Økonomien

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Økonomien

Indlæg af Vijen »

SimonH skrev:
18. dec 2020, 14:45
nogen der ved hvad der står i denne?
https://ekstrabladet.dk/plus/sportogspi ... cm/8401071
Nu, hvor det er en betalingsartikel så er jeg sikker på at der står noget vi allerede ved.

- Afhængige af spillersalg
- Afhængige af europapenge

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Økonomien

Indlæg af Benzo »

Kort fortalt at han mener det er bekymrende at man i et år med 120 millioner i spillersalg (hvordan han så får Onuachu, Wikheim, Kian, Mads Døhr og Bill Hamid til at blive solgt for sammenlagt 120 millioner melder han ikke noget om) og 70 millioner i spillerkøb (altså +50 på transferbalancen) alligevel kommer ud med et minus på 20 millioner.
Så spekulerer han lidt i farerne ved at budgettere med spillersalg og europa som indtægtsgrundlag.

Alt i alt, ikke en artikel det er værd at betale 40 kr for.

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Økonomien

Indlæg af SimonH »

Benzo skrev:
18. dec 2020, 15:35
Kort fortalt at han mener det er bekymrende at man i et år med 120 millioner i spillersalg (hvordan han så får Onuachu, Wikheim, Kian, Mads Døhr og Bill Hamid til at blive solgt for sammenlagt 120 millioner melder han ikke noget om) og 70 millioner i spillerkøb (altså +50 på transferbalancen) alligevel kommer ud med et minus på 20 millioner.
Så spekulerer han lidt i farerne ved at budgettere med spillersalg og europa som indtægtsgrundlag.

Alt i alt, ikke en artikel det er værd at betale 40 kr for.
Tænkte det nok.
'

Brugeravatar
Stoffer
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 10. aug 2014, 16:29

Re: Økonomien

Indlæg af Stoffer »

Principielt har han vel ret. Vi kunne bare ikke havet nået meget som klub, hvis vi insisterede på at gå i 0 på driften.

Og en kærkommen lejlighed til at sende endnu en varm tanke til Benham.

Danand123
Indlæg: 828
Tilmeldt: 3. jun 2018, 22:10

Re: Økonomien

Indlæg af Danand123 »

Nu har jeg ikke totalt gennemtrævlet sidste års regnskab, men coronaen er selvfølgelig skyld i manglende tilskuerindtægter og salg i ulveshoppen m.m. Men hvad med tv-pengene, som vi modtog efter sidste spillerunde i juli måned. Er de periodiseret ind i det aflagte regnskab, eller ligger der ca. 15 mio. kr. og venter der i det nuværende regnskabsår? Altså har vi med andre ord modtaget tv-penge to gange allerede i nuværende år?

I øvrigt vil vores resultater svinge meget fra sæson til sæson. I et hvert transfervindue, vil alternativet altid måles op mod den daværende stilling med fokus på, hvad kan vi opnå. Så hellere levere et mindre resultat med udsigten til evt Europa-millioner i næste regnskabsår. Og sådan skal det også være.

Brugeravatar
Administrator
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:17

Re: Økonomien

Indlæg af Administrator »

SimonH skrev:
18. dec 2020, 14:45
nogen der ved hvad der står i denne?
https://ekstrabladet.dk/plus/sportogspi ... cm/8401071
Ikke andet end at vi kører med røde tal på driften, og hvis vi pludselig ikke kan sælge eller komme i gruppespil, så mener de Benham skal til lommerne.

Kim
Indlæg: 198
Tilmeldt: 22. maj 2009, 21:13

Re: Økonomien

Indlæg af Kim »

Hørte mediano podcast med steinlein, og her studsede jeg over de cl-tal Stein kastede af sig. Medier og fans har tidligere talt om 200-250 mio., men så højt er vi ikke oppe, mener han sagde omkring 160 mio + præmiepenge, 2 x 6,5 mio. for de to uafgjorte resultater. Derudover læste jeg at truppen deler en 16-18 mio. Ai bonus, og lur mig om der ikke også har været ekstra ordinære udgifter til afholdelse af de tre kampe og selvfølgelig også de tre udekampe for holdet. Så netto beløbet bliver en del lavere en hvad medier meldte ud lige dengang vi havde kvallet.. men jo stadig super positivt 🙂

/Kim

Vijen
Indlæg: 1129
Tilmeldt: 6. mar 2016, 15:50

Re: Økonomien

Indlæg af Vijen »

