Økonomien

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Kim
Indlæg: 198
Tilmeldt: 22. maj 2009, 21:13

Re: Økonomien

Indlæg af Kim »

Simon: Tak for beregningerne, der er jo chance for 100% forøgelse af egenkapitalen, som må siges at være stærkt.
Steffen: Super med et oprids, tror også vi skal tillægge tre udsolgte kampe i Herning, samt de tv-indtægter vi får fra de selskaber, som sender kampene - især hvis der kommer engelsk modstand - mon ikke det kan skæppe en 10-15 mio. alt i alt, hvis vi er heldige?

UlveLars
Indlæg: 739
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Økonomien

Indlæg af UlveLars »

Kim skrev:
4. aug 2021, 12:15
Simon: Tak for beregningerne, der er jo chance for 100% forøgelse af egenkapitalen, som må siges at være stærkt.
Steffen: Super med et oprids, tror også vi skal tillægge tre udsolgte kampe i Herning, samt de tv-indtægter vi får fra de selskaber, som sender kampene - især hvis der kommer engelsk modstand - mon ikke det kan skæppe en 10-15 mio. alt i alt, hvis vi er heldige?
Ja, 100% forøgelse af egenkapitalen men derudover også finansiering af de tre byggeprojekter som gerne skulle komme til at generere endnu større indtjening i fremtiden

MFKM
Indlæg: 609
Tilmeldt: 12. jul 2018, 14:29

Re: Økonomien

Indlæg af MFKM »

SimonH skrev:
3. aug 2021, 12:34
Hvis vi laver en kort opgørelse

Indtægter
AHP: 125 millioner
EL-gruppespil: 70 millioner
Onyeka: 75 millioner
Cajuste: 100 millioner*
David: 7,5 millioner
Priske: 7,5 millioner
Scholz: 3,75 millioner
J. Hansen: 3 millioner
James, Sery, George, Tengstedt, Riis: 5,25 millioner**
Kaba: 30 millioner***

I alt = 427 millioner

Udgifter:
Juninho: 12 millioner
Charles: 11 millioner
Marrony: 40 millioner****
Fcm's andel af byggeprojekterne: 150 millioner*****
Driftsunderskud på driften: 75 millioner******

i alt = 288 millioner

Resultat

139 millioner




* Et kvalificeret bud fra min side
** Et kvalificeret bud fra min side
*** Et kvalificeret bud fra min side
**** 22m i 2021, 11m i 2023, 7,5m for 50% spillede minutter i denne sæson
***** Steinlein har tidligere sagt at træningsanlægget kostede næsten 200 millioner, men at der er flere bidragere. Dertil kommer udbyggelse af stadion og fanzone for nok ca. i alt 50 millioner, uden at kende noget til tallene. Dermed i alt 250 millioner. FCM kunne jeg forestille mig skal betale 150.
****** Dette tal passer meget godt overens med hvad vi tidligere har hørt. Måske er det lidt større, måske lidt mindre.
Du kan ikke gøre regnestykkerne så simpelt op. Hvertfald ikke hvis du mener du på den måde kommer frem til et regnskabsmæssigt overskud, der vil lægges på egenkapitalen.

Investeringer i fanzonen afskrives over en lang periode. Egenkapitalen falder derfor ikke 100 millioner, selv hvis vi valgte at betale kontant.

På samme måse stiger egenkapitalen heller ikke med 30 millioner, fordi vi sælger Kaba for det beløb. Hans anskaffelsessum afskrives over en årrække, så hvis han eksempelvis er bogført til 15 millioner, så stiger egenkapitalen “kun” med 15 når han sælges.

