SL R24: Silkeborg - FC Midtjylland

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Holger
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: SL R24: Silkeborg - FC Midtjylland

Indlæg af Holger »

SimonH skrev:
6. mar 2018, 10:50
CasperBW skrev:
6. mar 2018, 10:07

´
Jeg synes ikke den her statistik http://www.superliga.dk/kamp/2017-2018/ ... idtjylland passer med det jeg sad og så hjemme i tv'et(sygdom). Havde vi virkelig så markant et spilovertag i 85 minutter? Jeg så os som klart dominerende de første 40 minutter, og periodevis i 2. halvleg, men ellers synes jeg egentligt SIF ofte var tæt på at blive farlige, men måske statistikken ikke regner det for noget, hvis det ikke bliver til skud(?).

den passer ligeså lidt som den her http://www.superliga.dk/kamp/2017-2018/ ... brondby-if
Jeg forstår ikke, hvorfor, der skal sås tvivl om de officielle statistikker, der bliver lavet af superliga.dk. De absolut målbare parametre som skud på og forbi mål, spil på den ene eller anden trediedel af banen, indlæg, hjørnespark osv, kan vel nærmest ikke diskuteres. Hvem der har spilovertag hvornår er mere til diskussion, men jeg er ret sikker på, at det er den samme tilgang, der lægges til grund ved alle kampe.

At vi som fans og tilskuere, når vi kommer hjem fra stadion, ofte kan have en anden og mere farvet virkelighed, er vel heller ikke så mærkeligt.

Det bedste "nye" eksempel jeg lige kan komme i tanke om, er vores seneste kamp mod FCK. Der er det vel nærmest offentligt besluttet, at FCK spillede MEGET bedre end os, og de kørte os ud af banen (lidt overdrevet). Den officielle statistik siger, at de havde et godt overtag (samt få afslutninger), støt voksende lige indtil vi udlignede i det 28. minut ca. Derefter havde vi faktisk et kraftigt overtag (samt mange afslutninger)i en lang periode henover pausen og igen 15-20 minutter i midten af anden halvleg. FCK havde også overtag i et par perioder i anden halvleg.
Det var bestemt ikke den "virkelighed" jeg hørte hos kommentatorerne efter kampen eller i den offentlige debat, men efter at jeg genså kampen på TV efterfølgende - uden nerver og farvede briller - synes jeg faktisk at statistikken er rimelig spot on.

mvh
Holger

Brugeravatar
Holger
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: SL R24: Silkeborg - FC Midtjylland

Indlæg af Holger »

dobbelt

Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

Re: SL R24: Silkeborg - FC Midtjylland

Indlæg af Kent »

Problemet med spilovertags-statistikken på Superliga.dk er, at det er uigennemskueligt, hvordan den dannes. Da jeg var i tvivl om, hvad den kunne anvendes til, lavede jeg i starten af sæsonen en opgørelse over spilovertag og resultatet af kampene for de første 50-100 kampe i denne sæson (kan ikke huske det nøjagtige antal - og har desværre ikke gemt opgørelsen). Min opgørelse viste, at der ingen positiv sammenhæng var mellem andelen af spilovertag og resultatet af kampen. Der var altså ikke nogen klar tendens til, at dem med mest spilovertag også endte med at vinde. Faktisk var det, som jeg husker det, således at procentdelen af sejre var størst for de hold, der ikke havde spilovertag. Det kan der jo naturligvis være flere forklaringer på, da hold, der er foran, måske trækker sig og overlader initiativet til det andet hold osv. Det kan også være, at billedet ændrer sig, hvis man kigge på en større mængde af data. Min egen personlige konklusion blev, at det var en totalt ubrugelig indikator for noget som helst, så jeg interesserer mig ikke for den længere.

CasperBW
Indlæg: 137
Tilmeldt: 18. sep 2016, 13:02

Re: SL R24: Silkeborg - FC Midtjylland

Indlæg af CasperBW »

