Superliga sæsonen 17/18

Om FC Midtjylland og Black Wolves
tubbe93
Indlæg: 498
Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:43

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af tubbe93 »

ben2han skrev:
1. mar 2018, 22:42
tubbe93 skrev:
1. mar 2018, 22:41
ben2han skrev:
1. mar 2018, 22:39


jeg skriver i "spil"
Men du har vel en grund til, hvorfor de bør være i spil? Hvad har du set, at de har gjort, siden de må være i spil?
Man kan også vende den rundt har du hørt det modsatte ?
Nej, men det er jo dig, der bringer dem ind, så du må vel have en idé, om hvorfor de kan gøre det bedre end dem der spiller. Det er derfor jeg gerne vil vide det.
Hvis de er bedre og viser mere vil jeg da gerne vide det. Jeg har kun set kampene, og der har jeg ikke set noget, der viser, at de bør spille i stedet.

I forhold til, at du siger de er 'i spil', så er det jo samtlige spillere i truppen, så der må vel være en årsag til du nævner de tre. Samt i en anden tråd nævner du VdV bør spille i stedet for Sparv.
FCM!
FCM!
FCM!

ben2han
Indlæg: 446
Tilmeldt: 24. aug 2017, 22:04

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af ben2han »

tubbe93 skrev:
1. mar 2018, 22:45
ben2han skrev:
1. mar 2018, 22:42
tubbe93 skrev:
1. mar 2018, 22:41


Men du har vel en grund til, hvorfor de bør være i spil? Hvad har du set, at de har gjort, siden de må være i spil?
Man kan også vende den rundt har du hørt det modsatte ?
Nej, men det er jo dig, der bringer dem ind, så du må vel have en idé, om hvorfor de kan gøre det bedre end dem der spiller. Det er derfor jeg gerne vil vide det.
Hvis de er bedre og viser mere vil jeg da gerne vide det. Jeg har kun set kampene, og der har jeg ikke set noget, der viser, at de bør spille i stedet.

I forhold til, at du siger de er 'i spil', så er det jo samtlige spillere i truppen, så der må vel være en årsag til du nævner de tre. Samt i en anden tråd nævner du VdV bør spille i stedet for Sparv.
Thorup har udtrykt, at de nye lige skulle falde til.

974
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af 974 »

Altså Hamid og Sanneh behøver jo som sådan ikke at skulle vise noget på træningsbanen, som de ikke allerede har vist i de kampe de har spillet for andre klubber - der er vel for pokker en grund til at de er blevet købt :-)

Men om de pt er bedre alternativer - det tænker jeg kun trænerteamet kan kloge sig på
Det er jo ikke noget vi andre kan se ved at gå til en enkelt træning eller to?

Jeg tænker da bestemt også at de vitterligt er i spil, men fordi vi lige taber en enkelt kamp med 0-1, så er det jo ikke ensbetydende med at der partout skal ske ændringer :-)

Brugeravatar
Acebone
Indlæg: 3177
Tilmeldt: 20. maj 2009, 19:20
Geografisk sted: Viborg

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af Acebone »

Jeg forventer, at vi kommer til at se meget mere til Sanneh, men jeg kan egentlig godt forstå, at man prøver at begrænse rotationen mest muligt. Vi har allerede mange ændringer i forhold til efteråret.

Med mindre Hamid viser noget ekstraordinært, så synes jeg ikke, målmandsposten bør være et tema lige nu. Jesper står godt.

