod OB i aftes. Selvflg havde de det. To straffespark der ikke bliver dømt vil altid have en effekt. Det ændrer dog ikke på at vi performede under al kritik og ikke havde fortjent point. Vi skulle heller ikke have været i EL. Dommeren var os særdeles venlig stemt i begge opgør - specielt da Duncan i muren bruger armen til at blokere bolden. Til gengæld skulle vi have været i CL fordi Svias mål blev fejlagtigt annulleret. Vi kan jo ikke bruge den slags til noget.

Jeg kan ikke udstå de der gammel romatiske holdninger til at vi ikke skal have hjælpemidler til dommeren. Bare se på PL i år hvor mållinje teknologien har været indført med meget stor succes. Hvem kan være modstander af det? Det gælder blot om at vi anvender den tilgængelige teknologi på den mest lempelige måde. Hvem kan være modstander af af kampene i snit bliver afbrudt i eks 3 minutter alt i alt, for at vi får den korrekte kendelse i en mål/ikke mål situation. Eller i en forbindelse med et direkte rødt kort. Vi snakker jo ikke om at vi skal sidde og vente på en afgørelse i 10-15 minutter af gangen. Det kan have afgørende indflydelse på hvem der rykker ud, hvem der kommer i Europa og hvem der bliver mestre.

Der er alt for mange følelser i spil. For mange penge. Det kan endda have stor betydning for om en klub overlever som professionel klub eller ej. Se bare på FCV efter de rykkede ud. Det havde med garanti set ud som en sund klub i dag hvis de var blevet oppe. Så kan man altid diskutere hvor langt man vil gå i bestræbelserne på at hjælpe dommerne. Hvor grænserne skal gå. Ikke at hjælpe dommerne er idioti af værste skuffe
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

tubbe93
Indlæg: 498
Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:43

Re: Korrekte dommer kendelser eller mangel på samme.

Indlæg af tubbe93 »

Argumenterne mod mållinjeteknologi og fuldtidsprofessionelle dommere er, at det ikke kan betale sig. For at der kun skulle være fuldtidsprofessionelle dommere, skulle hver klub afgive en del af TV pengene, hvilket de ikke har lyst til. Derudover mener jeg at kunne huske, at dengang der var diskussion om mållinjeteknologi sidste sommer handlede det om, at det ville være for dyrt at sætte de ekstra kameraer op på alle stadions i superligaen.

Det er altså ikke fordi DBU ikke vil tillade det, men fordi klubberne gennem Divisionsforeningen ikke mener, at prisen ikke kan forsvare, at det indføres.
FCM!
FCM!
FCM!

Besvar