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Økonomien

Indlæg af SimonH »

MFKM skrev:
4. aug 2021, 19:53
SimonH skrev:
3. aug 2021, 12:34
Hvis vi laver en kort opgørelse

Indtægter
AHP: 125 millioner
EL-gruppespil: 70 millioner
Onyeka: 75 millioner
Cajuste: 100 millioner*
David: 7,5 millioner
Priske: 7,5 millioner
Scholz: 3,75 millioner
J. Hansen: 3 millioner
James, Sery, George, Tengstedt, Riis: 5,25 millioner**
Kaba: 30 millioner***

I alt = 427 millioner

Udgifter:
Juninho: 12 millioner
Charles: 11 millioner
Marrony: 40 millioner****
Fcm's andel af byggeprojekterne: 150 millioner*****
Driftsunderskud på driften: 75 millioner******

i alt = 288 millioner

Resultat

139 millioner




* Et kvalificeret bud fra min side
** Et kvalificeret bud fra min side
*** Et kvalificeret bud fra min side
**** 22m i 2021, 11m i 2023, 7,5m for 50% spillede minutter i denne sæson
***** Steinlein har tidligere sagt at træningsanlægget kostede næsten 200 millioner, men at der er flere bidragere. Dertil kommer udbyggelse af stadion og fanzone for nok ca. i alt 50 millioner, uden at kende noget til tallene. Dermed i alt 250 millioner. FCM kunne jeg forestille mig skal betale 150.
****** Dette tal passer meget godt overens med hvad vi tidligere har hørt. Måske er det lidt større, måske lidt mindre.
Du kan ikke gøre regnestykkerne så simpelt op. Hvertfald ikke hvis du mener du på den måde kommer frem til et regnskabsmæssigt overskud, der vil lægges på egenkapitalen.

Investeringer i fanzonen afskrives over en lang periode. Egenkapitalen falder derfor ikke 100 millioner, selv hvis vi valgte at betale kontant.

På samme måse stiger egenkapitalen heller ikke med 30 millioner, fordi vi sælger Kaba for det beløb. Hans anskaffelsessum afskrives over en årrække, så hvis han eksempelvis er bogført til 15 millioner, så stiger egenkapitalen “kun” med 15 når han sælges.
Ingen laver årsopgørelser her kammerat ;)
Jeg er udemærket klar over regnskabstekniske faktorer, som du beskriver.

MFKM
Indlæg: 609
Tilmeldt: 12. jul 2018, 14:29

Re: Økonomien

Indlæg af MFKM »

SimonH skrev:
4. aug 2021, 20:02
Ingen laver årsopgørelser her kammerat ;)
Jeg er udemærket klar over regnskabstekniske faktorer, som du beskriver.
Så er vi enige.

Jeg så bare to medlemmer over dig, der læste det som en 100 % forøgelse af egenkapitalen på et år, og det kan man hvertfald ikke komme frem til ud fra dit regnskab, om end det måske nok er sandsynligt.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Økonomien

Indlæg af Steffen am »

Fandt lige noget, som jeg tænker også nogen her vil finde interessant apropos, den danske kamp for at nå top 15 på UEFA.
Bruger "Firnen" har fundet den her liste. Den har lidt forskellige kilder, og det kan i nogen tilfælde være ældre tal, så ikke nødvendigvis helt præcis.

Men garanteret indkomst pr liga, divideret med antal hold.

The number is league income in million euros per club.

1. England.......293M
2. Germany......192M
3. Spain..........167M
4. Italy............130M
5. France.........95M
6. Russia.........55M
7. Turkey..........37M
8. Netherlands...32M
9. Portugal........29M
10. Belgium......28M
11. Scotland......20M
12. Austria........19M
13. Switzerland..14.5M
14. Denmark.....14M
15. Sweden.......10M
16. Kazakhstan...10M
17. Norway.......9.5M
18. Poland........9.5M
19. Israel.........8M
20. Greece......7.5M
21. Hungary.....7.5M
22. Ukraine.....6.5M
23. Romania.....5M
24. Czechia.....4.5M
25. Cyprus......4.3M
26. Croatia.....4.2M
27. Bulgaria....4M
28. Azerbaijan....3.4M
29. Slovakia.....2.7M
30. Belarus.....2.6M
31. Finland.....2.1M
32. Serbia......2M

https://kassiesa.net/uefa/forum2/viewto ... &start=120

Så baseret på denne liste, skulle DK jo være på en 14. plads, men der er selvfølgelig øvrige forhold der træder ind.
Både spillersalg, match-day indtæger, økonomi er ikke alt osv.
Og en ret væsentlig detalje. Sverige bliver "straffet" for at have en meget lige og fair fordeling, og dermed ikke gode hold der stikker ud, og omvendt med fx Portugal som kommer højere op på UEFA ranglisten, fordi der er så stor forskel på top og bund i ligaen.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Økonomien

Indlæg af Steffen am »

Og så noget andet, der også er værd at nævne, som jeg faldt over.
Omkring evt. transfers til pengestærke Premier League, og selvfølgelig derunder også vores søster/kusine klub.