Kent skrev:
7. mar 2018, 10:59
Problemet med spilovertags-statistikken på Superliga.dk er, at det er uigennemskueligt, hvordan den dannes. Da jeg var i tvivl om, hvad den kunne anvendes til, lavede jeg i starten af sæsonen en opgørelse over spilovertag og resultatet af kampene for de første 50-100 kampe i denne sæson (kan ikke huske det nøjagtige antal - og har desværre ikke gemt opgørelsen). Min opgørelse viste, at der ingen positiv sammenhæng var mellem andelen af spilovertag og resultatet af kampen. Der var altså ikke nogen klar tendens til, at dem med mest spilovertag også endte med at vinde. Faktisk var det, som jeg husker det, således at procentdelen af sejre var størst for de hold, der ikke havde spilovertag. Det kan der jo naturligvis være flere forklaringer på, da hold, der er foran, måske trækker sig og overlader initiativet til det andet hold osv. Det kan også være, at billedet ændrer sig, hvis man kigge på en større mængde af data. Min egen personlige konklusion blev, at det var en totalt ubrugelig indikator for noget som helst, så jeg interesserer mig ikke for den længere.
Dejlig analyse, så ved man den ikke kan bruges til ret meget andet end måske at konkludere hvem der har bolden og producerer skudchancer.

https://twitter.com/11tegen11/status/971046714810486784

Her kan man se en lidt mere analytisk version af kampen, der dog også lider af den i mine øjne fundamentale mangel, at et fladt indlæg i det lille felt, som en angriber er 1 cm. fra at støde ind giver lige præcis 0,00 xgoals.

Gad vide om Benthams computere heller ikke regner på andet end skudchancer produceret, eller om de også tæller "lige ved og næsten" chancer, der i mit hoved bør tælle med i den slags vurderinger.

Willigenburg
Indlæg: 72
Tilmeldt: 20. feb 2017, 16:40

Re: SL R24: Silkeborg - FC Midtjylland

Indlæg af Willigenburg »

CasperBW skrev:
7. mar 2018, 11:18
Kent skrev:
7. mar 2018, 10:59
Problemet med spilovertags-statistikken på Superliga.dk er, at det er uigennemskueligt, hvordan den dannes. Da jeg var i tvivl om, hvad den kunne anvendes til, lavede jeg i starten af sæsonen en opgørelse over spilovertag og resultatet af kampene for de første 50-100 kampe i denne sæson (kan ikke huske det nøjagtige antal - og har desværre ikke gemt opgørelsen). Min opgørelse viste, at der ingen positiv sammenhæng var mellem andelen af spilovertag og resultatet af kampen. Der var altså ikke nogen klar tendens til, at dem med mest spilovertag også endte med at vinde. Faktisk var det, som jeg husker det, således at procentdelen af sejre var størst for de hold, der ikke havde spilovertag. Det kan der jo naturligvis være flere forklaringer på, da hold, der er foran, måske trækker sig og overlader initiativet til det andet hold osv. Det kan også være, at billedet ændrer sig, hvis man kigge på en større mængde af data. Min egen personlige konklusion blev, at det var en totalt ubrugelig indikator for noget som helst, så jeg interesserer mig ikke for den længere.
Dejlig analyse, så ved man den ikke kan bruges til ret meget andet end måske at konkludere hvem der har bolden og producerer skudchancer.

https://twitter.com/11tegen11/status/971046714810486784

Her kan man se en lidt mere analytisk version af kampen, der dog også lider af den i mine øjne fundamentale mangel, at et fladt indlæg i det lille felt, som en angriber er 1 cm. fra at støde ind giver lige præcis 0,00 xgoals.

Gad vide om Benthams computere heller ikke regner på andet end skudchancer produceret, eller om de også tæller "lige ved og næsten" chancer, der i mit hoved bør tælle med i den slags vurderinger.
Jeg er ret sikker på at der bliver kigget på meget andet end expected goals. Som du selv siger, så er expected goals kun en indikator for hvor mange mål man kan forvente udfra de afslutninger der har været i kampen. Der er en del andre statistiske metoder som kan bruges til at se på et holds performance i en kamp. Jeg ville forvente at en klub ejet af en mand som Benham kigger på størstedelen af disse metoder.

Brugeravatar
UlvenFraNord
Indlæg: 538
Tilmeldt: 25. aug 2016, 22:19

Re: SL R24: Silkeborg - FC Midtjylland

Indlæg af UlvenFraNord »

Som Ebbe Skovdahl rigtigt sagde: "Statistik er som et miniskørt. Det giver gode ideer, men skjuler det vigtigste" ;-)

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: SL R24: Silkeborg - FC Midtjylland