Fcm5600
Indlæg: 173
Tilmeldt: 16. sep 2016, 15:56

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af Fcm5600 »

Nu håber jeg selvfølgelig at vi holder trit med Brøndby, og vinder aftenens kamp i Silkeborg. Uden tvivl en svær kamp.
Jeg så Brøndby mod OB i går, og jeg var ikke imponeret. Ligesom i kampen mod os løber de solen sort, og skaber ikke rigtig noget. De lukrerer i stedet på fejl, og de er svære at skabe noget imod. Da Kasper Fisker bliver skiftet ud efter en time, har han løbet næsten 10 km. Flere af de andre når over 12 km, det er imidlertid ikke særlig fedt at se på. OB blev farlige til sidst, og kunne med lidt held have snuppet det ene point.
Vi har spillet 2 gange mod dem uden at score, så hvis vi skal have mesterskabsdrømme, så skal der findes en taktik der virker mod dem.
Hvis man spiller op i en kynisk 4-6-0 opstilling, og står tæt i kæderne. Så tror jeg ikke de kan skabe noget. Når de så begynder at blive lidt trætte det sidste kvarter, så smider man Duelund og Wikheim ind.
Jeg ved godt det er kynisk, og minder om Mourinho og Man Utd på udebane. Det er vel bedre end at tabe til dem igen. Selv 1 point i begge kampe mod dem, kan være nok. :fcm:

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af SimonH »

Jeg håber at slutspillet består af ob, horsens og FCK, og det er der også god chance for.

Vi er rigtig gode mod både OB og Horsens, og samtidig er det rigtig svære modstandere for BIF.
FCK er altid svære, men jeg tror de går mere op i bif-kampene.

Analitico
Indlæg: 97
Tilmeldt: 21. feb 2017, 16:25
Geografisk sted: Aalborg / Peru

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af Analitico »

Både Peter Sørensen (https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/pet ... trukturen/) og Thomas Thomasberg (https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/tho ... kamptider/) udtaler på bold.dk hver deres kritik af den afktuelle ligastruktur. Selvom det er forskellige ting, de tager fat i, relaterer de sig til hinanden, idet de begge gør opmærksom på problemer vedrørende nedrykningsslutsspillet og inddelingen af hold i to grupper.

Jeg er generelt enig med dem der mener, at man skal give den nye ligastruktur tid til at implementere sig og derfor ikke ændre for meget på tingene efter blot 1-2 sæsoner. Jeg synes dog, at der tegner sig et generelt problem med de to puljer, hvor holdene kan begynde at tænke i andre resultater end sejre. Det er uheldigt, for selv om strukturen med de to nedrykningspuljer i den grad har styrket spændingen og dermed underholdningsværdien i forårssæsonen, så skal man stadig huske på, at der altså er tale om sport. Det fungerer ikke, at et nederlag eller en uafgjort, kan være det bedste resultat for en klub.

Hvorfor foretager man dog ikke en simpel lodtrækning, så klubberne ikke længere kan regne på, hvem man står til at komme i pulje med ved et givent resultat? Man kunne bare lave fire bowler, der hver især indeholdt to hold (14 + 13, 12 + 11, 10 + 9, 8 + 7) og på den måde sikre den størst mulige sportslige retfærdighed.

Jeg er overordnet set rigtig glad for den nye struktur, da jeg synes den gamle med 3 kampe mod hvert hold var helt håbløs.Derfor er det også ærgerligt, at den skal undermineres at utilfridshed med sådanne indbyggede børnesygdomme. Jeg synes simpelthen, at der er for ringe, at nedrykningsslutspillet ikke inddeles på en mere intelligent og sportsligt retfærdigt måde.

Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af Kent »