CL er ret god, og ret nem at tjene de 15 point, som spillerne skal have, for at kunne blive solgt til England post Brexit.
EL er mulig. Kræver enten minimum 90 % spilletid i både liga og EL, eller at vi bliver mestrer eller går videre fra gruppen, men muligt.
ECL er ikke muligt. Så her kan det også være en væsentlig fordel med EL fremfor ECL.
https://worldfootballindex.com/2020/12/ ... ertadores/

Men i øvrigt et underligt system, og giver ikke meget mening at DK er i band 5, når vi bl.a. kan slå hold fra band 3.

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Økonomien

Indlæg af SimonH »

Det ville være ekstremt meget nemmere hvis DK blev en band 4 liga fremfor en band 5.

Eksempelvis får man 6 point mod 4 point for at være på bænken i en SL-kamp.
Eksempelvis får man 6 point mod 4 point for at spille 90% eller mere i SL.
Eksempelvis får man 3 point mod 2 point for et mesterskab.
Eksempelvis får man 1 point mod 0 point for at være med i CL-kvalifikationen.

Det vil sige at en spiller der har spillet 70% i en sæson hvor vi er i ELGS får skrabet 15 point sammen mod kun 11 point i det nuværende systemm hvor vi er band 5.

Og når jeg ser at den kroatiske, tjekkiske og græske liga er med i Band 4 så mener jeg det er helt skævt. Der er ingen tvivl om, at den dansks LIGA er bedre end disse.

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Økonomien

Indlæg af Steffen am »

Hvad siger vi til vinduet økonomisk.

Ud
0 kr: Ailton, Vibe, Ottesen, Andersen, Dawa.
Småbeløb eller ingenting: Anene, Sunday, Uzo, Lund, Frederik Christensen, Rutikanga, Riis, Jibril.

Udleje: August Priske, Oliver Olsen, Kaba, Madsen, Reese, Torp, Tue, Pfeieffer, Martis, Anker, Buch

Salg:
Frank 10 mil euro (+ videre salgsklausul)
Dreyer 7,3 mil euro (+ diverse klausuler)
Anderson 2 mil euro
David 1 mil euro
Priske 1 mil euro
Nicolaisen 0,6 mil euro
Scholz 0,5 mil euro
Hansen 0,5 mil euro
James, Sery, George, Tengstedt, Riis: 5,25 millioner kr = 0,7 millioner euro (taget fra Simon H's opgørelse lidt længere oppe)

Så i alt solgt for 23,6 millioner euro = 177 millioner kr.

Købt
Kehinde 0
Thomson 0
Dalsgaard 0
Marrony 4,5 million euro
Juninho 1,6 millioner euro
Charles 1,5 millioner euro (+ videre salgsklausul)

Så i alt købt for 7,6 millioner euro = 57 millioner kr.

Så fortjeneste på vinduet på 16 millioner euro = 120 millioner kr.
Med forbehold for diverse fejl, og mon ikke der er nogen flere klausuler ;)

Copenhagenwolf
Indlæg: 73
Tilmeldt: 13. apr 2015, 12:42

Re: Økonomien

Indlæg af Copenhagenwolf »

@steffen am

Fin opgørelse.

Man kan tilføje:

1. Uddannelsespenge for Joachim Andersen til Crystal P: 2 mio. dkk
2. Lejeindtægter for udlejede spillere, især de to dyreste i afskrivninger Kaba + Pfeiffer, men også fx N. Madsen, Torp: 6 mio. dkk (skøn)

JBT
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 15. jul 2015, 11:08

Re: Økonomien

Indlæg af JBT »

Copenhagenwolf skrev:
6. sep 2021, 19:28
@steffen am

Fin opgørelse.

Man kan tilføje:

1. Uddannelsespenge for Joachim Andersen til Crystal P: 2 mio. dkk
2. Lejeindtægter for udlejede spillere, især de to dyreste i afskrivninger Kaba + Pfeiffer, men også fx N. Madsen, Torp: 6 mio. dkk (skøn)
+ en mulig besparelse, eller dele af, de nævnte (udlejede) spilleres løn?