Indlæg af THenry »

mousebreaker skrev:
5. mar 2018, 21:01
Ked af at sige det. Selvom jeg altid har været glad for Tim Sparv og har anset ham som vores vigtigste mand i guldsæsonen, så er han bare ikke kommet tilbage på det niveau han havde før skaden og jeg tvivler på at han gør. Som han spiller nu hvor han ofte er lidt for langsom i tanke og handling så synes jeg ikke han skal forlænges. Så ville jeg hellere se en investering udefra der kan gå direkte ind eller få en fra akademiet ind som back up med Drachmann som foreløbigt førstevalg. Kan Frank spille den plads? Synes han er blevet nævnt før i den sammenhæng
Jeg er efterhånden begyndte at få de samme tanker om årets spiller i mesterskabssæsonen, og en af vores absolut mest afgørende spillere før hans langvarige skade. Han betyder stadigvæk rigtig meget som rollemodel og for kulturen i omklædningsrummet. Derudover har han erfaring og prøvet at vinde noget. Det betyder alt sammen meget, men Sparv har nok kun en stor kontrakt tilbage (vil forvente at han jagter en 3-4 årig kontrakt), og kombinationen af, at vi har så mange spændende unge midtbanespillere på vej (Kaan, Frank, Torp, Baidoo og N.H Madsen) samt formationsskiftet, hvor han ikke er lige så afgørende og værdifuld som sekser i det gamle system gør, at man IMO ikke skal sprænge banken for at beholde Sparv.

Jeg har bestemt ikke noget imod, at han forlanger for han er meget værdifuld få flere parametre, men håber det bliver max en 2 års forlængelse for jeg tror nogle af de unge talenter har taget pladsen fra ham om 1-2 år, og så kan vi lige pludselig stå med en af de mest løntunge spillere, der er øverst i hierarkiet, og som sidder på bænken, hvilket ikke vil være godt.

Og. Ja. Frank kan sagtens spille centralt i vores nuværende system.

THenry
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 5. jan 2015, 20:41

Re: SL R24: Silkeborg - FC Midtjylland

Indlæg af THenry »

Christian skrev:
6. mar 2018, 08:22
Jeg kan se at tipsbladet kårer Dovbyk som kampens værste spiller.
Jeg synes faktisk han leverede at ret lovende indhop og udviste temmelig gode spidskompetencer. Ja han afsluttede skidt og skulle have afleveret mindst den ene af gangene, men han formåede at være det rigtige sted, var en super opspilsstation og afdriblede fornemt flere mand i en situation.
Vi har før kæmpet med spilleres tunnelsyn og jeg har tillid til at trænerne også får løst det flot denne gang og så har vi altså bare en angriber med stort potentiale.
Enig. Jeg så også nogle klare spidskompetencer i hans spil igennem det fintmaskede "Brøndby-net". Han virker fysisk stærk, og holdt Simon Jacobsen væk flere, hvor han beskytter bolden godt. Derudover virker han rimelig hurtig, og synes også han får flyttet bolden godt flere gange. Den del virker meget lovende.

Afslutningerne var bestemt ikke prangende, men vil gerne se mere end 2-3 afslutninger fra hans venstre fod, inden jeg afskriver ham, eller døber ham "Den ukraienske Jannik Pohl" ;)

Det er mindre katastrofe, at han har så meget tunnelsyn, at han ikke spiller på tværs til Kraev på den anden store chance. Det havde været en sikker scoring, hvis han kunne lave en simpel aflevering til Kraev. Det er bestemt set før, at en ny angriber gerne vil vise sig frem og komme på måltavlen, men forhåbentlig har Bak (med Erik som oversætter) fortalt ham, hvordan han burde have håndteret den situation.

Vi spiller klart den bedste halvleg i hele 2018, og det er længe siden, at jeg har set så endsige dominans som i de første 30-35 minutter. I pausen lignede det et spørgsmål om vi skulle vinde med 3 eller 4 mål, og på den konto er det sgu skidt, at vi lukker Silkeborg ind i kampen i 2. halvleg, og ikke selv lukker kampen på den af de store chancer i slutningen af kampen. Alt i alt dog en meget fortjent sejr.

MOM går til Duelund med Døhr Tychosen på en flot 2. plads. Jeg synes Mads har en fin opadgående kurve efter de sidste 2 kampe, hvor han har vist meget mere offensivt end i de første par kampe. Desværre ryger han nok snart i karantæne :(

I øvrigt stor ros til vores egen TIFO-gruppe for at lave store, flotte og ikke mindst gennemtænkte TIFO'er! Det var tydeligt, at Silkeborgs TIFO var udarbejdet af 4.A på den lokale skole i mandagens billedkunsttime. Jeg synes de på alle måder fik udstillet sig selv og deres store mindreværdskompleks med den TIFO. Det kunne være udarbejdet meget mere kompetent og gennemtænkt.

Besvar