Så vidt jeg ved, så skal klubberne evaluere strukturen efter denne sæson, så der vil nok komme justeringer frem mod næste. En oplagt er, at det er de to sidste, og ikke kun den sidste, runde af grundspillet, der skal spilles samtidig. Ift slutspilspuljerne, så ved jeg ikke, hvordan man gør det mere retfærdigt. Udfordringen i år er, at vi har 3 hold, der skiller sig ud negativt fra resten af ligaen, mens resten af midterholdene ligger tæt. Derfor er det en fordel at komme i pulje med 2 af dem (som nr 8 og 9 gør, fordi de får nr 12 og 13 i puljen), og ikke kun et (som nr 7 og 10 gør, da de får nr 11 og 14). Derfor kan det i princippet bedre betale sig at blive nr. 8 eller 9 i stedet for 7, hvis man udelukkende tænker på overlevelse i ligaen. Men det er svært at gøre noget ved. For havde der været 1,2 eller 4 dårlige hold i stedet for 3, så havde der nok ikke været noget problem. Og målet for de hold, der ligger nr. 7-10 må jo være at spille efter at blive nr 6 efter grundspillet og dermed komme i mesterskabsspillet. Så kan vi sagtens komme i en situation, hvor det i løbet af sidste runde bedre kan betale sig for et hold at tabe end at vinde, fordi de ikke længere kan komme i mesterskabsspillet og med et nederlag bliver nr 8 i stedet for nr 7. Men det vil så være afhængig af stillingen i et par andre kampe, og dermed svært at spekulere i, når kampene spilles samtidig.
Ift den tidligere struktur, der var helt grundlæggende uretfærdig med 3 kampe mod alle hold og at nogle hold havde flere hjemmekampe end andre, så synes jeg dog, at problemerne med den nuværende struktur er mindre. Personligt vil jeg dog foretrække en liga med færre hold, men anerkender at det måske var det kompromis det kunne lykkes at få igennem.

SimonH
Indlæg: 1184
Tilmeldt: 16. jun 2015, 18:55

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af SimonH »

Dan hammer (tidligere FCK direktør) foreslog denne struktur.

12 hold
Grundspil på 22 kampe, og så opdeling i mesterskabsspil.

6 hold i mesterskabsspillet. 6 hold i nedrykningsspillet, samme pulje og pointene beholdes.

Nr 12 rykker ud, nr. 11 i playoff.

Dvs mesterskabspillet ender efter 32 runder, hvilket betyder at sæsonstarten kan udskydes til marts.

Nedrykningsspillet ligeledes 32 runder (34 til nr. 11)


Det eneste problem for mig i denne struktur, er at holdene fra ca 7-9 pladsen ville miste motivationen. Det afhænger dog af point situationen.

Analitico
Indlæg: 97
Tilmeldt: 21. feb 2017, 16:25
Geografisk sted: Aalborg / Peru

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af Analitico »

Kent skrev:
11. mar 2018, 08:10
Så vidt jeg ved, så skal klubberne evaluere strukturen efter denne sæson, så der vil nok komme justeringer frem mod næste. En oplagt er, at det er de to sidste, og ikke kun den sidste, runde af grundspillet, der skal spilles samtidig. Ift slutspilspuljerne, så ved jeg ikke, hvordan man gør det mere retfærdigt. Udfordringen i år er, at vi har 3 hold, der skiller sig ud negativt fra resten af ligaen, mens resten af midterholdene ligger tæt. Derfor er det en fordel at komme i pulje med 2 af dem (som nr 8 og 9 gør, fordi de får nr 12 og 13 i puljen), og ikke kun et (som nr 7 og 10 gør, da de får nr 11 og 14). Derfor kan det i princippet bedre betale sig at blive nr. 8 eller 9 i stedet for 7, hvis man udelukkende tænker på overlevelse i ligaen. Men det er svært at gøre noget ved. For havde der været 1,2 eller 4 dårlige hold i stedet for 3, så havde der nok ikke været noget problem. Og målet for de hold, der ligger nr. 7-10 må jo være at spille efter at blive nr 6 efter grundspillet og dermed komme i mesterskabsspillet. Så kan vi sagtens komme i en situation, hvor det i løbet af sidste runde bedre kan betale sig for et hold at tabe end at vinde, fordi de ikke længere kan komme i mesterskabsspillet og med et nederlag bliver nr 8 i stedet for nr 7. Men det vil så være afhængig af stillingen i et par andre kampe, og dermed svært at spekulere i, når kampene spilles samtidig.
Ift den tidligere struktur, der var helt grundlæggende uretfærdig med 3 kampe mod alle hold og at nogle hold havde flere hjemmekampe end andre, så synes jeg dog, at problemerne med den nuværende struktur er mindre. Personligt vil jeg dog foretrække en liga med færre hold, men anerkender at det måske var det kompromis det kunne lykkes at få igennem.
Jeg tror de fleste er med på, hvad problemstillingen i dn aktuelle sæson skyldes. men problemet relaterer sig jo ikke kun til denne sæson, men er som sådan generelt, idet det er jo helt umiligt at lave en grundlæggende puljeinddelingsmodel, hvor man fortsat inddeler holdene i de to puljer alt efter deres placering i grundspillet, uden at der vil komme sæsoner som denne, hvor holdene kan drage fordel af ikke at sejre, indimellem.