Copenhagenwolf
Indlæg: 73
Tilmeldt: 13. apr 2015, 12:42

Re: Økonomien

Indlæg af Copenhagenwolf »

Tipsbladet har i fredags lavet deres halvårlige opgørelse over superligaklubbernes spillerbudget.

FCM holder afstanden uændret til FCK, og budgettet er nu tæt på det dobbelte af Brøndbys, ifølge Tipsbladet.

Top seks for sommer 2021 er følgende, i parantes budget januar 2021:

FCK Kbh: 170 mio. kr (165 mio. kr)
FCM: 125 (120)
Brøndby: 65 (65)
AGF: 50 (43)
Aab: 44 (42)
OB: 40 (40)

Steffen am
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 3. sep 2009, 20:52

Re: Økonomien

Indlæg af Steffen am »

Copenhagenwolf skrev:
12. sep 2021, 13:01
Tipsbladet har i fredags lavet deres halvårlige opgørelse over superligaklubbernes spillerbudget.

FCM holder afstanden uændret til FCK, og budgettet er nu tæt på det dobbelte af Brøndbys, ifølge Tipsbladet.

Top seks for sommer 2021 er følgende, i parantes budget januar 2021:

FCK Kbh: 170 mio. kr (165 mio. kr)
FCM: 125 (120)
Brøndby: 65 (65)
AGF: 50 (43)
Aab: 44 (42)
OB: 40 (40)
Tak for den.
Det virker forkert at sige at man ikke tror på tipsbladet's opgørelse. De må formodes at have et væsentlig bedre grundlag end en selv, trods alt.
Men virker godt nok voldsomt hvis der er 60 millioner forskel på Midtjylland og Brøndby.

Er Brøndby i så store økonomiske problemer. De tjener cirka 100 millioner bare på CL Play-off + entry fee til EL gruppespil, og så kan de ikke bruge mere end 65 efter mesterskab på gruppespil?

OB og AaB har da også hentet noget ind på AGF, hvis de tal er rigtige. Troede ellers der var fart på AGF, men måske gået lidt i stå igen, i hvert fald relativt til AaB og OB.

FCM på 125 er også højere end jeg havde forventet. Men kan 'delvis' måske også være noget med opgørelsen, hvis man trækker de 11 udlejede fra, specielt Kaba og Pfeiffer må trods alt betyde lidt.

Men 60 millioner fra BIF til FCM? :shock:

Benzo
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. jun 2017, 00:00

Re: Økonomien

Indlæg af Benzo »

Steffen am skrev:
12. sep 2021, 14:36
FCM på 125 er også højere end jeg havde forventet. Men kan 'delvis' måske også være noget med opgørelsen, hvis man trækker de 11 udlejede fra, specielt Kaba og Pfeiffer må trods alt betyde lidt.
Også noget højere end jeg havde forventet, vi er trods alt bragt truppen ned fra 39 til 31 spillere, og mange af de spillere der er kommet til er akademi spillere som Lind, Mads Hansen, Heiselberg, Fraulo osv. Akademi spillere bør være lidt billigere i drift end nogle af de 'voksne' spillere der er røget videre som Nicolaisen, James, Dreyer, Anderson osv.

Nå, men det har vel også noget med afskrivninger at gøre, og når nu man ikke lykkedes med at sælge Kaba, og Pfeiffer stadig har kontrakt her, bliver deres købspris stadig afskrevet, så det tæller vel den anden vej.

Copenhagenwolf
Indlæg: 73
Tilmeldt: 13. apr 2015, 12:42

Re: Økonomien

Indlæg af Copenhagenwolf »

Tipsbladets kommentar til at FCMs spillerbudget stiger 5 mio. til 125 mio. fra januar til sept 2021 er ret kortfattet: at nyindkøbene er dyre ift. hvad der er røget ud.

Det kan der vel være noget om. De tre brasilianere har afskrivninger på ca. 11-12 mio. pr. år (plus gode lønnninger) mens der er noget mindre afskrivninger på Onyeka, Scholz, Dreyer, J, Hansen, Andersson (men selvf også sparede lønninger).

Besvar