Kim skrev:
1. jan 2021, 16:31
Hørte mediano podcast med steinlein, og her studsede jeg over de cl-tal Stein kastede af sig. Medier og fans har tidligere talt om 200-250 mio., men så højt er vi ikke oppe, mener han sagde omkring 160 mio + præmiepenge, 2 x 6,5 mio. for de to uafgjorte resultater. Derudover læste jeg at truppen deler en 16-18 mio. Ai bonus, og lur mig om der ikke også har været ekstra ordinære udgifter til afholdelse af de tre kampe og selvfølgelig også de tre udekampe for holdet. Så netto beløbet bliver en del lavere en hvad medier meldte ud lige dengang vi havde kvallet.. men jo stadig super positivt 🙂

/Kim
Ja, det var fordi medierne lavede beregninger ud fra en gammel betalingsmodel. Nu bliver man belønnet for at gentage kvalifikationen til CL, fremfor en stor pose penge med det samme.

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Økonomien

Indlæg af 974 »

Kim skrev:
1. jan 2021, 16:31
Hørte mediano podcast med steinlein, og her studsede jeg over de cl-tal Stein kastede af sig. Medier og fans har tidligere talt om 200-250 mio., men så højt er vi ikke oppe, mener han sagde omkring 160 mio + præmiepenge, 2 x 6,5 mio. for de to uafgjorte resultater. Derudover læste jeg at truppen deler en 16-18 mio. Ai bonus, og lur mig om der ikke også har været ekstra ordinære udgifter til afholdelse af de tre kampe og selvfølgelig også de tre udekampe for holdet. Så netto beløbet bliver en del lavere en hvad medier meldte ud lige dengang vi havde kvallet.. men jo stadig super positivt 🙂

/Kim
Det blev vist allerede i oktober meldt ud at pengene godt kunne gå hen og blive færre i år, også pga Corona

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... er/appview

Kim
Indlæg: 198
Tilmeldt: 22. maj 2009, 21:13

Re: Økonomien

Indlæg af Kim »

Hej igen,

Det begynder godt nok at se solidt ud med økonomien, Frank er solgt og rygtet fortæller at Cajuste også er på vej til Brentford - Stein har allerede luftet at de to spillere ruger for omkring 200 mio...

Som jeg tjekkede sidst lød egenkapitalen på 130 mio. men med CL mio. og transfer bør vi kunne lægge det dobbelte til, hvordan ser I det?

/Kim

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Økonomien

Indlæg af SimonH »

Kim skrev:
3. aug 2021, 10:05
Hej igen,

Det begynder godt nok at se solidt ud med økonomien, Frank er solgt og rygtet fortæller at Cajuste også er på vej til Brentford - Stein har allerede luftet at de to spillere ruger for omkring 200 mio...

Som jeg tjekkede sidst lød egenkapitalen på 130 mio. men med CL mio. og transfer bør vi kunne lægge det dobbelte til, hvordan ser I det?

/Kim
AHP kommer med 125, men jeg tror at byggeprojektet koster flere penge end det.

Derudover er vi på vej til at bruge 50+ på transfers i dette vindue.

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Økonomien

Indlæg af UlveLars »

SimonH skrev:
3. aug 2021, 10:33
Kim skrev:
3. aug 2021, 10:05
Hej igen,

Det begynder godt nok at se solidt ud med økonomien, Frank er solgt og rygtet fortæller at Cajuste også er på vej til Brentford - Stein har allerede luftet at de to spillere ruger for omkring 200 mio...

Som jeg tjekkede sidst lød egenkapitalen på 130 mio. men med CL mio. og transfer bør vi kunne lægge det dobbelte til, hvordan ser I det?

/Kim
AHP kommer med 125, men jeg tror at byggeprojektet koster flere penge end det.

Derudover er vi på vej til at bruge 50+ på transfers i dette vindue.
Omvendt mangler vi at sælge Kaba, Mabil og det løse for vel omkring det samme, altså 50+.

Derudover har vi netop sikret os et EL gruppespil (med mulighed for mere).

Kim
Indlæg: 198
Tilmeldt: 22. maj 2009, 21:13

Re: Økonomien

Indlæg af Kim »

Ja, og derudover er det vel heller ikke udelukket at der dukker et "kan ikke sige nej" tilbud på Evander, hvis han fortsætter som lige nu, så kan det vel blive til et Kameeldean salg eller i nærheden, men i så fald får vi en kæmpe udfordring på midten!