Jeg kan ikke se at det skulle "være svært at gøre noget ved". Netop fordi man ikke kan lave en struktur, der til enhver tid er sportsligt retfærdig uden at anvende lodtrækning, synes jeg man burde foretage en sådan. Det ville være langt bedre i mine øjne.

mousebreaker
Indlæg: 3446
Tilmeldt: 17. jun 2009, 19:33

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af mousebreaker »

Personligt har jeg det lidt sådan at "sportsligt retfærdigt" kan man stikke op et sted hvor solen aldrig skinner, da det altid bliver omtalt i lige-ud modeller som oftest indeholder en række bundkedelige/ligegyldige kampe.

Hvis man skuer til USA som på en eller anden vis altid har været et eller to skridt foran når det kommer til forståelse af hvordan man skaber underholdning for masserne og dermed TV tid og skillinger i kassen, så er der ingen af deres store sportsgrene som er lige-ud modeller. Her er fodboldverdenen vel tæt på at være sidste bastion (med undtagelse af USA naturligvis), mest af alt fordi fodbold er så integreret i kulturen i de største fodboldlande, at opmærksomheden ikke er noget man behøver at kæmpe ret meget for.

Man kan altid diskutere hvad der er sportsligt retfærdigt. Er det dem der skraber flest point sammen over en sæson der fortjener et mesterskab eller er det dem der formår at toppe og holde sammen på det hele i de situationer hvor der er absolut mest pres på?
Uanset hvad så er topsport i dag big business og en nøglerolle er TV. TV vil have maksimal underholdning at tilbyde seerne og der synes jeg slutspilmodeller byder ind med meget mere undervejs i turneringen. Det er da superfedt at der er så meget at spille om her midt i turneringen for så mange hold. Man kan så altid diskutere om der er nogle småting der bør ændres og her mener jeg at Thomasberg har en god pointe med at de sidste to runder i grundspillet bør spilles på samme tid. Det med at det kan betale sig at tabe er ikke ret smart og det skal må selvflg forsøge at undgå. Det er dog også en problemstilling vi har set under VM slutrunder. Eks har jeg da talt med en tidligere landsholdspiller som ville have stillet med reserverne i den sidste gruppekamp mod Tyskland i '86, for ikke at være i samme halvdel som Argentina med Maradona (semifinalen) og møde Spanien i den næste kamp. I stedet stillede vi med det bedst vi havde, fik den sværest tænkelige modstander i kampen efter og fik en karantæne til Arnesen.

Efter min mening giver strukturen super underholdning i sig selv og derfor ser jeg personligt langt hellere superliga bold end premier league. Jeg synes premier league er vildt kedelig selvom der er langt mere kvalitet i kampene. Kampene betyder bare for lidt. Strukturen i superligaen er dog ikke uden graverende problemer efter min mening heller. Det er et stort problem at den almindelige potentielle tilskuer/TV seer har svært ved at forstå strukturen. Det tog mig ca 5 minutter at lære strukturen til bunds og derfor forventede jeg ikke problemer i den målestok som man møder. Når selv medierne - både de skrevne og TV - har så store problemer med at finde ud af hvad der er op og ned, så kan det godt give anledning til at vende tommelfingeren nedad og finde en ny model. Kan folk ikke finde ud af hvordan det fungerer så skaber strukturen i sig selv jo ikke interesse - tværtimod.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Cortez
Indlæg: 1262
Tilmeldt: 19. maj 2009, 08:03

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af Cortez »

SimonH skrev:
11. mar 2018, 10:49
Dan hammer (tidligere FCK direktør) foreslog denne struktur.

12 hold
Grundspil på 22 kampe, og så opdeling i mesterskabsspil.

6 hold i mesterskabsspillet. 6 hold i nedrykningsspillet, samme pulje og pointene beholdes.

Nr 12 rykker ud, nr. 11 i playoff.

Dvs mesterskabspillet ender efter 32 runder, hvilket betyder at sæsonstarten kan udskydes til marts.

Nedrykningsspillet ligeledes 32 runder (34 til nr. 11)


Det eneste problem for mig i denne struktur, er at holdene fra ca 7-9 pladsen ville miste motivationen. Det afhænger dog af point situationen.
Jeg ville simpelhen ikke kunne holde til 2,5 måneders pause. Mine abstinenser ville gøre mig ufunktionsdygtig. :D

/Cortez

hviid
Indlæg: 435
Tilmeldt: 28. feb 2009, 01:04
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af hviid »

Kent skrev:
11. mar 2018, 08:10
Udfordringen i år er, at vi har 3 hold, der skiller sig ud negativt fra resten af ligaen, mens resten af midterholdene ligger tæt. Derfor er det en fordel at komme i pulje med 2 af dem (som nr 8 og 9 gør, fordi de får nr 12 og 13 i puljen), og ikke kun et (som nr 7 og 10 gør, da de får nr 11 og 14). Derfor kan det i princippet bedre betale sig at blive nr. 8 eller 9 i stedet for 7, hvis man udelukkende tænker på overlevelse i ligaen.
Ja, det tænker de nok lidt over i SønderjyskE til kampen mod os. De ligger netop nummer 9 og kan reelt set ikke hentes af AGF eller Silkeborg på grund af langt bedre målscore, og samtidig er der en chance for, at de ryger op som nummer 7, hvis de vinder mod os, og Hobro ikke vinder over Brøndby og OB ikke vinder over Randers. Selv en uafgjort for dem mod os kan give dem den "sure" syvendeplads.

Synes godt om den nye struktur! :-D

Brugeravatar
Kent
Indlæg: 3806
Tilmeldt: 20. maj 2009, 17:15

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af Kent »

hviid skrev:
11. mar 2018, 22:27
Kent skrev:
11. mar 2018, 08:10
Udfordringen i år er, at vi har 3 hold, der skiller sig ud negativt fra resten af ligaen, mens resten af midterholdene ligger tæt. Derfor er det en fordel at komme i pulje med 2 af dem (som nr 8 og 9 gør, fordi de får nr 12 og 13 i puljen), og ikke kun et (som nr 7 og 10 gør, da de får nr 11 og 14). Derfor kan det i princippet bedre betale sig at blive nr. 8 eller 9 i stedet for 7, hvis man udelukkende tænker på overlevelse i ligaen.
Ja, det tænker de nok lidt over i SønderjyskE til kampen mod os. De ligger netop nummer 9 og kan reelt set ikke hentes af AGF eller Silkeborg på grund af langt bedre målscore, og samtidig er der en chance for, at de ryger op som nummer 7, hvis de vinder mod os, og Hobro ikke vinder over Brøndby og OB ikke vinder over Randers. Selv en uafgjort for dem mod os kan give dem den "sure" syvendeplads.

Synes godt om den nye struktur! :-D
Sønderjyske har jo trods alt også en chance for at ende nr 6, selvom mange resultater skal falde rigtig ud for dem. Så de bør jo gå efter at vinde som førsteprioritet. Og når alle kampe spilles samtidig, så er det altså ekstremt svært at ændre noget ved spillernes mentalitet undervejs. Det er også rimelig svært for træneren pludselig at stå og råbe “lad dem score!” fra sidelinjen :-)

Brugeravatar
UlvenFraNord
Indlæg: 538
Tilmeldt: 25. aug 2016, 22:19

Re: Superliga sæsonen 17/18

Indlæg af UlvenFraNord »

Kent skrev:
11. mar 2018, 22:42
Det er også rimelig svært for træneren pludselig at stå og råbe “lad dem score!” fra sidelinjen :-)
:lol: kunne ellers være ret underholdende :lol: :mrgreen:

Besvar