/Kim

PS: det korte af det lange er at vi p.t. har en mega solid økonomi med kæmpe potentiale IMO.

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Økonomien

Indlæg af SimonH »

Hvis vi laver en kort opgørelse

Indtægter
AHP: 125 millioner
EL-gruppespil: 70 millioner
Onyeka: 75 millioner
Cajuste: 100 millioner*
David: 7,5 millioner
Priske: 7,5 millioner
Scholz: 3,75 millioner
J. Hansen: 3 millioner
James, Sery, George, Tengstedt, Riis: 5,25 millioner**
Kaba: 30 millioner***

I alt = 427 millioner

Udgifter:
Juninho: 12 millioner
Charles: 11 millioner
Marrony: 40 millioner****
Fcm's andel af byggeprojekterne: 150 millioner*****
Driftsunderskud på driften: 75 millioner******

i alt = 288 millioner

Resultat

139 millioner




* Et kvalificeret bud fra min side
** Et kvalificeret bud fra min side
*** Et kvalificeret bud fra min side
**** 22m i 2021, 11m i 2023, 7,5m for 50% spillede minutter i denne sæson
***** Steinlein har tidligere sagt at træningsanlægget kostede næsten 200 millioner, men at der er flere bidragere. Dertil kommer udbyggelse af stadion og fanzone for nok ca. i alt 50 millioner, uden at kende noget til tallene. Dermed i alt 250 millioner. FCM kunne jeg forestille mig skal betale 150.
****** Dette tal passer meget godt overens med hvad vi tidligere har hørt. Måske er det lidt større, måske lidt mindre.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Økonomien

Indlæg af Steffen am »

Jeg ved ikke om andre synes det er interessant eller et opslag værd.
Men jeg undrede mig lidt, så om ikke andet, så for min egen skyld, lidt beregninger.

I UEFA turneringerne er der de 4 indtægter.
Entry fee,
Præmiepenge
10 års koefficient
Market Pool

Det første er jo at aflæse, og de 2 næste er nemme at følge med i. Market Pool virker som et stort spørgsmålstegn.
Beskrivelsen er af det enkelte tv marked, hvor meget det smider i puljen, divideret med hold der skal dele det.

Sidste sæson blev historien at FCM's CL betaling blev ekstra høj, for der ingen andre nordiske hold var med. Så ved ikke om det er en del af NENT's samlede nordiske andel i CL. Ved ikke om det er anderledes for EL og ECL, hvor det vel er tv2 der har rettighederne?

Men det vi ved er at Steinlein siger at EL er cirka 70 millioner, og cirka 100 millioner til forskel fra CL, altså 170 millioner for CL.
Jeg undrede mig lidt over beløbet, så derfor:

Men hvis vi siger for beregningens skyld, i CL:
Entry fee: €15.25m = 114 millioner kr.
Præmiepenge: €2.8m pr sejr, €0.93m pr uafgjort = Forventet 0. kr
10 års koefficient: €1.12m pr. part = forventet at være lavest rangerede klub = 8,4 millioner kr.
Market Pool: 170 (totalen) - 114 - 8,4 = 47,6 millioner kr.

Og i EL:
Entry fee: €3.63 m = 27,225 millioner kr.
Præmiepenge: €0.63m pr sejr, €0.21m pr uafgjort = Forventet €1.05m = 7,875 millioner kr.
10 års koefficient: €0.132m pr. part = forventet at være 5. lavest rangerede klub = €0.66m = 4,95 millioner kr.
Market Pool: 70 (totalen) - 27,225 - 7,875 - 4,95 = 29,95 millioner kr.

For mig virker det underligt hvis Market Pool i CL er 47,6 millioner, og 29,95 i EL, specielt hvis pengene i EL skal deles med Brøndby og Randers(?).

Ved selvfølgelig ikke hvordan Steinlein regner, om han lægger andre forventninger ind. Tænker ikke der er match-day og andre kommercielle muligheder i det beløb? Eller om Steinlein kan komme til at have regnet de 5 millioner euro med, som man får hvis man ryger fra CL Q4 til EL gruppespil? Det kan selvfølgelig også bare være at Steinlein forventer lidt højere sportslige præstationer, hvis det hedder EL.

Besvar